HP Dev One on ohjelmistokehittäjän ”täsmätyökalu” – Kannettavan käyttöjärjestelmänä toimii Pop!_OS Linux
HP:lta LINUX kone.
27
116
Vastaukset
- Anonyymi
Tollainen pakko saada!
- Anonyymi
Maksaa yhden tontun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa yhden tontun.
Ei paha!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei paha!
Kohtuuhintainen!
- Anonyymi
Pistin tilaukseen.
- Anonyymi
Parempi on
💗 UBUNTU 🇫🇮 - Anonyymi
Pistin tilaukseen!
- Anonyymi
Mutta vaidan siihen kyllä Ubuntun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi on
💗 UBUNTU 🇫🇮Ubuntu on loistava ja tosi nopea!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi on
💗 UBUNTU 🇫🇮Ubuntu on loistava!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohtuuhintainen!
n. 500 € halvempi kuin Dell XPS Ubuntu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohtuuhintainen!
Todellakin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ubuntu on loistava!
Ei ole, vain eniten tuettu, joka on tärkeää kun ei vielä riittävän tuettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa yhden tontun.
Ei paha hinta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa yhden tontun.
Melko edullinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei paha!
Pitää vaan vaihtaa Ubuntu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole, vain eniten tuettu, joka on tärkeää kun ei vielä riittävän tuettu.
Taasko vapusen valheita!
- Anonyymi
Kävin kokeilemassa tuota niin linuks poltti ytimen viidessä minuutissa!
- Anonyymi
Hakeudu hoitoon!
- Anonyymi
Ihme valehtelija!
- Anonyymi
Suksi kuuseen kun sitä ei edes ole viel pelle! Tulee vasta syksyllä!
- Anonyymi
Hyllyyn jäävät pölyttymään..
- Anonyymi
Mene sinä hoitoon!
- Anonyymi
LINUX JYRÄÄ!
- Anonyymi
Ubuntu on parempi!
- Anonyymi
Ubuntu tietenkin, mutta laitteen oltava optimoitu linukselle/ubuntulle ja annettava 144Hz (vähintään 72Hz ja varmasti).
Yleensä kun asennat linuksen kakkoseen, niin 60Hz on mitä saat normaleilla pikseleillä, esim. itse joudun käyttää 1000-750, jolla saan 75Hz, kun taas Windowsissa 75Hz:llä saa 2tx1t.
Mini-pc toki, ja pari HDMI-porttia jotka tukee siten vaikka kahta monitoria, ja 4K mahdollistuu, kuten puolittaminen Hz:en, kun on 144Hz. 60Hz on hyvin heikko, silmille ja keholle haittaa tekevä, eikä missään nimessä hyvä. Takeita toki ei ole, ettei 144Hz puolitu 60Hz:iin pyöreeesti, mutta 144Hz on jo aika paljon toivottu koneelta kohtuuhintaan.
Sopiva hinta olisi muulta osin ainakin noin 500e, kun ostaa räätälöidyn, ja jos ei pelaa, niin voi unohtaa isommat kuin i5x8 (ehkä i3 riittää, jos saa halvalla, mutta i5 on sopivaa keskiluokkaa, ja nopeampi tai tehokkaampi kuin vanhemmat i5:t, ja joissa vain x4, kuten mun 2016 peliläppärissä, jossa lisäksi ikävästi Nvidia + integroitu kortti, jotka kumpikaan ei anna linuksessa kuin 60Hz 2tx1t, kun eivät avoimia, oletan, mutta ei linuksen omakaan kortti anna kuin sen 60Hz), ja nopeat kiinnot, jotka äärimmäisen kalliitta, voi jättää hyllylle, koska niillä ei tee mitään, jos ei pelaa nopeita pelejä (ei ole ollut valittamista hitaalla, ja se pullonkaula on ihan muualla).
1T riittänee, jossa D:lle /home, ja C:lle /. 8ram riittänee (johon laittaa vielä vaatimuksesta jonkun 4g:n osion avuksi asennuksen yhteydessä, jos itse asentaa), vaikka voi haaveilla myös 16ram:sta, jos sitä mahdollisesti tarvii johonkin, ja ei liian kallis.
Käytännössä, tarvii olla (optimointi) ongelmia koneessaan, jos ei 8ram riitä, kun 4ram:kin yleensä riittää, ja siihen lisäke kiintoon, että 8ram on ruhtinaallinen. Monitoroi itse mitä tarvii.
Tulevaisuudessa saattaa olla hyötyä siitä 16:ta, mutta se on spekulaatiota, esim. databaseissa ja virtuaalitodellisuudessa.
Sitten kun olisi vielä Suomessa paikka, josta sen voisi käydä noutamassa. Ei kannata sijoittaa enempää rahaa kuin tarpeen. Isoin kynnys on mun 144Hz:n lopullisessa vaatimuksessa. ja toki tiedettävä, että laite tukee ulkoista näyttöä sillä Hz:llä 2000x1000:ssa (2K), ja omaa siihen riittävän HDMI-portin tai paremminkin kaksi (mini-pc:ssä pitäisi olla ainakin kaksi, kunhan on molemmat riittäviä, siis jotain 2.1 tms., jos muistan oikein, ja jotka ei ole itsestäänselviä nekään, kun niitä on erilaisia, mutta selvittää mitkä Hz:t saa missäkin kossa ja kahdella monitorilla, ja ne HDMI:t, en tiedä onko jaettu vai itsenäisiä, ja jos jaettu (sama näytönohjain), niin voi ehkä olla ulkoinenkin jakaja. Toinen monitori voi tosin olla toisessa koneessa kiinni, siinä Win10:ssä, josta voi katsoo mm. tv:tä.
Sitten - kun linux todettu riittävän omaan 75Hz-näyttöön, ja lukemat näyttää oikein linuksessa, (jos ei, niin palautukseen) - ostettava 32" 144Hz:n 2K-näyttö, ja turvaetäisyys on 1,5-1.7m (75Hz), mutta Hz:t sen verran hyvät, että jopa 1m voi olla teoreettinen mahis.
32" on mun mittaama ja testaama kompromissikokoa, jossa terveys säilyy. Mulla on 27", 75Hz, 1,5m. Olen testannut myös 55" 60 Hz tv:n ja kirveli paljon silmiä, ja palautin, ja muutenkin liian iso, jossa koossa laserprojektori on järkevämpi (riitävillä Hz:llä suhteessa kuvankin kokoon mahdollisesti), joka vaatii pimeän huoneen, jossa vieressä 32"-monitori linuksessa.
Kakkosen sijaan kannattaa pitää vanhentuntu Win10, jolla voi sitten katsoa WinTV:tä ja sen elokuvia, pelata vielä tuettuja pelejä, ja laserprojektori toimii siinä, jos tuettu ostin hetkellä. Win mahdollisesti tukee myös androdia natiivisti joskus; nyt ei Ubuntuun ole edes kunnon Anboxia, ja se ei ole natiivi - mobiilille natiivi sellainen on, silloin harvoin kun harware/softa(ajurit) sitä tukee. Wine tarvii tuen myös softan valmistajalta, jota sillä ei yleensä ole.
Win12:ta voi ostaa myöhemmin sitten, jos tarpeen, jos on muulta osin päättänyt siirtyä linuksen, jolla saralla odottelen mobiilien hinta-laatukehitystä, mutta olen jo siirtymässä desktopissa linukseen mahdollisimman pitkälle, ja se on Ubuntu desktop lts (5v) tuki, kun en lähde pelleilemään millään vähemmällä - sitten kun käyttäjä määrä on luokkaa 10%, 1%:n sijaan, voin katsoa jo muihinkin pintoihin, mutta pysyn ilmeisesti Ubuntussa silloinkin, koska ohjelmistotuet tärkeitä. - Anonyymi
Kannattaa hankkia kaikki AMD:tä. i5 ei ole AMD:tä, sen ollen tässä verrannollinen.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873207
- 622907
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802256
- 742169
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?361416