Öljynvaihto

Focus 1.6 vm.2001

Moi,

ohjekirjassa ilmoitetaan öljynvaihtoväliksi
20 000 km, joka itsestäni kuulostaa varsin hurjalta. Fordin huoltomies kertoi, että näillä uusilla, täyssynteettisillä öljyillä voisi todellakin ajella tuon 20 tkm ja vasta sen jälkeen tarviis öljyt vaihtaa. Itselläni on vähän kokemusta autoista, joten kaipaisin mielipiteitä "kokeneemmilta". Kiitos!

15

8312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauko

      Suodatin ei ainakaan kestä 20 tkm:ää, sillä Mondeoni suodatinpanos oli jo aika lopussa 10 tkm:n ajan jälkeen. Suodatin maksaa 8 E, joten investointi ei ole suuri.

      • Hemmo

        vaihtaa 20 tuhannen välein, mutta muista tarkistaa öljyn pinta välillä. Ettei pääse loppumaan!


      • Paskaks kaikki
        Hemmo kirjoitti:

        vaihtaa 20 tuhannen välein, mutta muista tarkistaa öljyn pinta välillä. Ettei pääse loppumaan!

        Ei ole mitään väliä, vaikka et vaihtaisi öljyjä ollenkaan
        jos ajat sillä vain 50-80tkm ja myyt pois.

        Sitten jos halua ajaa pitkään, niin öljyt vaihtoon
        10-15tkm kohdalla, riipuuen kaasujalasta ja onko paljon
        kaupunki ajoa, kesä vai talvi.

        Kaikenmaailman Sepot käy täällä kertomassa, kuinka
        nykyajan öljyillä ajetaan hienosti vaikka 100tkm.


      • Insinööri
        Paskaks kaikki kirjoitti:

        Ei ole mitään väliä, vaikka et vaihtaisi öljyjä ollenkaan
        jos ajat sillä vain 50-80tkm ja myyt pois.

        Sitten jos halua ajaa pitkään, niin öljyt vaihtoon
        10-15tkm kohdalla, riipuuen kaasujalasta ja onko paljon
        kaupunki ajoa, kesä vai talvi.

        Kaikenmaailman Sepot käy täällä kertomassa, kuinka
        nykyajan öljyillä ajetaan hienosti vaikka 100tkm.

        Nykyaikainen synteettinen huippuöljy kestää vaivatta normaaliajoa Suomenkin oloissa tuon 20000 km. Ja usko pois - öljynsuodatin on nimenomaan suunniteltu kestämään tuo vaihtoväli.

        On ehdottomasti turhaa vaivaa ja rahan haaskausta vaihtaa vaikkapa 10000 km:n välein öljyjä. Niin tehtiin 80-luvulla ja 80-luvun öljyillä.

        Itselläni on kokemusta 310000 km 15000 km:n vaihtovälistä. Autotohtorin mukaan kone on moitteettomassa kunnossa. ja auto on Mondeo.


      • rasvismus
        Insinööri kirjoitti:

        Nykyaikainen synteettinen huippuöljy kestää vaivatta normaaliajoa Suomenkin oloissa tuon 20000 km. Ja usko pois - öljynsuodatin on nimenomaan suunniteltu kestämään tuo vaihtoväli.

        On ehdottomasti turhaa vaivaa ja rahan haaskausta vaihtaa vaikkapa 10000 km:n välein öljyjä. Niin tehtiin 80-luvulla ja 80-luvun öljyillä.

        Itselläni on kokemusta 310000 km 15000 km:n vaihtovälistä. Autotohtorin mukaan kone on moitteettomassa kunnossa. ja auto on Mondeo.

        Kyllähän ne öljyt kestää, mutta kone ei ( pitemmän päälle ) paljonko kertyy epäpuhtauksia öljyyn 20tkm aikana, itse en aja yli 10tkm ( varsinkaan kun fordin koneet ei ole niitä kestävimpiä )


      • Lazarus
        rasvismus kirjoitti:

        Kyllähän ne öljyt kestää, mutta kone ei ( pitemmän päälle ) paljonko kertyy epäpuhtauksia öljyyn 20tkm aikana, itse en aja yli 10tkm ( varsinkaan kun fordin koneet ei ole niitä kestävimpiä )

        Jos öljyt kestää niin miksei kone kestä? Ja mikään kone ei kestä pidemmän päälle vaikka vaihtaisit 3000 km:n välein öljyjä.


    • Farmari-Focuisti

      Ei autotehdas tai maahantuoja valehtele.
      Öljynvaihtoväli on 20000 km tai 1 vuosi, kumpi ennemmin saavutetaan.

    • Joonas

      Olen vantaalaisessa kuljetusfirmassa ja siellä kokeilivat miten pitkään rekkaa voi ajaa samoilla synteettisillä öljyillä. Suodatinta vaihdettiin ja öljyä analysoitiin koko ajan ja vaihtoivat sen vasta 50.000 km kohdalla. Ei siksi, että öljy olisi tullut huonoksi, vaan muuten vaan.
      20.000 km ei ole mikään tiukka raja nykyään.

      • ...

        Kyllä nuo vaihtovälit saattavat olla todella pitkiäkin.Aamulehdessä oli juttu Länsilijoiden uudesta pitkästä Scania-alustaisesta Express-bussista.Autolla ajetaan vuodessa 364 päivää, 900 km/pv.Kilometrejä tulee siis lähes 330000 km.Öljynvaihtoväli on 100000 km ja kone kestää kuitenkin ilman remonttia 2-3 milj kilometriä, joten on hiukan vahvempitekoinen kone kuin nämä henkilöautodieselit.


      • Anonyymi

        Rekat ovat aivan eri asia.
        Ne on suunniteltu pitkille öljynvaihtoväleille.


    • Stockmannilta

      Stockmannin Ford-huollossa sanottiin että Focuksen öljynvaihtoväli on 20000 km. Kehottivat välillä kurkkaamaan onko öljyn määrä hyvä, ettei pääse kone kuivaksi, jos sattuu jotain.
      Kyllä ne siellä tietää mikä riittää, usko vaan ja ole huoleti. Kunhan käytät kunnon öljyjä (synteettisiä), eikä mitään paskaa.

      • Raipe

        Öljynvaihtopisteen kaverit näyttivät minulle miten kova kuin korppu oli Mondeo -01:n suodatinelementti 10 tkm:n ajon jälkeen - en ois uskonut jollen olisi itte nähnyt. Öljyhän kestää ihan hyvin.


      • Lazarus
        Raipe kirjoitti:

        Öljynvaihtopisteen kaverit näyttivät minulle miten kova kuin korppu oli Mondeo -01:n suodatinelementti 10 tkm:n ajon jälkeen - en ois uskonut jollen olisi itte nähnyt. Öljyhän kestää ihan hyvin.

        Siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa suodatinmerkkiä jos Fordin oma ei kestä. Vaikkapa TehoFilteriin.


      • Anonyymi
        Lazarus kirjoitti:

        Siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa suodatinmerkkiä jos Fordin oma ei kestä. Vaikkapa TehoFilteriin.

        Mann suodattimet ovat parhaita👍


    • CHIA

      Yksi tärkeä muuttuja on miten kauan kestää rullata 20 tkm. Jos autolla ajetaan esin. normaalit 60 tkm vuodessa ei paljon useimmin kannata vaihtaa.. Esim. Golfilla voi ajaa 35 tkm ennenkuin huoltovalo ilmoittaa huollon tarpeellisuudesta. Ajetaan autoilla välillä ja mutehditaan turhia myöhemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe