Elarit: tulojen kikkailu

Anonyymi

Lapseni isä jää ensi kuussa pois työelämästä ja alkaa opiskella erämaaoppaaksi vai mitä ikinä keksii. Ei ole koskaan viihtynyt luonnossa... Vaihtaa reilusti yli 3 tonnin palkan Kelan tukiin. Sanoo, että jatkossa häneltä ei kannata odottaa elatusmaksua. Jos jättää vakituisen kunnan työpaikan ja heittäytyy yhteiskunnan elätettäväksi, niin meneekö elarilaskelmat heti uusiksi? Siis voiko tulonsa kikkailla ihan miten haluaa?

14

1651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhemmat elättävät lapsiaan tulojensa ja menojensa mukaan ja jokaisella on oikeus opiskella uusi ammatti. Ei se ole mitään kikkailua, jos on asiassa rehellinen. Jos on 3000 eur kuukausitulot ja ne putoaa, niin elatusapu arvioidaan uudelleen. Muistathan, että myös lähivanhempi osallistuu elatukseen ja jos sinulla on parempi elatuskyky kuin etävanhemmalla, niin tuolloin suhteellinen osuutesi lapsen elinkustannuksien kattamisesta on suurempi kuin etävanhemmalla.

    • Anonyymi

      Ei mene heti. Ainakin puoli vuotta kestää saada aika lastenvalvojalle ja sitten kun aika koittaa niin voi vaikkapa altistua jollekin nuhalle ja sitten taas kestää puolisen vuotta, että saa uuden ajan jne.

      • Anonyymi

        Lastenvalvoja on oikeustoimi kelvoton eikä siten myöskään asianosainen- ja sopimusosapuoli vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa keskinäisissä ja vapaaehtoisista sopimus asioissa. Lapsen etu on yhteishuolto, vuoroasuminen, ei elatusta, lapsilisät ym. Kelan tuet jaetaan tasan lasten molemmille vanhemmille.


      • Anonyymi

        Normaali ihminen hoitaa oman puolensa elatuksesta lapselle jonka on saattanut ihan itse maailmaan.
        Kun kuulee kaiken maailman elari juttuja niin herää kysymys , miksi nämä jotka eivät halua lapselleen maksaa elatus maksua ,omia tekeleitähän nämä lapset ovat.

        Sitten nämä jotka yrittävät estää lapsensa tapaamasta toista vanhempaansa eivätkö he ymmärrä että molemmat vanhemmat ovat lapselle ja hänen kehitykselleen tärkeitä , vaikka oltaisiinkaan erossa.

        Silloin on jätettävä omat ongelmat sivuun kun se on niin että lapsen ei tarttis kärsiä aikuisten sisäisistä ongelmista, sillä keski kasvuinen lapsi ei ole kypsä ymmärtämään aikuisten asioita , joten annettakoon hänen olla lapsi ainoastaan


    • Anonyymi

      Voin melkoisella varmuudella sanoa, että lapsen isä ei jää ensi kuussa opintovapaalle. Suomessa ei heinäkuussa aloiteta mitään opiskeluja. Aikuiskoulutustuki alkaa juosta aikasintaan elokuussa. Kun jo tuossa asiassa huijaa, niin tiedä sitten mikä on totuus. Sinänsä tietenkin saa jättää työnsä ja downshiftata elämänsä miten haluaa.

      • Anonyymi

        Aikuiskouluts alkaa jatkuvsti, ehkä on 2 v kesäloma heillä joilla on pitkä n 6-12 kurssi, mutta lyhyt kurssilaiset paahtaa kesätkin. Se ei ole oppilaitos tavallaan eikä pidä koulujen tavoin kesälomia. Ne oppilaat siellä, opettajt pitää vuorollansa.

        Aikuiskoulutus on te toimiston kanssa toimiva elin ja ei tunne koulujen mukaan lomia pitävä taho.


    • Anonyymi

      Jokaisella on oikeus vaihtaa amattia ja tulojen laskiessa vatia elatusmasut minimiin. Johon kumpaankaan et voi yhtään mitää!Hae toimetulotukea jos et pärjää.Jatka elämää .Suhteissa kun aviolitoissa ja niiden eroissa on aina kaksi.

    • Anonyymi

      Sen miniminhän ainakin saat Kelasta, joka sitten perii sen elatusvelvolliselta jos jättää maksamatta.

      • Anonyymi

        Ei minimi voi periä eikä ole koskaan peruttu: minimi on 0,00 €/kk/lapsi


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://stm.fi/-/kuntainfo-elatusapujen-ja-elatustukien-maarat-nousevat-1.1.2022
        Ei tämä nyt paljon ole, mutta enemmän kuin 0

        Elatusavun määrä on 0,00€/kk/lapsi. Tuo linkki ei ole mikänän laki, vaan perustuu ainoastaan oikeusministeriön suositukseen eikä siten sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan- lapsen etu on yhteishuolto, vuoroasuminen, EI ELATUSAPUA, KELAN TUET JAETAAN TASAN LAPSEN MOLEMMILLE VANHEMMILLE, MM. LAPSILISÄT!!!!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Minulla -73€/kk/lapsi. Minulla on varallisuutta ja haluan huolehtia muksuistani heti kun lasteni etu- ja oikeudet, lainsäödäntö käytännössä toteutuvat ja lasteni sukunimeen tehdään muutos alkuperäiseksi eli oikeaksi, ja lopetetaan valehtelu Raision perhepalvelujen sairaalassa menettelyssä; perätön lausunto tuomioistuimessa lasten olosuhteista annettu 27.5.2008 Raision kaupungin rikollisessa menettelyssä.


      • Anonyymi

        Minulla -73€/"kk/lapsi. Minulla on varallisuutta ja haluan huolehtia muksuistani heti kun lasteni etu- ja oikeudet, lainsäädäntö käytännössä toteutuvat ja lasteni sukunimeen tehdään muutos alkuperäiseksi eli oikeaksi, ja lopetetaan valehtelu Raision perhepalvelujen sairaassa menettelyssä; perätön lausunto tuomioistuimessa lasten olosuhteista annettu 27.5.2008 Raision kaupungin rikollisessa menettelyssä.


    Ketjusta on poistettu 116 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe