Mitä hemmetin järkeä asua omistusasunnossa

Anonyymi

kun pelkkä yhtiövastike on saman verran kuin vuokra ??????!

8

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

sitä minäkin olen ihmetellyt......

• Anonyymi

Missä 80 neliöissä saunallisessa vuokra mukamas 280 puls vesi ja sähkö?mulla omistusasunnossa on 280 kkettä kannataako olla vuokralla?

• Anonyymi

Minulla on Helsingissa n. 70m2 kolmio. Vastike on n. 400e. Jos pistän asunnon vuokralle, niin markkinavuokra on n. 1200e.

• Anonyymi

Eihän se voi olla, koska silloin vuokranantajanlle ei jää mitään käteen. Tilapäisesti toki rahoitusvastikkeiden takia näin ehkä voisi olla.

• Anonyymi

Jos omistusasunnon ostaa olemattomalla omarahoitusosuudella (tai otetaan yhtiölainaosuus erillisen tonttivastike tappiin vedettynä), niin silloin omistusasunnon kk meno tosiaan voi olla vähän korkeampi kuin vastaavan asunnon vuokra. Ihan alkuun.

Mutta...

Vuokra menee 100 % kankkulan kaivoon ja vuokra tuppaa myös nousemaan. Jos nousua vaivaiset 2 %/vuosi, niin 900 €/kk vuokrasta tulee 15 vuodessa 1200 €/kk vuokra ja 30 vuodessa 1600 €/kk vuokra. Rahaa palaa kaikkiaan 438 tuhatta 30 vuodessa ja varallisuutta kertyy tarkalleen 0,00 euroa.

Kaikki varmaan muistavat, miten tuhnut uhosivat 15 vuotta sitten "kaksion vuokra vain 450 €/kk eikä se nouse ikinä". Montako kättä nousee nyt, kun kysytään, onko vuokrasi enintään 450 €/kk?

Vrt. hoitovastike 250 €/kk, lainanhoitokulu 800 €/kk. Hoitovastike nousee 2 %/vuosi, joten
        15 vuoden kuluttua omistusasujan kulut 330 800 = 1130 €, joten omistusasuja pääsee kk menoissa jo halvemmalla eikä lainakulu mene kokonaan kankkulan kaivoon - päinvastoin, jokainen lyhenys kartuttaa varallisuutta tyyliin 700 €/kk eli reilun 8 tonnia/vuosi.

30 vuodessa omistusasujalla rahaa palaa vastikkeisiin 122 tuhatta. Lisäksi maksetaan lainaa se 800 €/kk 20 vuoden ajan. Tämä kulu onkin kiinteä (tasaerälaina) ts se ei nouse vuosien mittaan. Lainanhoitokulu 192 tonnia. Rahaa palaa kaikkiaan 122 192 = 314 tuhatta. Toki tämän päälle tarvitaan vielä muutama "kymppi" omarahoitusosuutta asuntoon sijoitettuna. Siinähän se syy onkin, ettei tuhnu pääse omaan....

Huom. alkuvaiheessa omistusasulla oli velkaa ja lopussa velaton asunto (arvo tässä vaiheessa 350 000 €) ja lisäbonuksena asumiskulut vuonna 2052 vain 450 €/kk (hoitovastike), kun vuokaloiselta kupataan 1600 €/kk. Se pieni ero, minkä vuoksi tuhnu pysyy köyhänä ja omistusasuja vaurastuu.

Tietysti tyffelit alkavat tässä kohtaa insemään remonteista tai että "jääkaappi jos hajoaa".

Kun kertyvässä varallisuudessa on eroa 350 000 €/30 vuotta, niin ei asumismuotojen paremmuusjärjestys keikahda toiseksi yhdellä 50 000 € putkireontilla eikä jääkaapin uusimisella kerran kymmenessä vuodessa.

• Anonyymi

Reipas linjasaneeraus tehty niin vastike voi olla vaikka enemmän kuin vuokra. Toinen on se jos asunto sijaitsee jossain muuttotappiokunnassa, kaukana palveluista. Silloin voi olla riemuvoitto, että saa vuokralaisen joka maksaa edes sen vastikkeen.

• Anonyymi

Niin. Se linjasaneeraus ja paljon muutakin tulee kyllä eteen varmasti. Itse myin pari vuotta sitten 100 m2 asuntoni sikahalvalla, kun oli tulossa todella iso saneeraus ja siitä yli 100000 euron lasku kyseiseen asuntoon. Hoitovastike oli ollut kohtuullinen, kuitenkin yhtä ja toista remonttiakin tehty ja lisäksi maksettu vuosien mittaan eli pelkällä pienellä vastikkeella ei pitkälle selviä. Muutin asoasuntoon, siinä tietää asumiskulunsa, isoja yllätyksiä ei tule.

Asumisella on aina hintansa! Ja hautaan ei saa mukaan mitään kuitenkaan.

• Anonyymi

Kerrostaloyksiön ostaminen oli elämäni tyhmin 'investointi'. Myytyäni sen muutin vanhaan omakotitaloon maalle ja tämä on koti. Asuntolainan loppu maksetaan tänä vuonna. Työleirihän tämä on, mutta se on hauskaa. Monipuolinen iso piha tarjoaa mahdollisuuksia elämiseen, mistä kerrostalossa kyyröttävä voi vain uneksia. Suomessa maaseudun omakotitalot ovat halpoja. Niitä ei kannata ostaa sijoitusmielessä, vaan suunnitella elävänsä kodissaan elämänsä loppuun. Minun unelmani on kuolla puutarhatöissä tai päästä ylöstempaukseen mukaan haravan varresta. Olen melko varma, etten lähde edes lietsottua sotaa pakoon, jos se tulee ennen ylöstempausta. Kotiin kuoleminen olisi etuoikeus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe