Todella vaativa kattoremontti.

Anonyymi

Haluatteko nähdä erittäin vaativan ja harvinaisen kattoremontin. Jos haluatte, ottakakaa netistä oulaistenseurakunta.fi. Siellä on You Tube video erittäin monimutkaisesta kirkon paanukaton uusimisesta.

Siinä on kuvattu kaikki vaiheet metsästä kirkonkattoon. Paanut teki neljän miehen porukka todella näppärästi sopivilla koneilla. Niitä tuli 27 000 kpl. Siinä selostetaan myös se, miten täytyy sahata laudat, joista paanut tehdään.

Niitä lautoja ei nimittäin voi sahata tavanomaisesti. Ne sahattiin tietyllä tavalla kenttäsirkkelillä, jotta ne olisi mahdollisimman kestäviä. Sellaista remonttia ei kannata tehdä kovin usein. Sitä sahaustapaa voi käyttää muutenkin. Tulee parempaa tavaraa.

Se video on ilmeisesti ensimmäinen laatuaan. Tuollaista prosessia ei ole koskaan aiemmin dokumentoitu noin tarkkaan. Sopii kyllä vaikka opetusvideoksi. Minä sain siitä vinkin Oulaisista, koska olen sieltä lähtöisin.

1

216

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jatkanpa tuohon vielä. Kyseinen kirkko on aika poikkeuksellinen. Normaalistihan suorakaiteen muotoisessa kirkossa on vain kaksi lapetta katossa.

Koska tuossa kirkossa on neljä sisäkulmaa ja 16 ulkokulmaa elikkä yhteensä 20 kulmaa. siinä on myös katossa kaikkiaan 20 lapetta. Se teki projektista tavattoman vaativan. Esim, materiaalin määrää oli vaikea arvioida.

Niinpä paanuja tehtiin niin reilu määrä, että varmasti riittää. ja niitä jäikin sitten varastoon tulevaa tarvetta varten. Myös haaskupaloille löytyi hyötykäyttöä. Ne meni hyvin kaupaksi.

Videosta näkee, että yhden paanun tekoon meni vain alle 15 sek. Veistämällä saattaisi mennä 15-30 min. Menetelmä oli siellä itse kehitetty ja hyväksytetty tuollaisten remonttien asiantuntialla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1355
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      911
    3. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      885
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      85
      799
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      727
    6. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      592
    7. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      591
    8. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      567
    9. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      557
    10. 48
      547
    Aihe