Asiaa Tontuista!

Nuusku

Löytyykö täältä tonttuasiantuntijoita? Haluaisin tietää jotakin tontuista.

En tiedä paljoakaan tontuista. Mielessäni väikkyy vaan jotain Mauri Kunnaksen tonttusarjakuvia, joita en silleen pitäisi erityisen luotettavan lähteenä, mitä tulee OIKEISIIN tonttuihin, niihin joita on OLEMASSA. :-)

Haluisin selvittää onko talossani yhtään tonttuja. Mitenkähän saisin selville onko minulla lainkaan kotitonttuja?

Jos selviää ettei niitä ole, niin onko jotain neuvoja että kuinka saisin kotiini sellaisen houkuteltua kotiini? Ja mihinkä niitä muuten tarvii?

Mistä tontut oikein pitää ja miksi? Mitä tontut yleensä tekevät? Nyt on aika jokaisen tonttuasiantuntijan laittaa tietonsa peliin, koska minä haluan tietää. Olen kuullut huhun, että kotitonttu suuttuu jos ei sulje uloslähtiessään väliovea. Pitääkö paikkansa?

Ja onko se tosiaan niin että "soita sormia napsuttele, kyllä me tontut tanssitaan!" Miettikää jos tontut todella ovat tuollaisia. Käyt vaan että "naps naps" ja tontut alkavat samantien tanssia, eivätkä lopeta ennenkuin itse väsyt. Tuollaiset tontut olisivat kyllä painonsa arvoisia kultaa. Ei sais kuulla mitään "ei tänään oo tanssipäivä" tai "ei ny jaksa tanssia ku on nii matala verensokeri". Hittovie, tontut ne tanssii aina kun sormi napsaa! Se olisi hauskaa.

Tontut kai voivat olla erittäin julmia ja ilkeitäkin, jos suuttuvat. Näin muistan lukeneeni jostakin kirjasta, johon oli koottu oikeita suomalaisia tarinoita tontuista. Mistä tontut suuttuvat? Minkälainen niiden arvomaailma on? Ovatko tontut kovinkin konservatiivisia?

Mielenkiintoisinta olisi, jos löytyisi joku, joka kokee oikeasti olleensa jossakin tekemisissä tonttujen kanssa ja voisi vähän opastaa. Kirjoista viis, minua kiinnostavat OIKEAT tontut, olivatpa ne minkälaisia hyvänsä. Ei tarvi olla punainen pipo ja harmaa nuttu. Riittää että täyttää jonkinlaisen kansatieteellisen tonttuuden alkeismääritelmän.

Kertokaa jo tontuista!

22

5425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maagikko

      SUURI TONTTUKIRJA löytyy kirjastosta.
      Suomalainen mytologia myös, siinä on julmiakin juttuja tontuista.
      Ei tontut käskien tanssi.

      Kyllä oikeita tonttuja on siis näitä pieniä piippalakkisia. Olen nähnyt.
      Joulu öisin olen "varmuden vuoksi" jättänyt heille ruokaa. Ja kerrostalossa - kin.

      • Nuusku

        >> Ei tontut käskien tanssi. >>

        Niinniinniinmutta kun "Soita sormia napsuttele! Kyllä me tontut tanssitaan!!!" Tarviiko tuommoisia tonttuja käskemällä käskeäkään? Jos ne kerran pitävät tanssaamisesta! Funaa jos tontut on vaan niin iloisia veikkoja, että kun sinulla sormi napsaa niin tontun jalka kapsaa, ja kaikilla on hauskaa. Jotta tontut ne eivät murehdi vaikka sulla olis huolia. Aattele mitenkä hienoa ylipäänsä olisi sellainen riemuisa hetki, tonttujen kanssa tai sitten kenen hyvänsä (jos tonttuja ei sillon näy, niin vaikka oman kullan kanssa).


      • Ovat ystäviämme

        Voit itse olla riittävä tonttujen ystävä. Miksi
        me aina haemme asiantuntijaa ulkopuoleltamme.
        Luota itseesi ja tonttuhin jotka elävät jo lähelläsi. Älä pakota niitä mihinkään, vaan lähesty niitä ystävällisenä ja pieniä askleita
        kerrallaan tehden. Jo pelkkä lupaus olla ja toimia lähelläsi vapauttaa niiden tehtävää.
        Se on aivan erilaista kuin ihmisten sitovassa
        maailmassa.


      • die9ruut9rut9yrhiuiuiuj
        Nuusku kirjoitti:

        >> Ei tontut käskien tanssi. >>

        Niinniinniinmutta kun "Soita sormia napsuttele! Kyllä me tontut tanssitaan!!!" Tarviiko tuommoisia tonttuja käskemällä käskeäkään? Jos ne kerran pitävät tanssaamisesta! Funaa jos tontut on vaan niin iloisia veikkoja, että kun sinulla sormi napsaa niin tontun jalka kapsaa, ja kaikilla on hauskaa. Jotta tontut ne eivät murehdi vaikka sulla olis huolia. Aattele mitenkä hienoa ylipäänsä olisi sellainen riemuisa hetki, tonttujen kanssa tai sitten kenen hyvänsä (jos tonttuja ei sillon näy, niin vaikka oman kullan kanssa).

        liekö tämä "soita sormia napsuttele kyllä me tontut tanssitaan" eu brysselin vartavasten suomen eduskunnalle sävelletty ja sanoitettu laulu.


    • Lady_Nocturna

      Tontut ja keijukaiset sun muut maahisethan luokitellaan luonnonhenkien piiriin, eli jonkinlaisia astraali- tai eetteriolentoja ovat.

      Monissa muinaisissa suomalaisissa poltergeist- tarinoissa näiden tonttujen olemassaolo tulee hyvin näkyviin.
      Esim. yhdessä tapauksessa talon väen palatessa kotiin aamujumalanpalveluksesta, oli tämä heidän taloonsa asettunut luonnonhenki valmistanut olemattomista aineksista pannukakkuja siivonnut talon.
      Ilkikurisimmat tontut mm. saattoivat tuoda taloon mutaa tai viskellä ikkuinoita kivillä tai häiritsemällä talonväkeä öisillä koputuksilla.

      Entisaikaanhan tollaset tapaukset olivat hyvinkin yleisiä ja niitä pidettiin ihan normaaleina.


      Tarinoiden mukaan tontut asettuvat mieluiten sellaiseen taloon joka sijaitsee sopivasti sopivasti luonnon läheisyydessä luonnon ja kaukana kaupungin metelistä. Ne pitävät myöskin paljon lapsista, naurusta, musiikista ja ilonpidosta.
      Mulle itelleni on varsinkin jääny mieleen lapsuudesta kun olin kesäisin mummolla hoidossa ja jos viheltelin sisällä niin mummo aina varoitti, että "Älä vihellä sisällä. Se houkuttelee henkiä." Ja samoin toinen mummoni varoitti mua mölyämästä pimeäntulon jälkeen kun se kuulemma voi ärsyttää kodin pirua (joku ilkikurinen tonttu?)

      Kaikkien luonnonhenkien tavoin tontut tutustuvat mieluiten ihmisiin, jotka kunnioittaa luontoja ja liikkuu paljon luonnossa. (Ei ihme että nykyään niistä tiedetään kaupungistumisen myötä niin vähän.)
      Ensikosketuksen tonttuihin voi tehdä vaikka ihan vaan kävelemällä metsissä ja olemalla avarakatseinen. Mutta havaitakseen näitä ja kommunikoidakseen näiden kanssa täytyy henkilöllä kuitenkin olla tiettyä herkkyyttä henkimaailman värähtelyille.

      Jos luonnonhenki pitää joistain tietystä henkilöstä se voi jättää polulle joitain pieniä lahjoja, esim. mekillisen muotoisia pikkukiviä, sulkia tai vastaavaa.




      Kannattaa lukea: "Löydä Henkioppaasi" (kirj. Ted Andrews)):

      • Lady_Nocturna

        Kirjoitusvirheistä.. Koneeni tökkii...


      • Nuusku

        Kiitos. Kuulostaa ihan pätevältä tonttutiedolta tuo mitä kerroit.

        Minulla ei ole erityisen herkät aistit näiden luonnonhenkien suhteen. Sen takia oikeastaan kyselenkin. Osaatko antaa mitään vinkkejä kuinka voisin koettaa herkistää aistejani. Olen sellainen tyypillinen pökkelöpäämiesmaagikko, joka ei kuule keijukaisten kutsua.

        Olin totta puhuen ennen hieman epäileväinen tonttujen suhteen, mutta olen sittemmin lakannut välittämästä siitä olenko tieteellisesti uskottava maagikko. Tontut esiin! :-)


      • Lady_Nocturna
        Nuusku kirjoitti:

        Kiitos. Kuulostaa ihan pätevältä tonttutiedolta tuo mitä kerroit.

        Minulla ei ole erityisen herkät aistit näiden luonnonhenkien suhteen. Sen takia oikeastaan kyselenkin. Osaatko antaa mitään vinkkejä kuinka voisin koettaa herkistää aistejani. Olen sellainen tyypillinen pökkelöpäämiesmaagikko, joka ei kuule keijukaisten kutsua.

        Olin totta puhuen ennen hieman epäileväinen tonttujen suhteen, mutta olen sittemmin lakannut välittämästä siitä olenko tieteellisesti uskottava maagikko. Tontut esiin! :-)

        Meditaatio on vissiin aika perus metodi henkimaailmalle herkistymiseen.
        Tietenkin auran "puhtaus" ja korkea värähtelytaso vaikuttaa.
        Esim. alkoholi, huumeet ja ensisijaisesti tupakka tukkii energiakanavia.


    • May.May

      En tunne tonttuja, mutta jotenki he ovat mielessäni aina kovin suloisia, ehkä hieman känkkäränkkiä, mutta suloisia.

      Ehkä viestini tarkoitus ei ole mikään, teki vain mieli kirjoittaa.

      Suloisia tonttuja.

      :)

    • Kipinä

      Tonttuja vai kodinhaltijoita. Mielipide-erot termistön suhteen sallittakoon ;) Meilläpäin on leikkisästi pohdittu onko olemassa kotitonttujen sijaan taloyhtiötonttuja. Ainakin solussa asuessani kodinhaltija tuntui pitävän jos jonkinlaista mekkalaa aina kun meillä tytöillä oli herraseuraa öisin. Päättelimme satunnaisista näköhavainnoista silmäkulmissa että haltijan on oltava naispuolinen. Ei sillä ainakaan housuja ollut :) Lisäksi kun olimme kiltisti, tonttu löysi kadonneita korujamme ynnä muuta sellaista. Nykyisessä asunnossani tulee satunnaisia tonttuhavaintoja, mutta harvemmin kuin ennen. Siksi epäilen, että sama otus valvoo koko taloyhtiötä. On huomattu, että pannukakut eivät nouse, ellei haltija ole saanut ruokaurhejaan, tai että tietokone oikkuilee aina kun on harkinnut muuttamista uuteen paikkaan ja selaillut asuntoilmoituksia. Epäilen tonttuni kiintyneen minuun vuosien aikana ;)
      Perinteen mukaan uuteen taloon saadaan sen luontoinen haltija, kuin on talon ensimmäisen tulen sytyttäjä. Siksi uuteen uuniin tulen sai tehdä luonnoltaan tasaisin perheenjäsen. Nykytaloissa saman asian varmaankin ajaa se remonttireiska, joka ensimmäisenä testasi palaako uunissa valo :/ Ja jos jättää tontulle uhria, on ruuan parempi olla sellaista mitä itse suostuisi syömään, mielellään paras osa ruuasta. Kyllä haltija tietää jos sitä yritetään kusta silmään.

    • Liekkö

      Jos tahtoo nähdä kotitontun (valittaa jostain) täytyy kiertää talo vastapäivään kolme kertaa keskiyöllä. (Aikeistaan ei saa kertoa kenellekään.) Kolmannella kerralla se ilmestyy. Silloin on kerättävä rohkeutensa ja sanottava asiansa mahdollisimman selkeästi. Ilman painavaa syytä tontun häiritsemisellä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset... En ole uskaltanut kokeilla, kun ei ole ollut mitään suurempaa valittamisen aihetta.

      Kodinhaltija valvoo, ettei mitään ikävää tapahdu, että asukkaat eivät turhia riitele, ja että kaikki toimii.

      Jonkun mukaan tuvan vasen peränurkka (mikä on aika vaikeasti määriteltävissä nykyaikaisissa asunnoissa) on kodinhaltijan nurkka, ja sinne laitetaa lahjat sun muut, jos halutaan, että tonttu varmasti löytää ne.

      • täydennystä

    • kotitonttu vai kummitus?

      Asun yksiössä maan tasolla. Joskus öisin kuulen kolistelua kylpyhuoneesta, ämpäri rymisee yksikseen, yms. Joskus pelkäsin, että kämpässäni kummittelee, koska saatoin myös tuntea jonkin läsnäolon huoneessani. Joskus tavarat katoavat itsekseen, mutta saatan löytää niitä mitä kummallisimmista paikoista. Voisiko kyseessä olla jonkinlainen kodinhaltija? Enkä nyt kirjoita vitsillä.

      • Teenäin

        Pyydä joku aidosti kristitty siunaamaan asuntosi,kyseessä on demoni.
        Tee myös omassa elämässäsi parannus,älä toiste pelaa spiritismiä,tai vahingoita muita ihmisiä millään tavoin.


      • jokaisellauskonsa
        Teenäin kirjoitti:

        Pyydä joku aidosti kristitty siunaamaan asuntosi,kyseessä on demoni.
        Tee myös omassa elämässäsi parannus,älä toiste pelaa spiritismiä,tai vahingoita muita ihmisiä millään tavoin.

        Nimimerkki Teenäin: Mistä edes tiedät onko kysyjä pelannut mitään? Hävettää myös omien esi-isiesi puolesta kuinka puhut menneestä väestä pahaa ja mustamaalaat heitä.

        Nimimerkin kotitonttu vai kummitus: ei kannata vaivata päätään tuolla kysymyksellä kumpi on kyseessä - molemmat niistä tarkoittavat alunperin samaa asiaa eli vainajan maan päällä vaeltavaa sielua ("tonttu" eli haltija on rakennusta, paikkaa, perhettä tai yksittäistä henkilöä suojelemaan asettunut vainajan sielu). Jos tunnet itsesi rauhattomaksi, voit seuraavan kerran häirityksi tullessasi sanoa vieraalle, ettet pysty häntä auttamaan vaikka haluaisitkin, ja että kannattaa jatkaa tuonpuoleiseen koska tämä paikka ei ole enää häntä varten. Toivota hyvää matkaa.

        Jatkossa kannattaa puhua asiasta ystävälle tai vaikka terveydenhuollon tukihenkilölle, jos se ahdistaa sinua edelleen.


    • :)))

      Minulla on suuri tonttukirja tontut ovat noin 15cm pitkiä ja painavat 250-300grammaa he elävät noin 400vuotta ja kotitonttu osaa eniten ihmisten kieltä niitä ei saa komentaa tai verrata rahaan. koska ne loukkaantuvat

      • HokkanenLaura

        meillä on tonttu kirja mutta me luettiin se jo joten me mentiin kirjastoon ja lainattiin uusi tai toinen jase on HUOM ! se toinen on suuri tonttu kirja :) :) :) :) :):):):):)


    • Näkökulmaa1

      Luulen muutes,että suomen hallituksen politiikot olisivat tonttuja.
      Saattavat he olla liskoihmisiäkin,vai onko ne ihmisiä vai demoneita tontut ja muut maahiset.

    • biologi-ingen

      Kärsämäki on tunnetusti tonttujen suurta levinneisyysaluetta. Kannattaa tutustua.

    • Anonyymi

      Tämäpä on mainio ketju, ja nostettava ylös jo ihan sen vuoksikin...
      Valitettavasti mm.kaupungillisitumisen ja rakennusperinteen modernisoitumisen myötä on nykyisin paljon vähemmän paikkoja, jossa tontut tykkäävät asua ja toimia.
      He ovat "toisen maailman" asukkaita, elävät useita satoja vuosia, eikä aika - käsite ole heille ollenkaan samanlainen kuin ihmisillä. Yleensäkään he eivät pidä kiireestä, ja valitettavasti monet ihmiset nykypäivinä oikeastaan "elävät kiireestä".

      Näistä syistä tontut ovat menneet yhä syvemmälle syrjäseuduille, ja paikkoihin joissa on vielä jotain perinteitä kunnioittavaa ja tuttua entisajan rauhallista oloa. Myös monien ihmisten kiire, ahneus sekä materialismi ovat ovat syitä siihen, että "maailmojen" välinen kuilu on kasvanut. Tontut eivät voi, eivätkä varmasti haluakaan auttaa tai työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat juurtuneet etupäässä "materialistisiin" arvoihin. Tontut ovat ihmistä korkeampia "eteerisiä" olentoja toiselta tasolta, he eivät ole täysin sama asia kuin "luonnonhenget", vaan jossain mielessä kuitenkin näitä lähempänä esim.ihmistä.

      Tontut ovat sanalla sanoen perinteiden ja rauhallisten elämäntapojan vartijoita, taikka myöskin niin, että tälläiset tavat heitä vetävät puoleen. He myös osaltaan pystyvät muistuttamaan, että myöskin ihminen on osa luontoa ja luonnollisia tapoja, ja irtautumalla luonnosta ja sen rytmeistä tekee ihminen ainoastaan hallaa itselleen ...

    • Anonyymi

      Hei, olen 10v. Ja haluaisin ystäväni kanssa kovasti tontuksi!! Mitä voisin tehdä???!!!

    • Anonyymi

      Ateistithan ovat tonttu experttejä. Saamme täälläkin lukea heidän sauna tontuista. Ehkä he ovat niiden ateistien vuohipaimenten jälkeläisiä, jotka kuulemma kirjoittelivat kirjoja, joiden koosteita tontut täälläkin yrittävät ymmärtää, koska tuntevat sukulaisuutta helvettiin joutuvien kanssa. Mutta tuskimpa kristityt kadehtivat heidän löylyjään, vaikka taivaan väen yö unet häiriintyvät, alakerran kokoaikaisten saunailtojen takia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe