kuvittelua? aistiharhoja?

nti böö

Muutaman vuosikymmenen aikana olen ehtinyt kokea muutamia selittämättömiä tapauksia. Osaa niistä mietin hetken tapahtuman jälkeen unohtaen ne pidemmäksi aikaa vain muistaakseni ne taas joskus myöhemmässä vaiheessa. Yleensä tapahtumahetkellä pelko nousee päälimmäiseksi - olenhan tälläinen säikky luonne. Silti aina myöhemmin tapahtuneita muistellessani ne tuntuvat vähäpätöisiltä ja merkityksettömiltä. Toisaalta pimeän tullen ja varsinkaan yksin en kyllä tohdi muistella tapahtuneita tai muuten vietän yöni valvoen ja hikoillen peittoni alla. Rehellisesti sanoen pistää aina välillä miettimään, onko minulla vain vilkas mielikuvitus...

Sitä tai tätä, tässä kuitenkin muutamia outoja ja minulle vaille hyvää selitystä jääneitä tapahtumia elämäni varrelta. Kaikenlaiset selitykset tapahtumille ovat tervetulleita.

Yöllä olohuoneessa

Olin yksin kotosalla kerrostalokolmiossamme joskus 12-13 vuoden ikäisenä. Katselin yöllä tylsistyneenä telkkaria olohuoneen sohvalla peiton alla. Jossain vaiheessa kesken tv:n katselun olin nukahtanut niille sijoilleni. Heräsin muistaakseni kello kolmen aikaan aamuyöllä siihen, kun tv napsahti pois päältä.

Kaukosäädin oli muistini mukaan vierelläni sohvalla. Olisi ollut hyvinkin mahdollista, että olisin unissani painanut kaukosäätimen virtanappulaa tv:n jäädessä sen seurauksena valmiustilaan. Mutta tv ei jäänyt valmiustilaan, vaan sammui ihan tyystin. Sähkökatkoskaan ei voinut olla kyseessä, koska videolaitteesta näin kellonajan. Tapahtuma säikäytti sen verran, että en hievahtanutkaan peiton alta ennen päivän valoa. Oli aika pitkä aamuyö...

Ovet

Muutimme myöhemmässä vaiheessa omakotitaloon, joka oli rakennettu joskus 70-luvulla. Olin jälleen kerran yksin kotosalla. Ulkona oli jo pimeää aikaisin, olihan syksy. Muistan jutelleeni pikkusiskoni kanssa niitä näitä puhelimessa kierrellen samalla pitkin asuntoa. Jossain vaiheessa kuulin ulko-ovelta ääniä, joita syntyy ovea avattaessa avaimella ja kahvaa käännettäessä. Tokaisinkin puhelimeen siskolleni, että joku on tulossa kotiin. Varmaan porukat tulee mökiltä muistan epäilleeni.

No eipähän sieltä sitten kukaan tullutkaan. Kävin kokeilemassa ulko-ovea. Se oli lukossa niin kuin pitääkin. Lähdin pois ulko-oven luota ja jätin tuulikaapin välioven vain hiukan raolleen. Puhuin edelleen siskoni kanssa puhelimessa ja juttelimme juuri tapahtuneesta. Pyörin taas ympäri asuntoa ja tulin eteiseen huomatakseni, että tuulikaapin ovi oli selkosen selällään. Siinä sitten ihmettelin siskolleni puhelimessa tapahtunutta ja arvata voi, että isosiskolla oli pupu pöksyssä.

Ulko-ovella kolistelija olisi voinut olla murtovaras, mutta kuka haluaa tulla valaistuun asuntoon, joka sijaisee tiheään asutulla asutusalueella aivan katuvalojen valaiseman tien vierellä yhdeksän aikaan illalla. Joku pöhkö kai. Tuulikaapin välioven aukeaminen on voinut johtua vaikkapa vedosta. Sen aukeaminen sattui vain tapahtumaketjullisesti hyvään aikaan.

Kolahdus

Tämä tapahtui samaisessa omakotitalossa omassa huoneessani. Tapahtumahetkellä taisin olla n. 16-vuotias.

Koko perhe oli käynyt jo nukkumaan. En ollut saanut unen päästä kiinni, sillä ulkona oli todella kova lumimyrsky. Ulkoa kantautui sisälle todella hyvin tuulen ujellus. Seuraavana päivänä muistaakseni raportoitiin uutisissa irronneista kattopelleistä sun muista.

Olin tyystin uponnut ajatuksiini, kun yhtäkkiä jokin kolahti kovasti huoneessani. Säikähdin. Sydämmeni löi tuhatta ja sataa. Ensijärkytyksen mentyä ohitse mietin, pitäisikö minun tutkia äänen lähdettä. Mielikuvitukseni päästyä valloilleen en tietenkään uskaltanut nousta sängystä, vaan jäin peiton alle pelosta kankeana hikoilemaan ja odottamaan Nukkumattia.

Seuraavana päivänä huomasin yhden posliinisen koriste-esineen kaatuneen kumoon huoneeni kirjahyllyssä. Samalla hyllyllä oli toinenkin samanlainen koriste-esine, joka oli edelleen paikoillaan, kuten muutkin esineet hyllyssä. Selitystä olen jäänyt kaipaamaan...

Yhteensattumaako?

Valvoin myöhään yöllä, sillä koulu alkoi seuraavana päivänä vasta yhdentoista aikoihin. Herätyskellon ajastin soimaan vasta klo. 9.00 aamulla.

Heräsin kuitenkin aamulla poikkeuksellisesti kello seitsemän aikoihin, siihen että tunnustelin kädelläni tyynyn alla jonkun toisen kättä. Säpsähdin ylös. Kammetessani sängystä ylös huomasin, että vieras käsi olikin oma täysin tunnottomaksi puutunut käteni.

Nousin ylös, sillä minua ei enää väsyttänyt. Ehdin istua tuolilleni, kun kotipuhelimemme soi. Se oli mummo. Hän ilmoitti, että rakas pappamme oli nukkunut ikiuneen sairaalan saattohuoneessa samaisena aamuna kello seitsemän aikoihin. Suru valtasi mieleni. Hetken päästä huomasin myös ihmetteleväni aamuisten tapahtumien kulkua ja niiden yhteyttä toisiinsa. Yhteensattumaa ken ties, tai ehkä rakas pappa halusi tulla hyvästelemään...

Kosketus

Olimme koulussa välitunnilla kaveriporukassa. Kellot soivat kutsuen meidät koulutyöhön. Lähdimme kulkemaan kohti sisäänkäyntejä jutustellen kaikenlaista. Yhtäkkiä tunsin olkapäälläni kosketuksen. Aivan kuin joku kaveristani olisi laittanut hetkeksi kämmenensä lepäämään olkapäälleni. Käännyin heti katsomaan taakseni. Kukaan heistä ei ollut aivan kiinni minussa ja he juttelivat toisilleen. Kysyin koskiko joku minun olkapäähäni. Kaverini keskeyttivät keskustelunsa katsoen minuun hiukan kummeksuen. Kukaan heistä ei ollut koskenut minuun ja ihmetellen he kysyivätkin, että miten niin? Vastasin jotain epämääräistä, jotta minun ei tarvinnut selitellä tuntemustani. Ihmettelin asiaa jonkin tovin ja jätin sen sitten omaan arvoonsa.

Selityksiä tapahtumalle voi olla monia, mutta monet niistä tuntuvat mahdottomilta. Ainoaksi hyväksi selitykseksi olen itselleni antanut aistiharhan. Tällä olen selittänyt myös tilanteet, jolloin olen kuullut jonkun ihmisen kutsuvan minua nimeltä, vaikka todellisuudessa kukaan ei ole maininnut nimeäni.

Jep. No tulipahan annettua oikein aimo pösilö kuva itsestäni... :D Odotan kommenttejanne innolla ja kertokaa ihmeessä, mikäli teille itsellenne on tapahtunut jotakin vastaavanlaista.

P.S En ole lääkityksellä tai minkään muotoisessa hoidossa... Kirjoituksen perusteella tarvetta kaiketi olisi. :D

10

1406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti

      No samanlaisia juttuja on sattunut mullekin. Kesämökillä ollessamme katselin tvtä ja olin yksin. Sitten näin kuinka ovenkahva meni alas ja kuulin siitä lähtevän äänen. Ovi oli siis lukossa. Ajattelin että vanhempani tulivat ja menin aukaisemaan oven. Eipä siellä ketään ollut. Olen miettinyt paljon kuvittelinko vaan kaiken.
      Olen myös herännyt hirveään kolinaan yöllä, mielestäni se kuului vaatekaapistani?? Äitini heräsi tähän myös ja tuli kysymään mitä metelöin keskellä yötä. Kaapissa en nähnyt mitään mikä olisi voinut äänen aiheuttaa. Pelotti kamalasti enkä saanut unta pitkään aikaan. On sitä muutakin ihmeellistä tapahtunu, noi nyt tuli mieleen ekana.

    • Noita-Nainen

      Usko tai ala, minulla on ollut samantyyppista "koti-poltergeistia", jos sita nyt noin voi kutsua...olen viettanyt aikaa taloissa, joissa kummasti PAUKKUU esim. pienikokoisessa yopoydassa, johon ei edes mikaan/kukaan elava olento mahdu...siis keskella yota kummallista pauketta samasta makuuhuoneesta, missa itse olen...

      Lisaksi yksi itsestaan aukeva ovi...olohuoneessa yksi ilta...jostain syysta en pelastynyt patkaakaan - jain vain tuijottamaan sita ovea, etta "jaahas, sina sitten paatit aueta itsestasi"...lisaksi sen oven aukeamisen jalkeen minulla oli kummallisen rauhallinen, ei suinkaan hermostunut olo...(ehka joku hyva henki asteli sisaan);)

      Kaikki henget eivat ole alkuunkaan pahoja, vaikka pitavatkin metelia...:)

    • robot woman

      Sinulleppa sitä sattuu ja tapahtuu, mutta niin minullekin. Aamulla pöytäliinassa oli tahra. Juoko aave kahvia kotonani?

      5 vuotta sitten tunsin unessa jonkun koskettavan minua, mutta kun yhtäkkiä heräsin, oli vuode tyhjä.

      Kerran televisio sammui yöllä oltuaan päällä 3 tuntia. Mikä hemmetti sen aiheutti?

      Eilen tunsin outoa lämpöä poskellani, vaikkei kukaan silittänyt sitä.

      Kissani tuijottelee toisinaan pitkät ajat tyhjyyteen, seuraa jotain tapahtumaa, jota minä en näe. Näkeeköhän se toiseen ulottuvuuteen?

    • Kerran vuosia sitten olin kuulevinani naisen äänen sanovan nimeni! Oli yö ja ihan hiljaista kaikkialla!
      Heräsin yhtäkkiä keskellä yötä makuuhuoneestani ja melkeen heti se ääni kuului. Ihan kuin se olisi tullut eteisestä.
      Asunnossa ei siis ollu ketään muita minun lisäkseni! Kyllä siinä unet karisi silmistä. Muuta ei sillon kuitenkaan tapahtunut...
      Olenkin tänne jo aikaisemmin kirjoittanut että isäni tunsi kosketuksen olkapäässään pian sen jälkeen kun hänen hyvä ystävänsä oli kuollut! Se oli ihan kunnon reilu puristus olalta...
      Myös eräs kaverini kertoi tunteneensa kosketuksen olalla vähän sen jälkeen kun hänen kaveri oli yllättäen kuollut.
      Tuo siis tuntuu olevan suht yleinen kokemus!
      Kaksi serkkuani on myös kuullut eräässä talossa oven kahvan aukasemisen ääniä...

    • On se ihme kun kaikki pitää yhdistää johonkin yliluonnolliseen :) Ainahan ne telkat joskus tilttailee. Vanhat vähän useammin.

      • TV:n sammuminen ei munkaan mielestä kuulosta yliluonnolliselta...
        Joissakin TV:ssä on uniajastin ja siksi sammuu itsestään tai sit tosiaan vain tilttaa...

        Mut näitä muita juttuja ei sit ihan järjellä voikkaan selittää.


      • enkidu
        Miyo kirjoitti:

        TV:n sammuminen ei munkaan mielestä kuulosta yliluonnolliselta...
        Joissakin TV:ssä on uniajastin ja siksi sammuu itsestään tai sit tosiaan vain tilttaa...

        Mut näitä muita juttuja ei sit ihan järjellä voikkaan selittää.

        Ei voi selittää sitäkään, kun aamulla radio on usein päällä, vaikken sitä illalla ole avannutkaan.

        Ja usein käy niin, että joku esine on liikkunut ja vaihtanut paikkaa tai kadonnut, kun olen poissa toisessa huoneessa. Näitä ei oikein järjellä voi selittää.

        En ole hullu eikä minulla ole dementiaa. Tällaisia juttuja vain tuntuu usein tapahtuvan minulle. Nuorena olin kiinnostunut shamanismista ja vaihtoehtoisista tajunnantiloista. Harjoitin "loveen lankeamista", joskus se jopa onnistui. Mitään huumeita en ole käyttänyt, punaista kärpässientä vain (kuuluu siperialaisten rituaaliin), mutta se ei varastoidu elimistöön ja vaikuta pitkän ajan kuluttua. Olisiko voinut käydä niin, että sekaantumalla alisen maailman asioihin olen tullut häirinneeksi henkiä tai tullut vahingossa vihkiytyneeksi johonkin kulttiin ja nyt henget olisivat ympärilläni aktiivisia?


      • miliame
        enkidu kirjoitti:

        Ei voi selittää sitäkään, kun aamulla radio on usein päällä, vaikken sitä illalla ole avannutkaan.

        Ja usein käy niin, että joku esine on liikkunut ja vaihtanut paikkaa tai kadonnut, kun olen poissa toisessa huoneessa. Näitä ei oikein järjellä voi selittää.

        En ole hullu eikä minulla ole dementiaa. Tällaisia juttuja vain tuntuu usein tapahtuvan minulle. Nuorena olin kiinnostunut shamanismista ja vaihtoehtoisista tajunnantiloista. Harjoitin "loveen lankeamista", joskus se jopa onnistui. Mitään huumeita en ole käyttänyt, punaista kärpässientä vain (kuuluu siperialaisten rituaaliin), mutta se ei varastoidu elimistöön ja vaikuta pitkän ajan kuluttua. Olisiko voinut käydä niin, että sekaantumalla alisen maailman asioihin olen tullut häirinneeksi henkiä tai tullut vahingossa vihkiytyneeksi johonkin kulttiin ja nyt henget olisivat ympärilläni aktiivisia?

        että henget ovat aktiivisia enimmäkseen niille, jotka niihin uskovat, tai osaavat jotain erikoista. saatan toki olla väärässäkin :)


    • AurinkoNoita

      Paljon samantapaisia asioita on minullekin tapahtunut mutta ehkä vaikuttavin sattui n. neljä vuotta sitten: Kävelin ystäväni kanssa kesämökkimme läheisessä metsässä kun satuimme lähes umpeenkasvaneelle polulle. Nuorina ja uteliaina meidän oli pakko saada nähdä minne polku vie joten lähdimme kulkemaan sitä pitkin, ystäväni edellä, minä perässä. Yhtäkkiä tunsin, kuinka joku tarttui takaapäin käteeni. Pieni ja hento naisen käsi, saattoi kuulua myös lapselle. Tottakai vilkaisin heti taakseni vaikka en odottanutkaan näkeväni mitään. Kuka meitä olisi seurannut keskellä metsää? Niinpä niin, ei ainakaan kukaan elävä/näkyvä ihminen.

      Käsi piti kiinni kädestäni koko sen matkan, jonka pystyimme polkua seuraamaan ennenkuin se päättyi liian tiheään kasvillisuuteen. Palatessamme takaisin ei kättä enää tuntunut.

      En muista pelänneeni tapahtunutta, vaikka tokihan ensin säpsähdin yllättävää kosketusta. Tuntui kuitenkin, kuin joku olisi saattanut meitä polkua pitkin ja suojellut joltakin. Kuka, miksi ja miltä se suojeli? Siinäpä muutama avoimeksi jäänyt kysymys.

      Olen monesti palannut samalle polulle siinä toivossa, että saisin joitain vastauksia kysymyksiini mutta sen kerran jälkeen en ole tuntenut paikalla mitään erityistä. Se on kuin mikä tahansa käyttämätön metsäpolku.

    • Minullakin on käynyt samanlaisesti, eli TV mennyt kiinni. TV:ssä on sellainen ajastin, että se joskus napsahtelee poikki ihan niin, ettei kaukostakaan saa päälle. :) Että siinä ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole mukana kummittelu. En kuitenkaan halua väittää vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe