Rakennemuutokset?

Kosvoortti

Mistä löytyis selkokielellä (siis ei lakitekstiä!) mitä muutoksia saa autoon tehdä ja minkälainen katsastusrumba on edessä tai mitä lupia tarvitaan. Saako asentaa esim levyjarrut, jos alunperin on rumpujarrut? Kuinka paljon saa sylinteritilavuus kasvaa? Voiko 1300 Escortiin asentaa 2-litraisen koneen esim Cortinasta tai Sierrasta?

6

2071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JP

      ratkaisee aika paljon miten paljon saat muutoksia tehdä. mutta. jos sulla on nyt vakio ekkeri, ni saat laittaa siihen mallisarjan suurimman moottorin jos laitat samaisen mallin jarrut, tai vastaavat. jarruja saa nykyään mulkata hyvin vapaasti, eli saat laittaa kinneriis minkä vaan isomman ja tehokkaamman auton jarrut. tietty jos esim. teet itse jarrusatulan kiinnitykset, niistä voidaan vaatia lujuuslaskelma

    • Jylppy

      Eipä taida "selkokielellä" moisia tietoja kaikenkattavasti (siis jokaiselle automerkille erikseen) löytyä. Mutta eipä tuo LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta mitään siansaksaakaan ole (paitsi muutamissa tapauksissa).

      Periaatteessa on kahdenlaisia rakennemuutoksia, joko muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä tai luvanvaraisia (poikkeusluvat ovat kyllä nykyään kiven alla).

      Muutoskatsastuksessa hyväksyttävät rakennemuutokset ovat yleensä melko pieniä, kuten madaltaminen, renkaiden koon muuttaminen, jne. Poikkeuslupa taas tarvitaan, jos muutoskatsastuksen rajat ylittyvät.

      AKE:n teksiä (hieman yksikertaistettuna):

      "1. Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen tapauksissa, jotka saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys muutoksessa käytettävistä osista, osien sopivuudesta autoon, osien kiinnitystavasta ja mahdollisista vahvistuksista sekä tarvittaessa vaihdettavien osien tai muutettavien rakenteiden lujuudesta.

      2. Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen"

      Muutoksista yleensä kannattaa käydä keskustelemassa lähimmällä katsastusasemalla, jossa tiedetään yleensä melko hyvin sallitut rakennemuutokset. Parhaat neuvot saa kyllä sieltä. Ellei konttorilla jotain asiaa tiedetä, voi tietysti kysäistä AKE:lta vaikkapa sähköpostin välityksellä.

      Sylinteritilavuus saa kasvaa 25% mallisarjan suurimpaan koneeseen verrattuna. Siis käytännössä jos (saman mallisarjan) escortin suurin kone olisi vaikkapa 2 litrainen, saa siihen vaihtaa 2,5 litran koneen. (2,0 * 1,25) muutoskatsastuksella. -Isomman siis vain poikkeusluvalla. Toki muun tekniikan pitää olla suhteutettu suuremmalle moottorille (jarrut, voimansiirto, yms.) Toki pitää ottaa huomioon, että moottorin teho ja paino saavat samalla kasvaa 20% mallisarjan tehokkaimpaan ja painavimpaan koneeseen verrattuna.

      Myös sylinterinkannen vaihto, sekä ahtimen (tai välijäähdyttimen) asennus tai muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon (!).

      Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos muutat auton rakennetta (siis isompaa konetta), pitää muunkin tekniikan vastata autoa, josta isompi kone on otettu.

      Rohkeasti kysymään katsastusasemalta, ei ne pure!

    • automies/Fordmies

      Tietoja kannattaa katsella netistä, kysymäsi kysymyksien vastaukset ovat: Ensinnäkin saat laittaa kanta-autoosi mallisarjan tehokkaimman koneen, mikäli tehokkainta mallia ei ole rekisteröity erikseen ja sitten koneen iskutilavuus saa kasvaa enintään 25% alkuperäisestä ja levyjarrut saa vaihtaa rumpujarrujen tilalle, muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä kyseiset muutokset.
      Cortinaan ei ole ikänä ollut saatavilla kaksi litraista konetta ,että näin.

    • automies

      viimeinen lause on hölynpölyä

      • Kosvoortti

        No eihän tuo ihan puppua ollut. Eikös Mk3-mallia löytynyt 2 litraisena? Käsittääkseni kone on sama kuin Eskon RS2000:ssa. Mutta tähtisilmä oli 1500 ja Mk2 1600 suurimmillaan.
        Itse juuri pohdin tehdäkö nykyisestä Mk2 GT:stä (Cortina) "köyhän miehen Lotus" vai rakentaako harrastepeli Eskosta. Sierran tekniikka olis valmiiks hankittuna.


    • Anonyymi

      Autorekisterikeskuksen Ajoneuvohallinon Yksiköltä voi rahaa ja laskelmia vastaan hakea kaikenlaisia poikkeuslupia. Itse laitoin PV-Volvoon (Volvo 544) todella rankasti muutoksia.
      Lupien hinta oli 90 luvulla 500FIM per kerta, ja minä jouduin hakemaan poikkeuslupia noin 7 kertaa.
      Kokonaisuus 49,5%muutoksiin. siten että autovero ei vielä tullut maksettavaksi.
      Koneena vinokone johon A-ryhmän palikat ruotsista Söderteljen markkinoilta.
      Litratilavuus kasvatettu iskunpituuden muutoksella 2,85ltr.
      Samasta paikasta Jaguar taka-akselisto.
      Getrac-vaihdelaatikko.
      Haltec E7-A moottrinohjausyksikkö.
      8kpl polttoaineruiskuja ja yksi vesipyssy välijäähdyttimeen.
      Ensiöruiskut normaaliajoon, ja toisiot tulee pedaalin asennon mukaan antamaan lisäpotkua. Matka-ajossa ensiöruiskuilla (270hp) keskikulutus 7-8ltr/100km.
      Miten pitkälle tankillinen polttoainetta riittää lyhimmillään... kulutus yksi setti takarenkaita ja 60lrt polttoainetta riitti 48km matkaan.
      Hupiajelukulutus siten noin 125ltr/100km + renkaat.

      Moottori katsastuskonttorille todistettavasti ja pysyvästi rajoitettu 171hv (Pois lähtiessä paina läppäristä nappulaa"Enter" ja tämän jälkeen Todellisuus 450hv + rapiat)
      Putkikardaani, Nitratut kampiakselit ja kiertokanget.
      4500NM vääntöä kestävä sintterikytkin.
      Levyjarrut joka nurkalle, Jaguar akselisto kavennettu.
      Taka-akseli sijaitsee takapenkkien keskellä, joten huvitellessa oli kivaa kun mitä enemmän on jengiä kyydissä, niin sitä paremmin auto keulii...
      Auto puoleksi lasikuitua, ja Flippikeula.
      Turvakaaret piilotettuna rakenteisiin aivan rekisterikilvestä takarekisteriin saakka.
      Polttoainetankki suurennettu 60ltr tilavuuteen.

      Katsastettu tallissa useampaan kertaan.
      Katsastuskonttorilla laskettiin ensin prosenteista, että yli menee 51,5%.
      Sitten ystävällinen katsastusmies huomasi, että "hei sinultahan puuttuu keulalta Volvon maski, joka on arvoltaan 2%.
      Lisäksi takaluukun kansi piti väliaikaisesti vaihtaa originelli pelti kanneksi.
      Eipä muuta kuin maski paikoilleen ja homma oli Bueno.
      Katulaillinen auto, ja ei kun menox.
      kiihtyvyys 0-100km/h oli vaähän yli 3sec, ja 0-222km/h meni 10,22 sec.

      Volvo NZJ-87 oli minulla noin 25V, mutta sitten myytiin auto perheen perustamisen vuoksi.
      Ajattelin jossain vaiheessa vielä ostaa auton takaisin, ja vaihtaa putkiston 2X3,5 tuumaan. Samalla laittaa keulalle tuplana välijäähdyttimen.
      Tuolloin teho nousisi noin 600hp tienoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksoisliekki-ihmiset

      Kun olette tavanneet kaksoisliekkinne, miltä se on tuntunut? Ole tosi utelias tietämään.
      Ikävä
      307
      3069
    2. Olit nainen vanhentunut

      ei ole aika ollut armelias sulle.
      Ikävä
      87
      1497
    3. Osta säkin sellainen

      Osta säkin sellainen makkaratakki
      Ikävä
      32
      1465
    4. Oletko jo saanut apua mt-ongelmiisi?

      Ja onko harhat helpottuneet? Vieläkö tunnet että sinua seurataan, ja kotonasi käydään poissa ollessasi?
      Ikävä
      179
      1362
    5. Yritätkö päästä

      Yli kaivatustasi?
      Ikävä
      117
      1171
    6. Vihjelista

      Kerro joku vihje, jos vielä kinostaa enemmän kuin kiviä 🪨🪵 ja haluat yhteydenottoa 👇
      Ikävä
      81
      968
    7. Mikä kaivattusi

      Huumorintajussa on niin erityistä? Mikä hänestä tekee hauskan?
      Ikävä
      49
      951
    8. Vasemmisto osoittaa mieltä Berliinissä - Miksi?

      Eikös siellä ollut juuri demokraattisesti järjestetyt vaalit jossa kansa on sanonut mielipiteensä ja KAIKKIA on kuultu t
      Maailman menoa
      201
      933
    9. Onko kaivattusi

      Kuuma?
      Ikävä
      59
      904
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Kaivatullesi NYT Part ll. Kenenkään peukku ei kestä tuota edellistä ketjua.
      Ikävä
      60
      842
    Aihe