Luin juuri Matti Nykäsen hoitamattomasta haudasta. Pia-vaimo palstoilla itkeskelee kaipuutaan, mutta ei viitsi vaivautua rakkaansa hautaa hoitamaan, vaikka hauta ei liene matkojen päässä. Minullakin on suvussa ihmisiä, jotka sanovat "kaipaavansa ja muistelevansa vainajaa kotonaan, ei haudalla". Mut himpskatti sentään, sitä hautaa on jonkun myös hoidettava, ellei haluta maksaa seurakunnalle. Ihan jo kunnioituksesta edesmenneitä kohtaan. Niin minä ainakin teen ja hoidan hautoja hyvillä mielin.
Hoitamaton hauta
22
416
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä oli viestisi tarkoitus?
Jos sinua asia vaivaa, mene ja hoida Matin hautaa.
Ulkokultaista ajattelua, että hautaa pitää hoitaa, jotta kunnioitus näkyy. Höhhöö. - Anonyymi
näin sivullisena
pahalta tuntuu,,, varsiki kun Matti oli koko suomen l e m m i k k i ,,
kyllä jokun pitäisi ottaa vastuuleen Matin haudan hoitaminen,
itse ole kymmeniä kymmeni mymmeniä vuosia maksanu seurakunnalle läheisteni haudan hoitamisesta,
mutta
myös itse henkilököhtasesti olen myös aina käyny viemässä kukat kesäisin
ja kynttilöitä merkkipäivinä,
nyt kun itse ole huonokuntonen, käyn itse harvemmin enään haudoilla,
mutta maksan seurakunnalle hautojen hoidosta niin kauan kuin elän
ja pystyn maksamaan,- Anonyymi
Niimpä, sen "jonkun" pitäisi hoitaa monia asioita, meidän monen mielestä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niimpä, sen "jonkun" pitäisi hoitaa monia asioita, meidän monen mielestä!
kyllä yksistään jo seurakunta voisi hoitaa ilman maksua Matin hautaa ikuisesti,
Matti teki suomen näkyväksi maailmalle monella
KULTA-MITALLILLAAN,, - Anonyymi
Saattoi olla koko suomen lemmikki, mutta ei kaikkien suomalaisten...........käytös oli känniläisellä sitä luokkaa että ainakaan minä en arvostanut kun työssäni jouduin joskus kohtaamaan.
- Anonyymi
No kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sulle! Tunnet varmaan olevasinoarempi ihminen.
Kaikki eivät kuitenkaan toimi kuten sinä ja jostain syystä hautojen hoito ei ole edes kaikille mahdollista. Ja kaikki eivät halua maksaa seurakunnalle haudan hoidosta mutta ei se silti heistä huonompaa ihmistä tee.
Moni sanoo että haudassa on vain kuori, sielu on muualla.
Siili - Anonyymi
Mene hoitaa sitteen Matin Hautaa. Kaikki ei ole nin mustavalkoista kuin kirjoitit.Eikö Matilla ollut lasia? Rinta perilisiä ,siis täsiikäisiä ikäisiä jo? Miksi he eivät yhdessä maksa Isän haudan hoitoa? Miksi et heitä kyseen alaista?Koska haudan hoito ei ilmasta ,kalista.Helsinki Malmin Hautausmaa ja Helsinki Vantaa Honkanummen hautausmaa.Kesätyöntekijät tulee apun Kesäkuu. Haudat joiden hoito maksettu alkaa silloin ja Hautoihin joihin kesäkukat maksettu: OVat vimeistän juhanukseen menessä Haudoilla. Kävin kumpikin edellä mainttu hautausmaa,joss maksetut nurmet ja Honkanumi myös kukat: Pääsiäisenä havut kanervat olivat viellä jäässä ,ja lunta haudalla.Ei Ironut milään Joulun kyntilät haudalta. Koko keikaan meni henkilöautolla aikaa yhtensä 1h. Auto kuski pensa rahat otti 20 e. Ilmasta paeri työtä sitten hänelle mielin määrin päälle.Minulla on yksin asuvana vanhana 69v.työstä saatu eläke,ei sosiali tukia,ei perintöä,ei lesken eläkettä jolla elän.Ei rahaa sijoitaa enää Honkanummi Hautan vuosin. Vakavarainen sikoni puolisonsa kanssa maksanet haudan hoidon ja kesäkukat honkanummi. Malmi nurmen maksaa vainajan vaimo,Jolla lesken eläke suuri ja kesä kukan, Joten kaikki ei ole NIIN MUSTAVALKOISTA,JOS EI ASU HAUDAN VIERESSÄ JA EI OMAA AUTOA.EI MIESTÄ JOLLA AUTO.Helsinki on pitkät välimatkat hautusmaa useimiten.Maasetu kaupungit ja kylät toki hautausmaat vieressä ja kaikilla autotkin lähes.Eikö. Terv. mutsi 69 v. Itä-Helsinki.ps.lukihäiriöni en näe tekstini virheet:ANTEEKSI NE!
- Anonyymi
Kyllähän hautaa pitää jonkun hoitaa, joko jonkun läheisen tai sitten maksettuna seurakunnan. Hautapaikka on "vuokrattu" 25 vuodeksi enkä näe mahdolliseksi sen rehottavan tuota aikaa. Joissain hautaismailla nurmitetaan koko alue ja seurakunta ajelee siistiksi, mutta ei läheskään kaikilla. Kyllä hoidettavaa on ja hoitaa pitää. En tiedä voisiko haudan luovuttaa seurakunnalle ennen 25 v:n päättymistä.
Onneksi vainajat voi halutessaan polttaa ja heitellä tuhkat metsään. Ei ole hoitohommia eikä riitoja.- Anonyymi
Missä velvoitetaab ketään hoitamaan tai maksamaan hoidosta. Seurakunta hoitaa nurmialueetvha joillekin se riittää haudan hoidoksi. Kivi ja nurmialue.
Itse käyn kerran kesässä kaikkien läheisten haudat läpi, vien kukan ja siistin miten kykenen jos siistittävää. En koe kaunaa jos lähempänä asuvat eivät näe asiakseen käydä, jokainen päättää kohdaltaan.
Siili
- Anonyymi
Kaikesta ihmiset jaksaakin valittaa. Leski asuu ihan muualla ja Matin oma lapsi ja muut omaiset jotka lähempänä eivät välitä. Miksiköhän?
- Anonyymi
Kuvista päätellen, ei mitenkään huonosti hoidettu hauta. Just routa lähtenyt niin eihän sinne heti voi istuttaa kukkia.
- Anonyymi
Näyttää olevan sukuhauta....
Siili - Anonyymi
Eihän aloittaja tarkoita pelkästään ja ainoastaan juuri Nykäsen hautaa, vaan pointti lienee se, että hoitamaton hauta ei yleensäkään osoita omaisten kiinnostusta pois nukkuneen viimeistä leposijaa kohtaan. Itsekään en ymmärrä, että hauta "hylätään" heti kohta. Ei kai vainajaa ole haudattu penikulmien päähän KAIKISTA läheisistä. Mutta kukin tavallaan.
- Anonyymi
En ole koskaan elämässäni yhtään hautaa hoitanut. En ole miettinyt edes koko asiaa.
- Anonyymi
No miksi ylipäätään otti aloitukseensa Matti Nykäsen haudan ja lesken esimerkiksi. Kyseessä on sukuhauta joten ei oikein kohteliasta alkaa hautaa täällä arvostelemaan.
Juuri viikonloppuna kävin maakunramatkailun hautausmaakierroksen merkeissä ja kyllä niissä oli monennäköistä hautapaikkaa ja hautamuistomerkkiä.
Yhdenkään haudan kohdalla ei tullut mieleen että ompas huonosti hoidettu. Päinvastoin nautin rauhasta ihailin niin uusia kuin vanhojakin muistomerkkejä. Katselun hautakivien vanhoja nimiä, kuolin/elinaikoja. Siellä oli huvin vanhoja hautoja puuristejä, peltisiä/ rautaisia hautamuistomerkkejä. Oma lukunsa luonnonkivet.
Miksi kaikesta pitää kaivaa negatiiviset asiat ja moite. Ehkä joillain on tosiaan niin huono itsetunto et muita moittimalla pitää yrittää nostaa omaa paremmuutta esiin.
Siili
- Anonyymi
Eipähän ne maalliset jäännökset siellä maanpovessa varmaankaan arvostele miltä kumpu maan päällä näyttää.
Ihan kauniita ketokumpuja kukkineen ja heinineen, pörriäisineen ja ötököineen näkee vanhoilla hautausmailla. Kuin kehysteenä sammaloituneet kiviaidat. - Anonyymi
Olikohan jossain määrätty ihan rutiinisti haudoille perushoitomaksu?
Siili- Anonyymi
Siilille, on jos seurakunta hoitaa ja ostaa kukat haudalle. Jokaisella seurakunnalla oma hinnasto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siilille, on jos seurakunta hoitaa ja ostaa kukat haudalle. Jokaisella seurakunnalla oma hinnasto.
Kyllä näin mutta luin jostain et esim Jyväskylässäkö se nyt oli otettu käyttöön joillain hautausmailla pakollinen perushoitomaksu?
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä näin mutta luin jostain et esim Jyväskylässäkö se nyt oli otettu käyttöön joillain hautausmailla pakollinen perushoitomaksu?
SiiliGoogleta Kuningaskuluttaja yle.fi Pakolliset perushoitomaksut yleistyvät hautausmailla.
Siili
- Anonyymi
Erilaista asennoitumista.
Veljeni esikoispoika kuoli aivokalvon tulehdukseen alle 10 vuotisena muutama kymmenen vuotta sitten.
Heppu asuu vaimoineen samalla paikkakunnalla mutta hauta on ollut hoitamatta.
Ko. hauta on aivan minun vanhempieni haudan lähellä, alle 10 metrin päässä ja siellä käydessämme saatamme hieman kohentaa sitä ja jouluna viemme kynttilän.
Veljeni ei piittaa tippaakaan.
Oman testamenttini sisältö kertoo, että ukko tuhkaksi. Tilaisuuteen papilta pääsy kielletty. Ammattipuhuja kehumaan minua muutamaksi minuutiksi. Hieman panhuilu musiikia tallenteesta. Läsnä lapsemme perheineen jos haluavat tulla.
Ukon tuhka muistolehtoon joka sattuu olemaan lapsuuteni kodin takamaastoa josta aina alkukesinä keräsin ensimmäiset kypsät mustikat.
En halua rasittaa lapsiamme millään toteemilla koska tunnollisina ihmisinä he ottaisivat sen hoitaakseen tavalla tai toisella.
Vaimollani on sama toive.- Anonyymi
Hoidan kyllä vanhempieni haudan, myös isovanhempieni, mutta luovun jälkimmäisistä nykyisen omistuskauden jälkeen. Minä ja mieheni haluamme tuhkauksen ja sijoituksen vanhempieni hautaan, jolloin pojalle jää vain yksi hauta kontolleen. Jos hän haluaa. Perheemme on kyllä käynyt aina haudoilla, joten uskoisin perinteen siirtyneen. Mutta hän päättää sitten aikanaan. Mieheni vanhemmat ja sisarukset on haudatte kauas, joten olemme sopineet muiden huolehtivan asioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834