Ostamassa moottoripyörää.

Anonyymi

Paria käynyt koeajamassa, mutta tuli mieleen yksi juttu miksi en ostamut kyseistä pyörää.

Liikkeessä oleva pyörään on vaihdettu kokpoputkisto. Se ei ilmeisesti ole kuitenkaan muutoskatsastettu kyseiseen pyörään. Eli kannattaako ostaa jos ei putkisto merkitty reksteriotteeseen?

Käsittääkseni kyseisessä pyörässä pitäisi olla katalysaattori, mutta en ole ihan satavarma asiasta. Miten selvittää asia?

16

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa myyjältä kysyä ihan rohkeasti, että onko ko. laitos laillinen.
      Jos myyjä osaa/halua/tahdo vastata, niin sitten voi ostaa tai jättää ostamatta.
      Jos myyjä sanoo, että laillinen, niin se kannattaa kirjata kauppakirjaan.
      Jos myyjä sanoo laiton, niin sitten voi ehdottaa, että ostaa sen laillisena, eli muutoskatsastettuna, ilman lisäveloitusta.

      Se on ostajan valinta.

      • Anonyymi

        Voiko liike myydä laittoman laitteen niin että siinä on kilvet kiinni?
        Ostajan kannattaa olla tarkkana jos voi. Nimnittäin jos on laiton pakoputkisto kiinni ja myyjä ei sitä kerro voi olla kaupanpurkuun oikeuttava teko myydä laite mistä voi lähteä kilvet kun seuraavaksi pysäytetään. Ehkä se riittää vapauttamaan myyjän vastuusta jos on myynti-ilmoituksessa mainittu laitteessa oleva kokoputkisto. Ehkä vähän outo tapa kertoa asia.
        Jos katalysaattori puuttuu se ei voi olla laillinen. Kaikki pakoputkistoihin tehtävät muutokset on muutoskatsastettava lain mukaan.

        Muutettavien moottoripyörien käytönaikaisen melun suurin sallittu raja-arvo pienenee 106 dB:stä 103 dB:iin. "Tämä raja-arvo koskee 1.3.21 jälkeen tehtyjä muutoskatsastuksia", tarkentaa Peltokangas.


    • Anonyymi

      Kokoputkistoja on myös katalysaattorilla ja e-hyväksyttynä. Tuskin silloin tarvii muutoskatsastaa? Joten voihan se olla ihan laillinen mutta myyjältä paras varmistaa.

      Omassa oli ECU ohjelmoitu ja selvisi vasta jälkeenpäin, liike ei maininnut mitään vaikka sen huomasi siitä että sport ajomoodi meni oletuksena päälle. Itse en tajunnut ajatella tuollaista.

      • Anonyymi

        E hyväksytyissä pitäisai olla merkintä näkyvillä ja siinä pitisi olla myös tyyppihyväksynnän numero. Lisäksi hyvä olla mukana tyyppihyväksyntätodistus siitä et kyseinen putkisto tai vaimennin on kyseiselle pyörälle hyväksytty.

        Ecu ohjelmoinnit on kaikki laittomia. vaikka se parantaa moottorin toimintaa merkittävästi yleensä. tasaisempi käynti ja herkempi kaasuun vastaavuus koska tasaisempi ilma polttoaineseossuhde on optimoitu.

        Yleensä kyseessä on ns slip on vaimennin mikä ei poista katalysaattoria. Mutta ECU pitäisi silti säätää vastaamaan uutta putkistoa.

        Putkistossa oleva Lambda anturi säätää seosta laihalle keskikierroksilla ja se saa moottorin toimimaan epätasaisesti koska seossuhde vaihtelee laihalle ja rikkaalle eri kierroksilla ja se mootrtoripyörässä ajoa haittaava juttu. Oikeasti labda vain mittaa seosta ja säätämisen hoitaa ECU.

        Hyvin säädetty toimii pehmeästi ja nopeasti ja antaa enemmän tehoa kaikilla kierroksilla ja autoissa on sama juttu.

        Moottoripyörässä on yleensä PAIR valve joka ohjaa ilmaa pakoputkistoon jos pyörässä on katalysaattori. Tämä piträisi tukkia jos ECU säädetään koska se sotkee koko säätöprosessin.
        Se vain auttaa katalysaattoria toimimaan oikein. Jos säätää pyörän niin ettei PAIR valve ole tukittu sew antaa vääriä lukemia ilma polttoaineseoksesta. Se että tämä systeemi ECUN kautta eliminoidaan ei auta koska se vain estää vikakoodin näkymisen se venttiili on fyysisesti tukittava et saadaan oikeita lukemia. Jos pyörässä on tämä systeemi se on otettava huomioon säätöä tehtäessä.


    • Anonyymi

      Jos pyörässä ei ole huomattavan kovat äänet, niin ei taida poliisia juurikaan kiinnostaa tutkailla tyyppihyväksyntää.
      Eli laillinen tai ei, kiinnijäämisen riski on aika olematon jos äänet on normaalit.

      • Anonyymi

        Riippuu miten ajaa. Jos kaahaa kaistapäisesti ja kortti lähtee tai keulii, niin voi kilvet lähteä samalla. On jo käynyt monille niin. Sitten on myöhäistä miettiä noita asioita jos on jo henki lähtenyt onnettomuuden seuraksena. Muutetuissa pakoputkistoissa on aina erilaset äänet kuin vakiossa.

        Jossain pyörissä on esimerkisi lämpöongelma, mutta sen voi omatoiminen korjata.
        Mutta ei se tee siitä laillista.Tässä esimerkki miten se tehdään: https://www.youtube.com/watch?v=HE3_h2I_rK8

        Äänistä puhutaan alkaen 14-15min välissä.


    • Anonyymi

      Alkaa olemaan nuo äänien merkitys menneen ajan juttuja nykyisin ja turhaa rahan menoa monella muotoa , kokemuksesta en edes nykypäivänä ostaisi pyörää jossa jotain pc virityksiä tms . säätimiä ,laskevat hintaa mun silmissä , usein nuo tuottaa vain harmia ja rahanmenoa , kisapelit sitten on erikseen mutta muut pyörät kyllä kestävät ja toimivat suurilta osin parhaiten ihan alkuperäisillä osilla , joissain pyörissä toki pintakaasulla nypyttää häiritsevästi silloin voi olla säätö paikallaan ja säätää sitä omaa ecua mielummin kuin ostelee säätöboxseja . Mökäputket ovat jo aikansa elänyttä huomion hakua , lasten touhuja.

      • Anonyymi

        Olet kyllä ihan ulkona tuon mielipiteesiu kanssa.
        Nykypyörissä nimenomaan on tuo ongelma et moottori käy laihalla ja rikkaalla vuorotellen ja jos se säädetään optimaaliseksi se tekee ihmeitä. Nopeampi kiihtyvyys pehmeämpi käynti ja kaasuun vastaavuus ihan eri planeetalta ja kone kestää paremmin.

        Useimmatr ovat tyytyväisiä ecu ohjelmointiin ja sen tarjoamiin tuloksiin.
        http://moottoripyörähuolto.fi/dynotyot/

        Yksi asia mitä ei ymmärretä on se ettei vakio voi käydä hyvin, koska saaste ja melurajoitukset tekee siitä mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä ihan ulkona tuon mielipiteesiu kanssa.
        Nykypyörissä nimenomaan on tuo ongelma et moottori käy laihalla ja rikkaalla vuorotellen ja jos se säädetään optimaaliseksi se tekee ihmeitä. Nopeampi kiihtyvyys pehmeämpi käynti ja kaasuun vastaavuus ihan eri planeetalta ja kone kestää paremmin.

        Useimmatr ovat tyytyväisiä ecu ohjelmointiin ja sen tarjoamiin tuloksiin.
        http://moottoripyörähuolto.fi/dynotyot/

        Yksi asia mitä ei ymmärretä on se ettei vakio voi käydä hyvin, koska saaste ja melurajoitukset tekee siitä mahdotonta.

        Juu , ihan toimimattomia nuo kaupan uudet pyörät , heti miten vaan pajalle.....toki joku saa siitä uskonnosta elinkeinonsa , ymmärretään kyllä , ja vielä kun joka kesä tarkistuttaa penkissä säädöt kohdilleen niin sen parempi , muutenhan se hajoo melkeimpä kotimatkalla kaupasta kotiin.


    • Anonyymi

      Liike ei saa myydä laitonta pyörää.

      • Anonyymi

        Saa, mutta ei ilman mainintaa asiakkaalle.


    • Anonyymi

      Ei pakkomyynnissä = ylihintainen , Kuin uusi / uuttavastaava = ikää yli 10v , ketä nää kiinnostaisi , kiertäsin kaukaa.

    • Anonyymi

      Kannattaa pitää järki kädessä pyöräkaupoilla, kummasti nuo jo vuosia sitten ankkurinpainoksi kelpaavia vanhoja pyöriä joita ei silloin edes vaihdossa huolittu ovat nyt käypää kauppatavaraa näemmä jopa liikkeissä , hinta ja käyttöarvo vaan harvoin kohtaavat näissä , koska todellisuudessahan noilla ei juuri millään muuta arvoa olekkaan edessä .

    • Anonyymi

      Ei kannata sekaantua mihinkään hengitysmuutoksia tehtyihin pyöriin , jos et halua olla elättämässä näitä säätöpajoja säännöllisesti ja mikäli käyttötarkoitus on muu kuin pelkkänä showpyöränä näytillä pitäminen .

    • Anonyymi

      Kävisikö kuten autoillekkin käynyt , hyvien käytettyjen hinnat pompsahtaneet ihan ylihintaisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4926
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2239
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      2079
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      202
      2013
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      181
      1625
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      303
      1560
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      212
      1314
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1239
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1192
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1184
    Aihe