Haluatteko nähdä erittäin vaativan ja harvinaisen kattoremontin. Jos haluatte, ottakakaa netistä oulaistenseurakunta.fi. Siellä on You Tube video erittäin monimutkaisesta kirkon paanukaton uusimisesta.
Siinä on kuvattu kaikki vaiheet metsästä kirkonkattoon. Paanut teki neljän miehen porukka todella näppärästi sopivilla koneilla. Niitä tuli 27 000 kpl. Siinä selostetaan myös se, miten täytyy sahata laudat, joista paanut tehdään.
Niitä lautoja ei nimittäin voi sahata tavanomaisesti. Ne sahattiin tietyllä tavalla kenttäsirkkelillä, jotta ne olisi mahdollisimman kestäviä. Sellaista remonttia ei kannata tehdä kovin usein. Sitä sahaustapaa voi käyttää muutenkin. Tulee parempaa tavaraa.
Se video on ilmeisesti ensimmäinen laatuaan. Tuollaista prosessia ei ole koskaan aiemmin dokumentoitu noin tarkkaan. Sopii kyllä vaikka opetusvideoksi. Minä sain siitä vinkin Oulaisista, koska olen sieltä lähtöisin.
Todella vaativa kattoremontti.
1
215
Vastaukset 1
- Anonyymi
Jatkanpa tuohon vielä. Kyseinen kirkko on aika poikkeuksellinen. Normaalistihan suorakaiteen muotoisessa kirkossa on vain kaksi lapetta katossa.
Koska tuossa kirkossa on neljä sisäkulmaa ja 16 ulkokulmaa elikkä yhteensä 20 kulmaa. siinä on myös katossa kaikkiaan 20 lapetta. Se teki projektista tavattoman vaativan. Esim, materiaalin määrää oli vaikea arvioida.
Niinpä paanuja tehtiin niin reilu määrä, että varmasti riittää. ja niitä jäikin sitten varastoon tulevaa tarvetta varten. Myös haaskupaloille löytyi hyötykäyttöä. Ne meni hyvin kaupaksi.
Videosta näkee, että yhden paanun tekoon meni vain alle 15 sek. Veistämällä saattaisi mennä 15-30 min. Menetelmä oli siellä itse kehitetty ja hyväksytetty tuollaisten remonttien asiantuntialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll251121Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän541108Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl515844- 50834
- 46745
- 37669
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30626Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan62624Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE182619Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘40597