Hellettä tulossa,

Anonyymi

vieläkö kestätte tässä iässä, itse en odota vie unetkin jos vielä yöllä lämmintä.

40

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilman ilmastointia voi olla taas tukalaa, viime kesän pitkä helle koitteli vaikka puhallin.

    • Anonyymi

      Voi kun tulisikin oikea lämpö aalto....minulla kun aina kylmä ...
      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Sydän ei kestä hellettä. 16-20 astetta, paljon sadetta ja välillä pilvipoutaa
      sopisi minulle kesäsääksi. Taivaan kiitos alkukesä on ollut viileämpi tänä
      vuonna.

    • Anonyymi

      Aurinkoa, parikymmentä astetta ja tyyntä, kiitos.
      Beng

    • Anonyymi

      Ylimmän kerroksen asuntomme ikkunat ovat etelän puolella.
      Päällämme on peltikattoinen ullakko joka kuumenee auringossa pirukseen ja asuntomme betonikatto samalla.
      Liikennöity katu on makuuhuoneiden puolella joten öisin ei voi pitää ikkunoita auki.
      Aamu 5:een saakka riittää mölisijöitä.
      Siis, yksi ilmaa kierrättävä toho ja yksi jäähdyttävä joka tarvittaessa tohisee makuuhuoneessa.

    • Anonyymi

      En ole koskaan tykännyt helteestä, joten en tykkää nyt vanhanakaan. On tylsää kun kesä menee sälekaihtimien takana, eikä parvekkeella voi istua puhumattakaan että lenkille lähtisi. Onneksi kaupasta voi tilata ruokatarvikkeet kotiin, ettei tarvitse helteilläkään syömättä olla, vaikka helteillä ei olekaan samalla tavalla nälkä kuin viileämmillä keleillä. 20 ja pieni tuulenvire on minulle sopiva kesälämpö, tuosta yli on ihan liikaa. Minulla on viilennin, mutta kun ei se ulkoilmaa viilennä, niin pitää pysytellä sisällä ja se on tylsää.

    • Anonyymi

      Ostin ilmaviilentemin johon laitetaan vesisäiliöön jäitä, nyt voi kokeilla tehon.

      • Anonyymi

        Mistä ostit ? Paljonko maksoi ? Onko iso vempele ? Missä jäädytät ison määrän jäitä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ostit ? Paljonko maksoi ? Onko iso vempele ? Missä jäädytät ison määrän jäitä ?

        Ostin Motonetista makso jotain 70 euroa, säiliöön laitetaan vettä ja jäätä, minulla vesipattereita joita pakastan, testasin kyllä toimii, sen näkee nyt kun tulee helle.
        Asuntoni heltellä tosi kuuma, viime kesän helteillä asunto yhtä lämmin kuin ulkona, tiiliseinä varastoi lämpöä ettei viilene yölläkään.
        Viilentimen koko teho riittää luultavasti parhaiten yhteen huoneeseen, makuuhuone tärkein.


    • Anonyymi

      ahdistaa just tuo, kun sälekaihtimet joutuu pitämään kiinni, tylsää todella

    • Anonyymi

      Justiisa katsoin 10 vrk:n ennusteen. Huh huh sentään. Ensiviikko hohkaa tosi punaista, 30.
      Tämä ilta meneekin suunnitellessa ruokia mitkä helteellä maistuisi. Huomenna kaupasta parin viikon ostokset. Aurinko paistaa parvekkeen läpi aamusta kahteen. Yöt vielä alle hellerajan, että tuulettamaan pystyy.
      En tykkää, sydän läpättää jos liian kuuma.

      • Anonyymi

        Hirveetä säätä on tulossa sydänvaivaiselle.
        Viilentääkseni oloani syön ruuat kylmänä (etupäässä keittoja, siihen tottuu)
        ja juon kylmää vettä. Se rauhoittaa vähän sydäntä.

        Niin viileät suihkut missä kestää olla helpottavat hetkeksi.
        Jos ei jaksa monta kertaa päivässä viileän suihkun alle mennä,
        sekin auttaa kun laskee kylmää vettä käsivarsille lavuaarin päällä
        ja heittää kylmää vettä naamaan.

        Kylmään veteen kastettu pyyheliina pään ympärille käärittynä viilentää
        myös oloa silloin, kun on niin kuuma, että tuntuu kuin veri kiehuisi päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hirveetä säätä on tulossa sydänvaivaiselle.
        Viilentääkseni oloani syön ruuat kylmänä (etupäässä keittoja, siihen tottuu)
        ja juon kylmää vettä. Se rauhoittaa vähän sydäntä.

        Niin viileät suihkut missä kestää olla helpottavat hetkeksi.
        Jos ei jaksa monta kertaa päivässä viileän suihkun alle mennä,
        sekin auttaa kun laskee kylmää vettä käsivarsille lavuaarin päällä
        ja heittää kylmää vettä naamaan.

        Kylmään veteen kastettu pyyheliina pään ympärille käärittynä viilentää
        myös oloa silloin, kun on niin kuuma, että tuntuu kuin veri kiehuisi päässä.

        Hyviä vinkkejä. Katsoin ohjeita kylmille keitoille. En ole aiemmin tehnyt. Ja salaatteja.
        Lakanat pakastimeen.


    • Anonyymi

      Hyi hellettä!
      Onneksi pihassa on isoja omenapuita,
      joiden varjossa voi istuskella.

    • Kyllä nämä suomen vähät helteet kestää, jos on kohtalaisen terve.
      Vaikka tänäänkin hikoilin todella paljon kun kävin kylillä, pesin asunnolla pyykkiä ja vähän imuroin. Sitten kauppaan ja ei tietysti ollut parkkipaikkaa paitsi hyvin kaukana.
      Kärräsin tavarat ylämäkeen olevalle parkkipaikalle takapuoli pitkällä ja laitoin kasseihin ja kylmälaukkuun.
      Mökille mennessä kävin hautausmaalla kastelemassa kukat, kun olin palaamassa autolle tuli pieni mutta rankka sadekuuro joka kasteli perusteellisesti.
      Päästyäni mökille vaihdoin oloasuun. Ei olisi pitänyt, hikoilin kantaessani tavaroita autosta, olisi ollut parempi kantaa tavarat märissä vaatteissa.
      En valita, nämä helteet ovat harvinaista herkkua meillä.
      Mutta noita 40 asteen helteitä etelämmässä en kestäisi. ihmisillä on tosi vaikeaa, varsinkin vanhuksilla ja sairailla.

    • Anonyymi

      Minä en pidä helteestä, nuorena kyllä pidin kuumasta säästä.
      Muutin syksyllä pois entisestä asunnosta, jonne aurinko paistoi suoraan kohti ikkunoita ja parveketta koko päivän, päivisin oli sisälämpötila 31 °c korkeimmillaan, yöllä vain pari astetta viileämpi, ei auttanut verhot/sälekaihtimet, asunnon sijainti vain sellainen. No, tuulettimet vähän auttoi ja niiden avulla jotenkin sai nukuttua. Lenkillä en kuumalla säällä käy, liikunnat hoidan kuntosalilla. Uimahallit täällä on kesällä suljettuina, ja se harmittaa!

    • Anonyymi

      Kuolleisuus suurentuu, kun lämpötila kohoaa kesällä 1 celsiusastetta tavanomaista korkeammaksi. Yhden asteen nousu liittyi noin 4 prosentin lisäykseen sydänperäisissä kuolemissa.
      Sydänsairas ei saisi olla pitkiä aikoja yli 23 asteessa.

    • Anonyymi

      Teipatkaa ikkunoihin "erittäin vahvaa aluminifoliota", se estää auringonpaahteen.
      Teippaan sitä joka kevät niihin ikkunoihin, joista aurinko pahiten paahtaa sisälle.
      Auttaa, vaikkei se ole niin kaunista, mutta en välitä. Terveys ja olotila on paljon tärkeämmät. Ikkunoita ei tarvitse teipata ihan umpeen :)

      • Anonyymi

        18 vuotta sitten tapahtuneesta muutostamme alkaen olen teipannut strategisiin ikkunoihin alumiinifoliopintaiset kartongit jättäen hieman valorakoa.
        Alkuun olin varautunut, että joku julkisivuihminen tekisi ilmiannon vilkkaasti liikennöidyn talon 3:n kerroksen heijastinikkunoista mutta ei sentään.
        Kartonkirunkoiset foliot kestävät käyttöä hyvin monta kesää.
        Niillä voi eliminoida suuren osan suorasta säteilylämmöstä mutta ulkoilmalle, ja varsinkaan peltikattoisen ullakon kuumentamalle asuntomme katolle, ne eivät mahda mitään.
        Apuna kuitenkin.

        Käyttämäni kuntosalinyrittäjä laitatti eteläpuolen ikkunoihin ulospäin hyvin läpinäkyvät, muuta ulkoa katsoen tummahkot kalvot jotka estävät säteilystä 80%.


    • Anonyymi

      Hyvä 👍

    • Anonyymi

      Kaikenlaisia apujahan voi kuumuuden sietämiseen/estoon käyttää, mutta kun varjolämpötila on tuo ennustettu 25-30 astetta, niin ei siinä oikein mikään muu ole tehokas kuin ilmalämpöpumppu. Kun ulkona on helle, en mene ulos lainkaan vaikka monen päivän sisälläkykkiminen onkin tylsää, tai jos on pakko mennä, yritän kulkea varjoisaa reittiä jotta ei aurinko kuumentaisi lisää.

    • Anonyymi

      Hyvä ja halpa keino on vetää vanha rullaverho niiden ikkunoiden eteen sisä -ulkopuolelta, joista iltapäivän auringonpaahde pääsee sisään.

    • Anonyymi

      Eihän vaihtoehtoja ole, Kun asuu kerrostalossa vuokralla ja koti pieni.Luulen nukun komassa kuumuden takia kesät ,ainainen väsymys sisällä.Kun vietä aikaa plus 32 .Nytkin pitäisi mennä hakee Wissy vettä ja kahvimaitoa.Edestakainen matka yht.1 h. Olen jo ihan väsynyt.Olen aamun virkku illan torkku.Itä- Helsinkin puolelta käynyt toisen autolla mukana aamu 8. Helsinki Vantaa Honkanummi hautaus maalla.Pitäis vaan ovesta lähteä ulos kaupalle. Sen jälkeen syödä ja otaa vaikka 1h.päivä unet. Päiväunien jälken mennä ulos jonekin etsii varjo paikka ja kirja mukaan. Hyvä juhanusta kuiteninkaikille. ps tuli mielen. Moni vuotinen ystäväni Pääsi Helykotiin. Siellä asuu itsenäisesti leskenä mutta apu turva lähellä.YDIN ASUNNOISSA ILMASTOINTI !Aivan Super ihminen näkö vaan menee ja rolatori on hänellä käytössä ulkona. Aivot pelaa 100%Mutta näkö mene.Ei ole nin vahvoja silmälaseja jotta näkisi lukea esim.Otin vaan esille nuo Hely kodit ei ole vaan rikkaille.Kaupungit tulee vastaan masuissa.Kun itsenäisestikin voi asua ja nin kauna kuin älliä taitoa,itse tehdä ruoka .Hänelläkin aivan ihana makuhuone tupakeittö,Ja SE ILMASTOINTI KUTAA! APU LÄHELLÄ ,RANEKE VAN PAINAA.piste

    • Anonyymi

      Hyvää juhannusta ja helle vie voimat minullakin, tsemppiä ja kyllä me selvitään 👍

    • Anonyymi

      Pakko kestää, ei ole tässä ùdessa asunnossani ilmalämpöpumppua jolla viilentää huoneita...

    • Anonyymi

      keskin hyvän keinon viilentää, otin kaksi kylmäkallea ja pidä mekkoni taskuissa mukavasti viilentää kroppaa 🧊

      • Anonyymi

        Vaan millä saisi ilman viilenemään, sehän on se ongelma. Ei ole mitään järkeä kykkiä kesää sisällä säleverhojen takana kylmäkallet taskuissa ja märkä pyyhe otsalla, vaan minkäs teet kun ulkona on liian kuuma😡


    • Anonyymi

      Ulkoliikunta iltamyöhällä oikeammin öisin hoituu.
      Luin lehdestä, että oli ostanut koirille tarkoitetun viilennysalusta, jonka päällä on viileämpi koisia.
      Autossa on onneksi viilennys puotireissuille ja uimaan. Vesi on vielä melko vilkkaana, vaan lämpenee nopsaan.
      .

      • Anonyymi

        Miksi käytät sutoa ala lävellä että aelviät elämäatä


    • Aamu varhaistunnit on viileimpiä ulkona liikkumiseen, eilen oli hellettä vielä illalla kun yöllä viileimmillään alle 17 astetta, tästä päivästä tulee tukalan kuuma. Reilu viikko näyttäs samaa tahtia.

    • Anonyymi

      Tänä vuonna tuli juhannuksen ajaksi todella upeat ilmat.
      Kovin pitkälti ei jaksa kävellä. Voimat hupenevat ja janottaa.
      (Muistakaa juoda riittävästi hellepäivinä! Ja syödä myös!)
      Liika neste taas saattaa pakkautua jalkoihin ja turvottaa. Koivet ylös!
      Beng

    • Anonyymi

      Syödä pitää juomisen lisäksi, itselle tuli outo olo ja kun söin, nyt hyvä. Alkoholia ei kannata kelteellä ottaa, vähän olutta ehkä. Söin perunaa ja silliä, vähän flooraa ja piimää jota laimensin vedellä. Pitää myös ottaa iisisti ja itse juon kahviakin vain aamulla kupin, sydän rasittuu helteellä, olen huomannut.

    • Anonyymi

      Mukavasti lähpötila nousee ulkona rapiat 27 astetta nyt, hyvää vanhoille luille pärjäillään.

    • Anonyymi

      Visusti ollut sisällä, ja kaikki luukut kiinni sekä verhot auringon puolella. Ulkona 29 -30 C.
      Huomisaamuna lähdettävä pikku kävelylle varhain.

    • Anonyymi

      tähänkin tottuu, olen itse huomannut

      • Anonyymi

        En kyllä ymmärrä nyt.
        Itelläni tuossa tuuletin vieressä, ihan vilpoisaa.
        Tässä nettailen ja katselen filmejä.

        Alakerrass yks, kun katon televiisioo, keittiössä yks iso kun tiskaan astioita, tässä toimistossa yks, ja makuuhuoneessa yks.

        Kun matkustelen, niin otan oman tuulettimen mukaan.

        Jos joku on sairaalassa, niin vien tuulettimen hänelle.


    • Anonyymi

      Lupsakka keli kiertää pieni iltalenkki, mutta viikolla on luvassa trooppisia öitä.

    • Anonyymi

      20 astetta riittää minulle.

    • Anonyymi

      Voi, kyllä kestän ja odottelen vain 25-26 asteisia aamulla mökin kuistilla.
      Veri kiertää ja energia virtaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe