Sileäkarvainen noutaja

Laura

Haluaisin kuulla sileäkarvaisen noutajan omistajien kokemuksia sileäkarvaisesta noutajasta. Olen lueskellut erilaisia koirakirjoja ja omasta mielestäni sileäkarvainen noutaja on sopivin koira minulle.
Onko sileäkarvaista vaikea kouluttaa? Miten tulee toimeen toisten koirien kanssa, entä miten suhtautuu lapsiin? Kotonani tulee varmasti pyörimään paljon lapsia, ei omia, vaan veljieni lapsia.
Siinä ne suurimmat kysymykset. Nyt vain sileäkarvaisten noutajien omistajat, laittakaa koirastanne juttua tänne tai sähköpostiini [email protected]

55

42465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi80

Hei! Meidän rakas flattimme kuoli viime syksynä 11 vuoden iässä- äkillisen sairastumisen vuoksi. Vielä 11-vuotiaanakin oli todella vilkas, seurallinen, aina siellä missä mekin. Lähes pentumainen toheltaja :o). Rakastettava koira kertakaikkiaan. Rakasti uimista ja merta, oli meillä kesäisin purjehduksilla mukana. Toimi myös vahtina, ilmoitti aina tulijoista... tosin vahtikoiraksi ei olisi käynyt sillä oli kaikille yhtä ystävällinen. Lapsista piti ja oli kovin kärsivällinen. Ja todella ruoan perään. Koiramme ei ollut koulutettu mutta totteli hyvin - ainoastaan lenkeillä veti paljon. Käytimme paljon vapaana. Flatti vaatii todella paljon liikuntaa ja varmaan joku harrastuskin olisi ollut hyvä. Nuorempana käytiin agilityssä josta kovin tykkäsi ja muutaman kerran tokossa. Koiramme oli lisäksi niin kiltti, että nuorempana kävin hänen kanssaan kahdesti myös koiraleireillä. Toisten koirien kanssa tuli suurimmalta osilta hyvin toimeen, lenkeillä tosin haukahteli vastaantulijoille- ja joitakin uroksia suorastaan vihasi. Ei silti ollut mikään riitapukari eikä tapellut tms. Mitäs muuta haluaisit tietää? Nyt kun olen itse jo kotoa pois muuttanut, vanhemmilleni on tulossa jatkoa flattiperheeseen, eli viikon kuluttua taloon astuu ruskea flattipentu :o). Vastailen mielelläni jos kysymyksiä herää...! Päällimmäisenä rodusta tulee mieleen vilkkaus ja tohellus- positiivisessa mielessä :o). Samanlaisia ovat olleet myös kaikki tapaamani flatit.

• utelias

Viittisitkö vielä vastata näihin kysymyksiin flatista
        -lähteekö helposti jänisten yms. perään ja "kuuroutuu"?
        -paljonko lähtee karvaa ja kuinka usein vai kokoajan?
        -turhautuuko pahasti jos sattuisi ettei pääse koko päivänä lenkille (pieni piha löytyy kyllä mutta se ei tietenkään aja samaa asiaa)

• Peh

Miten paljon suunilleen maksaa jos pentuna ottaa sileäkarvaisen noutajan?`

• Tessa

Meillä asustelee tällähetkellä 2 v. urosflatti. Koiramme on erittäin vilkas ja vaatii paljon omistajansa huomiota. Sisällä se on suht. rauhallinen, mutta ulos mentäessä virtaa riittää.
        Flattia harkitessa kannattaa käydä tapaamassa kasvattajia ja kysellä heiltä rodun hyviä ja huonoja puolia. Flatin omistajalla täytyy olla hieman erikoinen huumorintaju, sillä koira keksii aina jotain jäynää. Flatti on myös rotu, joka jakaa mielipiteitä kahtia: toiset rakastavat niiden vilkkautta ja elämän halua ja toiset hermostuvat näistä touhottajista. Äitini sanookin aina että "mistä tämä hullu koira saa kaiken energiansa" :)
        me harrastamme koiran kanssa Nomea ja näyttelyissä käymistä. varsinkin nome treeneissä omistajalta meinaa hermot joskus mennä kun koira tekee mitä huvittaa. pääasiassa flattini on hyvin tottelevainen, mutta aina jokus niitä "kuuroja" päiviä tulee.
        Itse olen huomannut, että Flattia ottaessa saa varautua tekemään paljon töitä koiran kanssa. Se on iso, vilkas koira, joka saattaa pelottaa varsinkin lapsia...joten koira täytyy olla ns. hanskassa. Tylsää päivää ei siis tämän rodun kanssa tule olemaan.
        hyviä puolia flateissa on miellyttämisen halu, sosiaalisuus, aina valmis treenaamaan/leikkimään, hauska, viisas ja todella kaunis.
        Huonompaa sitten on perusviat eli hyppiminen ja hihnassa vetäminen, tarvitsee paljon tekemistä, muuten saattaa laittaa sisustuksen uusiksi. tietyissä tilanteissa hössöttäminenon myös miinusta. Flateilla elin ikä on yleisesti suht. lyhyt toki on paljon yli 10 v. koiria, mutta tiedän monia, jotka ovat kuolleet 7-8 vuotiaana. Harkitse tarkkaan Flatin ottamista. Minulle se on tuonut paljon iloa, mutta myös harmaita hiuksia. Käy tutustumassa mahdollisimman moneen rodun edustajaan ennen valintaa. Ja jos päädyt tähän ihanan hastavaan rotuun niin tervetuloa joukkoomme :) ainiin siitä hinnasta...taitavat pennut olla 750-900 e...itse maksoin omastani 800e

• mimmi80
        Tessa kirjoitti:

Meillä asustelee tällähetkellä 2 v. urosflatti. Koiramme on erittäin vilkas ja vaatii paljon omistajansa huomiota. Sisällä se on suht. rauhallinen, mutta ulos mentäessä virtaa riittää.
        Flattia harkitessa kannattaa käydä tapaamassa kasvattajia ja kysellä heiltä rodun hyviä ja huonoja puolia. Flatin omistajalla täytyy olla hieman erikoinen huumorintaju, sillä koira keksii aina jotain jäynää. Flatti on myös rotu, joka jakaa mielipiteitä kahtia: toiset rakastavat niiden vilkkautta ja elämän halua ja toiset hermostuvat näistä touhottajista. Äitini sanookin aina että "mistä tämä hullu koira saa kaiken energiansa" :)
        me harrastamme koiran kanssa Nomea ja näyttelyissä käymistä. varsinkin nome treeneissä omistajalta meinaa hermot joskus mennä kun koira tekee mitä huvittaa. pääasiassa flattini on hyvin tottelevainen, mutta aina jokus niitä "kuuroja" päiviä tulee.
        Itse olen huomannut, että Flattia ottaessa saa varautua tekemään paljon töitä koiran kanssa. Se on iso, vilkas koira, joka saattaa pelottaa varsinkin lapsia...joten koira täytyy olla ns. hanskassa. Tylsää päivää ei siis tämän rodun kanssa tule olemaan.
        hyviä puolia flateissa on miellyttämisen halu, sosiaalisuus, aina valmis treenaamaan/leikkimään, hauska, viisas ja todella kaunis.
        Huonompaa sitten on perusviat eli hyppiminen ja hihnassa vetäminen, tarvitsee paljon tekemistä, muuten saattaa laittaa sisustuksen uusiksi. tietyissä tilanteissa hössöttäminenon myös miinusta. Flateilla elin ikä on yleisesti suht. lyhyt toki on paljon yli 10 v. koiria, mutta tiedän monia, jotka ovat kuolleet 7-8 vuotiaana. Harkitse tarkkaan Flatin ottamista. Minulle se on tuonut paljon iloa, mutta myös harmaita hiuksia. Käy tutustumassa mahdollisimman moneen rodun edustajaan ennen valintaa. Ja jos päädyt tähän ihanan hastavaan rotuun niin tervetuloa joukkoomme :) ainiin siitä hinnasta...taitavat pennut olla 750-900 e...itse maksoin omastani 800e

Hinnasta kyselit... riippuu kasvattajasta -ja väristä. Valitsemassamme kennelissä ruskea pentu maksaa 850e ja musta 700e.

Yhdyn flattielämään tutustuneena myös täysin edelliseen kirjoitukseen- huonoine ja hyvine puolineen. Meidän flatti oli todellinen hössöttäjä- toisaalta sai ominaisuudellaan ihmiset rakastumaan itseensä ;o). Hihnassa veti todella, vapaana oli omimmillaan- ja juoksulenkeillä. Liikuntaa siis vaatii. Sisätiloissa ja kotona flattimme oli rauhallinen mutta oleskeli paljon vapaana pihallamme. Piha ei ollut kokonaan aidattu mutta koira pysytteli nätisti pihalla- kiltti siis oli.

• mria
        mimmi80 kirjoitti:

Hinnasta kyselit... riippuu kasvattajasta -ja väristä. Valitsemassamme kennelissä ruskea pentu maksaa 850e ja musta 700e.

Yhdyn flattielämään tutustuneena myös täysin edelliseen kirjoitukseen- huonoine ja hyvine puolineen. Meidän flatti oli todellinen hössöttäjä- toisaalta sai ominaisuudellaan ihmiset rakastumaan itseensä ;o). Hihnassa veti todella, vapaana oli omimmillaan- ja juoksulenkeillä. Liikuntaa siis vaatii. Sisätiloissa ja kotona flattimme oli rauhallinen mutta oleskeli paljon vapaana pihallamme. Piha ei ollut kokonaan aidattu mutta koira pysytteli nätisti pihalla- kiltti siis oli.

Mistä kennelistä oma koiranne on?

• flattikoira

900e-1200

• Anonyymi
        mria kirjoitti:

Mistä kennelistä oma koiranne on?

liian halpaa, meillä maksoi yli 1300

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

liian halpaa, meillä maksoi yli 1300

Johtunee vuosiluvusta😆

• Lizzie

Mulla on 9 kk:ta vanha urosflatti. Eka koira mulle mutta muuten kyllä koirien kanssa olen ollut tekemisissä useamman vuoden.
      Hintaa koiruuksella oli 850 e ja väri musta.
      Varsinainen touhottaja on kyllä mutta niin ihana:)!
      Välillä tykkää tuhota paikkoja kun on yksin mutta eipä täällä mitään niin arvokasta ole että haittaisi:D.
      Koirakoulussa ollaan käyty ja ihan se oppii perusjutut siinä missä muutkin. Ainakin oma koirani on innokas oppimaan uutta ja kun asiasta jyvälle pääsee niin oppii nopeasti.
      Hihnassa kävely ei kyllä vielä suju ihan täydellisesti. Ei kovin pahasti kisko hihnassa mutta innostuu hyppimään ja sen semmoista.
      Mitä noihin harrastuksiin tulee niin koirakoulu jatketaan, näyttelyihin meinataan kans osallistua ja katellaan mitä keksitään;). Virtaa riittää sen verran että harrastaa voi ja paljon!
      Jos ei ihan sohvaperuna koiraa ole etsimässä niin flatti on sopiva:)! Itse tykkään olla ja mennä koirani kanssa paljon joten mulle ainakin rotu on ollut sopiva valinta.
      Oman koiran puolesta voin sanoo että tulee muitten koirien kanssa juttuun ja lapsista tykkää kovasti, en vaan uskalla päästää kovin lähelle kun hyppii kakrut nurin.
      Mutta aivan ihana ja hellyttävä otus on:)

• Laura

kaikille vastanneille!
        Koira tulisi minulle ensimmäiseksi koiraksi, mutta koirista minulla on kyllä kokemusta. Isovanhemmillani on uroscollie, jota olen kouluttanut ja jonka kanssa harrastan vähän kaikenlaista, mutta itse en collieta halua, koska ainakin tämä uros on todella rauhallinen, ja haluaisin vähän "riehakkaamman" koiran =)

• saat kyllä
        Laura kirjoitti:

kaikille vastanneille!
        Koira tulisi minulle ensimmäiseksi koiraksi, mutta koirista minulla on kyllä kokemusta. Isovanhemmillani on uroscollie, jota olen kouluttanut ja jonka kanssa harrastan vähän kaikenlaista, mutta itse en collieta halua, koska ainakin tämä uros on todella rauhallinen, ja haluaisin vähän "riehakkaamman" koiran =)

pikkaasen vilkkaamman koiran

• Omistaja

Moi! Meillä on 8v flattiuros. Mahtavampaa luonnetta saa hakea. Miehelläni on ehtinyt olla samaa rotua toinenkin kappale ennen tätä. Hän on käynyt ensimmäisen kanssa kurssilla, ja sen perusteella kouluttanut tämän nykyisen. Itse olen ollut kyseisen koiran emäntänä pari vuotta. Aluksi vähän testaili minua, meinasi pomottaa lenkkipolulla, mutta tajusi pian kuka on pomo kun tiukasti sanoin tarvittaessa "ei". Hyvin onnistuu kouluttaminen kun vaan hankkii tiedot ja taidot siihen. Ainakin tämä meidän koira on kaikkien kaveri; heiluttaa häntää jokaiselle vastaan tulevalle koiralle lenkkipolulla, niin nartuille kuin uroksillekin! Jotkut toiset lenkkeilijät tosin pelkäävät ilmeisesti koon ja värin vuoksi, ja ottavat joskus pieniä koiriansa syliinsä ohi mennessään, mikä on sinänsä huvittavaa. Vaikka toinen koira tulee muristen ja hampaat irvessä vastaan, meidän hauva heiluttaa viimeiseen asti häntäänsä sille, ja sitten saattaa luovuttaa ja muuttua välinpitämättömäksi. Ei ole ikinä murissut tms toisille koirille. Lapset kun tulevat rapsuttelemaan, istahtaa tyytyväisenä alas nautiskelemaan huomiosta :) Ja koiraamme luullaan usein vielä pennuksi tai pari vuotiaaksi, johtuen sen lapsekkaasta ja iloisesta käytöksestä. Eli tätä rotua voi todellakin suositella jos haluaa kiltin, tottelevaisen ja turvallisenkin koiran itselleen.

• Omistaja

Hihnassa kulkeminenkin taitaa riippua omistajasta... oma kulkee hihnassa tosi nätisti, ja kaikki ihailevatkin sitä ja sanovat usein että onpas hyvin koulutettu.

Omistaja kirjoitti:

Hihnassa kulkeminenkin taitaa riippua omistajasta... oma kulkee hihnassa tosi nätisti, ja kaikki ihailevatkin sitä ja sanovat usein että onpas hyvin koulutettu.

Koirat vetää hihnassa vaan jos niiden antaa vetää. Itse en ainakaan suostu teillä raahattavaksi.

• TAJUTKAA TÄÄ
        Omistaja kirjoitti:

No kyl se siitä koirastakin vähän riippuu et esim. nouajat yleensä vetää aika paljon muutenkin! :s

• Anonyymi
        TAJUTKAA TÄÄ kirjoitti:

No kyl se siitä koirastakin vähän riippuu et esim. nouajat yleensä vetää aika paljon muutenkin! :s

Ei ykskään noutaja tai ylipäätään mikään koira vedä jos opettaa kulkemaan nätisti hihnassa, vetokoirilla on oma vietti vetämiseen mutta sekin kitkettävissä vähemmälle. Yksikään koira ei kulje nätisti hihnassa jos ei opeteta hihnakäytöstä. Omat flatit hihnassa tai ei kulkee suoraan sivulla kun niin sanotaan ja käskystä saa mennä pidemmälle, eikä silloinkaan vedetä :) kaikki ihan omista koulutustaidoista kiinni.

• koi

minulla on sileäkarvainen noutaja, ja kokemukseni ovat melkeinpä vain positiivisia. Koirani tulee toimeen kaikkien tapaamieni koirien kanssa, siis monien eri rotuisten kanssa. Itselläni ei ole lapsia , ja silloin harvoin kun lapsia käy kylässä koirani suhtautuu todella hyvin. Koirani on kyllä jääräpää mutta oppii todella nopeasti, ei mielestäni vaikea kouluttaa, omistajalta mielestäni vaaditaan pitkämielisyyttä, koirani on malttamaton, varsinkin kun ollaan veden äärellä. Tämä rotu on vesipeto, ainakin oma koirani on.

• naksupallo

puolivuotias flättini on erittäin vilkas ja ekassa pentunäyttelyssä tulikin sanomista koiran jopa "liiallisesta" pentumaisuudesta. Itselle koira on myös ensimmäinen oma... tosin aina on koira hommissa tullut pyörittyä.Hyvin ollaan ollaan pärjätty tähän asti... Helppo oppimaan uusia asioita kun ensin saa otettua kontaktin. Juuri "kuurot" päivät on vaikeita kun koiraa ei kiinnostaisi kun omat jutut,tarvitan siis määrätietoisuutta. Sanoisin että tämän rodun kanssa tekemistä täytyy olla koiralle tarpeeksi. Lenkkien lisäksi ainakin metsässä juoksemista ja VETTÄ! sitä tämä koira rakastaa... välillä liiaksikin kun joka oja pitää käydä testaamassa. :) mutta suosittelen jos pidät liikunnasta ja vietät itsekin aktiivista elämää,saat koirasta kivan kaverin! :)

• dinkdi

kennelin nimi? mistä meinaat ostaa pennun...

• k.a.m

koira on energinen joka tarvii paljon ulkoilua lasten kanssa tulee mainiosti toimeen narttu voi olla helpompi kouluttaa itelläni on uros kova hössöttää niin vaatii itseltäki hermoi koulutuksessa ihania koirii seuran kipeitä mutta tosi mukavia

• Masi6

Onko kellään ollut ongelmia koiran silmissä? Äitini omistaa kohta puoli vuotiaan uroksen ja ollut pitemmän aikaa silmätulehdusta ja kaksi kertaa on määrätty tipat eikä vieläkään ole mennyt ohi. Olisi kiva kuulla kokemuksia tällaisesta jos joillain on tullut vastaan samanmoinen ongelma. :)

• minä ja loirani
        Masi6 kirjoitti:

Onko kellään ollut ongelmia koiran silmissä? Äitini omistaa kohta puoli vuotiaan uroksen ja ollut pitemmän aikaa silmätulehdusta ja kaksi kertaa on määrätty tipat eikä vieläkään ole mennyt ohi. Olisi kiva kuulla kokemuksia tällaisesta jos joillain on tullut vastaan samanmoinen ongelma. :)

Onko kyseisellä flätillä katsottu, että onko yläluomi tai alaluomi, tai ripset siinä asennossa että hankaavat silmiä? Se aiheuttaaa jatkuvaa punoitusta. Toisella koirallani oli kuivat silmät ja ikuinen tulehdus. Siihen auttoivat lääkkeet.(kuivasilmäsyndrooma)

• sosulimyy
        Masi6 kirjoitti:

Meidänkin koiralla (nyt 2v. uros flatti) oli pentuaikoina paljon silmä ja korva tulehduksia, mutta ne loppuivat suunniilleen vuoden täytettyään. Nyt ei ole minkäänlaisia vaivoja. :)

• nööpööflattilover

Flatti on mainio koira sinulle! :) suosittelen todella paljon!

• flattityttö

ihana rotu

• flattityttö

Flatista usein puhutaan ylivilkkaana rotuna, joka itseäni hieman nyppii. Kolme flattia siis vain tiedän ja vilkkaita ovat kyllä, mutta kotona hyvinkin rauhallisia. Itsellämme on vasta 6vkuukautinen neiti ja luonne varmasti ehtii vielä muuttumaan. Hyvin kiltti ja helppo tyttö ollut tähän asti. Kotona pennun kanssa ei hössötetä ja rauhoittumista ollaan ihan harjoiteltu, meillä siis sisällä lähinnä nukutaan. Sellainen koira kuin omistajakin sanotaan. ;)
        Koulutus hetket kannattaa pitää lyhyinä ja mielenkiintoisina, keskittymiskyky ei tosiaan flatilla ole pitkä. Rakastaa kaikkia ja meidän neidin kanssa ainakin pientä ongelmaa ollut vieraista liiaksi innostuminen. Koulutukseen saa siis kyllä käyttää aikaa, koska helposti hyppii vasten yrittäessään naamaa nuolemaan. Lasten kanssa pääsääntöisesti tulee hyvin toimeen, niin meidänkin tyttö, vahtia tarvitsee ettei pienet kaadu, kun flatit tuppaavat olemaan vähän höseleitä. :)
        Lenkkeilyä paljon vapaana. Itse käymme vähintään kerran päivässä metsässä, jotta tyttö saa juosta vapaana, siellä tytöstä löytyykin pöllömpi puoli, kun kirmaa pitkin metsiä. Meidän pentu on ainakin tottelevainen, vapaana pysyy hyvin lähistöllä ja luoksetuloa noudattaa.
        Flatin jos ottaa niin toiveena kasvattajilla yleensä on, että taipumuskoe yritettäisiin saada suoritettua mikä onkin rodun kannalta hyvä, koska tätä rotua ei ole linjattu metsästys- ja näyttelylinjaisiin. Muutenkin rotu on aktiivinen ja kaipaa tekemistä lenkkejen lisäksi.
        Flatin keski ikä on usein lyhyt, koska kasvaimet ovat rodulla usein riesana. Eläessään kuitenkin yleensä terve rotu, elää täysillä ja lähtee saappaat jalassa.
        Nykyisin hinnat pyörii tuossa 1000 euron nurkilla.

• lyyli=)

onko sileäkarvaisessa paljon hoitoa? haittaako kovasti jos ei ehdi käydä lenkillä kuin 2 keraa päivässä? itse olen harkinnut ostaa sellaisen mutta huolestuttaa että on liikaa hoitoa?

• typykkä6

Itselläni on kaksi flättiä ja itse olen sitä mieltä että tämän rodun kanssa on huomattavasti helpompi elää ja olla kun niillä on jotain muutakin tekemistä kun lenkkeily, niin hyvää kun sekin on. Toisen kanssa on harrastettu agilityä ja käyty taippareissa, toinen on taas näyttänyt kyntensä tokossa ja nomessa. Mukavasti järjestetään erilaista toimintaa eri paikkakunnilla, mikä sitten on kenellekkin mieluisaa. Harrastuskaverinhan flatista saa.

• Kysy rotuyhd lisää
      • kysymyksiä flateista

Onko flatit hyviä agilityssä tai sopivia siihen?ittelläni on kleinspitz, jääräpäinen huomiota hakeva pikku karvapallo joka tykkää agilitystä ja tykkään itsekkin. Toista koiraa siis ettimässä.

• Sanni ja Peppi
        kysymyksiä flateista kirjoitti:

Onko flatit hyviä agilityssä tai sopivia siihen?ittelläni on kleinspitz, jääräpäinen huomiota hakeva pikku karvapallo joka tykkää agilitystä ja tykkään itsekkin. Toista koiraa siis ettimässä.

Minun mielestä flatit sopivat kaikkiin lajeihin! Agilityyn, kunhan tarkastaa lonkat niin sopii kans mainiosti! :) (terveisin. kolmen flatin omistaja)

• Hmm:)

Meillä on 8v sileäkarvainennoutaja.
      Lapsirakas koira, ei murise tai purrut koskaan ketään, aina nuolemassa vieraiden naamoja, innokas riehuja vaikka vanha onkin! Suosittelen :)
      Mulla on ollut chihu, lappis ja nyt tää flatti ja tähän kiinnyin aivan heti. En kyllä tiedä mitä siitä tulee jos todetaan jossain vaiheessa kasvain, jollekkin käynyt niin :(

• Hmm:)

Vielä edelliseen,
        meidän flatti myös innostuu totaallisesti vieraista
        sekä on todella tottelevainen vaikkei sitä paljoa olekkaan koulutettu!

• Mine

Hei, mulla on nyt sellanne 10kk flättinarttu. On tosi vilkas, mut on ollu helppo kouluttaa :D Tosi kärsivällinen osaa myös olla. Tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja muiden koirien kanssa :D Ollaa just alotettu agility ja tykkää siitä paljon. :D ei oo koskaan murissu tai purrut ketään, ja on aina nuolemassa vieraiden naamoja, innokas riehuja. :D

• Koirafani

Hei! haluaisin sileäkarvaisen noutajan :)

Mutta tietääkö kukaan lähteekö siitä paljoa karvaa ?

• koo-jii

Ei lähde kovin paljoa karvanlähtöjen välillä, mutta sitten kun se aika tulee, niin pari viikkoa löytyy nyrkinkokoisia karvatussuja joka paikasta.

• Anonyymi

Miten koiranne suhtautuu vapaana samaan sukupuolen koiriin,entä kytkettyinä?En halua koiraa joka vaaraksi muille.Oon lukenut uutisia,että jonkun koiralle kävi ikävästi kun flätti hyökkäsi ja sen tappoi.Kauniita koiria,mutta luonne muita koiria kohtaan mietityttää.Täällä asuu paljon koiria,niitä näkis jatkuvasti.

• Anonyymi

...eikö kukaan vastaa kysymyksiin...

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.hankikoira.fi/koirarodut/sileakarvainen-noutaja. Omistajassa on vika jos flätti on jonkun kimppuun hyökkäillyt. Sen luonne on koiramaailman Peter Pan. Sen ystävällisyys voi toisinaan osoittautua hämmentäväksi. Sileäkarvaiset noutajat eivät milloinkaan saisi olla aggressiivisia ihmisiä tai toisia koiria kohtaan.

Silti remmiräyhiä ja muiden koiria uhkailevia on.Ei kannata luottaa rotumääritelmiin,kaikki ei oo senmukasia.

• Anonyymi

Monen skn omistajana vilkkaita ovat, mutta ykskään ei oo toista koiraa tappanut n. 20 vuoden aikana mitä olen niitä omistanut ja samalla on ollut myös muun rotuisiakin koiria. Yksikään koira ei sais olla vihainen ihmistä tai toista koiraa kohtaan ei koske vain flättejä. Toki vartija ja muut vastaavat ammattikoirat erikseen. Eiköhä se ole koulutuksesta kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monen skn omistajana vilkkaita ovat, mutta ykskään ei oo toista koiraa tappanut n. 20 vuoden aikana mitä olen niitä omistanut ja samalla on ollut myös muun rotuisiakin koiria. Yksikään koira ei sais olla vihainen ihmistä tai toista koiraa kohtaan ei koske vain flättejä. Toki vartija ja muut vastaavat ammattikoirat erikseen. Eiköhä se ole koulutuksesta kiinni.

Kyllähän kultaisissa noutajissakin on niitä jotka puree toista koiraa,ja niitä jotka tykkää vaan kaikista.
        Vanhempien luonteet vaikuttaa enemmän kuin koulutus.Eli kasvattajien vastuulla,millaisia yhdistelmiä teettävät.
        Ei ne koirat omistajillaan agressiivisiksi muutu,kyllä ne geenit,vanhempien luonteet sieltä periytyy.
        Koiria ei siis kouluteta hyväluonteiseksi,niiden pitää olla jalostettu hyväluonteisiksi.

Jos koira puree toista koiraa,on se jo ongelmainen ja omistajan kannattaa sellaisesta luopua.Seuraavalla kerralla voikin purema jo osua koiraansa puolustavaan ihmiseen.

Kannattaa myös muistaa,että olipa rotu mikä tahansa.Niitä koiria ei pidetä irti ilman alueen omistajan lupaa.Koirapuistot hyviä paikkoja irtipitoon.
        Koiralle kannattaa hommata kunnon hihnat,ja pannat tai valjaat joilla sen hallitsee.
        Vierasta koiraa ei pidä häiritä,eikä päästää luo ilman lupaa.
        Vaikka se oma koira olisi kuinka kiva,eivät vieraat ihmiset tai koirat välttämättä sitä lähellensä halua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole tappanut,niin sehän hyvä.
        Mutta,ovatko koiras koskaan purreet vierasta koiraa?
        Meillä ollut koiria jo -70 luvusta asti.Ihmiset ja vierast koirat on säästyneet puremilta.Kerran oli kaksi koiraa,jotka ei toisiaan sietäneet.Silloin tehtiin päätös koirien parhaaksi,ja toiselle hommattiin uusi koti.
        Tuttavillakin ollut monenlaisia,ja monen rotusia ja sekarotusiakin.Niistä muutamat olleet sellaisia,etteivät muita siedä.Tietäähän sen miten käy, kun sellainen vahingossa karkaa.Kummasti ne karkaamusvahingot kasaantuukin tietyille ihmisille,ja viellä niille joille ei pitäisi.
        Flättejäkin monenlaisia.Osa kuuliaisia, ja karkureitakin,jos tilaisuus annetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole tappanut,niin sehän hyvä.
        Mutta,ovatko koiras koskaan purreet vierasta koiraa?
        Meillä ollut koiria jo -70 luvusta asti.Ihmiset ja vierast koirat on säästyneet puremilta.Kerran oli kaksi koiraa,jotka ei toisiaan sietäneet.Silloin tehtiin päätös koirien parhaaksi,ja toiselle hommattiin uusi koti.
        Tuttavillakin ollut monenlaisia,ja monen rotusia ja sekarotusiakin.Niistä muutamat olleet sellaisia,etteivät muita siedä.Tietäähän sen miten käy, kun sellainen vahingossa karkaa.Kummasti ne karkaamusvahingot kasaantuukin tietyille ihmisille,ja viellä niille joille ei pitäisi.
        Flättejäkin monenlaisia.Osa kuuliaisia, ja karkureitakin,jos tilaisuus annetaan.

Eivät ole koirani flätit eivätkä muutkaan rodut koskaan purreet ihmistä tai toisia koiria. Omassa laumassa vanhemmat koirat ovat näyttäneet pennuille paikkansa. Tottakai koiria jokaisessa rodussa myös fläteissä on eri luontoisia. Niinkuin meistä ihmisissäkin. Osa omista koirista pysyy hyvin pihalla irrallaan, niitä ei koskaan yksin sinne jätetä vaan kun ulkona ollaan ne viettää aikaa meidän kanssa. Osaan koiristamme en luota niin paljon, että ne pysyisivät vapaana pihalla. Ne voivat lähteä vaikka kissan perään. Tarhassa ovat jonku verran, mutta sisäkoiria pääasiassa. Metsästyksessä ne toimivat kyllä. Mutta aina kun ollaan koirien kans tekemisissä voi tapahtua karkaamisia. Esim.ovet pitää sulkea hyvin, flätit osaavat niiden avaamisen. Hihnassa käyttäytyminen toiset ei välitä muista koirista mitään, toisilla innostus heti mennä tutkimaan muita koiria. Itse pidän kohteliaana kysyä saavatko tutustua toisiin ja jos koiralla on keltainen nauha hihnassa emme häiritse, koska voi olla arka koira, ongelmakoiria ja ei haluta että lähestytään koulutuksen takia. Koirapuistot osa ok, mutta en kaikkialähde ylistämään. Ja varsinkin jos siellä on ykskään mahatautia kantava koira niin kohta on aika monella muullakin, kaikki eivät aivan välitä säännöistä ja siitä että sinne ei tuoda kiimaisia koiria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän kultaisissa noutajissakin on niitä jotka puree toista koiraa,ja niitä jotka tykkää vaan kaikista.
        Vanhempien luonteet vaikuttaa enemmän kuin koulutus.Eli kasvattajien vastuulla,millaisia yhdistelmiä teettävät.
        Ei ne koirat omistajillaan agressiivisiksi muutu,kyllä ne geenit,vanhempien luonteet sieltä periytyy.
        Koiria ei siis kouluteta hyväluonteiseksi,niiden pitää olla jalostettu hyväluonteisiksi.

Jos koira puree toista koiraa,on se jo ongelmainen ja omistajan kannattaa sellaisesta luopua.Seuraavalla kerralla voikin purema jo osua koiraansa puolustavaan ihmiseen.

Kannattaa myös muistaa,että olipa rotu mikä tahansa.Niitä koiria ei pidetä irti ilman alueen omistajan lupaa.Koirapuistot hyviä paikkoja irtipitoon.
        Koiralle kannattaa hommata kunnon hihnat,ja pannat tai valjaat joilla sen hallitsee.
        Vaikka se oma koira olisi kuinka kiva,eivät vieraat ihmiset tai koirat välttämättä sitä lähellensä halua.

Kyllä koira voi muuttua aggressiiviseksi omistajalla joka kohtelee sitä huonosti oli kyse mistä rodusta vaan, ei se pelkästään geeneissä ole. Ja jos koiralla on kipuja silloin kannattaa myös muistaa että ei ihminenkään ole kivuliaana parhaimmillaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No onko purru?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin totta. Olipa rotu mikä tahansa. Omistajan noudatettava lakeja tai, jos ei pysty . Kannattaa luopua koirasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin totta. Olipa rotu mikä tahansa. Omistajan noudatettava lakeja tai, jos ei pysty . Kannattaa luopua koirasta.

Tuo tosi hyvä huomautus.
        Monet ottaa koiran, eikä ymmärrä miten lait menee koiran pidossa.

Koiraa EI voi esimerkiksi pitää irti, paitsi koirapuistoissa, omalla aidatulla pihalla.
        Koira EI saa mennä vieraan alueelle KOSKAAN vapaana. Ja sama koskee kissaa.

Nykyään paljon tullut myös ns. Koirametsiä. Ne ja koirapuistot parhaita irtipitopaikkoja, ja mikä parasta,laillisia. Koirametsän voi varata joko yksin, tai ystävien kanssa. Jolloin koirilla seuraa, ja ihmisillä myös.

Naapureita äänellään ja pihoille rynnimällä häiriköivä koira on kurja riesa. Ja mikä pahinta, myösturvallisuusriski. Monilla on lapsia, ja omia lemmikkejä, kissoja, kanoja, kaneja ja koiria.
        Ei kukaan halua vierasta koiraa pihalleen häiriköimään.
        Ja jos haluaa, sen voi tietysti osapuolet sopia.

• Anonyymi

Miten teidän flätit pentuina tai vanhempina. Ovatko tuhonneet kotona yksin ollessaan jotain?
      Onko narttu rauhallisempi ja helpompi koulutettava?
      Mitä mieltä olette jos arkena ei joka päivä ole aikaa käydä pitkällä lenkeillä tai juoksuttamassa?

• Anonyymi

No nyt on ihan ihme kysymyksiä.

Aivan varmasti jonkun flätti on jotain tuhonnut, niin pentuna kuin aikuisenakin.

Rauhallisuus ei ole sidoksissa sukupuoleen ja koulutuksen helppouskin vain heikosti. Mikä nyt kenenkin mielestä on helppoa, joten nyt pitäisi tietää enemmän sinun subjektiivisesta käsityksestä helppoudesta.

No mitä se ei-niin-pitkä lenkki nyt käytännössä sinulle tarkoittaa? Korttelin ympäri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No nyt on ihan ihme kysymyksiä.

Aivan varmasti jonkun flätti on jotain tuhonnut, niin pentuna kuin aikuisenakin.

Rauhallisuus ei ole sidoksissa sukupuoleen ja koulutuksen helppouskin vain heikosti. Mikä nyt kenenkin mielestä on helppoa, joten nyt pitäisi tietää enemmän sinun subjektiivisesta käsityksestä helppoudesta.

No mitä se ei-niin-pitkä lenkki nyt käytännössä sinulle tarkoittaa? Korttelin ympäri?

Mikä riittää?

• Anonyymi

Pidättekö flättejä sisäkoirina, vai myös tarhassa?
      Voiko olla talvella työpäivät ulkotarhassa, jossa koppi?
      Onko kova karkailemaan tai tuhoamaan sisällä yksin ollessa?

Rotuja mietin.

• Anonyymi

Onko sileäkarvainen noutaja turvallista pitää irti kun lähistöllä muitakin koiria?
      Tuleeko siis toimeen aikuisena kaikkien vieraidenkin koirien kanssa?
      Pentuja myynnissä kohta, ja mietin otettaisko meille☺

• Anonyymi

Rotu kiinnostaa. Mutta katsoin jalostustietokannasta, että nuoria alle 3 vuotiaita koiria jo kuollut syöpiiin/ kasvaimiin. Onko teillä tietoa näistä, miten yleistä?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe