Hei, mulla on ihan järettömästi nyt vaikeutta valita lukion ja amiksen väliltä. Toivoisin pääseväni "parempaan" palkkaseen, monipuolisempaan ja mukavempaan alaan. Ja toihan ei voi kovin helpolla toimia pelkällä amiksen käynnillä ilman että menisi AMK.
Yhteishaku valintani oli kaikki amikselle sillä pari kk sitten mielipiteeni oli aivan eri kuin ennen ja luulin että minulla ei olisi mitään järkeä mennä lukioon, mutta nyt kun olen asiasta puhunut niin opo on maininnut, että lukioon vaihtaminenkin on mahdollista.
Olen vertaillut amista ja lukiota, molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet mutta en siltikään osaa päättää. Minulla ei ole sinäänsä mitään unelma ammattia, haluan vaan päästä niin korkealle kuin pystyy ammatin suhteen.
Joten jos on mitään vinkkejä valitsemisen suhteen tai minkäänlaista apua niin olisin kiitollinen jos kertoisit.
Hankaluutta jatko-opintojen valinnan suhteen.
1
91
Vastaukset
- Anonyymi
Suosittelen lämmöllä lukemaan kaksoistutkintona jonkun ammatin ja ylioppilaaksi. Tai jopa kolmoistutkintona (ammatti yo lukion oppimäärä). Voi vaatia välillä vähän sumplimista aikataulujen osalta, mutta tää oli ehdottomasti paras ratkaisu minkä olisin voinut omalta osaltani tehdä. Yo-todistus antaa kuitenkin paremman pohjan hakea yliopistoon, mikäli se kiinnostaa. Samaan aikaan lukee sitten jonkun kiinnostavan ammatin, niin jos ei haluakaan heti lähteä lukemaan lisää, on joku tutkinto millä työllistyy helpommin. Ja useimmilla aloilla pystyy kuitenkin kehittämään osaamistaan, mikäli se ala tuntuu just oikeelta. Sitten hakeutuu sen mukaan tarvittaessa AMK- tai yliopisto-opintoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1616462
- 521872
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441600- 541132
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3271059Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se49999Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13960Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14897