Milloin tajusit, että vastuuta ei ole olemassa tai että se käsitetään sanana "väärin"? Vastuu on vain mielikuva ihanteesta, jonka tahtoisi tapahtuvan. Todellisuudessa ei ole olemassa mitään vastuuta.
Jos ajatellaan, että vastuu on olemassa, käsitän, että vastuu on vain sitä, mitä on mahdollista tapahtua.
Olet siis vastuussa toimia juuri niin loogisesti kuin toimit. Loogisuus voi olla mitä vain. Minä kirjoitan viestiä. Sille on jokin looginen syy. Itse asiassa jos etsitään sanalle vastuu parempi sana, voidaan sanoa, että vastuu on loogisuutta, ymmärrettäviä tapahtumia. Kaikki on lopulta ymmärrettävää.
Sama juttu sanan "pitäisi" kanssa. Se on vain ihanne. Mitään pakkoa ei todellisuudessa ole. Tai itse asiassa "pitäisi" sekoittaa pakon ja ihanteen. Pakko on se, mitä on mahdollista tapahtua. Ihanne on mielikuva, joka pyrkii saamaan asiat tapahtumaan tietyllä tapaa. Sama juttu "vastuu" -sanan kanssa. Pakko ja ihanne sekoitetaan. Sanan "vastuu" erityisominaisuus verrattuna "pitäisi" -sanaan on se, että se heijastaa vahvemmin käsitystä siitä, että asiat eivät tapahdu loogisesti. Sana myös irtaannuttaa "vastuunkantajan" loogisuudesta. "Vastuunkantajasta" tulee tavallaan yliluonnollinen olento, joka nähdään epäloogisena olentona. Kuitenkin mikään ei ole epäloogista.
Olen harmistunut, että erityisesti sanaa "vastuu" käytetään yleisesti jopa virallisesti esimerkiksi laeissa. Samaa sarjaa on "velvollisuus". Oman käsitykseni mukaan on vain ihanteita. Harmillisena koen, että "vastuu", "pitäisi" ja "velvollisuus" nähdään yhtä todellisina kuin vaikka luonnonlait. Tiedän, että usea ihminen tulee olemaan kanssani eriä mieltä. Olen kuitenkin kokemukseni perusteella varmistunut, että nämä sanat ja niihin uskominen eivät heijasta käsitystäni siitä, miten minä olen elämässäni kokenut. Koen nämä sanat vastenmielisinä. Olen viestissäni pyrkinyt kertomaan kaiken tarpeellisen. Toivon, että tämä viesti herättää miettimään näitä sanoja ja näiden sanojen käyttöä. Olen huomannut, että monissa muissakin sanoissa on jotain "mätää". Kuitenkin jos rupeaisin huomioimaan, että näin on, kaikki sanat olisi ihanteellista kirjoittaa lainausmerkein.
Pitäisi juosta = on ihanteellista juosta, jos tavoitteena on asia x (esim. karkuun juokseminen poliisin kynsistä)
Pitäisi tehdä töitä = on ihanteellista tehdä töitä, jos tavoitteena on asia x (esim. yhteiskunnan pyöriminen)
On vastuussa omista tunteistaan = mielikuva ihanteesta, että henkilö x vaikuttaisi hallitsevan tunteitaan
Milloin tajusit, että vastuuta ei ole olemassa tai että se käsitetään sanana "väärin"? Vastuu on vai
Anonyymi
4
92
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt oli niin sekavaa tekstiä, että kusin kaappiin.
- Anonyymi
No äläs nyt sellaisia. Ihan asiatekstiä kirjoitin.
- Anonyymi
Menee kyllä nyt r/im14andthisisdeep-subredditille.
Kuluttele juhannukses paremmin vaikka ryypäten kuin kirjoittaen tällasta mukasyvällistä paskaa.- Anonyymi
Nuoret-keskustelupalsta
Ihmettelee, että nuoria liikenteessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803