"Venytetty mustikka"

Anonyymi

on terveysominaisuuksiltaan marjojen parhaimmistoa ja kysyntä on suurta.
Venytetty mustikka eli haskap sopii Suomeen.
Sitä ei hetkauta helteet eikä lumet.
Mikä on sinun mielimarjasi ?
https://yle.fi/uutiset/3-12522228
Ostin kerran tyrnimehua, koska sen sanotaan myös olevan marjojen
parhaimmistoa, en vain saanut sitä juoduksi. Tyrnin maku on tyrmäävän
- erikoinen... miten sitä saisi alas ?
Ruusunmarja olisi myös parhaimmistoa, mutta sitä en ole löytänyt kuin vauvanruokasoseena kaupasta.
Mistä saatte vitamiininne ?

30

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nyt on marja-aika edessä, mutta tori on kaukana ja metsä vielä kauempana
      eikä marjapensaita kaupunkilaisella ole. Otan purkista vitamiinilisät.
      Kun ei maistu ei tule syötyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja kuin harvoin.

• Anonyymi

Itse syönyt läpi vuoden aikojen 100g.mustikoita joka päivä,niden terveyshyödyn takia.Lisä tietoja löytyy tutkimus jonka teki Turun olulun ja itä-Suomen yliopiston yhtenen tutkmis aihesta!.Mutta luin viime kesänä.Vähän arvostettu vadelma, vattu On ihan samat terveys hyödyt kuin mustikassa ja halvempi pakaste altaista ostettuna kuin kotimainen mustikka.Tyrnin marja samat hyödyt mutta kallis.

• Anonyymi

En ole tiennytkään, että vadelmassa on samat terveyshyödyt kuin mustikassa
        ja että se on halvempikin. Luulisi, että kalliimpi, kun vadelmia on vähemmän
        vai onko ?
        Lääkäri Antti Heikkilä, joka oli aikoinaan paljon julkisuudessa sanoi, että jos syö
        pari-kolme desilitraa mustikoita päivässä saa päivän vitamiinit ja antioksidantit.
        Ei vain tule syötyä.... siitäkään huolimatta, että pakastemarjat eivät ole kovin kalliita.
        Olen miettinyt onko olemassa faktaa, että pakastemarjoissa vitamiinit tallella ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole tiennytkään, että vadelmassa on samat terveyshyödyt kuin mustikassa
        ja että se on halvempikin. Luulisi, että kalliimpi, kun vadelmia on vähemmän
        vai onko ?
        Lääkäri Antti Heikkilä, joka oli aikoinaan paljon julkisuudessa sanoi, että jos syö
        pari-kolme desilitraa mustikoita päivässä saa päivän vitamiinit ja antioksidantit.
        Ei vain tule syötyä.... siitäkään huolimatta, että pakastemarjat eivät ole kovin kalliita.
        Olen miettinyt onko olemassa faktaa, että pakastemarjoissa vitamiinit tallella ?

Mustikat on työläitä poimia metsistä. Vadelmia viljellään, ovat isoja.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ruusunmarjoissa on jättimäärä C-vitamiinia. En ole löytänyt kauppojen pakastealtaista. Piltti ruusunmarjasoseessa on vain vähän ruusunmarjaa
      Suurin osa on päärynää.

• Anonyymi

Ei maistu enää marjat, ne on liian happamia, ei maistu ruokakaan.
      Ei ole nälkä koskaan. En enää tiedä paljonko ihmisen pitäisi syödä päivässä,
      kun nälkä ei kerro, että ruho tarvitsee ruokaa.

Aamulla söin kahvin kanssa yhden karjalanpiirakan ilman mitään.
      Päivän mittaan syön yhden tölkkihernekeiton ja iltapalaksi
      proteiinirahkan.
      Onko se tarpeeksi ?

• Anonyymi

Ei ole läheskään tarpeeksi, olet aliravittu! Tarvitset kuitua, jota saa ruisleivästä ja puurosta, myös hedelmissä ja kasviksissa on kuitua ja lisäksi vitamiineja. Proteiinin puutekkin sinulla on . Lihaa, kalaa ja vaikka kananmunia pitää syödä. Myös maitotuotteita, että saat kalsiumia ja D-vitamiinia. Tee marjoista sokerilla maustettua kiisseliä, niin ei ole hapanta ja maitoa sen kanssa. Kaupasta saa valmiita marjapuuroja ja mehukeittoja.

• Anonyymi

Mitä järkevää voi syödä leivän, puuron ym. tilalla, saadakseen kuidut ja muut aineet?

Kysyy Äiti-56 lääkäri Antti Heikkilältä,
        joka vastaa:

"Esimerkiksi kaikissa vihanneksissa on 8 kertaa enemmän kuitua energiasisältöön nähden kuin viljassa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole läheskään tarpeeksi, olet aliravittu! Tarvitset kuitua, jota saa ruisleivästä ja puurosta, myös hedelmissä ja kasviksissa on kuitua ja lisäksi vitamiineja. Proteiinin puutekkin sinulla on . Lihaa, kalaa ja vaikka kananmunia pitää syödä. Myös maitotuotteita, että saat kalsiumia ja D-vitamiinia. Tee marjoista sokerilla maustettua kiisseliä, niin ei ole hapanta ja maitoa sen kanssa. Kaupasta saa valmiita marjapuuroja ja mehukeittoja.

Kiitos vastauksestasi ! Apua ! Olenko todella aliravittu,
        painoni on kyllä mennyt vähän alaspäin pitkällä juoksulla.

"Kaupasta saa valmiita marjapuuroja ja mehukeittoja."
        Niin saa, monenlaisiakin,
        mutta useimmissa on lisättyä sokeria eikä missään ole juuri marjan marjaa !
        Olen tutkinut tuoteselosteet, litran mustikkakeitossa on noin 10 mustikkaa ja mansikkakeitossa max 5 mansikkaa, loppu on vettä, esanssia ja sokeria (?).
        Niitten ravintoarvo on lähes nolla.

Jos mielestäsi syön aivan liian vähän, pitää jotain keksiä.
        Riittäisikö 2 proteiinirahkaa päivässä proteiininsaantiin,
        siinä on kai kalsiumiakin ?

En tykkää juoda maitoa, mutta rahka maistuu (Valion laktoositon,
        ei lisättyä sokeria, maustettu mangolla tai mustikka-mansikka-maku)

• Anonyymi

Ihan liian vähän syöt. Etkö tunne sitä olossasi ? Ala aluksi syömään edes terveellisiä
        välipaloja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi ! Apua ! Olenko todella aliravittu,
        painoni on kyllä mennyt vähän alaspäin pitkällä juoksulla.

"Kaupasta saa valmiita marjapuuroja ja mehukeittoja."
        Niin saa, monenlaisiakin,
        mutta useimmissa on lisättyä sokeria eikä missään ole juuri marjan marjaa !
        Olen tutkinut tuoteselosteet, litran mustikkakeitossa on noin 10 mustikkaa ja mansikkakeitossa max 5 mansikkaa, loppu on vettä, esanssia ja sokeria (?).
        Niitten ravintoarvo on lähes nolla.

Jos mielestäsi syön aivan liian vähän, pitää jotain keksiä.
        Riittäisikö 2 proteiinirahkaa päivässä proteiininsaantiin,
        siinä on kai kalsiumiakin ?

En tykkää juoda maitoa, mutta rahka maistuu (Valion laktoositon,
        ei lisättyä sokeria, maustettu mangolla tai mustikka-mansikka-maku)

Minulla on myös sellainen vika, että vatsa ei siedä mitään hapanta,
        siksi olen ostanut pakastemarjoja ja tehnyt itse marjakeittoja, niin on marjaakin
        kunnolla mukana. Pienikin määrä sokeria taittaa happamuuden,
        jos sokeria "pelkää". Mustikkakeittoa söin viimeksi lettujen kanssa.
        Ei marjakeittoja ole vaikea tehdä, joskus niistä tulee
        vahingossa kiisseliä, mutta onneksi tykkään kiisselistäkin.

• Anonyymi

Aika ravinneköyhä ateria. Ruokasi ei sisällä lainkaan kasviksia, vitamiinit puuttuvat. Ei löydy kokoviljatuotteita, puuro olisi niin hyvä startti aamulle. Hyvälaatuiset rasvat puuttuvat, esim. lohi olisi erinomainen hyvien rasvojen lähde ja siihen lautaselle vaikkapa uusia perunoita, nyt tuosta ruoastasi puuttuvat d-vitamiinit, c-vitamiinit ym. Etsippäs netistä vihjeitä monipuolisen ja terveellisen aterian kokoamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika ravinneköyhä ateria. Ruokasi ei sisällä lainkaan kasviksia, vitamiinit puuttuvat. Ei löydy kokoviljatuotteita, puuro olisi niin hyvä startti aamulle. Hyvälaatuiset rasvat puuttuvat, esim. lohi olisi erinomainen hyvien rasvojen lähde ja siihen lautaselle vaikkapa uusia perunoita, nyt tuosta ruoastasi puuttuvat d-vitamiinit, c-vitamiinit ym. Etsippäs netistä vihjeitä monipuolisen ja terveellisen aterian kokoamiseen.

Kiitos vastauksestasi ! Olen epäillyt saanko monipuolisesti ravintoaineita,
        mutta en tiedä mitä minun pitäisi syödä ja kuinka paljon, kun olen menettänyt ruokahaluni.
        Elimistöni ei kerro, että se tarvitsee ruokaa eli "polttoainetta".
        Siksi ei tule syödyksi.

Joskus tulen tulokseen, että suuri osa maailman ihmisistä on vegaaneja,
        he pärjäävät pavuilla, linsseillä, riisillä jne. ja onko eläinrasva ollenkaan välttämätön
        ihmiselle ? Ei ole "hyviä" eläinrasvoja, vain eläinrasvat ja keltuainen nostavat
        kolesterolia on jäänyt mieleeni, jotain sentään.

Tiedän sen verran, että elimistö tarvitsee rasvaa ja aivot varsinkin.
        Siksi tungen johonkin ruokaan päivittäin 2-3 ruokalusikallista kasviöljyä.
        Vaikka purkkihernekeittooni. Mutta riittääkö 2-3 rkl ?

Olet oikeassa, "ruokavalioni" on köyhä, havahduin nyt.
        Kasviksia pitäisi lisätä ainakin ja syödä kokojyväleipää, vatsani sietää
        vain kauraleipää. Ongelmia piisaa.
        Perunaa joskus syönkin ja tykkään perunasta.
        Vatsani sietää huonosti vihanneksiakin.

Proteiinin tärkeydestä puhutaan. Siksi syön purkin proteiinirahkaa päivässä,
        se ei kai riitä.
        Onko olemassa erilaisia proteiineja ja onko kaikkia niitä saatava joka päivä
        ja mistä niitä saa ?
        Lihassa on paljon, mutten voi syödä lihaa (gastriitin takia) tai esim. juustoa.

Kiitos kipinästä, jonka annoit ! Pistit minut miettimään.
        Tuntuu hankalalta, mutta aloitan tutkimisen ja "pakkosyömisen",
        nälkää kun en tunne. Mistäköhän se johtuu ? En ole varmaankaan ainoa,
        joka ei tunne nälkää. Paino laskee auttamatta. Olen jo laiha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi ! Olen epäillyt saanko monipuolisesti ravintoaineita,
        mutta en tiedä mitä minun pitäisi syödä ja kuinka paljon, kun olen menettänyt ruokahaluni.
        Elimistöni ei kerro, että se tarvitsee ruokaa eli "polttoainetta".
        Siksi ei tule syödyksi.

Joskus tulen tulokseen, että suuri osa maailman ihmisistä on vegaaneja,
        he pärjäävät pavuilla, linsseillä, riisillä jne. ja onko eläinrasva ollenkaan välttämätön
        ihmiselle ? Ei ole "hyviä" eläinrasvoja, vain eläinrasvat ja keltuainen nostavat
        kolesterolia on jäänyt mieleeni, jotain sentään.

Tiedän sen verran, että elimistö tarvitsee rasvaa ja aivot varsinkin.
        Siksi tungen johonkin ruokaan päivittäin 2-3 ruokalusikallista kasviöljyä.
        Vaikka purkkihernekeittooni. Mutta riittääkö 2-3 rkl ?

Olet oikeassa, "ruokavalioni" on köyhä, havahduin nyt.
        Kasviksia pitäisi lisätä ainakin ja syödä kokojyväleipää, vatsani sietää
        vain kauraleipää. Ongelmia piisaa.
        Perunaa joskus syönkin ja tykkään perunasta.
        Vatsani sietää huonosti vihanneksiakin.

Proteiinin tärkeydestä puhutaan. Siksi syön purkin proteiinirahkaa päivässä,
        se ei kai riitä.
        Onko olemassa erilaisia proteiineja ja onko kaikkia niitä saatava joka päivä
        ja mistä niitä saa ?
        Lihassa on paljon, mutten voi syödä lihaa (gastriitin takia) tai esim. juustoa.

Kiitos kipinästä, jonka annoit ! Pistit minut miettimään.
        Tuntuu hankalalta, mutta aloitan tutkimisen ja "pakkosyömisen",
        nälkää kun en tunne. Mistäköhän se johtuu ? En ole varmaankaan ainoa,
        joka ei tunne nälkää. Paino laskee auttamatta. Olen jo laiha.

Minä ostan kaupasta usein myös proteiinijuomia, tavallaan urheilijoille tarkoitettuja, mutta voihan niitä muutkin käyttää. Niissähän on lisättynä joitain vitamiinejakin. Minustakin rahkat on hyviä ja mainioita välipaloinakin. Riisin sekaan laitan punaisia linssejä, tai papuja, on ihan hyvää ja vähän kalaa myös sekä oliiviöljyä. Lihaa minäkin käytän tosi vähän. Varmaan kannattaa c-vitamiinitabletteja käyttää, jos ei voi esim. marjoja tai hedelmiä syödä.

• Anonyymi

Vadelmat olisivat halvempia kuin mustikat ?
      Olin aikeissa ostaa pakastettuja tehdäkseni kiisseliä tai keittoa.
      Vadelmat maksavat keskimäärin 25 euroa kiloa ja mustikat kympin kilo.

• Anonyymi

Kyllä oikeat mustikat sopivat Suomeen ihan parhaiten, tuossa takametsässä niitä muhii kymmenet ellei sadat litrat, kunhan vähän enemmän tulisi nyt sateita, niin on ollut näillä kulmilla sateetonta, kolme pisaraa tuli aamusella ja siinä yli kuukauden sateet.

• Anonyymi

""Siksi tungen johonkin ruokaan päivittäin 2-3 ruokalusikallista kasviöljyä.
      Vaikka purkkihernekeittooni. Mutta riittääkö 2-3 rkl ?""

Tyypillinen väärinkäsitys
      Rypsiöljyä ei oteta erikseen eikä oliivi ...

Jos se olisi terveystuote niin sitä kaadettalsiin edullisena lotraamalla joka ruokaan

Rypsiöljyllä korvataan sianrasva (kookos muuten on sianrasvaa eikä kuulu suomalsiseen, siinä on lauriinia joka vähän helpottaa mutta sianrasvaa,)

Eihän kukaan syö ylikallista tyrniä
      Mustikka on ihan hyvä

• Anonyymi

Kyllä minä syön tyrniä, saan sitä ilmaiseksi tyttäreltä, hän viljelee marjoja.

• Anonyymi

Mikä väärinkäsitys ? Elimistö tarvitsee rasvaa välltämättä. Jos ei saa ruuasta rasvaa
        on kai hyödyllistä syödä 2-3 rkl kasviöljyä vrk:ssa ?

• Anonyymi

Ihmisen elimistö tarvitsee rasvaa joka päivä mm. solujen rakennusaineiksi, elintoimintojen säätelyyn ja rasvaliukoisten vitamiinien (A, D, E, K) lähteeksi.

Kun keho saa liian vähän energiaa, alkaa nälkiintynyt elimistö (huom! ei liity läheskään aina painoon) käyttää kehon omia kudoksia energianlähteenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä väärinkäsitys ? Elimistö tarvitsee rasvaa välltämättä. Jos ei saa ruuasta rasvaa
        on kai hyödyllistä syödä 2-3 rkl kasviöljyä vrk:ssa ?

sitä ei syödä erikseen lisäämällä tarpeettomaan ruokaan

tottakai pönttö saa tehdä mitä vain
        se että sanotaan että rypsiöljy on terveellistä niin sillä korvataan sianrasva
        ei lisätä sinne sun tänne

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olet pönttö. Ei rypiöljy ole sianrasvan korvaaja, ei kinkun läskireunusta millään öljyllä voi korvata. Salaattiin ei ole koskaan sianrasvaa laitettu, mutta rypsiöljystä saa siihen terveellisen kastikkeen.

• Anonyymi

Kirjoitat täyttä soopaa. Menehän katsomaan netistä rypsiöljyn terveellisyys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"sitä ei syödä erikseen lisäämällä tarpeettomaan ruokaan"
        Mihin tarpeettpmaan ruokaan ?
        Jos on nälkä ja syö ei mikään ruoka ole tarpeeton.
        Öljyä voi lisätä mihin mielii.
        Ihan mihin huvittaa. Ei ole kieltoa olemassa.

• Anonyymi

Kasviöljyt ovat terveellisempiä kuin sianrasva. Rypsiöly erikoisesti. Se on monipuolisempi kuin oliiviöljy, ja paremman makuista.
      Ripautan sitä salaattiin tai minne ruokaan huvittaa.
      En syö minkään sorkkaeläimen mitään osaa.

• Anonyymi

rypsiöljy on terveellinen suhteessa sianrasvaan
      mutta se ei ole tarkoitettu erikseen juotavaksi kuten ivtuileva provopönttö
      täällä selittää

• Anonyymi

Suomessa on viime vuosikymmeninä kannustettu ihmisiä hyvinkin niukkaan öljynkäyttöön. Sen ei tosiaankaan pitäisi olla niin. Jos ei ole painonnousuongelmaa, niin sitä, paljonko ruokaan laittaa öljyä, tai sitä juo, ei tarvitse edes pohtia

• Lakka on numero yksi. Juolukka taaseen paree kuin mustikka.

Lakkaa lettujen kanssa tai corn flaksien. Nam.

• Anonyymi

😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

🍒 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017491286of

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1121
    2. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      76
      1060
    3. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      60
      971
    4. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      36
      935
    5. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      41
      883
    6. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      66
      882
    7. Suomalaisten enemmistö: YLE on puolueeton ja luotettava

EVA:n teettämän tutkimuksen mukaan 49%, siis käytännössä puolet kansasta, pitää YLEä puolueettomana ja 75% luotettavana.
      Maailman menoa
      161
      853
    8. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      42
      771
    9. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      41
      758
    10. Mua pelottaa.

Jotain nyt on. Onko vakavaa?
      Ikävä
      42
      664
    Aihe