Kysy mitä vain sähköautoilusta - asiantuntijat vastaavat ti 14.6. klo 12-14

Oletko koskaan miettinyt miten pitkälle sähköautoilla oikeasti pääsee, miten niiden lataus toimii käytännössä, tai mitä niistä oikeasti kuuluu huoltaa? Sähköautoilun myytit ja kaikki mieleen juolahtavat kysymykset puretaan 14.6. klo 12:00-14:00!

Mukana vastaamassa on Autolle.com ja heidän sähköautoilun asiantuntijansa Erno Koivumäki, Antti Jaara sekä Tatu Laine. Autolle.com on viimeiset vuoden mm. myynyt eniten Tesloja Suomessa, ja muutenkin erikoistunut ekologiseen autoiluun. Autolle.comin tavoittaa helposti verkosta: www.autolle.com, tai heidän myymälöistään Vantaalta, Tuusulasta, Raisiosta, Kuopiosta tai Oulusta.

Esitä kysymyksesi ketjuun jo nyt, Autolle.com vastaa tiistaina! Tämän jälkeen keskusteluketju suljetaan ja se jää luettavaksi palstalle.

71

24758

    Vastaukset

    • Anonyymi

      En tiedä sähkäautoista mitään mutta ne kiinnostavat kyllä näillä bensahinnoilla. Olen käsittänyt että sähköautot helposti hyytyvät Suomen talvessa. Onko näin?

      • Suomen talvi voi tuoda haasteita kaikenlaiseen autoiluun. Kylmyys vaikuttaa aina eri varusteiden toimivuuteen sekä auton polttoainekulutukseen käyttövoimasta riippumatta.
        Ideaalitilanteessa kaikki autot toimivat parhaiten lievässä lämmössä, n. 10-15 asteessa eikä sähköauto ole siihen poikkeus.
        Mutta sähköautot eivät suinkaan hyydy talvella, vaan päinvastoin ovat monesti kätevämpiä talviautoja kuin perinteiset polttomoottorit. Esilämmitykset toimivat suurimmissa osassa sähköautoja todella hyvin ja auton sisälämpötilan voi säätää asteelleen haluttuun lämpötilaan kun lähdön hetki on käsillä.


    • Anonyymi

      Olen testaillut sähköautoja yhteiskäyttöpalveluiden kautta, ja se lataaminen tosiaan on vielä mysteeri. Ohjeet kuulostavat kohtuullisen helpoilta, mutta en ole vielä kokeillut. Karttapalveluissa https://latauskartta.fi/ on outoja koodeja kuten esim 2x type2 22kW, CCS 50 kW ja CHAdeMO 50 kW. Mistä tiedän mikä on oikea? Ja kuinka kauan lataamiseen pitää varata aikaa?

      • Moikka!

        Ennen sähköautojen yleistymistä autovalmistajat kehittivät omia latausstandardejaan. Chademo on etenkin Nissanin sekä Mitsubishin käyttämä latausliitin, jota esimerkiksi suositussa Nissan Leaf sähköautossa käytetään pikalataamiseen.

        CCS on EU:ssa valittu pikalatausstandardi, joka on suurimmassa osassa sähköautoista käytössä jo nyt, ja tulee olemaan kaikissa uusissa.

        Type2 on hidaslataukseen käytetty liitin. Toinen vaihtoehto tälle olisi Type1, joita enää harvemmin näkee käytettävän.

        Sinun käytössä olevan auton latausliittimen näet latausluukun alta ja auton ohjekirjasta.

        50kW tarkoittaa kyseisen latausaseman tarjoamaa suurinta mahdollista lataustehoa. Käytännön latausteho riippuu mm. autosta, lämpötilasta ja auton akun varaustilasta.

        Täydellä 50kW teholla sähköauto saa noin 200km lisää toimintamatkaa yhden tunnin aikana.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Onko millään sähköautolla luotettava toimintasäde 500km, myös pakkasella?

      • Hei!

        Suurimmat sähköautojen akustot tällä hetkellä myytävissä autoissa ovat noin 100kWh kokoluokkaa.

        Kovalla pakkasella ja lumisateessa sähköauto kuluttaa energiaa noin 25kWh, eli parhaimmillaankin todellinen toimintamatka yhdellä latauksella on noin 400 kilometriä.

        400km tarkoittaa ajassa noin viiden tunnin yhtämittaista ajamista. Muista jalotella ja levätä matkan aikana. Samalla latautuu auto sekä kuljettaja!

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija / Autolle.com


    • Anonyymi

      Eikö vanhat polttomoottoriautot olisi ilmastonmuutoksen takia syytä ajaa loppuun. Sähköauton valmistuksen hiilijalanjälki on niin suuri, kun taas käytettyä polttomoottoriautoa ei tarvitse enää valmistaa uudelleen.
      Eikö käytetyllä polttomoottoriautolla ajelu ole ekoteko.

      • Anonyymi

        Jos polttomoottoriautolla ajamisen voisi todeta olevan ekoteko niin pitääkö siitä rangaista korkealla verotuksella.


      • Sähköautoiluun siirtymista voi harkita muiltakin kanteilta kuin ekologisuuden kautta. Esimerkiksi autoilun kustannusten vertailu kallistaa (tai halventaa:) vaakaa sähköautoilun puolelle.
        Toki jos haluaa ajaa polttomoottoriautot loppuun niin se on myös arvostettava valinta.
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Pitäisikö sähköauton valmistuksen päästöt kertoa uuden auton tiedoissa. Esimerkiksi verrattuna keskimääräiseen polttomoottoriautolla ajamiseen verrattuna.

      • Hei!

        Todella hyvä ajatus!

        Uusissa polttomoottoriautoissa onkin jo käytössä ekologisuudesta kertova tuotetietokortti, kuten kodinkoneissakin.


    • Anonyymi

      Onko olemassa tilannetta jossa jonkun ei ilmastonmuutoksen kannalta ole viisasta ostaa sähköautoa, koska hän ajaa vain vähän ja tarpeellisia ajoja. Pitäisikö tästä puhua.

    • Anonyymi

      Voitaisiinko luoda malli jossa esim vuoden 2023 alun jälkeen valmistetut polttomoottoriautot ja hybridit todettaisiin hiilen päästölähteeksi ja sitä vanhemmat hiilinieluiksi, koska vanhoja autoja ei tarvitse valmistaa uudelleen. Sitten ajoneuvoverossa rangaistaan 2023 ja sitä uudempia autoja.

    • Anonyymi

      Minkälaiset viat on tyypillisiä sähköautoissa? Kauan akku kestää hyvänä? Minkälaisiin huolto- ja korjauskustannuksiin sähköauton ostajan on syytä varautua? Onko jotain konsteja, joilla akun saa kestämään hyvänä kauemmin?

      • Hei!

        Sähköauto on auto siinä missä polttomoottoriautokin, joten esimerkiksi jousitus, jarrut ja ilmastointi tarvitsevat säännöllistä huoltoa.

        Uusien sähköautojen akut on testattu kestämään useita satoja tuhansia kilometrejä ja autovalmistajat antavatkin akuille sekä moottoreille pitkiä, jopa 200tkm toimivuustakuita.

        Sähköautoissa vuosittaiset huollot ovat usein edullisempia kun esim moottoriöljyjä ei tarvitse vaihtaa, mutta tarkistuskohteita kuitenkin riittää ja uusissa autoissa etenkin tietokoneohjelmistoon tehdään päivityksiä.

        Pääsääntöisesti akustot kestävät parhaiten, kun niiden varaus pidetään 20% ja 80% välillä. Kun auton jättää pitkäksi ajaksi seisontaan, se on hyvä pitää kiinni latauksessa, jotta auto voi käyttää energiaa akun lämmittämiseen tai viilentämiseen.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Pitäisikö kaikilla kansalaisilla olla asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta omaan autoon vai onko se vain hyvätuloisten oikeus.

    • Anonyymi

      Entäs kun akut tyhjenee kesken matkan? Mitä on tehtävissä? Ei voi pyytää enää kaveria tulemaan kanisterin kanssa jeesimään.

      • Ehkä lähtisin tähän ongelmaan pureutumaan niin että millä tämä tilanne vältetään.
        Eli seuraamalla auton käyttösädettä ja huomioimalla lähistöllä olevat latauspisteet voi tämän tilanteen pelastaa jo ennen kuin se on syntynyt.
        Mikäli kuitenkin tällainen vahinko pääsisi syntymään, voi auton hinauttaa lähimpään asiansaosaavaan autohuoltoon.
        Ja kääntämällä kysymyksen toisinpäin, eikö ole mukavaa ettei itsekään tarvi lähteä kanisterin kanssa ketään jeesimään :)
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Minkälainen on sähköautojen akuille myönnetty takuu?

      Suomen henkilöautojen keski-ikä on noin 13-vuotta, eli tekeekö 2022 vuosimallin sähköautolla 13-vuoden kuluttua enää mitään, vai onko edessä akkujen vaihto?

      Kuinka paljon maksaa uusi akku?

      Perustuuko sähköautojen akkuteknologia vieläkin siihen iän vanhaan litiumioni tekniikkaan?

      Onko näköpiirissä mitään kestävän kehityksen kannalta järkevämpää akkutyyppiä, joka olisi niin ympäristön kannalta kuin myös hinnaltaankin järkevämpi ratkaisu?

      Miksi sähköautot ovat niin painavia, eikö ne olisi järkevämpää valmistaa mahdollisimman kevyeksi energian säästön kannalta, esim. kori alumiinista ja hiilikuidusta?
      Näin päästäisiin myös eroon tyypillisesti siellä auton keski-iän, eli noin 13-vuoden kynnyksellä ilmenevistä ruosteongelmista.
      Eli hiilijalanjälki olisi tässäkin mielessä paljon pienempi.

      • Hei!

        Akkutakuut vaihtelevat paljon. Yleisimmin 8 vuoden ja 100-200tkm pituisia takuita. Tarkista autovalmistajalta!

        Sähkömoottori on yksinkertainen ja pitkäikäinen keksintö. Akut on testattu kestämään satoja tuhansia kilometrejä. Muutoin kyse on tavallisesta autosta vikakohteineen.

        Uuden akuston vaihtaminen kustantaa autosta ja akun koosta riippuen tällä hetkellä 5000-15000 euroa. Samalla on mahdollista päivittää autoon suurempi akku, joka tuo enemmän toimintamatkaa vanhaan autoon.

        Litium on alkuaineista yksi parhaita aineita akkujen valmistukseen keveytensä ansiosta. Sen kanssa yhdessä käytetyt muut raaka-aineet vaihtelevat, kun tutkitaan uusia vaihtoehtoja erilaisille akuille.

        Laboratorio-olosuhteissa on kehitetty kaikenlaisia akkutyyppejä, esim suolasta, mutta niiden tuominen kuluttajille on tällä hetkellä todella kallista tai mahdotonta. Onneksi kehitys jatkuvasti kehittyy!

        Valmistusmateriaalien osalta tehdään kompromisseja ja kustannusten, kestävyyden ja keveyden välillä. Sähköauto olisi entistä kalliimpi, jos siitä tehtäisiin vieläkin kevyempi.

        Yksi ratkaisu painon säästöön on tehdä akkupaketti osaksi auton korirakennetta ja akkujen avulla luoda kantava ja rakennetta tukeva pohjaratkaisu, kuten esim Tesla tulee tekemään uusien autojensa kanssa.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Voiko sähköautolla vetää raskasta kuormaa, esim. hevostraileria? Miten kuorma vaikuttaa ajosäteeseen, jos on vaikka 2000 kiloa vedettävänä? Täällä maaseudulla latauspaikkoja on harvemmassa, niin tyssääkö matka lyhyeen kun raskas kuorma kuluttaakin akun hetkessä. Mitä pitää huomioida valitessa autoa tällaiseen tarpeeseen?

      • Hei!

        Autojen vetomassat löytyy helposti esim https://ev-database.org/ verkkosivulta.

        Parhaat vetomassat ovat 1800kg ja yli ja BMW:n uusi iX sarjan auto pystyy vetämään jopa 2500kg kuormaa.

        Keskimääräinen sähköauton kulutus on noin 20kWh/100km. Painavalla ja korkealla kärryllä kulutus jopa tuplaantuu, jos autolla ajetaan normaalien liikennerajoitusten mukana.

        Tällöin siis normaalisti 400km toimintamatkaan kykenevä auto pääsee noin 200km ennen lataustarvetta.

        Uusien tehokkaiden sähköautojen latausnopeudet ovat onneksi suuria ja vain 15min kahvitauon aikana pikalatauksen yhteydessä pystyy jo jatkamaan matkaa.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Onko autotehtaitten hiilijalanjäljen alentamisessa havaittavissa viherpesua eli päästöjen leikkaus on vain markkinointia, päästöt ei välttämättä paljon alene.

    • Anonyymi

      Miten verrata arvon alenee sähköautolla ja hybridillä 5v ja 100.000Km ajetulle autolle?

      • Arvon alenema on aina arvioimista ja ennustamista, eli absoluuttista totuutta ei voida muutaman vuoden päähän sanoa.
        Tällä hetkellä sekä hybridit että sähköautot pitävät arvonsa parhaiten kaikista käyttövoimista ja muutamien mallien kohdalla hinnat ovat jopa nousseet, koska uusien autojen saatavuus on heikkoa.
        Jos näiden kahden käyttövoiman osalta pitää antaa henkilökohtainen arvio paremmasta arvon pitämisestä viiden vuoden päähän, sanon että sähköautossa arvo pysyy paremmin kuin hybridissä.
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Miten sähköauto käyttäytyy kolaritilanteessa? Voiko se syttyä palamaan tai voiko kyydissä olijat tai auttajat saada sähköiskun? Bensa-autossa neuvottiin sammuttamaan moottori, mutta mitäs sähköautossa on tehtävä onnettomuuden sattuessa?

      • Sähköautoissa on suojausmekanismit onnettomuuden varalle, joilla korkeajänniteakuista tehdään onnettomuustilanteissa vaarattomia.
        Onnettomuudet ovat kuitenkin aina yksilöllisiä tapahtumia ja mitä tahansa voi sattua.
        Tilastojen mukaan sähköautojen onnettomuudet eivät ole ainakaan vaarallisempia kuin polttomoottorillisten vaan enemmänkin päinvastoin.
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Mikä on nopein latautuva sähköauto tällä hetkellä markkinoilla?

      • Hei!

        https://ev-database.org/ verkkosivulta l öytyy kattavasti eri automallien teknisiä tietoja.

        Tällä hetkellä nopeimmat lataustehot löytyy Teslan, Porschen, Audin ja BMW:n huippumalleista, jotka latautuvat yli 250kW teholla.

        Tällöin 200km toimintamatkan lisäys pikalaturissa kestää vain noin 10 minuuttia.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Ei paljon ostella sähköautoa, kun auton ostoon on budjetti max. 1000€.
      En ala julkisia käyttämään ja pyöräilemään/kävelemään, paitsi välillä kauppareissut ja tuolla luontopolulla lenkkeilen.
      Kyllä se auto on hyvä olla, pääsee kivasti mihinaikaan vaan ajelemaan, bensan hintaa kuuluu tiputtaa, maksimissaan pitäs olla 1,5e/l , jumaliste ja 98:lle, siitä toi mun vanha romu tykkää.

      • Hei!

        Suosittelen kirjaamaan ylös kaikki autoiluun käyttämäsi rahat muutaman kuukauden tai puolen vuoden ajalta.

        Saatat huomata, että huollot, polttoaineet, vakuutukset ja verot ovat huomattavasti enemmän per kk, kuin sähköauton omistaminen.

        Edullisimmillaan sähköauton saa itselleen rahoituksella alle 200 eurolla kuukaudessa!

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Hei, asiantuntijat ovat nyt paikalla ja kysymyksiin vastaaminen alkaa. Muistattehan, että Kysy mitä vain ideana on nimenomaan esittää kysymyksiä: muuta keskustelua sähköautoilusta voi käydä sille kuuluvalla palstalla.

    • Anonyymi

      Miten työnantaja suhtautuu sähköauton lataamiseen työpaikan lämmitystolpista? Voisiko muuttua maksulliseksi? Oliko jossain maissa sähköauton lataus peräti kiellettyä ns. normaaleista 1vaihe-pistorasioista?

      • Hei!

        Tiedustele asiaa työnantajaltasi. Joissain tapauksissa työnantajan täytyy periä maksu veroteknisistä syistä. Ilman lupaa ei saa ladata.

        Tavallisesta pistorasiasta lataamista on tutkittu paljon, mutta sen suhteen ei ole tehty kieltäviä päätöksiä. Kunhan sähköasentaja käy tarkistamassa lataamiseen käytettävän pistorasian, jotta se kestää jatkuvaa suurta latausvirtaa, on lataaminen turvallista.

        Tarkista oman vakuutusyhtiöstä ehdot kotivakuutuksen osalta, jotta lataaminen pistorasiasta on varmasti vakuutettu!

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Jos vaihdan n. 20 k€ maksavan 6l /100 km kuluttavan bensa-autoni vaikkapa 35 k€ maksavaan sähköautoon, niin koska alan säästää autoilukuluissani? Ajokilometrejä kertyy vuodessa n 15 tkm.

      • Eli bensa-autosi kuluttaa vuodessa 900 litraa polttoainetta.
        Nykyhinnoilla (E95 2,6€/l) se tekee n.2300€ polttoainekustannuksia vuodessa.

        Keskimääräinen sähköauto puolestaan kuluttaa n.20kWh/100km.
        Nykyisillä sähkönhinnoilla maksat n. 0,25€/kWh, eli vuoden ajot maksavat 750€.
        Säästöä kertyy näin ollen n.1500€/vuosi.
        Eli jos olet ostanut autosi rahoituksella, voit käytännössä maksaa sähköautosta 125€/kk enemmän ilman että autoilun kustannukset nousevat.

        Ja tässä laskelmassa ei ole edes huomioitu sähköauton pienempiä huoltotarpeita, sen hitaampaa arvon alenemaa, jne..

        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Voiko sähköautoja tarvittaessa ladata aggregaatilla?

      • Hei!

        Kyllä, se on mahdollista. Aggregaatin täytyy kuitenkin olla laadukas, jotta sähkön taajuus, virta sekä jännite pysyvät tasaisina. Varmista myös, että latauskaapelista tai aggregaatista löytyy tarvittavat vikavirtasuojat virhetilanteiden varalta.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Miten sähköautolla ajo eroaa polttomoottoriautolla ajamisesta? Mitkä ovat oman kokemuksenne mukaan plussat ja miinukset?

      • Hei!

        Sähköautolla ajaminen on yksinkertaista, helppoa ja mukavaa.

        Sähköautoissa on lähes aina esilämmitys- ja viilennysmahdollisuus, jolloin auto on aina sopivan lämmin ennen ajoon lähtöä.

        Parasta sähköautoissa on talvikäyttö, kun käynnistysongelmia kovillakaan pakkasilla ei ole.

        Ikävimmät ominaisuudet etenkin edullisemman luokan sähköautoissa on liian pieni akku kylmälle säälle, jolloin toimintamatka voi heikentyä turhan lyhyeksi sekä riittämättömän tehokas lämmitin, jolloin auto ei välttämättä -30c lämpötilassa ole mukavan lämmin sisältä.

        Joissakin sähköautoissa voi olla todella hidas tai kokonaan puuttua pikalataustoiminto, jolloin pitkälle matkalle lähtiessä lataustaukoihin joutuu varaamaan paljon aikaa.

        Auton välitön ja äänetön kiihtyvyys sekä päästötön ajaminen yhdessä edullisiin latauskustannuksiin on todella mukava yhdistelmä!

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Tuleeko sähköautojen hinnat putoamaan vielä? Vai johtaako maailman tilanne ja kova kysyntä siihen, että hinnat vain nousevat? Miten ennustatte sähköautojen hintojen kehittyvän seuraavan kymmenen vuoden aikana?

      • Nykyinen tilanne on poikkeuksellinen siinä mielessä, että uusien autojen saatavuus on nostanut käytettyjen hintoja mutta tämäkään ei ole uusi normaali.
        Eli sähköautojen kysyntä/valmistus tulee varmasti tulevaisuudessa tasoittumaan lähemmäs toisiaan ja silloin myös käytettyjen sähköautojen arvo normalisoituu. Näköpiirissä ei kuitenkaan ole mitään selkeää rajapyykkiä milloin tämä tapahtuu mutta kymmenen vuoden sisään ollaan varmasti tässä normaalissa tilanteessa kiinni, eli autojen arvot alenevat sen käyttämisen myötä.

        Teknologian kehitys myös mahdollistaa lähitulevaisuudessa entistä edullisempien sähköautojen valmistamisen.
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Kestääkö autot yleisesti sen minkä takuu lupaa vai tuleeko autoja paljon takuukorjaukseen?

      • Hei!

        Takuunalaisia vikoja korjataan jonkin verran ja autojen täystakuut mahdollistavat myös pienistäkin nitinöistä huoltoon viemisen.

        Sähköautojen osalta suurin takuukorjauskohde on renkaiden tuenta, ripustukset ja jousitus. Autot ovat hieman painavampia, kuin polttomoottoriautot, joten luonnollisesti alustan osat kuluvat nopeammin.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Jos hankin pienen täyssähköauton, enkä paljoa aja, sekä sen latausta varten aurinkosähköjärjestelmän, niin onko se mahdollista ja mitä voisi olla kustannus?

      • Hei!

        Sähköauton lataaminen omilla aurinkopaneeleilla on mahdollista ja todella suosittua.

        Edullisin sähköauto maksaa käytettynä noin 15 000 euroa. Noin 3kW tehoinen aurinkosähköjärjestelmä kustantaa asennettuna noin 5000 euroa. Latausasema autolle asennettuna noin 1000 euroa, joka osaa säätää lataustehoa aurinkoenergian mukaan.

        Tämä mahdollistaa kenestäkään riippumattoman ajamisen, kun tuotat itse oman energian autolle.

        Ota yhteys esim. energiayhtiöösi ja kysy tarjous paneeleista ja käy katsomassa www.autolle.com sinulle sopiva sähköauto :)

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Tuleeko mielestänne jollain sähköautoilla olemaan arvoa kun ovat 10 vuotta vanhoja vai aiheuttaako akkujen kuluminen ja kallis vaihtohinta sen että autojen elinikä vähenee?

      • Hei!

        Ensimmäiset Nissan Leaf autot saapuivat Suomeen noin 10 vuotta sitten. Ne ovat edelleen hyviä autoja ajaa vaikka akku onkin pieni (24kWh, noin 150km).

        Leafiin on mahdollista päivittää jopa 62kWh akku, joten 10 vuotta vanhalla edullisella sähköautolla pääsee sitten noin 400 kilometrin ajomatkoja!

        Toimintavarman tekniikan ansiosta sähköautot tulevat pysymään Suomen liikenteessä pidempään kuin polttomoottoriautot.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Onko sähköauton pitäminen alunperinkään kannattavaa?

      T. Mietin vaan

      • Mikäli tarvitset autoa niin vastaus on: On.
        -Antti / Autolle.com


    • Anonyymi

      Täyssähkö vai lataushybridi? Siirtyminen täyssähköön mietityttää, mutta onko lataushybridissäkään pidemmän päälle järkeä? Akuilla ei pääse kuitenkaan kovin pitkälle ja pitkille matkoille joutuisi tankkaamaan. Minkälaiseen käyttöön kannattaa hankkia täyssähkö, entä lataushybridi?

      • Hei!

        Käy lukemassa aiheesta meidän blogisivulla https://autolle.com/blogi/ladattavat-hybridit-kenelle-se-sopii

        Käytännössä lataushybridit ovat hyviä lyhyessä arkiajossa ja mikäli vetomassat eivät sopivan hintaluokan sähköautossa riitä. Täyssähköauto sitten kaikkeen muuhun.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Onko pelättävissä että autojen käyttöikä lyhenee eli kun sähköauton akuston takuu loppuu ja mykistyvä akusto on niin kallis ettei sitä kannata vaihtaa. Tällöin autoja joudutaan valmistamaan enemmän ja silloin perinteisen polttomoottoruauton käytön päästöjä siirretään valmistukseen. Sähköauton akuston pitäisi kestää koko auton iän, vaihdettu akusto lisää päästöjä.

      • Hei!

        Autojen akustoille ja moottoreille on valmistajalta usein 8 vuoden ja jopa 200tkm takuu.

        Käytännössä uudet akustot kestävät jopa miljoona kilometriä ennen kierrätystarvetta.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Kiitos kaikille osallistumisesta, vielä mukavasti vajaa tunti aikaa kysyä lisää asiantuntijoilta!

    • Anonyymi

      Ai tämä olikin Teslan kampanja.......

      Onhan noita muitakin sähköautoja.....

      Eli sellainen kysymys, mikä sähköauto tulee kaikkein edullisimmaksi kuluttajalle?

      • Hei!

        Sulavasti muotoillut sekä pienet sähköautot kuluttavat vähiten energiaa 100km kohden, jopa alle 10kWh/100km. Hankintahinta esim Renault Zoella, VW e-Up autolla ja muilla pienillä on myös kohtuullinen. Vakuutuksetkin ovat näihin edullisimpia. Katso www.autolle.com itsellesi sopiva ja ota yhteys myyntiin :)

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Hiljainen oli ajaa sähköbiili. Tutkin lisää ja avasin etupellin, sieltähän löytyi , kaiken muun lisäksi: 12V-lyijyakku, jäähdytin paisuntasäiliö nesteineen, vetoakselit vaihdelaatikkomainen mötikkä, joka kulmasta löytyi levyjarrut, ym. ym. Siis polttomoottoriauton osia aikaaika paljon, sähkömoottorin sen ohjauksen ja pääakuston lisäksi. Siis onko kaikki tuo tavara pakotettua olemaan 4-pyöräisissä hamaan tulevaisuuteen , jotta alihankkijatkin saa töitä ja autojen hinnat tulee pysymään korkeina. Tekeekö kukaan/suunnitteleekö kukaan tekevänsä yksinkertaista autoa ?

      • Hyvä kysymys johon en kuitenkaan pysty kantaa ottamaan.
        Ehkä tämä kysymys pitäisi esittää auton valmistajien/suunnittelijoiden suuntaan.
        -Antti/Autolle.com


    • Anonyymi

      Nyt mainostetaan sähköautoilua ja sähköautoja,mutta yhdessäkään sähköautoja koskevassa julkaisussa ei oteta kantaa siihen paljon pohjavettä kuluu sähköauton akkujen valmistukseen puhumattakaan sähköauton valmistuksesta sehän ns silmänkääntö temppu ja sillähän on ainoa tarkoitus rikastuttaa sähköautoja valmistavaa teollisuutta

    • Anonyymi

      Kuinka paljon sähköautoihin siirtyminen vähentää päästöjä? Jos Suomen liikenne sähköistyisi kokonaan, kuinka paljon liikenteen aiheuttamat suorat ja epäsuorat hiilidioksiidipäästöt vähenisivät?

      • Hei!

        Hyvä kysymys, joka riippuu paljon siitä, millä tavoin sähköenergia on tuotettu.

        Toki öljyllä tai kivihiilelläkin tuotettu sähköenergia käytettynä liikkumiseen on vähäpäästöisempää, kuin polttomoottoriautot ja öljystä rikastettu polttoaine.

        Kattava tutkittuun tietoon perustuva tietopankki tähän ja muihin kysymyksiin sähköautoista löytyy esimerkiksi osoitteesta https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoautolla-ajo-ei-ole-polttomoottorilla-ajoa-ekologisempaa/

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma kertoi Volvon tutkimuksiin vedoten että sähköauto on polttomoottoriautoa ilmastoystävällisempi vasta kun sähköautolla on ajettu 146,000 km ja siitä eteenpäin. Kun te koko ajan puolustelette sähköautoa sen omistamisen ja kulutuksen hinnan mukaan, ei sen mikä vaikutus auton omistamisella ja käytöllä on suhteessa ilmastonmuutokseen. Onko sähköauto kaikille oikeasti ilmastoystävällisin vaihtoehto, jos ajat vähän.
      Tulee mieleen että te markkinoitte omia bisneksiänne.

      • Hei!

        Volvon tutkimus on usean eri tutkijaryhmän toimesta todettu jälkeenpäin virheelliseksi.

        https://www.polestar.com/fi/sustainability/climate-neutrality/

        Linkin kautta löytyy tällä hetkellä parhaiten avattuna sähköauton valmistuksen päästöt.

        Alle 30tkm ajamista polttomoottoriautolla riittää tuottamaan samat päästöt, kuin sähköauton valmistaminen.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


      • Anonyymi
        Autolle.com kirjoitti:

        Hei!

        Volvon tutkimus on usean eri tutkijaryhmän toimesta todettu jälkeenpäin virheelliseksi.

        https://www.polestar.com/fi/sustainability/climate-neutrality/

        Linkin kautta löytyy tällä hetkellä parhaiten avattuna sähköauton valmistuksen päästöt.

        Alle 30tkm ajamista polttomoottoriautolla riittää tuottamaan samat päästöt, kuin sähköauton valmistaminen.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija

        Perustuuko tutkimuksen virheellisyys viherpesuun. Vasta kerrottiin kuinka esim autoteollisuus käyttää hiilikompensaatioihin puiden istutuksia yms jotka ei vähennä päästöjä.


    • Anonyymi

      Entäpä kun käy samoin kun Ukrainassa tahi tulee auringosta kunnon aurinkomyrsky maapallolle? Katajahan kapsahhetaan. Ite just tuossa laskeskelin, että jos ostaisin n. 50 tuhannen euron sähkö auton. Sillä saisin ajaa etanolilla 25 vuotta. Huvittaa vain, kun päästöjä ei lasketa vaikka auton laittaa kulkemaan etanolilla. Paitsi sen 200 eurosen, kun muutos katsastaa, jos rahaa valtiolla on. Onko taattu, että sähköauton lataus sähköön ei tule tulevaisuudessa haitta vero tahi muu maksu. Ei nuo tietkkään sähköllä korjaudu ajokuntoon. Että tämmöstä aatoksia asiasta.

    • Anonyymi

      Onko vilkkaina kesälomakuukausina odotettavissa ruuhkia suosittujen reittien varressa olevillle latauspaikoille? Onko latauspaikkoja riittävästi vai voiko latausvuoroa joutua odottamaan pitkäänkin?

      • Hei!

        Tähän mennessä ei ole tullut ongelmia vilkkaidenkaan latausasemien osalta pitkistä odotusajoista. Pahimmillaan voidaan puhua noin 15min odotuksesta lataukseen.

        Latauskentillä on usein toistakymmentä pikalatauspistettä käytössä, ja kun yksittäinen auto viettää aikaa latauksessa noin puoli tuntia, niin vaihtuvuus on hyvin nopeaa.

        Katso esim. www.latauskartta.fi sivulta reittisi varrella olevat latauspaikat. Kannattaa tosiaan suosittuina aikoina, kuten juhannus- ja joululiikenteessä, suunnitella oma pysähdys usean latauspisteen paikkaan.

        Terveisin,
        Erno Koivumäki
        Sähköautoasiantuntija


    • Anonyymi

      Ovatko sähköautot pidempi-ikäisiä kuin esim bensa-autot?

      • Sanoisin että kyllä. Toki auton lopullinen käyttöikä määräytyy monesta tekijästä ja mm. käyttäjän ja ympäristötekijöiden roolit ovat merkittäviä.
        Mutta loppujen lopuksi sähköautoissa on vähemmän huoltoa vaativia teknisiä osia ja näin ollen sen käyttöikä on varmasti bensa-autoja pidempi.


    • Kello lähestyy kahta ja tämä Kysy mitä vain päättyy. Suljemme ketjun, mutta se jää edelleen luettavaksi.

      Suuri kiitos kaikille mukana olleille! Ensi viikolla Autolle.com-asiantuntijat vastaavat kysymyksiinne yksityisleasingista, tulkaapa sinnekin mukaan!

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1666
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      732
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe