XJ900 kaasareiden synkrosäätö

Kra

Tein omaan pyörääni (XJ900 -91) kaasareiden pneumaattisen synkrosäädön viikonloppuna. Aika mielenkiintoinen homma olikin. Korvallakin kuulin, että kaasarit eivät ole ihan kohdallaan ja mittaus vahvisti asian todeksi.

Mittailin testiliittimien kautta imukanavien alipaineita testilaiteella, jossa on neljä erillistä painemittaria (carburettor zyncronaiser) jokaiselle kaasarille omansa. Ostettu joskus Mopo Sportista (maksoi noin 180 euroo)

Tyhjäkäynnin säätöruuvi vaikuttaa suoraan kolmoseen, samoin kaasuvaijeri vaikuttaa suoraan kolmoseen. Kolmonen "vetää" perässään nelosta, samoin kakkosta ja kakkonen "vetää" perässään ykköstä

Säätöjärjestyksessä on kaksi vaihtoehtoa:

1. Tyhjäkäynnillä (950-1000 rpm) säädetään ensin nelonen kolmosen kanssa tasan, sitten kakkonen kolmosen kanssa tasan ja viimeisenä ykkönen kakkosen kanssa tasan. Kokeillaan vielä 1700 rpm:llä että jokaisen imukanavan paineet pysyvät tasan kaikkien kaasareiden osalta.

Jos kaasarit eivät pysy synkassa 1700 rpm:n kohdalla, mutta tyhjäkäynnillä kyllä. Niin pitää tehdä kompromissi, että mihin kohtaan kierrosaluetta kaasarit haluaa säätää tasan. Tyhjäkäynnillä kun vähemmän ajetaan. Tässä tapauksessa kaasarit pysyivät tasan molemmilla kieroksilla, hyvä niin.

2. Säädetään ensin kakkonen tasan kolmosen kanssa ja seuraavaksi ykkönen kolmosen kanssa ja lopuksi nelonen kolmosen kanssa tasan.

Lopuksi vielä säädetään tyhjäkäyntikierrokset 950-1000 rpm, koska jokainen pienikin säätö vaikuttaa tyhjäkäyntiin.


Seuraavaksi kunhan ennätän joku päivä, niin säädän tyhjäkäyntiseokset kohdalleen. Siinä tarvitaan pakokaasuanalysaattoria, jolla mitataan jokaisesta pakoputkesta (testiliittimet moottorin alla) erikseen häkäprosentit ja PPM:t eli palamattomat hiilivedyt. Mahdollinen säätö tapahtuu jokaisesta (seosruuvista) kaasarista erikseen.

16

5862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heräsi

      tehdäänkö synkkaus jonkun ennalta määrätyn alipainen luvun mukaan , vai mistä tietää ,katsotaanko mittareista mitä alipainen arvoa on eniten vai ,siis mikä on lähtökohta,mihin aletaan säätää.Säädetäänkö kaikki jammut samallalailla.Itselleni on annettu ohje näin 1)tyhjäkäynti oikeaksi2)1ja2 kaasarit tasapainoon 3)3ja4 kaasarit tasapainoon keskenään4)lopuksi1ja2 keskenään 1ja4:n kassa tasapainoon.Mutta mikä on lähtö arvo mihin pyritään kaikki säätämään

      • merkitystä

        Alipainelukemalla ei ole merkitystä, se riippuu mm. tyhjäkäyntikierroksista. Olennaista on säätää kaikki samaan tasoon. Ainakin 600 Diversionin ohjeissa säätö tehdään kertomaasi tyyliin eli 1&2, 3&4 ja sitten molemmat puolet samaan.


      • selvennystä
        merkitystä kirjoitti:

        Alipainelukemalla ei ole merkitystä, se riippuu mm. tyhjäkäyntikierroksista. Olennaista on säätää kaikki samaan tasoon. Ainakin 600 Diversionin ohjeissa säätö tehdään kertomaasi tyyliin eli 1&2, 3&4 ja sitten molemmat puolet samaan.

        jos kaasareista kaksi näyttää korkeampaa lukemaa ja toiset kaksi alempaa,niin kumpaan lukemaan säädetään ylempään vai alempaan ,tietenkin niin että kaikki tulee samaten mutta.Ja sitten muuttaako tyhjäkäynnin säätäminen sitten aina tuota synkronointia pieleen,esim kun kaasarit synkattu ja seuraavana päivänä säätää tyhjäkäyntiä,saako tyhjäkäyntiin kajota säätämisen jälkeen samaten kuin kaasuvaijerin säätämiseen, onko synkkaus tehtävä uusiksi aina sen jälkeen.Onko tuo synkaus kokemattomalle vaikea tehtävä jos on hyvä mittari voiko siinä tehdä jotain todella pieleen,jos noiden aikaisempien ohjeiden mukaan toimii kannattaako itse tehdä,mitä tuossa pitää erityisesti huomioida ja miten pientä poikkeamaa kannatta alkaan korjaamaan,eli sako kaasarit aina aivan tasan??


      • vaikuttaa
        selvennystä kirjoitti:

        jos kaasareista kaksi näyttää korkeampaa lukemaa ja toiset kaksi alempaa,niin kumpaan lukemaan säädetään ylempään vai alempaan ,tietenkin niin että kaikki tulee samaten mutta.Ja sitten muuttaako tyhjäkäynnin säätäminen sitten aina tuota synkronointia pieleen,esim kun kaasarit synkattu ja seuraavana päivänä säätää tyhjäkäyntiä,saako tyhjäkäyntiin kajota säätämisen jälkeen samaten kuin kaasuvaijerin säätämiseen, onko synkkaus tehtävä uusiksi aina sen jälkeen.Onko tuo synkaus kokemattomalle vaikea tehtävä jos on hyvä mittari voiko siinä tehdä jotain todella pieleen,jos noiden aikaisempien ohjeiden mukaan toimii kannattaako itse tehdä,mitä tuossa pitää erityisesti huomioida ja miten pientä poikkeamaa kannatta alkaan korjaamaan,eli sako kaasarit aina aivan tasan??

        Et pysty säätämään sitä "jompaan kumpaan" lukemaan. Kun säädät yhtä kaasutinta, moottorin pyörimisnopeus muuttuu ja sitä kautta kaikkien muidenkin imusarjojen alipaine muuttuu jonkin verran. Laitat vähintään kaksi mittaria yhtä aikaa kiinni ja säädät niin että mittarit näyttävät samaa tai käytät kuristettua U:n muotoista nesteellä täytettyä letkua samaan tarkoitukseen.

        Synkronointia ei tarvitse tehdä uudelleen tyhjäkäynnin säädön jälkeen. Synkronoinnissahan vain tasataan tilanne niin että kaikki sylinterit hengittävät tyhjäkäynnillä ja pienillä kaasun asennoilla yhtä paljon ilma/polttoaineseosta toisiinsa nähden. Venttiilinvälysten säätö sensijaan voi vaikuttaa synkronointiin.


      • Kra
        selvennystä kirjoitti:

        jos kaasareista kaksi näyttää korkeampaa lukemaa ja toiset kaksi alempaa,niin kumpaan lukemaan säädetään ylempään vai alempaan ,tietenkin niin että kaikki tulee samaten mutta.Ja sitten muuttaako tyhjäkäynnin säätäminen sitten aina tuota synkronointia pieleen,esim kun kaasarit synkattu ja seuraavana päivänä säätää tyhjäkäyntiä,saako tyhjäkäyntiin kajota säätämisen jälkeen samaten kuin kaasuvaijerin säätämiseen, onko synkkaus tehtävä uusiksi aina sen jälkeen.Onko tuo synkaus kokemattomalle vaikea tehtävä jos on hyvä mittari voiko siinä tehdä jotain todella pieleen,jos noiden aikaisempien ohjeiden mukaan toimii kannattaako itse tehdä,mitä tuossa pitää erityisesti huomioida ja miten pientä poikkeamaa kannatta alkaan korjaamaan,eli sako kaasarit aina aivan tasan??

        Ihan tasan tarkkaan kohdalleen ei saa koskaan eikä mitään mekaanista härveliä säädettyä. Mutta riittävän lähelle voi helpostikin päästä. Kuten alussa kerroin, käytin sellaista neljän mittarin "patteria" joista näkee koko ajan kaikkien imukanavien paineet. Tai pikemminkin paineiden erot, koska sillä painelukemalla lukuarvona ei ole varsinaista käyttöä tässä tapauksessa. Ellei ilmanputsari satu olemaan tukossa, silloinhan painelukema (alipaine-) olisi pienempi. Mutta jos paineiden erot ovat "viisarinleveyden" luokkaa, niin sen jälkeen menee herkuttelun puolelle jos yrittää tarkempaa tehdä. Mittareillakin on omat toleranssinsa, eli menee turha työ hukkaan.

        Säätötapahtuma on varsinaista "tasapainoilua" koska kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen, kun yhtä läppää säädät niin painelukema muuttuu kaikissa samoin tyhjäkäyntikierrokset. Vivustoja on monenlaisia eikä yleispätevää säätöjärjestystä voi kaiken kattavasti sanoa. Esimerkiksi vanhemmissa nelikoissa (vaikkapa Kawa Z1) on monissa yksi yhtenäinen käyttöakseli johonka kaikki kaasareiden läpät ovat kytketty ja niissä säädetään jokainen läppä erikseen vapaassa järjestyksessä.

        Kaikkiin kaasareihin vaikuttava yhteinen tyhjäkäynnin säätö ei muuta balanssia samoin ei myöskään vaijerin säätö vaikuta asiaan.

        Ennen "balanssointia" on uimureiden bensapinnat oltava kohdallaan samoin venttiilivälykset. Muuten joudutaan tilanteeseen, jossa yhtä säätövirhettä yritetään korjata toisella säätövirheellä.


      • tästä
        Kra kirjoitti:

        Ihan tasan tarkkaan kohdalleen ei saa koskaan eikä mitään mekaanista härveliä säädettyä. Mutta riittävän lähelle voi helpostikin päästä. Kuten alussa kerroin, käytin sellaista neljän mittarin "patteria" joista näkee koko ajan kaikkien imukanavien paineet. Tai pikemminkin paineiden erot, koska sillä painelukemalla lukuarvona ei ole varsinaista käyttöä tässä tapauksessa. Ellei ilmanputsari satu olemaan tukossa, silloinhan painelukema (alipaine-) olisi pienempi. Mutta jos paineiden erot ovat "viisarinleveyden" luokkaa, niin sen jälkeen menee herkuttelun puolelle jos yrittää tarkempaa tehdä. Mittareillakin on omat toleranssinsa, eli menee turha työ hukkaan.

        Säätötapahtuma on varsinaista "tasapainoilua" koska kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen, kun yhtä läppää säädät niin painelukema muuttuu kaikissa samoin tyhjäkäyntikierrokset. Vivustoja on monenlaisia eikä yleispätevää säätöjärjestystä voi kaiken kattavasti sanoa. Esimerkiksi vanhemmissa nelikoissa (vaikkapa Kawa Z1) on monissa yksi yhtenäinen käyttöakseli johonka kaikki kaasareiden läpät ovat kytketty ja niissä säädetään jokainen läppä erikseen vapaassa järjestyksessä.

        Kaikkiin kaasareihin vaikuttava yhteinen tyhjäkäynnin säätö ei muuta balanssia samoin ei myöskään vaijerin säätö vaikuta asiaan.

        Ennen "balanssointia" on uimureiden bensapinnat oltava kohdallaan samoin venttiilivälykset. Muuten joudutaan tilanteeseen, jossa yhtä säätövirhettä yritetään korjata toisella säätövirheellä.

        Kun kerta joka tietää on hyvä kysyä.Eli tohtiiko hommaan alkaa tällainen joka osaa perushuollot mopolle tehdä itse,ketjujen ja rattaiden vaihto,tulpat,ilmanpuhdistimenvaihdot ,kaasarinkumikurkut,yms ja jonkinmoinen taustatietokumminkin,omistan carbtune 2 mittarin.Pyörä melko uusi n.20tkm ajettu,voisko tuossa mennä jokin pieleen vai onko tosiaan toimenpiteenä helppo,tuskin paljon säädettävää.Niin ja onko jotain vielä jonka kannattaa erityisesti huomioida,ja vaikuttaako tuo säätöruuvien kääntö vasta pienellä viivellä mittarin näyttöön ja säädetäänkö nuo ensin tyhjäkäynnillä tasapainoon ja senjälkeen kokeillaan kieroksilla 3000kier/min että onko tasapainossa jos kaikki ok niin pitäis olla


      • Kra
        tästä kirjoitti:

        Kun kerta joka tietää on hyvä kysyä.Eli tohtiiko hommaan alkaa tällainen joka osaa perushuollot mopolle tehdä itse,ketjujen ja rattaiden vaihto,tulpat,ilmanpuhdistimenvaihdot ,kaasarinkumikurkut,yms ja jonkinmoinen taustatietokumminkin,omistan carbtune 2 mittarin.Pyörä melko uusi n.20tkm ajettu,voisko tuossa mennä jokin pieleen vai onko tosiaan toimenpiteenä helppo,tuskin paljon säädettävää.Niin ja onko jotain vielä jonka kannattaa erityisesti huomioida,ja vaikuttaako tuo säätöruuvien kääntö vasta pienellä viivellä mittarin näyttöön ja säädetäänkö nuo ensin tyhjäkäynnillä tasapainoon ja senjälkeen kokeillaan kieroksilla 3000kier/min että onko tasapainossa jos kaikki ok niin pitäis olla

        ......omistan carbtune 2 mittarin.......

        Ilmeisesti tuo mittalaite on sellanen kahden mittarin paketti. Sillä on kyllä vähän työlästä koittaa neljää kaasaria synkata. Jotkut kyllä tekee homman yhdelläkin mittarilla, silloin vain joutuu rakentamaan aikamoisen letku-/sulkuventtiilihässäkän. Koska yhdellä mittarilla voi mitata vain yhtä kohdetta kerrallaan. Tosin silloin on mittareiden erilaiset keskinäiset virheet eliminoitu pois.

        Säätö näkyy ilman viivettä mittarissa heti.

        Ketä asia kiinnostaa niin kannattaa tehdä säätöhomma ensin kaverin kanssa, joka on tehnyt menestyksellisesti homman ennenkin.

        Ai niin ja koska sen bensahanan alipaineletkun joutuu irrottamaan mittauksien ajaksi, niin muista kääntää bensahana PRE-asentoon (ns. valutusasento)

        Korjauskäsikirjassa yleensä löytyy ohjeita (vaihtelevasti) tähänkin hommaan.

        PS. Puhtaasti käyvä nelikko on kuin musiikkia korville!


      • niin se
        Kra kirjoitti:

        ......omistan carbtune 2 mittarin.......

        Ilmeisesti tuo mittalaite on sellanen kahden mittarin paketti. Sillä on kyllä vähän työlästä koittaa neljää kaasaria synkata. Jotkut kyllä tekee homman yhdelläkin mittarilla, silloin vain joutuu rakentamaan aikamoisen letku-/sulkuventtiilihässäkän. Koska yhdellä mittarilla voi mitata vain yhtä kohdetta kerrallaan. Tosin silloin on mittareiden erilaiset keskinäiset virheet eliminoitu pois.

        Säätö näkyy ilman viivettä mittarissa heti.

        Ketä asia kiinnostaa niin kannattaa tehdä säätöhomma ensin kaverin kanssa, joka on tehnyt menestyksellisesti homman ennenkin.

        Ai niin ja koska sen bensahanan alipaineletkun joutuu irrottamaan mittauksien ajaksi, niin muista kääntää bensahana PRE-asentoon (ns. valutusasento)

        Korjauskäsikirjassa yleensä löytyy ohjeita (vaihtelevasti) tähänkin hommaan.

        PS. Puhtaasti käyvä nelikko on kuin musiikkia korville!

        ei suinkaan ole mitään tusinatavaraa ja siinä on tietenkin valmiudet 4:lle kaasarille ,eli tämmöinen http://www.carbtune.com/index.html


      • Kra
        niin se kirjoitti:

        ei suinkaan ole mitään tusinatavaraa ja siinä on tietenkin valmiudet 4:lle kaasarille ,eli tämmöinen http://www.carbtune.com/index.html

        Loistava peli, parempi kuin minulla.

        Mittaus/säätöhomma onnistuu varmasti ainakin välineiden puolesta.

        Ostitko suoraan netin kautta vai mistä? Paljonko tuli hintaa hankinnalle?


    • saat ostaa
      • uusiksi

      • valmistajalta
        uusiksi kirjoitti:

        http://www.x-trager.fi/

        99 euroa, kun saman saa parissa päivässä lentopostilla valmistajalta 77 eurolla...


      • Kra
        valmistajalta kirjoitti:

        99 euroa, kun saman saa parissa päivässä lentopostilla valmistajalta 77 eurolla...

        Nyt menee harkintaan/hankintaan(?)!


      • Riskitönkö???
        Kra kirjoitti:

        Nyt menee harkintaan/hankintaan(?)!

        ja tuo parinpäivän lupaus lentopostina ja pah.....ostaa saa mistä haluaa mutta riski on tilata ulkomailta ja hintaero tässätapauksessa pieni.Tilannut olen ulkomailta minäkin ,visa olla täytyy ja riskin pitää tiedostaa,hintaero pitää olla kyllä liki 100e mielestäni,voivat esimerkiksi särkeä kuljetuksessa ,hankala tapaus ongelmatilanteissa


      • miten käy
        Riskitönkö??? kirjoitti:

        ja tuo parinpäivän lupaus lentopostina ja pah.....ostaa saa mistä haluaa mutta riski on tilata ulkomailta ja hintaero tässätapauksessa pieni.Tilannut olen ulkomailta minäkin ,visa olla täytyy ja riskin pitää tiedostaa,hintaero pitää olla kyllä liki 100e mielestäni,voivat esimerkiksi särkeä kuljetuksessa ,hankala tapaus ongelmatilanteissa

        Katsotaan, eilen illalla lähti tilaus. Visalla on turvallista ostaa.

        Minulle kaikki raha on rahaa oli säästöä sitten paljon tai vähän. Tässä tapauksessa sitä on prosenteissa ihan mukavasti eikä tarvinut alkaa soittelemaan tilausta johonkin firmaan tai lähteä peräti noutamaan sitä ties mistä.


      • meni
        miten käy kirjoitti:

        Katsotaan, eilen illalla lähti tilaus. Visalla on turvallista ostaa.

        Minulle kaikki raha on rahaa oli säästöä sitten paljon tai vähän. Tässä tapauksessa sitä on prosenteissa ihan mukavasti eikä tarvinut alkaa soittelemaan tilausta johonkin firmaan tai lähteä peräti noutamaan sitä ties mistä.

        Viikko meni, mutta tavara tuli eilen postilaatikkoon. Sen verran pieni paketti että toimitettiin suoraan laatikkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe