Olenko tehnyt karhunpalveluksen linnuille

Nyt äskettäin lopetin siementen, pähkinöiden ja rasvapallojen laiton lintujen syöttöpaikalle.
Jostain luin että pitäisi lopettaa ajoissa tai jättää kokonaan.
Pitää panna kaihdin ikkunan eteen kun tulee niin paha olo.
Linnut lentelee onnettomina ja katselevat ikkunaan että mikä nyt sulki seisovan pöydän?
Oravat säklättää kiukkuisina että missä ne pähkinät viipyy?
Näistä on minulle paljon iloa joten itsekkäästi jatkoin ruokkimista liian kauan.
Kissakin vähän ihmettelee muutosta.

33

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen vuosikymmeniä ruokkinut ympärivuotisesti, tosin kesällä laitan välistä huomattavasti vähemmän että joutunevat vähän muualtakin ruokaansa hakea. Juomavettä pidän lämpimimmän ajan myös saatavilla yhdellä kivellä lautasella ja kylläpä se helteillä on kelvannutkin, juomiseen ja rypemiseen. Lisätessäni vettä kaadan reilusti niin että vanhoja huuhtoutuu yli ja sivuun ja tämän teen ja vähintään kerran vrk:ssa.

• Hyvä kuulla.
        Minäkin ostan kaikkea huomenna kaupassa käydessäni.
        Aina saa tuntea syyllisyyttä siitä että tekee väärin.

• Anonyymi

• Anonyymi

Absurdia.

• Olen oikeasti huolissani. Niin erilaista informaatiota tulee tästäkin asiasta.
        Ymmärrän toisaalta, luonnonvaraisten eläinten kuuluu pärjätä luonnon ehdoilla.
        Mutta niinhän kaikki tekisivät, mekin, jos jostain saa helpommalla , niin miksi ei?

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Olen oikeasti huolissani. Niin erilaista informaatiota tulee tästäkin asiasta.
        Ymmärrän toisaalta, luonnonvaraisten eläinten kuuluu pärjätä luonnon ehdoilla.
        Mutta niinhän kaikki tekisivät, mekin, jos jostain saa helpommalla , niin miksi ei?

Lähtökohtani on se, että ihmisen toiminta vaikeuttaa esim. lintujen selviytymistä luonnossa ja suorastaan tuhoaa lintuja niin että koen lähes velvollisuudekseni auttaa niitä ruokkimalla vaikka sitten ympärivuotisestikin, tekemällä myös pesäpönttöjä yms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähtökohtani on se, että ihmisen toiminta vaikeuttaa esim. lintujen selviytymistä luonnossa ja suorastaan tuhoaa lintuja niin että koen lähes velvollisuudekseni auttaa niitä ruokkimalla vaikka sitten ympärivuotisestikin, tekemällä myös pesäpönttöjä yms.

Asia ruokit ympäri vuoden kun teet linnunpönttöjä.TOIMIT TÄYSIN OIKEIN!Vain ne ruokjat jotka ruokivat Sorsia ojat lamikot eivät tajua tuhoavat linun sisäelimet leivällä pullalla.Kehityksen ja kasvun.Jos talvi ruokit Sorsia ymm.vesi lintuja, ruoki vain jos on rahaa ULKOLINUN SIEMENIIN!Vanhat leipäsi ja pullasi vie biojäte astiaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asia ruokit ympäri vuoden kun teet linnunpönttöjä.TOIMIT TÄYSIN OIKEIN!Vain ne ruokjat jotka ruokivat Sorsia ojat lamikot eivät tajua tuhoavat linun sisäelimet leivällä pullalla.Kehityksen ja kasvun.Jos talvi ruokit Sorsia ymm.vesi lintuja, ruoki vain jos on rahaa ULKOLINUN SIEMENIIN!Vanhat leipäsi ja pullasi vie biojäte astiaan!

Minulta ei edes jää syömätöntä leipää tai pullaa eikä ole Sorsan tms. ruokintapaikkaakaan tontilla. Sepelkyyhkyt ovat kookkaimpia vakivieraita ja niille laitan ihan tietylle piakalle maahan päivittäin pienen erän siemeniä kun eivät pääse lintulaudalleni. Lintulaudalle pääsy on estetty isoilta linnulta sillä eirtyisesti närhet veisivät vaikka kilokaupalla tavaraa päivittäin jos saisivat, alkaa jo maksaa semmoinen peli.
        Kyyhkyille olen muuten syötänyt auringonkukan siementen kylkiäisenä joskus itse pikku peltopläntillä viljelemääni syysruista. Ruis ei oikein pikkulinnuille uppoa.

• Anonyymi

Jos asut omakotitalossa? Jos asut Mikä estä jatkaa hommaasi? Kyllä linnut kastematoja silti etsii ja syö. Teille on vain tullut lintujen ja oravan,oravien kanssa pysyvä suhde.Nyt ihmettelvät miksi heidät petit?

• Anonyymi

Komppaan omakotiasumista koskien. Tai jos erillistalossa niin sittenkin vielä menettelee.
        Jos sen sijaan asut rivi-tai kerrostalossa, niin tilanne on toinen. Linnut tuovat parvekkeille lintukirppuja ja hiiriä. Jos pihassa syöttää, ne lentävät sotkemassa joka puolella. Omassa yhtiössä siitä tuli yhdelle henkilölle häätö. Se on ikävää, mutta toisten asukkaiden kannalta ymmärrettävää. Ehdotin hänelle että siirtyisi metsäpalan reunaan syöttämään. Kohtalaisen tiheään asutulla alueella sellainen löytyi läheltä. Ei halunnut, otti mieluummin häädön.

• Anonyymi

Kyllä minun mielestäni voit jatkaa pikkulintujen syöttöä. Olen ymmärtänyt, että välillä olet pois mökiltä. Linnut ovat tottuneet, että kun ei ole liikettä ei ole ateriaa.
      Ilmastonmuutos tuo uusia lajeja. Perhosista oli kuvia. Enemmän minä olen huolissani laajoista nurmista, jotka tuhoavat perhosten, pörriäisten , hynteisten jne elinolot.

• Anonyymi

Ketäköhän tarkoitat? Minä olen täällä kertonut lintujen ympärivuotisesta ruokinnasta. Asun OK- talossa noin 1,5 ha tontilla reilun kivenheiton päässä pääkaupungista!
        Juri eilen laitoin kysymyksen toiselle sivulle näkemästäni perhosesta. Mikä on lajiltaan pienehkö/keskikokoinen perhonen joka on valkoinen paitsi että siipien kärkiosta ovat kirkkaan keltaiset. Se keltaisuus ei ole mikään reunus vaan noin 1/3 siivestä on keltainen. Muistuttaa muuten Aurora- perhosta mutta Auroralla väri on oranssi?
        Kun antaa nurmikoiden kasvaa ruohoa, heinää ja kukkia joutuu ko. ongelmien eteen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketäköhän tarkoitat? Minä olen täällä kertonut lintujen ympärivuotisesta ruokinnasta. Asun OK- talossa noin 1,5 ha tontilla reilun kivenheiton päässä pääkaupungista!
        Juri eilen laitoin kysymyksen toiselle sivulle näkemästäni perhosesta. Mikä on lajiltaan pienehkö/keskikokoinen perhonen joka on valkoinen paitsi että siipien kärkiosta ovat kirkkaan keltaiset. Se keltaisuus ei ole mikään reunus vaan noin 1/3 siivestä on keltainen. Muistuttaa muuten Aurora- perhosta mutta Auroralla väri on oranssi?
        Kun antaa nurmikoiden kasvaa ruohoa, heinää ja kukkia joutuu ko. ongelmien eteen...

Aloitukseen vastasin minä 8:46.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloitukseen vastasin minä 8:46.

Näillä sivuilla yksi "heikkous" onkin se, että pitkissä ketjuissa kirjoitetaan jo muutakin kuin suoraan aloituksen liittyvää ja vastaaminen tulkitaan helposti aina edelliseen viestiin vastaamiseksi, siis kuten kävi nytkin. Olisi aloituksen kommentoinneissa siis hyvä tällaisessa ketjussa mainita selvyyden vuoksi että kommentoi nimen omaan aloitusta, väärintulkinnat vähenisivät.

• Anonyymi

Lintuja ei pitäisi syöttää ne vieraantuu luonnollisesta ravinnon hausta, talvi ruokinta paikka linnuille voi olla paikallaan.

Lintukanta huvennu huomattavasti ympäristön ja ihmisten toiminnan vuoksi, esim. tali- ja sinitiaiset menestyjiä, hömötiainen ennen yleinen on muuttunut uhanalaiseksi luonnon monimuotoisuuden hävittyä. Lintukannastamme on hävinny kolmannes muutaman kymmenen vuoden aikana ja sama tahti vain kiihtyy.
      Jotkut harvat lajit sopeutuneet ja runsatuneet, suurin syy linnut eivä löydä enään luonnosta ruokaa kun hyönteiskanta puolittunut ihmisen takia.

Suuri lajien sukupuutto käynistyny, ennen siihen vaikutti luonnon katasrofit nyt ihminen.

• Anonyymi

Tulkitsenko sanomasi oikein: On mielekkäämpää ja enemmän oikein antaa lintukantojen yhä vaan pienentyä ja vaikka kuolla sukupuuttoon kuin yrittää auttaa niitä selviytymään ruokinnassa vähän auttamalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulkitsenko sanomasi oikein: On mielekkäämpää ja enemmän oikein antaa lintukantojen yhä vaan pienentyä ja vaikka kuolla sukupuuttoon kuin yrittää auttaa niitä selviytymään ruokinnassa vähän auttamalla?

"Tulkitsenko sanomasi oikein: On mielekkäämpää ja enemmän oikein antaa lintukantojen yhä vaan pienentyä ja vaikka kuolla sukupuuttoon kuin yrittää auttaa niitä selviytymään ruokinnassa vähän auttamalla?"

Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo "ruokinnassa vähän auttaminen" ei välttämättä autakaan lintuja selviytymään. Hyvin harvoin jos koskaan lintuja on syytä ruokkia kesäisin. Se, että linnut käyvät syömässä niille tarjottua ruokaa kesäisinkin ei tarkoita etteivätkö ne löytäisi riittävästi (ja varmasti oikeanlaista) ravintoa luonnostakin. Se tarkoittaa vain sitä että haetaan ensin sieltä mistä helpoimmin saadaan. Eiväthän linnut tyhmiä ole. Paitsi että ovat ne sen verran tyhmiä että ne eivät tiedä ettei ihmisten tarjoama ruoka ole sopivaa ravintoa niiden poikasille joiden kasvu ja kehittyminen ja loppupeleissä hengissä selviäminen riippuvat siitä että ne saavat oikeanlaista ravintoa.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tulkitsenko sanomasi oikein: On mielekkäämpää ja enemmän oikein antaa lintukantojen yhä vaan pienentyä ja vaikka kuolla sukupuuttoon kuin yrittää auttaa niitä selviytymään ruokinnassa vähän auttamalla?"

Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo "ruokinnassa vähän auttaminen" ei välttämättä autakaan lintuja selviytymään. Hyvin harvoin jos koskaan lintuja on syytä ruokkia kesäisin. Se, että linnut käyvät syömässä niille tarjottua ruokaa kesäisinkin ei tarkoita etteivätkö ne löytäisi riittävästi (ja varmasti oikeanlaista) ravintoa luonnostakin. Se tarkoittaa vain sitä että haetaan ensin sieltä mistä helpoimmin saadaan. Eiväthän linnut tyhmiä ole. Paitsi että ovat ne sen verran tyhmiä että ne eivät tiedä ettei ihmisten tarjoama ruoka ole sopivaa ravintoa niiden poikasille joiden kasvu ja kehittyminen ja loppupeleissä hengissä selviäminen riippuvat siitä että ne saavat oikeanlaista ravintoa.

Bessie

Kehut lintuja viisaiksi ja samaan aikaan kuvittelet ne niinkin kertakaikkisen tyhmiksi että ne ruokkivat kasvavia poikasiaan sopimattomalla ruoalla johon poikaset suorastaan menehtyvät!
        Saanko olla kanssasi totaalisesti eri mieltä, varsinkin kun sinulla ei ole väitteellesi niin mitään näyttöä.
        Tervetuloa kiinteistölleni parin- kolmen viikon kuluttua ja hieman vaikka myöhemmin uudelleenkin, saatat nähdä monta monituista nuorta lintua pyörähtelemässä oikein hyvinvoivan oloisena välillä syntymäkotipönttöpuunsakin oksistossa. Miten se on mahdollista kun ne linnut on ruokittu hautaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kehut lintuja viisaiksi ja samaan aikaan kuvittelet ne niinkin kertakaikkisen tyhmiksi että ne ruokkivat kasvavia poikasiaan sopimattomalla ruoalla johon poikaset suorastaan menehtyvät!
        Saanko olla kanssasi totaalisesti eri mieltä, varsinkin kun sinulla ei ole väitteellesi niin mitään näyttöä.
        Tervetuloa kiinteistölleni parin- kolmen viikon kuluttua ja hieman vaikka myöhemmin uudelleenkin, saatat nähdä monta monituista nuorta lintua pyörähtelemässä oikein hyvinvoivan oloisena välillä syntymäkotipönttöpuunsakin oksistossa. Miten se on mahdollista kun ne linnut on ruokittu hautaan?

No tuota...

Ne monen monituiset linnut jotka siinä kiinteistölläsi hyvinvoivan oloisina pyörähtelevät ovat tietty eläviä, eivätkä niitä "hautaan ruokittuja".
        Niitä poikasia jotka syystä tai toisesta eivät koskaan kasvaneet ja kehittyneet elinvoimaisiksi vaan menehtyivät et tietenkään näe, nehän ovat kuolivat joko pesään tai pesästä poistuttuaan lentokyvyttöminä ties mihin.

Mitä sinä minun "näytöistäni" tiedät, et niin yhtään mitään.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuota...

Ne monen monituiset linnut jotka siinä kiinteistölläsi hyvinvoivan oloisina pyörähtelevät ovat tietty eläviä, eivätkä niitä "hautaan ruokittuja".
        Niitä poikasia jotka syystä tai toisesta eivät koskaan kasvaneet ja kehittyneet elinvoimaisiksi vaan menehtyivät et tietenkään näe, nehän ovat kuolivat joko pesään tai pesästä poistuttuaan lentokyvyttöminä ties mihin.

Mitä sinä minun "näytöistäni" tiedät, et niin yhtään mitään.

Bessie

Niinpä, kun niitä todisteita väitteille ei ole eikä tule niin se on siinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä, kun niitä todisteita väitteille ei ole eikä tule niin se on siinä.

Näytäpäs nyt ensin ne väitteet joihin kaipaat todisteita. Mitä väitteitä olen tuossa 15:56 kirjoittamassani kommentissa esittänyt?

Bessie

• Anonyymi

Lintujen syöttäminen leivällä ja pullalla on ankarasti kielletty monessa maassa.

• Anonyymi

Leipä ja pulla pienissä määrissä kyllä sopii, mutta nyt olen katkera, kun olin ostanut munkkeja ja vein ne muovipussissa tuohon pikku terassilleni penkin päälle.

Kuulin kyllä lintujen (lähinnä naakat, lokit ja harakat)rääkymistä, että jostain oli kinaa. En jaksanut nousta katsomaan.
      Eikös vain, minun munkkipussini oli tyhjennetty, vain pussi oli jätetty, joten sinne meni.

Mutta eikös ole sanonta; Parempi naakan (maassa) nokassa, kuin Jumalattoman suussa, joten tein lettutaikinan, niin sanotun kerralla syötävän, jota en vie tuonne ulos..

• Anonyymi

Maanvlijelijät ei tykkää kun Naakat nokkii muovilla päällystetyt rehupaalit reikiä täyteen, siitä seuraa ' hiilijalan lisääntyminen '
        vanha sananlasku on oikeassa " parempi pyy pivossa kuin paossa '

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maanvlijelijät ei tykkää kun Naakat nokkii muovilla päällystetyt rehupaalit reikiä täyteen, siitä seuraa ' hiilijalan lisääntyminen '
        vanha sananlasku on oikeassa " parempi pyy pivossa kuin paossa '

Sitä varten ovat maataloustuet ja katokorvaukset!

• Tässä meillä jos jotain syötäväksi haiskahtavaa jättä ulos, niin ketut käy nappaamassa.

Minkäköhän löydön oli yksikin tehnyt, kun viiletti joku pussi hampaissaan tuosta ikkunan alta metsäpolkua pitkin. Joku varmaan ihmettelee, että minneköhän hänen terassilleen laittama eväspussi on lähtenyt.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Tässä meillä jos jotain syötäväksi haiskahtavaa jättä ulos, niin ketut käy nappaamassa.

Minkäköhän löydön oli yksikin tehnyt, kun viiletti joku pussi hampaissaan tuosta ikkunan alta metsäpolkua pitkin. Joku varmaan ihmettelee, että minneköhän hänen terassilleen laittama eväspussi on lähtenyt.

Täällä ja naapurissakin ihmeteltiin joskus kesäaikaan kun jätettiin kenkiä oven eteen ulos terassille yöksi ja niitä lähti siitä litomaan. Asia selvisi kun naapuri sattui näkemään tekijän teossa, repolainenhan se. Ne on myös leikkisiä ja ehkä tämä oli sitä touhua, tuskin niitä syötäväksi pöllittiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Täällä ja naapurissakin ihmeteltiin joskus kesäaikaan kun jätettiin kenkiä oven eteen ulos terassille yöksi ja niitä lähti siitä litomaan. Asia selvisi kun naapuri sattui näkemään tekijän teossa, repolainenhan se. Ne on myös leikkisiä ja ehkä tämä oli sitä touhua, tuskin niitä syötäväksi pöllittiin.

Kerran oli, en muista oliko se Irlannissa, kun golfkentältä hävisi pallot sitä mukaa, kun niitä löivät. Kun läksivät katselemaan, että osuiko reikään, niin palloa ei missään.

Sitten kerran löytyi ketun pesä, missä oli tuhoton määrä golfpalloja.

• Anonyymi

Tuollainen ruokinta saattaa pitää kehnon perimän omaavia eläimiä hengissä ja näinollen heikentää kantaa . Kamalaa mutta tuohan on kertomus ihmisestä .

• Anonyymi

Yritähän keksiä vielä jotain negatiivista lisää, hyvä tästä tulee.

• Muistan lukeneeni joskus jostain, että talviruokinta pitää lopettaa heti, kun maa on lumesta paljas, jos sitä jatkaa pidemmälle, sitten pitäisi ruokkia myös kesä.
      Linnut ovat älykkäitä, varsinkin varislinnut, siitä on tieteellistä tutkimusta olemassa.
      Täällä mökilläkin huomaan, kun päästän kissan pihaan. Puissa alkaa heti kuulua lintujen varoitusääniä.
      Kun kissa on sisällä, hyppelevät linnut pihassa.
      Tuo pullamössö on kyllä huonoa ruokaa linnuille. On havaittu värimuutoksia höyhenpeitteissä, esim. variksilla enemmän valkoista siivissä, kun kuuluisi olla.
      Noista hiiristäkin oli puhetta.
      Olen onnistunut tukkimaan kaikki hiirentiet täällä mökillä. Kyllä ne pienestä aukosta osaa tiensä kaivaa.
      Muistan, kun äite sanoi tuota päästäistä noukkahiireksi. Nokkahiiri lienee enimmin käytetty.
      Kissa ei syö päästäistä, kun siitä erittyy niin paha haju.

• Anonyymi

Ja sitä paitsi päästäinen sattuu olemaan rauhoitettu!

• Anonyymi

No kuka sitä pullamössöä sitten linnuille antaa kun juuri siitä täällä jo monessa kommentissa puhutaan? Ei minulla ole usein pullaa edes itselle, saati vielä linnuille vaikka niitä ruokinkin.
        Linnuille antamani syötävä koostuu siemenistä, jyvistä ja murskatuista maapähkinöistä ja noiden kaikkien sekoituksista sekä lisänä talvikaudella on pari talipalloa puun oksilla. Nyt olen kyyhkysparille antanut itse viljelemiäni syysrukiin jyviä, tuntuvat mieluusti käyvän napsimassa niitä. Ihan selvä etteivät nuo riitä noin isoille linnuille muuta kuin lisukkeeksi joten sikäli hyvällä omallatunnolla laitan sen enintään kourallisen päivittäin niille maahan tiettyyn paikkaan jonne osaavat tulla kun tässä pihapiirissä muutenkin paljon viihtyvät ja ovat viihtyneet monia vuosia jo ennen ruokintaakin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7546
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      78
      6604
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5264
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4615
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4266
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4159
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4095
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3948
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      58
      3080
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48