Mielenterveys iso haaste,

Anonyymi

muillekin kuin 2010 kloonneineen, suomessa on liki puolimiljoonaa ainoastaan peruskoulun suorittanutta työikäistä, vuosien varrella määrä on lisääntynyt kun sukupolvi vaihtuu toiseen, tutkijat eivät edes tiedä miksi tilanne on näin huono, meille 60 luvun alussa syntyneillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin käydä kouluja, onneksi kävin ensimmäisen palkkatyöni tein 15-16 vuotiaana.
By NumBall HHN 61v.

27

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korkeat on olleet koulut kun rippileirillä suoraan hanttihommiin. Ei tarvinnut mennä sotakorkeaan eikä yliopistoon kuin saduissa.

      • Anonyymi

        Eikä iltakoulussa haaverakennusteknikoksi.


      • Anonyymi

        En ole käynyt riparia, mutta korkeakoulun kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole käynyt riparia, mutta korkeakoulun kyllä.

        Ennen vai jälkeen 30 vuoden sotilasuraa koelentäjä-toimistoinsinööri-lentokapteenina vaiko IT-alan huippuosaajana yliopistolla? Tärkeintä on että valmensit USA:n erikoisjoukot huippuvireeseen ja vaimollasi on kolme yritystä Pohjois-Thaimaassa samoin kuin Senssullakin. Te olette varmaankin identtiset kaksoset, jotka on vahingossa erotettu Kotkassa synnytyssalissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole käynyt riparia, mutta korkeakoulun kyllä.

        Kerran hammas lääkäri porasi minua hanuriin.
        By NumBall HHN 61v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen vai jälkeen 30 vuoden sotilasuraa koelentäjä-toimistoinsinööri-lentokapteenina vaiko IT-alan huippuosaajana yliopistolla? Tärkeintä on että valmensit USA:n erikoisjoukot huippuvireeseen ja vaimollasi on kolme yritystä Pohjois-Thaimaassa samoin kuin Senssullakin. Te olette varmaankin identtiset kaksoset, jotka on vahingossa erotettu Kotkassa synnytyssalissa.

        Katsos poju siinä on sinulle miettimistä pattayan savoon... vaimollani ei ole yhtään yritystä pohjoisthaimaassa, hän on kanssa oppinut maleksimisen jalon taidon, ensin suomen jyväskylässä ja jatkanut opiskeluja thaimaan hua hinissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos poju siinä on sinulle miettimistä pattayan savoon... vaimollani ei ole yhtään yritystä pohjoisthaimaassa, hän on kanssa oppinut maleksimisen jalon taidon, ensin suomen jyväskylässä ja jatkanut opiskeluja thaimaan hua hinissä.

        Anteeksi. Joudun tarkentamaan. Siis vaimosi veljillä on kolme kauppaa Pohjois-Thaimaassa. Se oli sitä kulta-aikaa, kun Senssullakin oli vielä kolme konserniravintolaa, joista ei saanut ruokaa eikä olutta, mutta kassalippaat tursusi rahaa öisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi. Joudun tarkentamaan. Siis vaimosi veljillä on kolme kauppaa Pohjois-Thaimaassa. Se oli sitä kulta-aikaa, kun Senssullakin oli vielä kolme konserniravintolaa, joista ei saanut ruokaa eikä olutta, mutta kassalippaat tursusi rahaa öisin.

        Joo vaimoni veljellä on kotiseudullaan kolme pientä kyläkauppaa...olen jopa yhdessä niissä käynyt, tosin hän kuoli muutama vuosi sitten.... minun ikäiseni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole käynyt riparia, mutta korkeakoulun kyllä.

        Ilmeisesti kävit kiertokoulua ja sitäkin vastapäivään, koska kahden kierroksen jälkeen sinut erotettiin toivottomana tapauksena.


    • Anonyymi

      Palstalla on yksi henkilö joka kertoo menettäneensä mielenterveytensä taistelussa Kelaa ja vakuutusyhtiötä vastaan päästäkseen sairaseläkkeelle. Hän tietää mielenterveyspalveluihin ohjaavien kaavakkeiden sarjanumerot, tuntee sellaisiakin psyykenlääkkeitä nimeltä joista tavikset eivät ole kuulleetkaan. Viimeisimpänä litium.
      Lääketasapainonsa ei ole kunnossa, vaan henkinen tilansa aaltoilee raivosta alemmuudentunteeseen, mahtailusta vaatimattomuuteen ja uhkailusta uhriutumiseen. Täysin selvää hänelle ei ole onko hän tyttö vai poika, vaiko molemmat ja onko häntä yksi, kaksi, kolme vai peräti neljä.
      Asuinpaikkansa ja historiansa saattaa vaihtua jopa samassa lauseessa.
      Tuosta ei ole kotipsykologinkaan vaikeaa päätellä miten hänellä menee Hua Hinin Paraisilla.

      • Anonyymi

        Purinamin tinderpyllistäjän ammattikoulutus?


      • Anonyymi

        Luuletko ettei sinulle ole tarkoituksella annettu sekavaa tietoa, taisi joku mainita että saat mitä tilasit korkojen kanssa, lisäksi on helppo päätellä onko mies vai nainen, katso housuihisi, ressukka.


      • Anonyymi

        Missä olen näin kertonut, apina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä olen näin kertonut, apina.

        Siis näin "Palstalla on yksi henkilö joka kertoo menettäneensä mielenterveytensä taistelussa Kelaa ja vakuutusyhtiötä vastaan päästäkseen sairaseläkkeelle. "
        By NumBall 61v. HHN


    • Anonyymi

      Suosittelen tälle tusina aloittajalle pään tarkastusta.

      • Anonyymi

        Kumman pään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumman pään?

        Yläpäästä arvio mielenterveydestä ja alapäästä lerpan diagnoosi.


    • Anonyymi

      Mites Pattajanniemellä nyt?

    • Kerran kävin kouluja.. oli niin huonot opettajat ettei mitään rajaa, eivät osanneet opettaa mitään kunnolla enkä oppinut mitään. Puhuivat aivan hepreaa jotakin alletiiveja ja illatiiveja, alkepraa ja outoja kieliä. Silloin lähdin kotiin kun sanoivat että olen apinan jälkeläinen.. isä kun kuuli niin isä poltti sen koulun. Minut siirrettiin yli älykkäiden lasten erikois kouluun josta ei päässyt edes kesälomaksi kotiin..
      Yhden aineen nimi oli kynegeologia ja sitten oli jotaki hissaa.. mua nauratti jo se aineen nimi niin paljon että hekottelin vaan tunnilla "hissaa pissaa liisa hississä..."
      Opettajat vihasi älyäni ja siirsivät käytävään oma toimiseen opiskeluun. Huomasivat etten tarvii opetusta koska näkemykseni on paremmat kuin heillä.
      Lopulta pääsin sitten kaupungin virkaan tuki asujaksi ja sain oman tuki henkilön, aimon. Alku oli hankalaa, jännitin pakaroita liikaa. Lienee sanomattakin selvää että meinasin tulla hulluksi....

      • Anonyymi

        Kerran ensimmäisellä luokalla, en muista kummalla kerralla, kävin sen kaksikertaa piestäkseni laadukkaalle yliopisto tasolle, muta... meillä oli sellainen ei yhtään tiukka vaan aika löysäperäinen eläge iän jo ohittanut opettajatar, en ollut tehnyt kertaus tehtäviä ja tämä Amalia opettajar päästi sitten aivan hirrrvittävän potaton... tai oikeastaan sarjapotaton ... Brööööts pöts pöts pöts brups brups ... sitten se otti kellohameensa alta sanalla sanottuna sus sen suatana sentöön, hyvin marinoituneet / ruskettuneet mummon kalsarinsa. Multa meni tasonnan tajua heti, heräsin niin sanotusti tatamiin taputeltuna... Amalia oli käyttänyt niitä sellaisia niinku salaisia bandakaraten voimiaan ja, ilman kitkaa / iho kosketusta olin kuatunut. Sitten se vielä lätkäs ne kalsarinsa mun naamalle ja sano jotain mitä nyt en tarkkaan muesta, siinä sulle piästö todistua poju, pääset toiselle tasolle / luokalle. Arvvaa kuule vain, kun kotiin juoksin oikasten naamurin naurismaan kautta että olivatko mutsi ja fatsi ylpeitä pojustaan, mulla oli se Amalian piästö todistus kiedottuna piäni ympär silleen kun jollaan arabicheikillä... ja se lepatti kun superhessun viitta ja, naapurin resupeput oli mulle varmasti tosi kateellisia ja, kylä mua hymmyili, leviästi.
        Vieläkin muistellessa tapahtunutta / yrittäessäni matkia sitä Amalian Kuapion pamausta, niin tä tä tämä kirppisnäppis kostuu...
        By TuksuPuksu & SenseiSuperviitta, 61v. / 63v. HHN / CNX


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran ensimmäisellä luokalla, en muista kummalla kerralla, kävin sen kaksikertaa piestäkseni laadukkaalle yliopisto tasolle, muta... meillä oli sellainen ei yhtään tiukka vaan aika löysäperäinen eläge iän jo ohittanut opettajatar, en ollut tehnyt kertaus tehtäviä ja tämä Amalia opettajar päästi sitten aivan hirrrvittävän potaton... tai oikeastaan sarjapotaton ... Brööööts pöts pöts pöts brups brups ... sitten se otti kellohameensa alta sanalla sanottuna sus sen suatana sentöön, hyvin marinoituneet / ruskettuneet mummon kalsarinsa. Multa meni tasonnan tajua heti, heräsin niin sanotusti tatamiin taputeltuna... Amalia oli käyttänyt niitä sellaisia niinku salaisia bandakaraten voimiaan ja, ilman kitkaa / iho kosketusta olin kuatunut. Sitten se vielä lätkäs ne kalsarinsa mun naamalle ja sano jotain mitä nyt en tarkkaan muesta, siinä sulle piästö todistua poju, pääset toiselle tasolle / luokalle. Arvvaa kuule vain, kun kotiin juoksin oikasten naamurin naurismaan kautta että olivatko mutsi ja fatsi ylpeitä pojustaan, mulla oli se Amalian piästö todistus kiedottuna piäni ympär silleen kun jollaan arabicheikillä... ja se lepatti kun superhessun viitta ja, naapurin resupeput oli mulle varmasti tosi kateellisia ja, kylä mua hymmyili, leviästi.
        Vieläkin muistellessa tapahtunutta / yrittäessäni matkia sitä Amalian Kuapion pamausta, niin tä tä tämä kirppisnäppis kostuu...
        By TuksuPuksu & SenseiSuperviitta, 61v. / 63v. HHN / CNX

        Mikähän on elämässä mennyt pieleen että viitsii kirjoitella itselleen täysin tuntemattomista ihmisistä, motiivi ihmetyttää, onko avauksen tekijä vai siinä kerrottu ?


    • Anonyymi

      "Ummikkona ulkomailla" sen aiheuttaa.
      Rahat ovat kadonneet ja uutta ei tule. Kaikki sillat "Wanhaan maahan" poltettu.

      Paikkakuntalaisiin ei mitään kontaktia, ei ystäviä, ei tulevaisuutta.
      Sama yksinäisyys yöllä ja päivällä ja kohta tuleva kuolema jota odottaa ja ajatella sitä yöt ja päivät.

      Sitä ei nuppi kestä monella.... onneksi on suomi24 ja "ystäviä" jotka edes v-lee...

    • Mielenterveysongelmia kun lakkaa häpeämästä ja uskaltaa jutella niistä sekä lääkärille, mahdolliselle puolisolle ja kavereille, niin se on ensiaskel kohti parempaa huomista.

      Yllättävän paljon saa vertaistukea ja huomaa että jokaisella on vaikeita jaksoja elämässään. Elämänmuutoksia, sairauksia, vammautumisia, avioeroja, työpaikan menetyksiä, konkursseja ja burnoutteja.

      Syitä masennuksiin, kilahduksiin ja synkkiin fiiliksiin on lukemattomia ja ne otetaan yksilöllisesti vastaan.

      Tärkeimpiä oppeja jotka olen saanut, on se että annat itsellesi anteeksi ja lopetat itsesi rankaisemisen todeten, että minäkin ansaitsen onnen.

      Kukaan ei ole seppä syntyissään eikä virheetöntä elämää ole olemassakaan, tai sitten se ei ole elämää vaan robottimaista suorittamista.

      Toinen tärkeä asia on ymmärtää, milloin huono mieliala johtuu fyysisestä heikosta hapesta tai kemiallisesta epätasapainosta.

      Aivokemia on herkkä asia. Jos samaan aikaan sattuu jotakin ikävää kun olet väsynyt ja kykenemätön toimimaan, on ymmärrettävä että ensimmäinen askel on hoitaa se olotilasi kuntoon, levätä, syödä ja nukkua hyvin ja vasta sitten olet valmis toimimaan.

      Työnsankari- mitaleja ei jaeta niille jotka polttaa itsensä loppuun. Teet vain itsellesi kiusaa ja vaikka pomo taputtaakin selkääsi, niin todellisuudessa hän nauraa sinulle kun sai moisen tollon riehumaan puolestaan.

      Paras tapa saada itsensä piippuun on jättää kaikki puolitiehen niin töissä kuin vapaalla. Murehdit tekemättömiä töitä vapaalla ja töissä murehdit kun et kykene vapaalla olemaan sellainen kuin haluaisit.

      Yritysvalmennuksissa nuo asiat kuulee usein ja niissäkin korostetaan sitä että kaikki lähtee omasta hyvinvoinnista. Ei kenenkään muun kuin omasta. Kun voit hyvin, on sinulla annettavaa niin töihin kuin läheisillekin. Huonossa hapessa olet vain harmi ja riippakivi.

      Siinä on se valinta. Ärsyttävintä mitä tiedän, on se kun jotkut laittaa iän ja vaivojen piikkiin oman saamattomuutensa. Juuri kuuntelin yhtä vanhaa ketjupolttajaa joka ei syö eikä liiku ja ihmettelee miksi on aina niin heikko olo.

      Siinä tuleekin se viimeinen opetus. Jotkut on kaiken avun ulottumattomissa. Älä haaskaa aikaasi heihin murehtimalla toivottomien tapauksien elämää. He ottavat usein vielä auttamisen loukkauksena ja puuttumisena omiin asioihinsa.

      Jokaisella on ihan tarpeeksi duunia pitää itsensä kondiksessa. Erikseen on sitten ne joille apu kelpaa ja joilla on vielä unelmia paremmasta huomisesta.

      Kouluilla minä en ole tehnyt työelämässäni mitään. Ehkä siellä oppi joitakin sosiaalisia taitoja, mutta kaiken muun olen opetellut aikuisiällä itse sen mukaan mitä on tarvinnut ja mikä on kiinnostanut.

      Jos pitää valita ihmisryhmä jonka kanssa en tykkää asioida, on ne jotka jatkuvasti korostavat akateemisen koulutuksen merkitystä elämässä. Saatan jossakin kohtaa kysyä heiltä että noh, mitäs kaikkea akateemisuus on sinulle tuonut muuta kuin suojatyöpaikan jossakin haistapaska- virassa?

      Tekeminen on se millä ihminen pärjää ja sillä että nousee takaisin ylös kaatumisen jälkeen, eikä jää sinne maahan itkemään ja valittamaan.

      • Stressiä on kahdenlaista. Se joka vituttaa ja lamauttaa raivon ja itkun partaalle, ja sitten on positiivinen stressi, joka laittaa sinut tekemään asian eteen voitavan.

        Ensimmäisen voit unohtaa ja alkaa miettiä mitä on tehtävissä. Sitten otat sen tehtävissä olevan positiivisena haasteena vastaan ja toteat että ok, hoidetaanpas homma pois.


      • 20-10 kirjoitti:

        Stressiä on kahdenlaista. Se joka vituttaa ja lamauttaa raivon ja itkun partaalle, ja sitten on positiivinen stressi, joka laittaa sinut tekemään asian eteen voitavan.

        Ensimmäisen voit unohtaa ja alkaa miettiä mitä on tehtävissä. Sitten otat sen tehtävissä olevan positiivisena haasteena vastaan ja toteat että ok, hoidetaanpas homma pois.

        Pikku vertauksena on että sinulla on tiskivuori. Tiedät että se on jossakin vaiheessa hoidettava. Mitä järkeä sinun on venyttää sitä ahdistusta, koska se tiskivuori ei katoa silmistäsi eikä mielestäsi ennenkuin olet sen duunannut pois?

        Siispä sitä on aivan järjetöntä miettiä, vaan se pitää vaan hoitaa pois. Laita musiikkia soimaan ja hoida homma. Sen jälkeen ei ahdista etkä tunne huonoa omatuntoa.


      • Anonyymi
        20-10 kirjoitti:

        Pikku vertauksena on että sinulla on tiskivuori. Tiedät että se on jossakin vaiheessa hoidettava. Mitä järkeä sinun on venyttää sitä ahdistusta, koska se tiskivuori ei katoa silmistäsi eikä mielestäsi ennenkuin olet sen duunannut pois?

        Siispä sitä on aivan järjetöntä miettiä, vaan se pitää vaan hoitaa pois. Laita musiikkia soimaan ja hoida homma. Sen jälkeen ei ahdista etkä tunne huonoa omatuntoa.

        Joo sama asia kuin velat ne pitää aina maksaa tavalla tai toisella, kun ne hoitaa ajoissa ei tarvitse pakoilla mittaria, käsittääkseni se kuluttaa paljon vatsahappoja, jatkuva pakoilu.


      • Anonyymi
        20-10 kirjoitti:

        Pikku vertauksena on että sinulla on tiskivuori. Tiedät että se on jossakin vaiheessa hoidettava. Mitä järkeä sinun on venyttää sitä ahdistusta, koska se tiskivuori ei katoa silmistäsi eikä mielestäsi ennenkuin olet sen duunannut pois?

        Siispä sitä on aivan järjetöntä miettiä, vaan se pitää vaan hoitaa pois. Laita musiikkia soimaan ja hoida homma. Sen jälkeen ei ahdista etkä tunne huonoa omatuntoa.

        Tarpeeksi kun on sössinyt asiansa, niin jopa postilaatikkoa alkaa pelkäämään, ei uskalla mennä laatikolle, kun siellä on perintäkirjeitä, muistutuksia ulosottomieheltä, jopa kanteita ja haasteita, käräjille.

        Sinänsä huolestuttavaa että liki puolimiljoonaa ihmistä, on vailla ammattikoulutusta, vaikka ovat työikäisiä, mutta tuskin työkuntoisia, ja jollain niitä ammattitutkintoja on useita, kun katsotaan tilastollisesti elämässä pärjäämistä koulutuksella on valtava vaikutus työllistymiseen, yli 80 prosenttia ihmisistä työllistyy, alle vuodessa jos on korkeakoulututkinta plakkarissa, pelkästään peruskoulun käyneistä 22 prosenttia, muut tuolta väliltä... itselleni on siitä ollut hyvä tilanne että ilman työtä en ole ollut koskaan, tai olin vuosina 90 ja 93 puolisen vuotta kun lapseni syntyivät, kaiketi silloin jotain vanhempain rahaa sain en muista enää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      356
      4277
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      281
      2422
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1713
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1504
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1443
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1297
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1275
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      57
      1180
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1094
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      345
      1040
    Aihe