Hei. Mitka on Renault Clio 1.9 dieselin vm. 1994 pako/imu venttiilin valykset? saadetaanko kylmana vai kuumana ja onko muita huomioon otettavia seikkoja k.o operaatiossa? Kiitos vastanneille.
Clio
5
830
Vastaukset
- Eurostartti
Imuventt.välys=0,10mm ja pakoventt.=0,25mm,kuuluu säätää kylmänä.Jos ei ole käytettävissä nostinkupin painin työkalua niin jollain muulla painettaessa saatetaan vaurioittaa nostinkupin ulkopintaa(on useita pilalle naarmutettuja nähty).Välys säädetään vaihtamalla eripaksuisia säätölevyjä(shimm).Aina ei tarvita joka kohtaan uusia säätölevyjä,vaan usein selviää vaihtamalla "prikkoja"keskenään.
- F8Q-630
Oliskohan ne välykset kummiskin 0.20 / 0.40
Ja kylmänä säädetään.
Vanhoissa sileät säätöpalat poterollisissa nostinkupeissa. Ihan uusimmissa(99->) ei säätöpaloja ollenkaan vaan koko nostin kuppi vaihdetaan oikeankorkuiseen (=kallista ja hankalaa).
Välissä (kuulemma?) nystyrälliset säätöpalat joita ei sitten yläkautta saa pois. Mutta näitä siis en oo itse nähnyt / purkanut. - Eurostartti
F8Q-630 kirjoitti:
Oliskohan ne välykset kummiskin 0.20 / 0.40
Ja kylmänä säädetään.
Vanhoissa sileät säätöpalat poterollisissa nostinkupeissa. Ihan uusimmissa(99->) ei säätöpaloja ollenkaan vaan koko nostin kuppi vaihdetaan oikeankorkuiseen (=kallista ja hankalaa).
Välissä (kuulemma?) nystyrälliset säätöpalat joita ei sitten yläkautta saa pois. Mutta näitä siis en oo itse nähnyt / purkanut.Olen katsonut välykset ko.koneelle Renaultin"DIALOGYS"ohjelmassa olevasta huolto-ohjeesta merkkiliikkeille,joten pitäisi olla oikeat.
- Eurostartti
Eurostartti kirjoitti:
Olen katsonut välykset ko.koneelle Renaultin"DIALOGYS"ohjelmassa olevasta huolto-ohjeesta merkkiliikkeille,joten pitäisi olla oikeat.
-tietää tehtaallakaan välyksiä kun katsoin mm.R9 F8Q,R19 F8Q ja muitakin samalla koneella olevia,niin välykset olivat juuri kertomasi 0,20 ja 0,40!.No täytyihän tuo ilmoittamani Clion(vastaava F8Q) koneen välys tarkistaa ja kyllä siellä edelleen luki 0,10 ja 0,25mm .Olisko tehtaan ohjeissa tapahtunut painovirhe vai mistä johtunee.Kyseessä oli nimenomaan vuosimallin 1991-1998 koneet.
- F8Q-630
Eurostartti kirjoitti:
-tietää tehtaallakaan välyksiä kun katsoin mm.R9 F8Q,R19 F8Q ja muitakin samalla koneella olevia,niin välykset olivat juuri kertomasi 0,20 ja 0,40!.No täytyihän tuo ilmoittamani Clion(vastaava F8Q) koneen välys tarkistaa ja kyllä siellä edelleen luki 0,10 ja 0,25mm .Olisko tehtaan ohjeissa tapahtunut painovirhe vai mistä johtunee.Kyseessä oli nimenomaan vuosimallin 1991-1998 koneet.
Jeps
Niissä tehtaan ohjeissa taitaa olla vähän ristiriitaisuutta (eihän Rellun dokumenteissa nyt virhettä voi olla :-)).
Kaikki alkoi omasta vehkeestä (-99 dsl Clio) josta tarkistin v-välykset 90tkm kohdalla. Sain paikalliselta Rellu korjaamolta just noi 0.25/0.10 välykset joita jo silloin ihmettelin. Pitkän moottori-opin tiedoilla / kokemuksella ne tuntui melko pieniltä 1.9l 8v-dsl moottoriin.
No kyselin lisää ja huollosta "vanhempiasentaja" totesi heti että 0.40/0.20 olis oikea ja huoltoneuvojakin hetken haettuaan löysi oikeamman paperitiedon.
Ja itse asiassa koneessa oli mittaus hetkellä välykset pakopuolella 0.40 ja imut 0.15-0.10 joten kyllä ne tehtaalla oli olleet nuo isommat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh432927Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta602739- 422303
- 251763
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251669- 481556
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa691530- 361216
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä771215- 791050