Se tepsii aina

Anonyymi

”Sanopa, minkä takia pitää puhua aikaikkunasta? Siis mikä ihmeen ikkuna? Haluaisin nähdä, missä ne ruudut ovat. Ja sitten on näitä tahtotiloja ja resilienssejä, ja narratiivit painelevat nextille levelille siellä ja täällä”, hän puuskahtaa.

Onneksi harmitukseen löytyy täsmälääke.

”Lukeminen”, Uosukainen ilmoittaa.

”Se tepsii aina.”
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008840264.html?fbclid=IwAR1zeN5pYOTVv1c6A8q_5lbIgFrS5YUqBCupl5fayx0q93W9Tcf07NnTSLQ

Minua lähinnä huvittaa kaikki nää median "kielitestit", joissa lähes lapsenlasten ikäiset "toimittajat" ja harjoittelijat yrittävät todistaa vanhemmalle ikäluokalle että olette todella kalkkiksia kun ette ymmärrä nykykieltä,.
"Oletko kasari, ysäri vai oletko jo haudan partaalla?"
(Pärjään kohtalaisen hyvin näissäkin testeissä, koska monet näistä muotisanoista, joita kukaan ei enää ede muista kymmenen vuoden päästä ovat käännöslainoja tai vieraista kielistä omaan fonetikkaan mukautettuja,) Minua vain lähinnä huvittaa se itsetietoisuus ja omahyväisyys millä niitä esitetään jonkinlaisena normina nykyajassa.
Riitta Uosukaisen sanoin: " Lukekaa! Se tepsii aina!"

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin jo allekirjoittamassa aloitusta omalla nimimerkilläni, kun tuli mieleen että jos poistetaan...)

      • Miksi et kirjoittanut sitä kirjautuneena?
        Nythän jää epäluulo, että nappasit toisen tekemän aloituksen itsellesi.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Miksi et kirjoittanut sitä kirjautuneena?
        Nythän jää epäluulo, että nappasit toisen tekemän aloituksen itsellesi.

        Uosukainen on ikään kuin Ploman kirjallinen kollega joten he sopivat hyvin yhteen keskustelmaan fiksusti alan polttavista ongelmista


      • Tellukka kirjoitti:

        Miksi et kirjoittanut sitä kirjautuneena?
        Nythän jää epäluulo, että nappasit toisen tekemän aloituksen itsellesi.

        Olin kirjautuneena kun kirjoitin sen.
        Olin jo lähettänyt viestin, kun huomasin että olin tipahtanut anonyymiksi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olin kirjautuneena kun kirjoitin sen.
        Olin jo lähettänyt viestin, kun huomasin että olin tipahtanut anonyymiksi.

        Minulla on useinkin ehtinyt mennä kirjautuminen ohi, mutta aina minulle tulee siitä huomautus kun aikoo lähettää ja kehoitus kirjautumaan uudestaan.
        Ei ainakaan minun koneeltani lähde anonyyminä noin vain, jos ei ole ruksannut sitä ruutua, että haluaa olla anonyymi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Minulla on useinkin ehtinyt mennä kirjautuminen ohi, mutta aina minulle tulee siitä huomautus kun aikoo lähettää ja kehoitus kirjautumaan uudestaan.
        Ei ainakaan minun koneeltani lähde anonyyminä noin vain, jos ei ole ruksannut sitä ruutua, että haluaa olla anonyymi.

        Minulle ei tule koskaan sitä huomautusta, paitsi jos yritän peukuttaa kuvitellen olevani edelleen kirjautuneena. Viesti lähtee koneeltani aivan normaalisti, mutta anonyyminä.
        Enpä ole pitänyt tapanani ruksata sitä pahamaineista "Käytä nimimerkkiä Anonyymi".


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Minulle ei tule koskaan sitä huomautusta, paitsi jos yritän peukuttaa kuvitellen olevani edelleen kirjautuneena. Viesti lähtee koneeltani aivan normaalisti, mutta anonyyminä.
        Enpä ole pitänyt tapanani ruksata sitä pahamaineista "Käytä nimimerkkiä Anonyymi".

        Minulle tulee melkein ruudun kokoinen ilmoitus ja siinä on kohta mistä voi painaltaa kirjautuakseen. Tämä on kunnon tavallinen vanhan ajan pöytäkone, ei läppäri, tabletti tai kännykkä, millä kirjoitan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Minulle tulee melkein ruudun kokoinen ilmoitus ja siinä on kohta mistä voi painaltaa kirjautuakseen. Tämä on kunnon tavallinen vanhan ajan pöytäkone, ei läppäri, tabletti tai kännykkä, millä kirjoitan.

        Minäkin tykkään läppäristä. On niin helppo kirjoittaa kun on näppäimet.
        Kirjoitan joskus kännykällä ja tabletilla. Ei ole sama asia. Tulee kamalasti kirjoitusvirheitä, ennakoiva syöttö, jonka voisi poistaa lisää outoja sanoja mutta laiskuuttani olen antanut olla.
        Kaikenkaikkiaan tämäkin palsta on viihdyttävä.
        80 palstalla on mukavia kirjoittajia vaikka en ihan vielä kuulu ikäryhmään.


    • Anonyymi

      Demokratia homouttaa kaiken, siksi yritykset nostaa hintoja.

    • Anonyymi

      Uosukainen ei ole tehnyt oikeaa työtä niin hän ei tiedä
      aikaikkuna on rajattu jakso, jossa materiaalivirran on tapahduttava
      tai Uosukainen jää ilman ruokaa kaupassa seuraavana päivänä

      https://www.researchgate.net/publication/254409546_Optimal_position_of_supply_chain_delivery_window_Concepts_and_general_conditions

      Filosofiassa ikkuna on tila, jossa uosukaiset siirtyilevät politiikan akselilla
      näytellen fiksua

      jotta eivät joudu ääripäihin kielloissa eikä hyväksymisissä

      Tunnetuin on Overtonin ikkuna

      • Anonyymi

        Aloitus on hyvä.
        Ollaan saatu uutta flow-tilan, kontekstin ja relevantin rinnalle, ja iso kuvakin on mennyttä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus on hyvä.
        Ollaan saatu uutta flow-tilan, kontekstin ja relevantin rinnalle, ja iso kuvakin on mennyttä.
        Beng

        Kerrohan, mistä pitää keskustella tässä aloituksessa. Lukemisestako (taas), muotisanoista vaiko Uosukaisesta?

        -tyhmä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrohan, mistä pitää keskustella tässä aloituksessa. Lukemisestako (taas), muotisanoista vaiko Uosukaisesta?

        -tyhmä-

        Siitä, mitä aloitus assosiaatio.
        En lukenut liitettä.
        Tartuin noihin sanoihin, mihin myös inflaatio tarttuu kohta. Ymmärsitkö?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä, mitä aloitus assosiaatio.
        En lukenut liitettä.
        Tartuin noihin sanoihin, mihin myös inflaatio tarttuu kohta. Ymmärsitkö?
        Beng

        Lisäys.
        Olen arvostanut R.U:sta poliitikkona.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys.
        Olen arvostanut R.U:sta poliitikkona.
        Beng

        Ovatko nämä lisäykset sitä inflaatiota? Paljonko on virallinen prosentti ja paljonko oikea prosentti jos virallinen ei ole oikea luku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus on hyvä.
        Ollaan saatu uutta flow-tilan, kontekstin ja relevantin rinnalle, ja iso kuvakin on mennyttä.
        Beng

        Tämä aloitus on kopioitu 80 palstalta sisällöllisesti. Siellä käsiteltiin tovi sitten näitä muotisanoja.

        Ei ihme siis ettei aloittaja rekisteröityneenä tehnyt. Joku sitä ihmetteli tässä ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä aloitus on kopioitu 80 palstalta sisällöllisesti. Siellä käsiteltiin tovi sitten näitä muotisanoja.

        Ei ihme siis ettei aloittaja rekisteröityneenä tehnyt. Joku sitä ihmetteli tässä ketjussa.

        En ole vieraillut 80 plussassa.
        Aloitushan on ihan hyvä. Turhaa ujostella nimimerkittä.
        Beng
        Sanojen inflaation voi laskea sanoissa. Mielestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä aloitus on kopioitu 80 palstalta sisällöllisesti. Siellä käsiteltiin tovi sitten näitä muotisanoja.

        Ei ihme siis ettei aloittaja rekisteröityneenä tehnyt. Joku sitä ihmetteli tässä ketjussa.

        Yksi keskustelupalstojen kestoaiheista on jo vuosikymmeniä ollut erilaiset sanat ja sanojen käyttäminen. "Muotisanat", murresanat, ärsyttävät sanat, nuorison käyttämät sanat, slangisanat, "sivistyssanat", lainasanat ym.. Että se siitä "kopioinnista".

        Bessie


    • Anonyymi

      Alaikkunoista ei oikein saisi yhä puhua tai mainita?

    • Anonyymi

      Minua lähinnä huvittaa tärkeilijät:)

      • Anonyymi

        Niin mutta banaalit tekevät listan obtuusiksi ja muusiksi


    • Anonyymi

      Mutta evoluutioteoria on hyvä ja totta.

    • Anonyymi

      No jaaa, olen aina pitänyt Uosukaista melko sivistymättömänä ja vähemmän fiksuna, vielä toistaiseksi ei ole mieleni muuttunut. Muistan jo aikoinaan eräänkin kerran ihmetelleeni hänen tyylittömiä sanavalintojaan ja pahasti ontuvia vertauksiaan.
      Mutta, ei siinä mitään, rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu.

      Jos aikaikkunasta puhuttaessa tosissaan ihmettelee, että mikä ihmeen ikkunat ja vielä rupeaa viisastelemaan että missä ne ruudut (huoh) ovat, niin varmaan sitten ihmettelee myös avoimia ovia ja sitä että missä ne avaimet/ovenkahvat/stopparit/ovenpidikkeet tms. ovat. Pidän myös "resilienssiä" ihan käyttökelpoisena sanana. "Nextille levelille" menemisestä puhuva yleensä kai yrittää olla vähän vitsikäs, se voi olla puheen värittämistä, keventämistä tai hieman piikikästä liioittelua tms., eihän kukaan ihan vakavissaan noin puhu.

      Bessie

      • Anonyymi

        Resilienssi-sana kuullostaa kiisseliltä tai linssikeitolta tai rensseliltä. Melkein kieli menee solmuun, jos yrittää nopsasti. Tulee mieleen myös 'mustan kissan paksut posket', sillai nopeasti.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Resilienssi-sana kuullostaa kiisseliltä tai linssikeitolta tai rensseliltä. Melkein kieli menee solmuun, jos yrittää nopsasti. Tulee mieleen myös 'mustan kissan paksut posket', sillai nopeasti.
        Beng

        Vaikea kuvitella että kenenkään korvissa sana "resilienssi" kuulostaisi kiisseliltä, linssikeitolta tai rensseliltä, mutta kaipa se sitten sinun korvissasi noilta kuulostaa kun kerran niin sanot. Kyllähän me yleensäkin kuulemme ja 'käsittelemme' kuulemamme sanat jokainen omalla tavallamme. Omiin korviini se kuulostaa vain "resilienssiltä", yhdeltä (tavalliselta) sanalta muiden joukossa. En myöskään pidä sanaa vaikeasti lausuttavana, pikemminkin päinvastoin mikä sinänsä on vähän outoa koska minulla on vähän huono ärrä ja ässänikin joskus saattavat suhista tai sihistä.

        Bessie


    • Anonyymi

      Uosukainen oli 70-luvulla äidinkielen opettajana Kosken lukiossa Imatralla.
      Sukulaiseni oli hänen oppilaana, ja ainakin hän arvosti Uosukaista opettajana.

      Bessikan antipatioita selittää puoluekanta!

      • Anonyymi

        "Bessikan antipatioita selittää puoluekanta!"

        Mitä ihmeen antipatioita ja mikä ihmeen puoluekanta?!

        Monissa asioissa arvostan suuresti Uosukaista eikä minulla ole ei niin mitään häntä vastaan ihmisenä.
        Ajoittain suorastaan kiusallinen estottomuus ja ylitsepursuavuus, huono tyyli- ja tilannetaju, toistuvat mauttomuudet ja tyylirikot, kollegoihin kohdistuvat ajattelemattomat? ja ilkeät arviot ja nimittely, mm. näiden takia pidän häntä sivistymättömänä ja vähemmän fiksuna.

        Hänen puoluekantansa ei vaikuta mielipiteeseeni vähääkään, itselläni taas ei edes ole mitään puoluekantaa eikä ole koskaan ollutkaan.

        Bessie


    • Minä taas en tiedä Uosukaisesta yhtikäs, mitään, paitsi että on kait ollut porvari ja opetusministeri?
      Minä lähinnä reagoin tuohon kommenttiin noiden uusiosanojen käyttöön mediassa ja etenkin niillä elvistelemiseen. Jokaisella sukupolvella on ollut omat kielinorminsa ja sanaväännöksensä ja aina ovat nuoremmat uskoneet olevansa jotenkin fiksumpia kuin vanhemmat ihmiset ja halunneet osoittaa sen käyttäen sellaisia sanoja jotka on lainattu heidän harrastustensa tai viihteensä piireistä. Jos ne jäävät kieleen vakituisiksi sanotaan vaikka kymmenen vuoden jälkeen ja tekevät loikan urbaanista sivistyssanakirjasta kielikelloon ja yleiskieleen, niin jospa ne ovat paikkansa sitten lunastaneet. Sitä ennen ei tarvitse tehdä niistä numeroa.

      Mikään ei ole yhtä väliaikaista ja kertakäyttöistä kuin nuorisoslangi. Pätee useammassa kielessä. Englannissa ja espanjassa on menossa sama prosessi, mutta toimittajat ottavat yleensä lukijansa hieman vakavammin ja kestää tovin ennen kuin varhaisteinien urbaanit kielikuviot tulevat osaksi ammattitaitoisten toimittajien käyttämää kieliasua.

      • Anonyymi

        Uosukainen taitaa olla "satmara". Aikoinaan myi kirjaansa "vesisängyn lotinalla". En lukenut.
        Eiväthän nuo "aikaikkunat", "resilienssit", "relevantit" ym. ole teineiltä lähtöisin vaan "sivistyssanoja" ja juuri niillä toimittajat ja kirjailijatekeleet elvistelevät.
        Teineillä on omat "OMG:nsä" joita minä en muista.

        Aika on ajanut Uosukaisesta ohi, on jämähtänyt omalle aikajanalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uosukainen taitaa olla "satmara". Aikoinaan myi kirjaansa "vesisängyn lotinalla". En lukenut.
        Eiväthän nuo "aikaikkunat", "resilienssit", "relevantit" ym. ole teineiltä lähtöisin vaan "sivistyssanoja" ja juuri niillä toimittajat ja kirjailijatekeleet elvistelevät.
        Teineillä on omat "OMG:nsä" joita minä en muista.

        Aika on ajanut Uosukaisesta ohi, on jämähtänyt omalle aikajanalleen.

        Se oli ihan hyvä romaani-elämänkertakirja. Jonkun muun kirjoittajamana se
        olisi saanut kehuja, muitta valtioneuvos ei saa kirjoittaa lempimisestä.
        Niin alkeellisia voivat lukijat olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uosukainen taitaa olla "satmara". Aikoinaan myi kirjaansa "vesisängyn lotinalla". En lukenut.
        Eiväthän nuo "aikaikkunat", "resilienssit", "relevantit" ym. ole teineiltä lähtöisin vaan "sivistyssanoja" ja juuri niillä toimittajat ja kirjailijatekeleet elvistelevät.
        Teineillä on omat "OMG:nsä" joita minä en muista.

        Aika on ajanut Uosukaisesta ohi, on jämähtänyt omalle aikajanalleen.

        Voi olla, että jokin uusi termi myy asiaa; ihmiset havahtuvat, että mitäs nyt puhutaan ja mihin sävyyn.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, että jokin uusi termi myy asiaa; ihmiset havahtuvat, että mitäs nyt puhutaan ja mihin sävyyn.
        Beng

        Totta, ajaa asiaansa jonkun aikaa. Yleistyessään saattaa vesittää asian, kun kuulijat ärsyyntyvät. Riippuu tietysti sanasta, jotkut alkavat ärsyttämään herkemmin. "Relevantti" oli sana, että sen kuuleminen usein erään henkilön suusta vei huomion itse asiasta. Sana toistui liian usein.


    • On yksi sana mitä inhoan. "Tahtotila".
      Olen joutunut tuota sanaa käyttävän kanssa ristiriitaan, asiassa jossa olen mielestäni oikeassa.
      Hän vain toistelee tahtotilaansa, tai toisten tahtotilaa. #¤%"&%

    • Anonyymi

      Itse en osaa sivistys sanoja. Niitä viljellään kaikialla.Mutta osaan sentään lukea ja kirjojen mailmassa,voi sukeltaa toisin maailmoihin.En siis maksa änikirjat( enkä niitä laina ilmaisiksi kirjastot)Kirjoituksissani toki virheitä on.Joka näitä sivstys sanojen ruokkioita ärsytää.Ei ihme nuorsisolillamme eiledes luku taitoa: On netti jossa eletään kuin äänikirjat ym.Turhaan ei päiväkotien ulko -ovissa isoa lappua ollut jo 20 vuotta: Kun tuotte lasenne ja haette,älkää puhuko puhelin. Kerto myös nyky vanhemista paljon.Itse elän reali aika. Eilinen on mennyt ja huominen ei tullut.Siis päivän kerralla!

    • Anonyymi

      Riitta Uosukainen, Vuoden puhuja 1985 (Suomen puheopettajien liitto)

    • Anonyymi

      Laitavasemmiston piirissä oli menneinä vuosikymmeninä hyviä puhujia, joita koulutettiin Sirola- opistossa. Siitä tuli sodan jälkeen SKDL'n kaadereitten opinahjo.
      Vappupuheissa päästeltiin antaumuksella , kaikkea mahdollista porvarien ja kansainvälisen taantumuksen niskaan.

      • Anonyymi

        Mällinen asianhoitaja. Esko- Juhani Tennilä on Suomen suurin pskanpuhuja istui toimettomana vuosikymmeniä eduskunnassa ja eduskunnan kyselytunnilla veti punaisen takin päälleen ja suttupaperia kädessä pitäen paukutteli sitä ikäänkuin siinä olisi ollut asiaa ja jurnutti

        kuinka te hallituksessa kehtaatta viedä kansan rahat ja sortaa ihmistä ettekö te yhtään häpeä ...ja tätä rataa näin asioita hoidettiin. Näytel mällisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mällinen asianhoitaja. Esko- Juhani Tennilä on Suomen suurin pskanpuhuja istui toimettomana vuosikymmeniä eduskunnassa ja eduskunnan kyselytunnilla veti punaisen takin päälleen ja suttupaperia kädessä pitäen paukutteli sitä ikäänkuin siinä olisi ollut asiaa ja jurnutti

        kuinka te hallituksessa kehtaatta viedä kansan rahat ja sortaa ihmistä ettekö te yhtään häpeä ...ja tätä rataa näin asioita hoidettiin. Näytel mällisesti

        Tennilä esiintyi Lapin työtätekevien juurevana puolustajana riistokapitalisteja vastaan, oli eduskunnan ensimmäisiä kravattia käyttämätön edustaja.
        Esko-Juhani on kulttuurimiehiä, jolta on ilmestynyt myös runokirja.


    • Anonyymi

      Uosukainen täyttää tänään 80. Että kun sivulla joku sanoi ajan ajaneen jo hänestä ohi, niin kai aika monesta tuon ikäisestä voidaan sanoa samaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe