Yksiteholasien arvoista pikkuinen muutos, ADD:n pienennys

Anonyymi

niin saako sitten sillä melko hyvin toimivat lasit esim. pc:n monitorin etäisyydelle, joka on enemmän mitä lukemisen 30 cm - 40 cm?
Olen likinäköinen, enkä ole vielä koskaan käyttänyt monitehosilmälaseja, enkä aiokaan käyttää, vaan minulla on toiset lasit esim. juuri tietokoneen käyttöä varten. Monitori on aika iso ja ei ollenkaan vahvasti laajakuvainen (eli siis ei pirun leveä ja niukasti korkea ruutu). Tämä on 27" Samsung tv, joka soveltuu tietokoneen näytöksi. Sitä käytän noin 60 cm - 70 cm etäisyydeltä.

Ajattelin siis virittää ADD-luvun noin puoleen mitä se on nyt merkattuna lähikatseluun (lukulasit). Netistä voisin sitten tilata yksiteholukulasit.
Tosin Specsavers.com on keksinyt sellaisen jutun, että pitäisi olla oma resepti tällaiselle toimistosilmälasille kuin "Intermediate single vision glasses".

Onkohan siinä joku lisäkoodi silmälasireseptissä? Nettikaupassa on vain kolmikohtainen valinta, jossa tuo viimeinen on juuri se jonka edellä kirjoitin tuohon ylle.

Minulla ADD on 2,25
OD (oikea silmä) sf -2,75 cyl -0,50 ax 80
OS (vasen silmä) sf - 3,0 cyl. -0,75 ax 90.
PD = 67
Ikää äijällä eli minulla on 66 v ja en ole ikinä hommannut moniteholaseja.
PC:llä käytän lukulaseja, siis aivan normaali ADD-luku on käytössä. Tosin nyt on jotkut jo ehkä 10 v vanhat ns. lukulasit siinä käytössä. Näköni on "parantunut" noin -1 diopterin verran, kun on tullut ikää.

Selectspecs muuten myy nyt n. 57€ hintaan aivan samanlaisia muovisankaisia laseja, taitaa nyt olla vain pelkät kehykset. Nuo sain aikanaan n. 10 v sitten tarjouksella 10€ hintaan, jolla sai siis silmalasit (kehykset linssit kiinni) omilla näköarvoillaan, yksiteholasit.

Gallery NICK
€56.78 (Frame Price)

Onhan tuossa jo suomen korkea ALV nostamassa hintaa ym. syytä.
Nuo on nyt minulla päässä kun kirjoitan tätä tekstiä.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun ei kukaan ei vastannut kyselyyni, niin muutin ADD-luvun 2,25 hiukan pienemmäksi eli arvoon 2,00.

      Oletus oli, että alkuperäinen 2,25 on oikein, kun halutaan lukulaseja, Nyt tasan 2 voisi olla pieni korjaus siihen suuntaan, että monitoria katsellaan jostain n. 70 cm päästä, kun on kyseessä iso näyttö, 27". Kyseessä on yksiteholasit, olen likinäköinen ja laseja käytän vapaa-aikana tuntikausia joka päivä pc:n käyttäjänä.

      Tilasin Zennioptical.com:sta halvahkot yksiteholasit, rahti n. 10 USD, ja lasit n. 16€ USD. Heijastuksen estopäällyste maksoikin nyt lisää, eli 4,95 USD. Loppusumma on hiukan alle 31 USD. Sitten pitää maksaa 24% ALV, suomalaista ALV:ta ei tuossa ollut mukana. Posti saattaa ottaa sen 2,90€ lisämaksun.

      Kalliiksi tulee halvatkin silmälasit. Tosin vajaalla 7 USD:lla olisi saanut jotain laseja, ja ehkä ei oikeasti tarvita heijastuksenestoakaan sisällä pc:n käytössä. Zenni oli ennen halvempi, johtui myös siitä, että n. 40€ oli raja sille, että ALV olisi pitänyt maksaa. Sitten se Suomessa muuttui 20 euroon, sitten kai 10 euroon ja nyt pitää jo vaikka 1 c maksaneesta lähetyksestä maksaa ALV eli tullata se!

      Olisi ollut helpompaa ja halvempaa hakea 29€ yksiteholasit vaikka Specsaversiltä.
      Siellähän on muistaakseni viimeinen näkötarkastus tehty. Aikaahan tuohon olisi kuitenkin mennyt yli 2 viikkoa.

      • Anonyymi

        Olisit saanut helpommalla ja halvemmalla silmälasit Specsaversilta. Mutta ei! Tosin sun lasit on joka tapauksessa niin halvat, ettet paljon pysty säästämään mitenkään. Vaikeimman kautta pitää mennä ja lopputulos epävarma. Tuskin ne lasit sieltä Ameriikastakaan ihan heti käsissäsi on, voi mennä yli kaksi viikkoa, minkä kestäisi Specsaversilta.

        Ulkomaan tavaraa ne Specsaversin tuotteetkin on.


    • Anonyymi

      Ajatella, että joku jaksaa puuhata muutaman euron kanssa!
      Itse olen silmälasiasioissa luottanut hyviin optikkoliikkeisiin, maksanut palvelusta ja aina saanut sopivat lasit jo 60 vuotta. Monitehoja siitä ajasta olen käyttänyt 25 vuotta ilman ongelmia lähelle ja kauas ja sille välille. Muuta en osaa siis neuvoa kuin optikolle juttelemaan omista tarpeista ja toiveista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe