Millaiset Pääsykokeet on???

Auttakaa

Hei!

Olen hakenut Turun OKL:ään, ja n.kuukauden päästä olisi pääsykokeet tiedossa. Hirvittää vähän kun ne on kolme päiväiset...mitä ihmettä siellä oikein tehdään, ja miten olla eduksi? Jos joku kiltti pääsykokeissa jo ollut voisi valaista tämän kevään abia..:)

Erityisesti "ryhmähaastattelu" mietityttää sekä tietysti psykologin haastattelu..onko siellä jotain musteläikkätestejä (eiiih) vai onko kyssät ihan "järkeviä" tyyliin miksi haen OKL:ään, millainen olen luonteeltani jne..

Entäs kirjatentti? onko ne pientä nippelitietoa vai kokonaisuuksien selkeää hahmottamista?

Kiitos erittäin paljon vastanneille!! :)

7

1537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsykokeilija 2004

Viime vuonna olin Turun okl:n pääsykokeissa, ja luultavasti kokeet ovat hyvin samanlaiset tänäkin vuonna, eli osaan jotain kertoa.

Kokeet eivät olleet kolme- vaan kaksipäiväiset. Kokeissa ei ollut ryhmähaastattelua vaan toiminnallinen ryhmätehtävä, jossa ryhmä sai kahdesta vaihtoehdosta valita aiheen, josta keskustella ja josta esittää jokin toiminnallinen juttu (yhtenä aiheena viime vuonna oli miten väkivaltaisuutta voidaan koulussa käsitellä). Lisäksi lopuksi ryhmä arvioi suullisesti onnistumistaan tehtävässä.

Kokeissa ei ollut psykologin haastattelua vaan psykologiset arviointimenetelmät koostuivat kirjallisesta itsearvioinnista (eli asteikolla 1-5 miten hyvin jokin ominaisuus tms. sopii itseesi ja samanlaisella asteikolla, millainen haluaisi esim. kyseisessä ominaisuudessa olla, jos oikein muistan).

Kokeisiin kuului myös matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun arviointi, jossa oli yhtälölaskuja, loogista päättelyä ja fysiikan ongelmatehtäviä (mm. miten hiekkaan kaatuneen sokerin voi erotella hiekasta; olivat aika kinkkisiä...)

Kirjatentti ei tuntunut ylivoimaiselta kun kirja sai olla mukana. Tärkeää on että löytää tiettyyn aihealueeseen kuuluvat asiat nopeasti kirjasta (mm. hyvät alleviivaukset tärkeitä). Ja kirjan asioita kannattaa miettiä myös omalta kannalta, sillä kirjatentissä oli myös omaa sovellusta kirjan asioista, muistaakseni viime vuonna itseohjautuvuudesta).

Jännitin itse viime vuonna kokeita tosi paljon etukäteen, mutta loppujen lopuksi kokeissa oli jopa mukavaa, sillä siellä muut kokelaat olivat ystävällisiä, ja heidän kanssaan pystyi todella juttelemaan ja purkamaan siten jännitystä kun kaikki olivat samassa tilanteessa.
      En sitten tiedä miten paljon vinkeistäni on hyötyä, sillä en itse päässyt opiskelemaan viime vuonna...

Onnea kokeisiin!

• alk.per.

Kiitos todella paljon pitkästä vastauksestasi. Hyvä jos edes toiset opiskelijat saisivat jotenkin tunnelmaa rennoksi, jännitän nimittäin todella paljon! Jos vielä olet pyrkimässä Turun OKL:ään, onnea sinullekin, vaikka kilpailijoitahan tässä ollaan ;)

• Opeks

Moi!

Pääsykokeita ei kannata jännittää, ihan totta, vaikka helppo on tietysti sanoa... ;O) Sillä kun on rennolla mielellä liikkeellä omana itsenään, pystyy parhaiten keskittymään oleelliseen.
      Tosiaan minunkin kokemukseni noista pääsykokeista ovat aika samanlaisia kuin edellisen, mutta haluaisin vielä antaa muutaman vinkin.
      Psykologisessa testissä kannattaa todenmukaisesti vastata vaihtoehtokysymyksiin, eikä kannata alkaa miettimään liikaa vaihtoehtoja, aika voi loppua kesken. (eräällä tuttavallani loppui, minulla ei, aikaa on kuitenkin riittävästi)
      Ryhmäkokeessa on hyvä olla aktiivinen, mutta ei liian paljon äänessä. Kannattaa ottaa toisten ajatuksia huomioon ja esittää myös omiaan sopivassa suhteessa.
      Mun kokemusten mukaan kirjatentissä kysyttiin ainakin paria "nippelitietoa", eli siinä mielessäkin kannattaa tehdä alleviivauksia ja reunamerkintöjä kirjaan, että löydät sitten oikean kohdan jos et muista asiaa. Itse sain kaikista huonoimmat pisteet just kirjaosiosta, mutta en olekaan mikään pänttääjä... ;O)
      Matemaattis-luonnontieteellisen kokeen tarkistajat arvostavat sitä, jos osaat selittää sekä perustella miten tulit lopputulokseesi, miten ajattelit, vaikka se sitten olisi vähän väärinkin. Tiedän, sillä nämä tyypit ovat nykyään opettajiani... opiskelen TOKLissa. Ja mat.luonn. koe ei välttämättä ole matemaattisesti kovin vaikea, tärkeämpiä ovat ajattelemisen ja selittämisen taidot. Luultavasti siinä on myös sellainen tehtävä, jossa lapsi on laskenut laskun väärin, ja sun pitää arvoida ja selittää miten lapsi on laskun ajatellut. Eli luovuutta kehiin.
      Tsemppiä tosi paljon sulle, ja takaan, että lähes kaikki siellä pääsäreissä on yhtä jännittyneitä. Kannattaa ajatella niitä vain sellaisina mukavina päivinä yliopistolla ja ennen kaikkea luottaa itteensä.

• alk.per

Kiitos vastauksesta. Uskon että kirjatentti tulee olemaan minullekin pahin, en ole kovin luku-ihminen, vaikka vain yksi kirja onkin luettavana. Matemaattinen testi kuulostaa siinä mielessä mukavalta, että olen enemmän käytännön ihminen kuin kovin teoreettinen, vaikka pitkästä matikasta onkin tulossa ilmeisesti C tai M. (Kovan työn takana sekin, mutta saapahan 2 lisäpistettä;)

Jännitin niin paljon yo-kirjoituksia, että tuntuu siltä, että olen vieläkin henkisesti hieman uupunut. Kaikki lukemiseen(ja opiskeluunkin) liittyvä ahdistaa. Välivuosi sinänsä ei varmasti olisi minulle pahaksi, joten onni onnettomuudessa, jos en pääse ekalla yrittämällä sisään. Olen kuullut että opiskelu OKL:ssä on myös hyvin rankkaa ainakin parina ensimmäisenä vuotena, mutta korjatkaa jos olen väärässä..

Kaikki lisätieto pääsykokeista on tervetullutta, se auttaa vähän rentoutumaan, koska vieras ja tuntematonhan se aina jännittää ja pelottaa eniten. Voi olla että jännitän turhaan, jos porukassa tosiaan on ihan hyvä ja kannustava henki sitten koepäivinä. Sain kyllä jo aika tyhjentävät vastaukset, kiitos vielä kerran niistä, ja mukavaa kesän alkua!! :)

• toklilainen

Psykologinen testi on pääsykokeiden hankalin juttu siksi, että siitä selviää mikä neljästä oppijatyypistä olet. Joka vuosi valitaan yksi näistä tyypeistä ja sen tyypin hakijat ovat aina etusijalla.

Eli jos esimerkiksi tänä vuonna haetaan pääasiassa divergoivia oppijoita, mutta oletkin konvergoiva, saatat olla heikoilla, vaikka muut testit menisivätkin hyvin. Tämä on erään kasvatustieteiden tohtorin kertomaa faktaa ja se luonnollisesti herätti hieman.. keskustelua opiskelijoiden keskuudessa.

• krista

Kuulostaapas oudolta tuollainen toiminta, että suositaan tiettyä oppijatyyppiä! Erikoista varsinkin, kun ajattelee kuinka erilaisia oppijoita ope-opiskelijat tulevat tulevaisuudessa opettamaan! Noh, mun onni että haen Joensuuhun ;)

• Arskama

HEI!

OKL:n pääsykokeissa olet vain sinä itse, ei ole mitään muuta. Tietysti on hyvä, jos osaat ulkoa joitain tiettyjä kasvatustieteen fraaseja: perimä ympäristö, ynnä muuta paskaa. Itse menin pääsykokeisiin täysin valmistautumattomana ja ulkona kaikista hienoista lauseista. Pääsin sisään ja olen ollut luokanopettaja jo yli kymenen vuotta. Joten ole siis oma itsesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58