Moottorin Jäähdytysvedelle sähköinen vesipumppu

Anonyymi

Kenelläkään kokemusta sähköisestä vesipumpusta moottorin raakavesijäähdytyksessä? Itselläni pitäisi mekaaninen vesipumppu huoltaa, kun toimii epävarmasti tällä hetkellä, mutta pultit ovat pyöristyneet, joten pitää varmaan porata ne ulos, jos en muilla kikoilla saa niitä irti, joten tämän remontin ajaksi olisi hyvä saada ainakin hetkeksi jokin vaihtoehtoinen kapistus tilalle.

Mitä nyt olen pari päivää asiaa tutkinut, niin on sanottu siitä, että kyllä ne sähköiset pumputkin maksavat sen verran, ettei niitä kannata asentaa, mutta silloin on ollut kyse pumpuista, minkä imuteho on ollut 50 litraa minuutissa ja ylöspäin, mutta oma moottorini on kymmenenheppainen sisämoottori, mikä nyt ei sen enempää jäähdytysvettä tarvitse, eli 15 litraa minuutissa imevä pumppu riittää hyvin. Toinen homma, mihin törmäsin oli se, että sähköistä pumppua ei saisi liittää akkuun, vaan suoraan laturiin, koska jos pumppu jatkaa pumppaamista moottorin sammuttamisen jälkeen, niin se saattaisi rikkoa jotain, kai siinä on se, että jos pumppu ehtisi täyttää koko pakoputkiston täyteen vedellä, niin sitten se pääsisi myös moottorin sisään. Onko siis mitään kokemuksia?

6

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pumppua valittaessa on myös otettava huomioon että se joutuu jossain määrin puskemaan pakokaasun painetta vastaan.
      Jos liität pumpun vaihtovirtalaturin D napaan on se sama kuin akun napa. Olisi käytettäva välirelettä johon ohjaus otettaisiin laturin herätenavasta.
      Suosittelen kylläkin voimien keskittämistä koneen omaan pumppuun.

      Hyvää juhannusta vaan kaikille!

    • Anonyymi

      Kuulostaa erittäin huonolta idealta. Makeavesipuolella on käytetty sähköpumppuja esim. Martecin jälkiasennusssrjassa on sellainen. Mutta en ole koskaan kuullut raakavesipuolella käytetyn.

      Raakavesipuolella ongelmana on pakoputki. Pumppu pitää ja saa käydä vain silloin, kun kone pyörii. Lisäksi on hyvä, että vesimäärä menee kierrosten mukaan eikä aina ole maksimitehon mukainen.

      Riskinä tuossa on pakoputken täyttäminen vedellä ja pakoputken palaminen puhki. Siis tilanteet, joissa vettä pumpataan, vaikka kone ei pyöri, ja pumppauksen loppuminen, vaikka kone käy. Haastavaa saada sähköpumppu toimimaan luotettavasti oikein myös silloin, kun laturi on rikki, joku sammuttaa virran, mutta kone käy, tms.

    • Anonyymi

      jos mekaaninen pumppu on esim jhonson, siihen uus kuminen siipipyörä maksaa 30-50 e,helppo vaihtaa 10 min,,,,,,

    • Anonyymi

      juu esim hihnavetoinen Johnson pumppu helppo vaihtaa kumi siipi,ei välttämättä tarvi ottaa pumppua irti vaan takaa 4-8 ruuvia auki ja vaihtaa uuden siipipyörän,,kumisiipistä pumppua ei saa pyörittää ilman vettä,maissa jos käyttää moottoria ottaa hihna irti,eikä saa pyörittää väärään suuntaan ,edes käsin,,,,

    • Anonyymi

      Minulla oli sähköinen pumppu raakavedelle käytössä vuosia. Koneen oma mekaaninen pumppu kierrätti vettä silloin tilapäisesti koneessa kölijäähdytinputken kautta. Sähköinen pakoputkea jäähdyttävä merivesipumppu oli kytketty releen ja virtalukon kautta. Releen kelalle tuli virta, kuin laturi ei ladannut (laturin merkkivalo oli päällä). Sähköinen pumppu oli kytketty releen NC-koskettimelle. Kontakti oli kytkeytyneenä vain, kun laturi latasi (laturin merkkivalo sammunut) ja virtalukko oli ajo-asennossa. Kun vene oli laiturissa tai ankkurissa, käsiventtiili oli suljettu ja moottorin virrat pois.

      Vaikka tuosta ei ollut harmia, en silti suosittele. Pakoputken veden virtaus tuli silloin ja nytkin tullut tarkistettua aina ennen laiturista lähtöä. Kokeilin kahta erilaista pumppua. Keskipakopumppua ja kumisella siipipyörällä varustettua pumppua. Keskipakopumppu ei oikein lähtenyt imemään, jos virtaus oli jostakin syystä häiriintynyt. Itseimevän kumisella imprellerillä varustetun kanssa ei ollut vastaavia ongelmia. Ainoa haitta oli suurehko 8A virrantarve. Purin kytkennän myöhemmin, kun vaihdoin vuodon saaneen kölijäähdytyksen tilalle lämmönvaihtimen. Uusin samalla kytkennät ja pumput. Nyt pakoputkeen pumppaa taas koneeseen mekaanisesti kytketty pumppu.

      Kyllä sähköinenkin oikein valittu ja kytketty pumppu toimii. Mekaanisesti moottoriin liitetty on mielestäni kuitenkin varmempi käytössä. Merellä luotettavuudesta on etua.

      • Anonyymi

        Tuskin oli kirjoituksen muste ehtinyt kuivua, kun ilmeni yksi käytännön ongelma sähköiseen pumppuun liittyen:

        Se sähköinen pumppu, joka pumppaa merivettä lämmönvaihtimen läpi ei lähtenyt pyörimään.

        Kun pumppua yritti käynnistää, se vain murahti ja veneen moottorin kierrokset laski. Eli pumppu kuormitti laturia, joka kuormitti moottoria. Muutama parin sekunnin käynnistysyritys ei tuottanut tulosta. Pitkään ei voi yrittää, koska hidaskin sulake lopulta palaa ja sen vaihto on taas uusi operaatio.

        Oli pari-kolme vikkoa helteiden aikaan taukoa veneilyssä työmatkan vuoksi. Ei tykkää olla paikallaan tuo pumppu. Yritin syöttää vettä pumpun pesään mutta sillä ei ollut vaikutusta. Avasin pumpun pesän ja pyöräytin impelleriä käsin. Vaikutti olleen jumissa pesän kantta vasten. En ole avannut pumppua, koska se on uusi ja lähes tehtaan jäljiltä. Viime syksynä ostettu ja silloin pari kuukautta ollut käytössä. Talven yli oli vesi-glykoli seos ajettuna sen läpi. Nyt tänä kesänä on ajettu reilu kuukausi. Käytännössä muutama reissu. Laitoin kannen kiinni ja vettä pesään. Käsin pyöräytyksen ja uudelleenkasauksen jälkeen toimii taas ja käynnistyy ongelmitta. Näin myös muutaman pari päivän seistyään.

        Vastaavaa ongelmaa ei ole koneeseen mekaanisesti kytketyllä pumpulla. Veneen moottori saa pumpun pyörimään vääjäämättä. Sähkömoottori näköjään ei, jos impelleri on juuttunut sopivasti.

        Täytyy avata uudelleen ja puhdistaa sen kansi ja rasvata tuo pumpun pesä kevyesti jollakin kumille sopivalla rasvalla. Vesi voitelee käytössä mutta ei silloin, jos vesi sieltä pääsee valumaan/haihtumaan pois. Uusi siipipyöräkin on mutta ei vaihdu vielä näillä käyttötunneilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9688
    2. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      70
      4963
    3. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      59
      4327
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      137
      2846
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      137
      2669
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      176
      2489
    7. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      26
      1865
    8. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

      Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      20
      1627
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      36
      1540
    10. Älä nyt ainakaan pelkää

      että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava
      Ikävä
      72
      980
    Aihe