Käyttämäsi Linux-jakelun nimi

Anonyymi

Komentosarja sille, ja esimerkkituloste.

$ cat /etc/os-release | grep PRETTY_NAME | cut -d= -f2 | cut -d\" -f2
Ubuntu 20.04.4 LTS

100

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ubuntun 22.04 LTS käytössä. Eikä tarvi päätettä avata.

      • Anonyymi

        Ubuntu on hyvä!


      • Anonyymi

        Hönö hei, Ubuntussa on PRETTY_NAME on asetettu väärin, jos tuollaista antaa.


    • Debian GNU/Linux 11 (bullseye)

    • Anonyymi

      Minä käytän mm. Xubuntu LTS:ää, Debiania, Linux Mint LTS:ää ja joissain kohdin Puppy Linuxia. Tosin jälkimmäistä vähiten.

    • Anonyymi

      Linuks on niin vaikea ettei tiedä jakelun nimeä ilman kryptisiä komentoja..

      • Anonyymi

        Ei tuo ole mikään kryptinen komentosarja

        cat -> tulostaa tekstitiedoston /etc/os-release
        grep -> esittää rivit missä lukee PRETTY_NAME
        cut -d2= -f2 -> katkaisee rivin =-merkkien kohdalta, ja tulostaa toisen "sarakkeen"
        cut -d\" -f2 -> katkaisee rivin "-merkkien kohdalta, ja tulostaa toisen "sarakkeen"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo ole mikään kryptinen komentosarja

        cat -> tulostaa tekstitiedoston /etc/os-release
        grep -> esittää rivit missä lukee PRETTY_NAME
        cut -d2= -f2 -> katkaisee rivin =-merkkien kohdalta, ja tulostaa toisen "sarakkeen"
        cut -d\" -f2 -> katkaisee rivin "-merkkien kohdalta, ja tulostaa toisen "sarakkeen"

        Komentorivi on 1970-lukua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komentorivi on 1970-lukua..

        GUI on jälkeenjääneille. Kaikkia servereitä käskytetään komennoilla, eikä vatkata millään osoittimilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GUI on jälkeenjääneille. Kaikkia servereitä käskytetään komennoilla, eikä vatkata millään osoittimilla.

        Graafinen käyttöliittymä on paljon informatiivisempi eikä tarvitse muistaa ulkoa komentoja. Komentorivi on jäänyt 1970-luvulle..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komentorivi on 1970-lukua..

        Windowskäyttäjänkin oli syytä osata käyttää komentokehotetta. Auttaisi moneen win-vaivaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowskäyttäjänkin oli syytä osata käyttää komentokehotetta. Auttaisi moneen win-vaivaan.

        Käytin Windowsin komentokehotetta jo 3.1 aikoihin. Nykyään ei ole muuta käyttöä kuin timeout /t 3600 /NOBREAK > NUL && shutdown /h. Komentorivi on niin 1970-lukua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin Windowsin komentokehotetta jo 3.1 aikoihin. Nykyään ei ole muuta käyttöä kuin timeout /t 3600 /NOBREAK > NUL && shutdown /h. Komentorivi on niin 1970-lukua.

        Onneksesi ensimmäinen järkevä Windows oli 3.11.

        Microsoftin tekeleitä ei edes ollut -70-luvulla ja Dos oli pelkkää komentoriviä.


      • Anonyymi

        Ubuntu ei ole vaikea! Kaikki hoituu graafisesti!


      • Anonyymi

        Tottakai tietää, itsekään en käyttänyt mitään kryptisiä komentoja vaan tiedän muutenkin sen mitä itse olen koneilleni asentanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai tietää, itsekään en käyttänyt mitään kryptisiä komentoja vaan tiedän muutenkin sen mitä itse olen koneilleni asentanut.

        Windowstrolleille Kela kertoo käyttiksen tyypin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ubuntu ei ole vaikea! Kaikki hoituu graafisesti!

        Graafisuutta tarvitsevat vain kehitysvammaiset. Se heille sallittakoon.

        Me ATK-ihmiset osaamme käskyttää koneitamme selkokielellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GUI on jälkeenjääneille. Kaikkia servereitä käskytetään komennoilla, eikä vatkata millään osoittimilla.

        Niin joskus sun työelämässäkö, mutta ei nykyään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowstrolleille Kela kertoo käyttiksen tyypin.

        Miksi aina valehtelet!


      • Anonyymi

        Asutko lappeen Rannassa? Käytätkö Iinuksia? Vaikutat hieman jälkeenjääneeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi aina valehtelet!

        Tottahan se on Kelan tuet Windowstrollerrsonneille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowstrolleille Kela kertoo käyttiksen tyypin.

        Minä en ole windowstrolleri enkä käytä Kelan palveluita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole windowstrolleri enkä käytä Kelan palveluita!

        Vaikket mitään opintotukia yms et saisikaan niin terveydenhoitoa ehkä joskus kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikket mitään opintotukia yms et saisikaan niin terveydenhoitoa ehkä joskus kuitenkin.

        Sain Iinuksini ilmaiseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain Iinuksini ilmaiseksi!

        Ymmärrän, yskän, sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikket mitään opintotukia yms et saisikaan niin terveydenhoitoa ehkä joskus kuitenkin.

        Siis minä käytän linuxia, en siis ole mikään kelan tuilla elävä wintrollerson!


    • Anonyymi

      Vain heikkolahjaiset eivät osaa käyttää komentokehotetta/PowerShelliä.

    • Anonyymi

      Itselläni käytössä on Debian, ja on ollut kesästä 1998 alkaen. Tarkemmin sanoen tällä hetkellä on käytössä uusin vuosi sitten kesällä julkaistu Debian 11 "Bullseye". Debian on käytössä sekä läppäreilläni, pöytäkoneellani ja Raspberry Pi -koneillani.

      T. miksuh

      Käyttöjärjestelmä: Debian GNU/Linux 11 (bullseye)
      Käyttöjärjestelmäydin (kerneli): 5.10.0-14-rt-amd64
      Olen käyttänyt Debiania: 23 vuotta, 10 kuukautta ja 18 päivää

      • Anonyymi

        Et sinä sillä tepiaanilla voi mitään tehdä.


      • Anonyymi

        Voi elämän kevät!
        Gnu on antilooppi
        vaikka kuinka poistelet typerys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä sillä tepiaanilla voi mitään tehdä.

        Kuules windowspelle, debianilla voi tehdä ihan kaikkea, jopa pelata pelejä, esim. Counter Strikea. Se mitä sillä ei TARVITSE tehdä on levyneheytys ja viruksien poisto. Linuxeissa kun ei levyt juuri paljoa defragmentoidu ja viruksia taas ei ole kiusana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä sillä tepiaanilla voi mitään tehdä.

        Miljardi kertaa enemmän kuin sinä sillä Windowsillasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljardi kertaa enemmän kuin sinä sillä Windowsillasi

        Siinäpä se aito depianin käyttäjä esiintyy. Käyttäjät ovat järjestelmän tasoisia (minun isi on vahvempi kuin sinun isi).


      • Anonyymi

        Mikä kumma sinä on että teillä windowshihuilla on aina toi homoilu mielessä ja kuvittelette linuxin liittyvän jotenkin homoiluun?


      • Anonyymi

        Siis minä vaan kommentoin tuota joka kysyi että tarkoittaako GNU Gay Nerd User! Enkä itse ole mikään niitä miehiä, ihan hetero olen! Onko kenties itselläs taipumuksia asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis minä vaan kommentoin tuota joka kysyi että tarkoittaako GNU Gay Nerd User! Enkä itse ole mikään niitä miehiä, ihan hetero olen! Onko kenties itselläs taipumuksia asiaan?

        Hilpeä nörttikäyttäjä. Miten saat siitä homon? Näet homoja kaikkialla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules windowspelle, debianilla voi tehdä ihan kaikkea, jopa pelata pelejä, esim. Counter Strikea. Se mitä sillä ei TARVITSE tehdä on levyneheytys ja viruksien poisto. Linuxeissa kun ei levyt juuri paljoa defragmentoidu ja viruksia taas ei ole kiusana.

        Windowsiin ei ole mikään pakko asentaa haittaohjelmia ja defrag on historiaa varsinkin kun melkein kaikilla on SSD. Ettäkö ihan Counter Strikea voi linkkuralla pelata? Onhan sekin jotain positiivista kun laitevalmistajat ja AAA-ohjelmistojen tekijät keskittyvät vain Windowsiin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hilpeä nörttikäyttäjä. Miten saat siitä homon? Näet homoja kaikkialla?

        En minä, vaan te windowshihut niitä jokapuolella tunnutte kokevan!


      • Anonyymi

        Onko noissa eri koneissa tuo Debian 11 "Bullseye". paljon eroja ?. Itselläni on uusin versio ? Rpissa ja se toimii todella hyvin SSD-kovolta.
        En ole vuosiin käyttänyt enää pöytäkonetta, sinne olen joskus asentanut lähes pari kymmentä eri jakelua.

        Sain noin 10 vuotta vanhan Samsung läppäri johon edelliselle omistajalle asensin pari Linux-jakelua vuosia sitten, toinen niistä on Debian en muista mikä versio on ja se toinen on oma tekele Puppy Linux. Niin onhan siinä lisäksi Win 7.n .
        Joten siihen voisin asentaa tuon Debian 11 "Bullseye" .
        Tuossa läppärissä on osapuilleen samat tehot kun tässä Rpi4:ssa. Mutta huomattavasti hitaampi se on kun tämä RaspberryPi 4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljardi kertaa enemmän kuin sinä sillä Windowsillasi

        Kyllä se pitäisi jossain vaiheessa tietotekniikan uralla havaita että ei pitkätukkahipit jotka puupiipuissaan outoja kasviksia polttelevat, pysty samantasoiseen koodiin kuin Microsoftin hyvinpalkatut ammattilaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi jossain vaiheessa tietotekniikan uralla havaita että ei pitkätukkahipit jotka puupiipuissaan outoja kasviksia polttelevat, pysty samantasoiseen koodiin kuin Microsoftin hyvinpalkatut ammattilaiset.

        Viestisi on selvää herjausta! Linuxin koodissa ei ole mitään huonoa eikä linuxeja koodaa mitkään pitkätukkahipit jotka polttelee kasviksia piipuissaan! Toisinkuin teidän windows-koodarit, sitäpaitsi linux-koodarit saa parempaa liksaa kuin windows-koodarit koska niitä arvostetaan enemmän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsiin ei ole mikään pakko asentaa haittaohjelmia ja defrag on historiaa varsinkin kun melkein kaikilla on SSD. Ettäkö ihan Counter Strikea voi linkkuralla pelata? Onhan sekin jotain positiivista kun laitevalmistajat ja AAA-ohjelmistojen tekijät keskittyvät vain Windowsiin..

        AAA ( Absurd Alcoholics Anonymous ??)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hilpeä nörttikäyttäjä. Miten saat siitä homon? Näet homoja kaikkialla?

        Siis jos et sattunut tietämään niin aiemmin, joskus 50-luvulla vielä sana Gay todellakin tarkoitti hilpeää mutta nykyisin sen on homppelit omineet tarkoittamaan itseään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos et sattunut tietämään niin aiemmin, joskus 50-luvulla vielä sana Gay todellakin tarkoitti hilpeää mutta nykyisin sen on homppelit omineet tarkoittamaan itseään!

        Jaa no tuo elokuva areenassa ei olekaan homoseksuaalinen: The Gay Divorcee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kumma sinä on että teillä windowshihuilla on aina toi homoilu mielessä ja kuvittelette linuxin liittyvän jotenkin homoiluun?

        homot kuvittelee tietenkin kaiken liittyvän homoiluun. tuo selittää asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pitäisi jossain vaiheessa tietotekniikan uralla havaita että ei pitkätukkahipit jotka puupiipuissaan outoja kasviksia polttelevat, pysty samantasoiseen koodiin kuin Microsoftin hyvinpalkatut ammattilaiset.

        Totta, eivät pysty samantasoiseen koodiin. eli siis eivät pysty tekemään yhtä huonoa koodia kuin Microsoft, ei onnistu vaikka kuinka yrittäisi.


    • Anonyymi

      Ubuntu 22.04

    • Anonyymi

      Jälleen vähä-älyisten mainosketju.

      • Anonyymi

        No osoita sinä sitten sitä älyä! Vaikka ethän sinä wintrollerina sitä omaa.


      • Anonyymi

        Päätit siis mainostaa itseäsi? Ilmeisesti olet niin vähä-älyinen ettet tajunnut, että tässä ketjussa on kyse linuxista.


    • Anonyymi

      Loitsu kertoi seuraavaa:

      CentOS Linux 7 (Core)

    • Anonyymi

      Sama vähemmin.
      lsb_release -ds
      Ubuntu 22.04 LTS

      • Anonyymi

        Tuo on joku kustomijuttu, mikä ei toimi kaikissa Linuxeissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei komentoa löydy, niin pitää asentaa lsb-core. Paketin nimi vaihtelee eri jakeluissa.
        Katso tuo:
        https://www.computerhope.com/unix/lsb_release.htm

        Voiko tuolla komennolla tehdä mitään muuta? On meinaan aika raskas tapa tonkia tekstitiedostoa, jos vaatii asenteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko tuolla komennolla tehdä mitään muuta? On meinaan aika raskas tapa tonkia tekstitiedostoa, jos vaatii asenteluja.

        Voi. Mahdollistaa esim. käyttää kansallisia merkistöjä versionimissä ja esim. japanin kielisiä kanji-merkkejä ja ohjelma antaa silti tarvittaessa standardi-muotoisen versionumeron. Tällä hetkellä tätä ei käytetä mutta tätä varten ohjelma siellä on, että esim. saadaan ascii-muodossa versionumero vaikka se tekstitiedostossa olisi utf-16 muodossa. Näin ollen asennusohjelmat pystyy tunnistamaan mikä versio pitää ohjelmasta asentaa ilman että niiden tarvitsee tietää mitään merkkijonojen enkoodauksesta.


    • Anonyymi

      Jaa´ha, mitähän sitä nyt käyttää ?! Kokeilen rakentaa raspin useita eri työpöytäympäristöjä, Tällä hetkellä niitä on viisi tai kuusi ja kun käynnistin viimeisten latauksien jälkeen tuli Debian josta sain valita Windows 10 ?, KDE 4 , KDE Plasma, LXDE, OpenBox ja XFCE taisi olla jotain yksi lisää.

      Lisää mahtuu työpöytiä, ku on buuttava- 480GB kovalevy, et kyllä RaspberryPi 4 tällaisenkin saa kasattua.

      Niin, tuo Windows 10 ei ole orginaali, vaan sen saa ladattua Pi-apps :sta , jossa on paljon muitakin ohjelmia Raspiin.

    • Anonyymi

      Mageia 8

    • Anonyymi

      Eikö ihmiset muka muuten tiedä minkä linuxin ovat koneeseensa asentaneet, ilman tuota komentorimpsua? Minä ainakin tiedän ja näkeehän sen Grubin aloitusvalikostakin minkä linuxin olen koneeseen asentanut.

      • Anonyymi

        No ei sitä "rimpsua" tarvitse. Tiedostossa on vaan muutakin, kuten:

        NAME="CentOS Linux"
        VERSION="7 (Core)"
        ID="centos"
        ID_LIKE="rhel fedora"
        VERSION_ID="7"
        PRETTY_NAME="CentOS Linux 7 (Core)"
        ANSI_COLOR="0;31"
        CPE_NAME="cpe:/o:centos:centos:7"
        HOME_URL="https://www.centos.org/"
        BUG_REPORT_URL="https://bugs.centos.org/"

        CENTOS_MANTISBT_PROJECT="CentOS-7"
        CENTOS_MANTISBT_PROJECT_VERSION="7"
        REDHAT_SUPPORT_PRODUCT="centos"
        REDHAT_SUPPORT_PRODUCT_VERSION="7"


      • Anonyymi

        Älä sinä pikku hönö vaivaa pikkupäätäsi miesten jutuilla, tollota sinä vaan sitä GRUB valikon informaatiota jotta tiedät mitä luulet koneeseesi asentaneesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sinä pikku hönö vaivaa pikkupäätäsi miesten jutuilla, tollota sinä vaan sitä GRUB valikon informaatiota jotta tiedät mitä luulet koneeseesi asentaneesi.

        Minä en ole mikään pikkuhönö, olen aikuinen mies! Enkä todellakaan käsitä sitä miksi asiat pitäisi tehdä vaikeamman kautta! Enkä minä mitään luule vaan TIEDÄN itse mitä olen koneeseeni asentanut!


    • Anonyymi

      Miksi sinä osaamaton urpo linkität tänne komentotekstipätkiä, Ubuntussahan kaikki toimii kuulema graafisesti ?

      • Anonyymi

        Siinäpä hönölle mittimistä, miksi joku kirjoittelee "komentotekstipätkiä".


      • Anonyymi

        Kaikki hoidetaan käyttämissämme Ubuntuissa ssh:lla käskyttämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki hoidetaan käyttämissämme Ubuntuissa ssh:lla käskyttämällä.

        Miksi ihmeessä ?

        Tämän palstan parhaat asiantuntijatietäjät ovat useaan otteeseen kertoneet, että Ubuntussa kaikki toimii graafisesti.
        Ja onhan se paljon elegantimpaa sohia hiiren kursorilla kaunista monivärikästä taulua, kuin ripotella yksitoikkoiseen näkymään erilaisia kirjaimia ja muita kuvioita peräkkäin, sehän on pelkkää ajan ja muistikapasiteetin (oman) tuhlaamista.

        Tämä on kuulkaa Ubuntu-palsta, mielikipeille masokisteille on omat juttunsa toisaalla päin käsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ?

        Tämän palstan parhaat asiantuntijatietäjät ovat useaan otteeseen kertoneet, että Ubuntussa kaikki toimii graafisesti.
        Ja onhan se paljon elegantimpaa sohia hiiren kursorilla kaunista monivärikästä taulua, kuin ripotella yksitoikkoiseen näkymään erilaisia kirjaimia ja muita kuvioita peräkkäin, sehän on pelkkää ajan ja muistikapasiteetin (oman) tuhlaamista.

        Tämä on kuulkaa Ubuntu-palsta, mielikipeille masokisteille on omat juttunsa toisaalla päin käsin.

        Eipä ole niihin Ubuntuihin laitettu mitään työpöytäympäristöä. Joskus on kokeiltu X-windowsia ssh:n yli, ja kyllä esimerkiksi Firefoxia pystyi käyttämään silläkin tavalla. Mutta selaimen asennus kiskoi sitten aika paljon graafisen puolen kamojakin Ubuntuun. Vaan eipä kyseisiä Ubuntuja sellaiseen käyttöön ole pystytettykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ?

        Tämän palstan parhaat asiantuntijatietäjät ovat useaan otteeseen kertoneet, että Ubuntussa kaikki toimii graafisesti.
        Ja onhan se paljon elegantimpaa sohia hiiren kursorilla kaunista monivärikästä taulua, kuin ripotella yksitoikkoiseen näkymään erilaisia kirjaimia ja muita kuvioita peräkkäin, sehän on pelkkää ajan ja muistikapasiteetin (oman) tuhlaamista.

        Tämä on kuulkaa Ubuntu-palsta, mielikipeille masokisteille on omat juttunsa toisaalla päin käsin.

        Eipä taida olla "Ubuntu-palsta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ?

        Tämän palstan parhaat asiantuntijatietäjät ovat useaan otteeseen kertoneet, että Ubuntussa kaikki toimii graafisesti.
        Ja onhan se paljon elegantimpaa sohia hiiren kursorilla kaunista monivärikästä taulua, kuin ripotella yksitoikkoiseen näkymään erilaisia kirjaimia ja muita kuvioita peräkkäin, sehän on pelkkää ajan ja muistikapasiteetin (oman) tuhlaamista.

        Tämä on kuulkaa Ubuntu-palsta, mielikipeille masokisteille on omat juttunsa toisaalla päin käsin.

        "Ubuntussa kaikki toimii graafisesti"

        Kumpa ei toimi, opetelkaa rakkulat käyttämään tietokonetta, ei se paikkaansapitämättömien vakuuttelu mitään auta, siinä ne turhat harhat karisee kun oikeaa tietoa tilalle tulee.

        Miten yksi Linux kasaa ympärilleen noin paljon tyhmiä valehtelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ubuntussa kaikki toimii graafisesti"

        Kumpa ei toimi, opetelkaa rakkulat käyttämään tietokonetta, ei se paikkaansapitämättömien vakuuttelu mitään auta, siinä ne turhat harhat karisee kun oikeaa tietoa tilalle tulee.

        Miten yksi Linux kasaa ympärilleen noin paljon tyhmiä valehtelijoita.

        "Miten yksi Linux kasaa ympärilleen noin paljon tyhmiä valehtelijoita."

        Samaa voisi kysellä teiltä windowshihuloijilta!


    • Anonyymi

      Meikällä onnistuu kaikki yhdellä hiiren klikkauksella. Ei ole sihteerikköä enkä konekirjoitusta viitsi opetella. Se on akkojen hommaa.

      • Anonyymi

        Juu !

        Kerro nyt ensin miten asennat pakettihallinnan ulkopuolisen ohjelman lähdekoodista, tai kuinka kirjaudut grafiikkaan root käyttäjänä ym, siis pelkästään hiirellä sohien.

        Jos et osaa, olet pelkkä paskaa jauhava trolli.

        Odotellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu !

        Kerro nyt ensin miten asennat pakettihallinnan ulkopuolisen ohjelman lähdekoodista, tai kuinka kirjaudut grafiikkaan root käyttäjänä ym, siis pelkästään hiirellä sohien.

        Jos et osaa, olet pelkkä paskaa jauhava trolli.

        Odotellaan.

        Ei Arch-linuxiin perustuvilla ole pakettihallinnan ulkopuolisia ohjelmia, tuollainen sotkeminen kuuluu Debian-pohjaisiin räpellyksiin.


    • Anonyymi

      Linux Mint 17.0 Live,
      toiminee vielä vähän aikaa..
      Siirryn Fedoraan sen jälk

    • Anonyymi

      Ubuntu puoli vuotta koneessa.
      Kokeilin uteliaisuuttani SuSEn Leap 15.3, ja ero Ubuntuun oli järisyttävä.

      Ubuntu poistui minun valikoimastani lopullisesti.

    • Anonyymi

      Debian GNU/Linux bookworm/sid

      P.S. neofetch-komennolla saa oikein hienon printin päätteeseen jakelutietoineen ja vähän muutakin lisäksi.

      Jos ei ole asennettuna niin (debian ja ubuntu-pohjaiset): sudo apt install neofetch

      • Anonyymi

        Debian mailman reikäisin räpellys, kannattaa kiertää kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Debian mailman reikäisin räpellys, kannattaa kiertää kaukaa.

        Linuks Mint on tätä päivää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuks Mint on tätä päivää!

        hehe tänä päivänä moni asia joka SAIRASTA PASKAAAAAA! koetaan oikeaksi.
        PASKA ON PASKAAAAA?
        Vaikka sitä sanottas kanan kakaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hehe tänä päivänä moni asia joka SAIRASTA PASKAAAAAA! koetaan oikeaksi.
        PASKA ON PASKAAAAA?
        Vaikka sitä sanottas kanan kakaksi.

        Pyydä åippååsi vaihtamaan vaipat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Debian mailman reikäisin räpellys, kannattaa kiertää kaukaa.

        Oma pääsi taitaa olla maailman reikäisin räpellys. Tee reklamaatio vanhemmillesi.


    • Anonyymi

      Tämäki toimmii:
      cat /etc/os-release|sed -n 1p|awk -F'"' '{print $2}'

    • Anonyymi

      Myös tämä toimii:

      facter os.distro.description

      Oletuksena on, että ohjelmapaketti facter on asennettuna. debianissatuon voi asentaa komennolla:

      apt install facter

      Facter asennetaan myös esimerkiksi sillon jos debianiin asennetaan keskitetty konfiguraationhallintajärjestelmä nimeltä Puppet.

      Esimerkiksi tuossa heti nimimerkkini alapuolella käyttöjärjestelmärivillä on käytetty tuota ylläolevaa facter -komentoa. Olen siis tehnyt skriptin, joka luo tuon alla olevan tulosteen ja skriptissä on käytetty mm. facter -työkalua. skripti on määritelty Autokey -työkalussa ja saan autokeyllä lisättyä helposti tuon nimimerkin jälkeisen tekstin esimerkiksi tähän kommenttiin.

      T. miksuh

      Käyttöjärjestelmä: Debian GNU/Linux 11 (bullseye)
      Käyttöjärjestelmäydin (kerneli): 5.10.0-19-rt-amd64
      Olen käyttänyt Debiania: 24 vuotta, 3 kuukautta ja 10 päivää

      • Anonyymi

        Eipä voisi vähempää kiinnostaa.


      • Anonyymi

        Puupää on käyttänyt sukkia 63 vuotta, mutta siitä huolimatta ei erota puuvilla- ja villasukkia toisistaan tai että tietäisi kuinka erilaiset tekokuidut polyesteri, polyamidi, polypropeeni, akryyli vaikeuttavat pesua.

        Eli kun olet tuollainen autuas puupää, täytyy sinun varmaan käydä joltakin kysymässä miten edellinen lause tulisi ymmärtää, mutta älä mene toisen puupään tykö vaan kysy joltakin joka ei koskaan ole Debianin räpellystä käyttänyt.


      • Anonyymi

        "Olen käyttänyt Debiania: 24 vuotta, 3 kuukautta ja 10 päivää"

        Lopetitko tuohon? Saitko siis tarpeeksesi?


    • Anonyymi

      kerran äkillisessä mielenhäiriössä kokeilin sitä ne ekerilinuksia mut poistin sen heti

      • Anonyymi

        Vieläkö menee aikuistumiseen montakin vuosikymmentä?


    • Anonyymi

      Pistin Ubuntuun tuoreemman kernelin.

      $ uname -r
      6.0.12

      Tuon pitäisi olla "stable". Ei ole muutaman tunnin käytön jälkeen ainakaan oireillut.

      • Anonyymi

        Eikö tuo ole vaikea erottaa mikä se on joka oireilee, kun ubuntussa kaikki oireilee ilman että siihen asentelee uusinta uutta ydintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo ole vaikea erottaa mikä se on joka oireilee, kun ubuntussa kaikki oireilee ilman että siihen asentelee uusinta uutta ydintä.

        Raudan takia piti päivittää.


      • Anonyymi

        Juu winhihhuli oireilee!


    • Anonyymi

      Typeryksien kerho!

      Likaa Asetukset -> Tietoja Niin näet heti mikä siellä on asennettuna!

      • Anonyymi

        Miksi kukaan haluaisi liata asetukset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kukaan haluaisi liata asetukset?

        Vihapapparainenhan se taas sotkemassa!


    • Anonyymi

      Helpon kätevä kuin tupperware.

    • Anonyymi

      Ompa monimutkainen. Eikö voi katsoa jostain ohjelmasta?

    • Anonyymi

      Säikeiden määrän näkee komennolla "nproc".

      • Anonyymi

        Näyttää vielä käytettävissä olevien määrän, mutta valitsin --all, näyttää kaikki.

        nproc --all


    • Anonyymi

      Eilisen päivityksen jälkeen aloituksen komentosarja kertoo:

      Debian GNU/Linux 12 (bookworm)

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe