Pentu tulee

Anonyymi

Terve! Sellasella asialla vaan, kun on itselle ensimmäinen pentu tulossa, että mihin te kiinnitätte huomiota ekoina viikkoina pennun kotiuduttua? Tietysti tutustaan rauhassa yms. Mutta aloitatteko kuinka nopeasti tekemään lyhyitä treenejä tai kontakti juttuja tms? Tai mistä itse aloitatte? Tyhmänä kyselen, kun itsellä kaikki koirat olleet aikuisia jo tulessaan ja tämä tulee olemaan ensimmäinen pentu.
Onko jotain erityistä, mutä pitäisi huomioida? Ohjaajalle aktiivisuus on mun mielestä tärkeä, mutta onko jotain muuta?

4

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota pentu viereesi nukkumaan yöksi,vähemmällä pääset.Tapa on helppo opettaa myöhemmin pois.Muista että vie aikaa ennen kuin pentu on valmis koira.

    • Anonyymi

      Itse tarkistaisin postilaatikon päivittäin, onko tullut postia.

    • Koiran opettaminen ja kouluttaminen on verrattavissa talon rakentamiseen. Kaikki alkaa vahvasta pohjasta molemmissa, eihän mikään kestä heikon pohjan päälle rakennettuna. Koiran kanssa pitää ottaa huomioon se, että kaiken on perustuttava koiran omaan haluun, eli koiran on haluttava olla sinun kanssasi.
      Talossa tämä tarkoittaa perustusta ja koiran kanssa suhdetta.
      Suhde on tärkein asia koiran kanssa, mikäli siis haluaa tehdä sen kanssa jotain. Ensimmäisen suhdeharjoituksen voi tehdä vaikka jo pennun hakumatkalla. Siirrytte pennun kanssa johonkin turvalliseen paikkaan, jätät pennun ja siirryt itse muutaman metrin päähän ja odotat ilman kutsua tai houkuttelua mitä koira tekee, yleensä pentu tulee ohjaajansa luo, tästä valtavan paljon kehuja ja eka treeni tuli tehtyä. Koirasta riippuen tämä voi viedä aika 1-60min.
      Suhdetta kehitetään myöhemmin arjessa, kaikella tekemisellä pitää olla joku tarkoitus, et voi esimerkiksi vain rapsuttaa koiraa, koska rapsutus on monelle koiralle positiivinen asia ja vahvistaa rapsutukseen päättyvää toimintaa, vaan sinun on mietittävä tekosi seurauksia. Rapsutus voi tapahtua vaikka siten, että koira tulee luoksesi (osoittaa silloin aktiivisuutta), palkkaat sen rapsutuksella. Tästä seuraava vaihe on, että koira osoittaa aktiivisuutta tulemalla luoksesi, nyt et rapsutakkaan sitä heti, vaan vietkin käden sen pään yli kohti selkää, luultavasti koira istuu tässä vaiheessa ja saa rapsutuksen palkaksi. Muutama toisto tätä ja koira tarjoaa istumista lähelläsi, tässä vaiheessa voit sitten ottaa vihjesanan (ennen käsky) mukaan.
      Näin toimien koira oppi hyvinkin lyhyessä ajassa istumisen, koska se halusi itse tehdä sen. Aktiivisuus palkitaan aina ja on toivottavaa, on ohjaajan kyvyistä kiinni miten tämä koiran oma halu saadaan hyödynnettyä.
      Kaikki nämä arjen pienet tapahtumat ovat sitä koulutusta ja pohjan, eli suhteen luomista koiran ja ohjaajan välille, joka voidaan aloittaa ihan heti pennun tullessa kotiin, muista, koiran on haluttava itse, aktiivisuus palkitaan aina ja käskyjä ei tarvita ennen kun koira tekee liikkeen itse ja omasta halustaan. Vastaus kysymykseesi lyhyesti: Ota pentu ja sen tarpeet aina huomioon, käytä aivojasi ja kysy jostain jos et itse tiedä.

    • Anonyymi

      Koirasi kasvattaja on henkilö jolta saat tarvitsemasi tiedon ja neuvot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe