Olin saamassa kuolinpesältä huomattavan summan rahaa palkkana vainajan hyväksi tehdystä työstä.
Perintöni arvioitiin sopivan suureksi jotta sain palkkioni.
Mutta nyt tuli eteen sellainen tilanne, että kun iso osa perinnöstä oli palkanosuutta niin tuleeko siitä pesän suorittaa työnantajamaksut kuten palkasaajan kohdalta pitää.
Toisekseen tulisiko minun suorittaa verottajalle sille kuuluva osuus "sivutuloistani".
Perinnöstä ei ole mennyt veroa vaikka verovapaa raja ylittyi moninkertaisesti.
Kiitoksin, ootan asiallista vastausta
Perintö ja palkka
4
237
Vastaukset
- Anonyymi
"Perinnöstä ei ole mennyt veroa vaikka verovapaa raja ylittyi moninkertaisesti."
Tokihan sä maksat perintöveroa jos summa ylittää sen 20k,- Anonyymi
Höpsis! Mistä näitä itsevarmoja mutu-tietäjiä tänne ilmaantuukaan!
Palkasta EI makseta perintöveroa, siitä maksetaan (vain) ansiotuloon liittyvät verot ja maksut.
Jos sen sijaan olisi kysymys perintökaaressa tarkoitetusta hyvityksestä (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L8P5), kysymys olisi perinnöstä, mistä maksetaan perintövero, jos perinnön arvo on vähintään 20.000 euroa.
- Anonyymi
Lainataan. "Oikeuskäytännössä sopivaksi hyvitykseksi hoitotyöstä on usein harkittu noin 150-200 euroa kuukautta kohti, jolloin viiden vuoden jatkuvasta työstä saisi hyvitystä noin 10 000 euroa."
Hyvitystä voidaan vaatia yhteensä enintään viideltä vuodelta, ei kuitenkaan työstä, joka on tehty aikaisemmin kuin kymmenen vuotta ennen perittävän kuolemaa.
Hyvityksen määrää harkittaessa on otettava huomioon jäämistön varat, tehdyn työn laatu ja määrä, työn suorittajan ammattitaito, hänen perittävältä luontoissuorituksena tai muutoin saamansa vastike sekä muut erityiset asianhaarat. Hyvityksen antamisella ei kuitenkaan saa loukata perillisen oikeutta lakiosaan.
Työhyvitys lasketaan verotuksellisesti osaksi perintöä.- Anonyymi
"Olin saamassa kuolinpesältä huomattavan summan rahaa palkkana vainajan hyväksi tehdystä työstä."
Tuossa on varmasti avaajalla käynyt virhe. Palkkaa ei maksetanormaalisti jälkikäteen, sen sijaan työhyvitys voidaan maksaa kohtuullisena viimeiseltä viideltä vuodelta.
Jos kuolinpesä on yksissä tuumin päättänyt maksaa todellista palkkaa takautuvasti, on kyseessä todellinen merkillisyys, mutta silloin rahasta on maksettava ansiotuloveroa. Palkka on työhyvitykseen verrattuna määrältään moninkertainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984