Clio

venttiilit

Hei. Mitka on Renault Clio 1.9 dieselin vm. 1994 pako/imu venttiilin valykset? saadetaanko kylmana vai kuumana ja onko muita huomioon otettavia seikkoja k.o operaatiossa? Kiitos vastanneille.

5

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eurostartti

      Imuventt.välys=0,10mm ja pakoventt.=0,25mm,kuuluu säätää kylmänä.Jos ei ole käytettävissä nostinkupin painin työkalua niin jollain muulla painettaessa saatetaan vaurioittaa nostinkupin ulkopintaa(on useita pilalle naarmutettuja nähty).Välys säädetään vaihtamalla eripaksuisia säätölevyjä(shimm).Aina ei tarvita joka kohtaan uusia säätölevyjä,vaan usein selviää vaihtamalla "prikkoja"keskenään.

      • F8Q-630

        Oliskohan ne välykset kummiskin 0.20 / 0.40
        Ja kylmänä säädetään.
        Vanhoissa sileät säätöpalat poterollisissa nostinkupeissa. Ihan uusimmissa(99->) ei säätöpaloja ollenkaan vaan koko nostin kuppi vaihdetaan oikeankorkuiseen (=kallista ja hankalaa).
        Välissä (kuulemma?) nystyrälliset säätöpalat joita ei sitten yläkautta saa pois. Mutta näitä siis en oo itse nähnyt / purkanut.


      • Eurostartti
        F8Q-630 kirjoitti:

        Oliskohan ne välykset kummiskin 0.20 / 0.40
        Ja kylmänä säädetään.
        Vanhoissa sileät säätöpalat poterollisissa nostinkupeissa. Ihan uusimmissa(99->) ei säätöpaloja ollenkaan vaan koko nostin kuppi vaihdetaan oikeankorkuiseen (=kallista ja hankalaa).
        Välissä (kuulemma?) nystyrälliset säätöpalat joita ei sitten yläkautta saa pois. Mutta näitä siis en oo itse nähnyt / purkanut.

        Olen katsonut välykset ko.koneelle Renaultin"DIALOGYS"ohjelmassa olevasta huolto-ohjeesta merkkiliikkeille,joten pitäisi olla oikeat.


      • Eurostartti
        Eurostartti kirjoitti:

        Olen katsonut välykset ko.koneelle Renaultin"DIALOGYS"ohjelmassa olevasta huolto-ohjeesta merkkiliikkeille,joten pitäisi olla oikeat.

        -tietää tehtaallakaan välyksiä kun katsoin mm.R9 F8Q,R19 F8Q ja muitakin samalla koneella olevia,niin välykset olivat juuri kertomasi 0,20 ja 0,40!.No täytyihän tuo ilmoittamani Clion(vastaava F8Q) koneen välys tarkistaa ja kyllä siellä edelleen luki 0,10 ja 0,25mm .Olisko tehtaan ohjeissa tapahtunut painovirhe vai mistä johtunee.Kyseessä oli nimenomaan vuosimallin 1991-1998 koneet.


      • F8Q-630
        Eurostartti kirjoitti:

        -tietää tehtaallakaan välyksiä kun katsoin mm.R9 F8Q,R19 F8Q ja muitakin samalla koneella olevia,niin välykset olivat juuri kertomasi 0,20 ja 0,40!.No täytyihän tuo ilmoittamani Clion(vastaava F8Q) koneen välys tarkistaa ja kyllä siellä edelleen luki 0,10 ja 0,25mm .Olisko tehtaan ohjeissa tapahtunut painovirhe vai mistä johtunee.Kyseessä oli nimenomaan vuosimallin 1991-1998 koneet.

        Jeps
        Niissä tehtaan ohjeissa taitaa olla vähän ristiriitaisuutta (eihän Rellun dokumenteissa nyt virhettä voi olla :-)).

        Kaikki alkoi omasta vehkeestä (-99 dsl Clio) josta tarkistin v-välykset 90tkm kohdalla. Sain paikalliselta Rellu korjaamolta just noi 0.25/0.10 välykset joita jo silloin ihmettelin. Pitkän moottori-opin tiedoilla / kokemuksella ne tuntui melko pieniltä 1.9l 8v-dsl moottoriin.
        No kyselin lisää ja huollosta "vanhempiasentaja" totesi heti että 0.40/0.20 olis oikea ja huoltoneuvojakin hetken haettuaan löysi oikeamman paperitiedon.
        Ja itse asiassa koneessa oli mittaus hetkellä välykset pakopuolella 0.40 ja imut 0.15-0.10 joten kyllä ne tehtaalla oli olleet nuo isommat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe