Salomonin Saarnaaja

Kuuntelin Saarnaajan kirjan selitystä.
Sananselittäjä koittaa löytää Saarnaajann sanoista juonta joka johtaa johonkin tulokseen.
Mutta pahin on tässä jo tapahtunut: Saarnaaja, tuo vanha elostelija, on jo tullut ilmaisseeksi elämänsä tyhjyyden, ja kas, se osoittaa virheen tapahtuneen. Hän olisi voinut nauttia elämänsä jokaisesta hetkestä juuri kuvaamallaan tavalla. Mutta kun ei. Miksi siihen tarvitaan tuollaista täyttymystä ja ikäänkuin kaiaken katumista.
Tässä nyt yksinkertaisesti ollaan siinä suossa, mihin uskonto (ei siis juutalaisuus eikä kristinusko erityisesti) on ihmisen saattanut, katselemaan itseään dualistisen paradigman valossa.
Siinä MINÄ olen niinkuin kahdesta elementistä koostuva, ruumiista ja sielusta.
Siksi, kun olen näitä molempia yrittänyt elämäni ajan tyyddyttää, olen epäonnistunut, ja löydän ratkaisun vasta kun jokin kolmas, ulkopuolinen puuttuu asiaan. Saarnaaja ei näköjään osaa edes selittää, mikä se on, mutta ei hätää, Sananselittäjä rientää apuun: sehän on Jeesus kristus!.

Mutta todellisuudessa MINÄ koostunkin kolmesta elementistä, kehosta, sielusta ja hengestä. Jos tämän tietäen olisin alusta lähtien elänyt elämää joka tyydyttää tasapainoisesti näitä kolmea, ei olisi mitään turhuuden kokemusta. Mikään ei ole turhempaa kuin turhuuden kokemus, sillä olen syntynyt SELLAISUUTEEN, joka sisältää vastauksen kaikkeen. Tarvitsee vain elää se täysipainoiseksi.
Kutsun nimellä trialistinen paradigma tätä itsen kokemista.
Minun ei tarvitse kysellä, onko jumala olemassa, miksi jumala sallii ym. turhaakin turhempia kysymyksiä, koska näen että se mikä on, on sallittu, ja sillä siisti.

Vajavaisia olemme. Mutta se kuuluu sellaisuuteen, sillä sellaisuuteen synnytään pieninä. Kaikki elollinen syntyy pienenä, mikksi se ei siis tuntisi itseään LIIAN pieneksi! Mutta ei se ole syntiä, se kuuluu sellaisuuteen :)

0

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

        "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
        Kotimaiset julkkisjuorut
        25
        1918
      2. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

        Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
        Maailman menoa
        133
        1148
      3. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

        Mihin hetkeen palaisit?
        Ikävä
        117
        1141
      4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

        Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
        Ikävä
        9
        956
      5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

        Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        140
        891
      6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

        Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
        Lappajärvi
        34
        803
      7. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

        Olisitko voinut tai halunnut?
        Ikävä
        62
        747
      8. Mukava nainen on

        Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
        Ikävä
        54
        740
      9. Lauantai aaumua

        Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
        Ikävä
        142
        736
      10. Yleisesti mikä

        Vetoaa eniten toisessa
        Ikävä
        38
        699
      Aihe