Nyrkkeilijä Kokkolasta

Anonyymi

Nyrkkeilykehä houkuttaa
yhä Leif Keiskiä
Outi Airola

KOKKOLA

Leif Keiski istuu isoisänsä Höyli Keiskin hautajaisissa Kokkolassa. Jo kaukaa erottaa, kuka on suvun nyrkkeilijätähti: komearaaminen mies huokuu kansainvälisten kehien glamouria. Kädenpuristus kertoo, että nyrkit ovat kuluneet, mutta tunto niistä ei ole mennyt.

Leif Keiski muutti Kokkolasta isänsä Veikko Keiskin ja muun perheen mukana Ruotsiin aikana, jolloin pohjalaisia romaneja painui Pohjanlahden yli yhtä vilkkaasti kuin muitakin suomalaisia.

Lentopallosta ja koripallosta innostunut nassikka osui kerran ohimennen kotikonnuillaan nyrkkeilysalille. Siitä kaikki alkoi.

-13-vuotiaana menin salille ja ottelut aloitin 14-vuotiaana. Seuraavana vuonna voitin Ruotsin nuorten mestaruuden, Leif Keiski kertaa uraansa.

Menestys toi lisää innostusta, kannustusta ja sponsoreita. Keiski kehittyi tasaisesti ja menestyi myös kansainvälisesti muun muassa GB- ja Tammer-turnauksissa.

-Ennen kuin pääsin maajoukkueeseen, minun piti ottaa Ruotsin kansalaisuus.

18-vuotiaana Leif siirtyi miesten sarjaan ja voitti mestaruuden sielläkin aluksi 75- ja myöhemmin 81-kiloisissa.

-1994 siirryin jenkkeihin ammattilaiseksi. Siellä kului useampi vuosi. Olin samassa tallissa kuin suomalainen Jyri Kjäll ja meistä tulikin oikein hyvät kaverit.

Ammattilaisena Leif otteli 30 ottelua ja voitti yhtä lukuun ottamatta kaikki.

-Tyrmäyksiä tuli yli 20. Siihen olen tyytyväinen, moni pohjoismaalainen ei ole samaan pystynyt.

Vuosina 1996-97 Keiski keikkui WBA-rankingissa maailman toiseksi parhaana.

-Siten tulivat MM-ottelut, mutta siinä välillä oli syntynyt ongelmia meidän tallilla managerin kanssa. Sain kiellon, etten saanut otella kahteen vuoteen. Se oli kova pala.

Ajan myötä suhteet paranivat ja pääsin taas kehään. 1999 pääsin MM-otteluun, mutta hävisin ikävästi. Kaikki ei ollut kohdallaan. Ottelin sen jälkeen vielä kahdesti, mutta hävisin. Pakkasin laukkuni ja palasin Ruotsiin.

Mielessä hiertää uran jatkaminen, mutta sopimukset vanhaan talliin ovat esteenä.

-En ole lopettanut, mutta sopimus vanhan managerin kanssa on umpeutunut. Olen siis vapaa mies, Keiski virnistää.

Kolmekymppisenä olisi edessä vielä 4-5 vuotta aktiivista urheilu-uraa. Keiski myöntää, että tappiot kalvavat ja motivaatio on hakusalla.

-Nyrkkeily on kova laji ja vaatimukset suuria.

Jos mies päätyy lopettamiseen, sekään ei harmita.

-Olen saanut uraltani tosi paljon. Se on kasvattanut ja antanut elämänkokemusta. Olen päässyt reissaamaan, saanut elämyksiä ja nähnyt paljon. Niitä ei kukaan voi ottaa minulta pois.

15

2426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko Ressusta ollut juttua nyrkkeilyn tai muun asian tiimoilta?

• Anonyymi

Ei muutako itsensä kirjoittamana.

• Anonyymi

Keskipohjanmaa- lehdessä on monta juttua Ressun aktiiviajan menestyksistä. Silloin yksi valokuvaaja-toimittaja oli Mauri Palosaari Vetelin Kainhusta. Minulla on muutama lehtileike tallessa.

• Anonyymi

Miten nuo vuosiluvut oikein menee? Vai milloin tuo juttu on julkaistu? -94 meni ammattilaiseksi ja nyt kolmekymppisenä...???

• Anonyymi

Onko Ressu tämä Leif Keiski?

• Anonyymi

durbadurrba

• Anonyymi

Mikä tämä Höyli oli miehiään?

• Anonyymi

Leif keiskin isoisä erityisen fiksu mies oli samoin kuin Keijo hänen poikansa ja Leif keiski pojan poika

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Leif keiskin isoisä erityisen fiksu mies oli samoin kuin Keijo hänen poikansa ja Leif keiski pojan poika

Onko tämä Leif joku nyrkkeilijä siis, en tunne muita nyrkkeilijöitä Kokkolasta kuin Kivelän, hän on sentään Suomen mestari.

• Anonyymi

Aika kultaa muistot kuten Ressun voittaman Lestijärven "mestaruuden" lasten kesäleirillä 1963. Tämä Keiski otteli wikipedian mukaan ammattilaisotteluita mutta minkä tasoisia ja miten järjestettyjä (sovittuja) etukäteen sitä emme saa koskaan tietää. Ressun nyrkkeily urasta ei mainintoja löydy mistään mediasta mutta eräs Lestijärven leirillä ollut muisteli Ressun loppuottelu vastustajan olleen Vetelistä ja tyttö nimeltään Liisa A.

• Anonyymi

Ressu on mestari.

• Anonyymi

Ei vaan löydy mitään tietoa asiasta. Vain joku joutava puutarha-aiheinen, mihin olisi löytynyt parempiakin eläkeläisten pihoja.

• Anonyymi

Eikä sekään ole lehti juttu vain radiossa kertoivat pihoista ja Ressu talon ohi ajoivat ja tämä poltti roskia etupihalla niin haastattelivat.

• Anonyymi

Nyrkkeilyliiton sivuilla ei ollut Lestijärven tuloksia. Kivelän nimeä ei ollut mainittu myöskään mestaruuksien yhteydessä on virhe vai valetta?

• Anonyymi

USKOKAA KAAJEIMOISET VAIHOKKAAT KUN ETTE SELVINKY KUN MUN MIEHESTÄ MENITTE OTTAMAA NÄYTTÖTALLENNETTA NII MÄ OTAN YLÖS KUKA SINÄ ISÄS TAI ÄITIS LAPSI OLEY JA ET SELVINNY SINÄ EIKÄ SUN PORUKKA.. JA NYT NE TEIJÄN VAINAAT REVITÄÄ HAUASTA. TUOMMOSET LAPSET EI SAA KUNNIAA JOTKA EI VÄLITÄ ITESTÄÄ. USKOKAA SAATANA MINÄ SEISON MUN MIEHEN RINNALLA ME LAITETAAN SELÄT VASTAKKAI NII MONTA TEITÄ KO KUN NII TULUKAA. RUMIMALLA TAVALLA SOITATTE HAUTAKUMPUJA MYÖTWN SUUTA KUN PIDÄTTE MUN MIEHENI VIDEOITA PUHELIMISSA TAI YLEISESTI. LAITOIN MUN MIEHENI NUKKUMAA MUTTA ODOTTAKAA HUOMIS AAMUA ME OTETAAN SELVÄÄ KETÄ OOTTA JA JUMALA EI EES PELASTA TEITÄ SAATTE OLLA NUORIA TAI VANHOJA. ISÄNNE JA ÄITINNE OMAT VIRHEEN TEITTE. JA ÄLKÄÄ LUULKO ETTÄ TEITÄ EI SAA SELVILLE HUOMENNA KÄVELEN PETSKO LAITOINSELLE SIELTÄ NÄKYY PAIKKAKUNTO. HÄTÄ TULEE EI EES AUTA 3NÄÄ MIKÄÄ T NATJA ITSE

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      153
      2885
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      281
      2566
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      42
      1599
    4. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1510
    5. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      121
      1232
    6. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      108
      1163
    7. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      15
      1095
    8. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1053
    9. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      37
      1019
    10. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      61
      1003
    Aihe