lue ihmeessä..... kysymyksiä räkttirastaan tai jonkun muu linnun munista.. kannattaa lukea tämä s...

tiia

Hei!! Minulla olisi pari kysymystä.. pihallamme oli kuusi joka piti kaataa.. kun kuusi oli kaadettu huomasimme että siellä oli oksien seassa pesä joka oli kyhätty jonkin laisista heinistä sitten siinä oli savea ja hiekkaa munia siinä oli 2kpl munat olivat väriltään sinertäviä jossa oli rusehtavia ja valkoisia pisteitä/ läiskiä... olen miettinyt ja katsonut lintukirjoista ja tulin siihen tulokseen että ne olisivat räkättirasaan munia ainakin muistuttavat niitä ja pesäkin muistuttaa räkätin pesää mitä nyt netistä katsoin vanhempani aikovat rikkoa ne munat mutta ajattelin onnistuisikohan se jos niitä hautoisi ja sitten pitäisi jossain lämpölampun tapaisessa hautomossa niin voisikohan niistä kuoriutua räkätin poika jos kokeilisi sitä hautoma juttua sit´ten yrittäisimme kasvattaa niitä mutta vielä mieltäni vaiva eräs asia.. ruokitaanko räkättejä tai ylensäkkin tuommosia lintuja heti kun ne kuoriutuu niin madoilla ja toukila vai onko niillä jokin vara ravinto juttu esim ruskuais pussi.. mitä räkätit tarkkaan ottaen syövät toivottavasti joku jaksaa vastata tähän viestiin olisin todella kiitollinen sillä on kyse linnun poikien hengestä.....

1

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Aika toivotonta on kotioloissa ilman hautomakonetta saada munille niin sopivat lämpö- ja kosteusolot että nistä eläviä poikasia saisi aikaan. Jos munia on jo ehditty jonkun aikaa hautoa ja ovat siinä kuusenkaadon aikana päässeet liikaa jäähtymään ovat alkiot todennäköisesti jo kuolleet siihen.

      Jos joku sattuisi kuitenkin onnistuneesti kuoriutumaan, niin vatsaonteloon vetäytyneen ruskuaispussin jämistä riittää poikaselle ravintoa ehkä vuorokaudeksi. Pieniä linnunpoikasia pitää alussa ehkä viikon-parin verran ruokkia tunnin-parin välein ympäri vuorokauden, onkohan teillä tähän mahdollisuutta ja jaksamista? Perusruoaksi useimmille ohuthokkaisille pikkulinnuille ja rastaille voi antaa esim. vähärasvaista jauhelihaa pikku nokareina nokkaan, joku lintujen kalkki-monivitamiiniseos lisäksi voisi olla paikallaan, myöhemmin myös ne madot ja etanat jotta oppivat vähän luonnonruoallekin, ehkä joku pehmeä kissan- tai koiranmuonakin saattaisi kelvata.

      Jos sattuisivat lentokykyisiksi asti kasvamaan niin sitten onkin ongelmana miten opettaa ne tulemaan toimeen luonnossa omillaan, eivät välttämättä osaa ruokaa etsiä ja löytää ja petoja varoa kun ei ole emoa mallia näyttämässä, minulla ei ainakaan ole tuohon mitään ideoita esittää, eli poikasten elämä luonnossa voisi kovasta työstä huolimatta jäädä varsin lyhyeksi...

      Armeliainta sekä itseäsi että lintuja kohtaan olisi varmasti vaan suosiolla heittää ne munat menemään, kesä on vielä niin alussa että räksäemo ehtii vielä hyvin tehdä uuden pesän ja poikaset, eikä ole edes mitenkään uhanalainen laji...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe