Yksinäiset hautajaiset

Anonyymi

101

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Itse haluaisin "viettää" hautajaiseni, jossa kaikki läsnäolijat itseäni lukuunottamatta ovat maksettuja vieraita. Sukulaisia en kaipaa enkä ketään muutakaan tuttua. Pappi ja kuusi kantajaa urakkapalkalla. Lyhyt puhe "maasta sinä olt tullut ..." ja sitten kuoppaan.


    • Anonyymi

      Kun yksinäinen ihminen kuolee, ovat hänen hautajaisensa yhtä yksinäiset. Honkanummen kappelissa Vantaalla järjestetään joka viikko yhteishautajaisia,
      joissa vainaja siunataan ilman saattoväkeä.

      Vaikka hautajaisiin ei osallistu saattajia, siunaustilaisuus hoidetaan yhtä arvokkaasti kuin satapäisen omais- ja ystäväjoukon läsnä ollessa. Myös siunaamisen kaava on sama.

      Onko kukaan näin yksin?
      Vahtimestari Seija Rautasalo on työskennellyt Honkanummen hautausmaalla 15 vuotta.

      "Alussa en voinut uskoa, että joku voisi olla niin yksin, ettei hänellä olisi yhtään saattajaa."

      Tänään Jim Semberin tehtävänä on yhden yksinäisen uurnan saattaminen maahan. Yksinkertainen puu-uurna odottaa pienessä kappelissa, josta yleensä omaiset noutavat vainajan.
      Nyt saattajaksi pääsee vain paikalle sattunut pikkulintu.

      • Anonyymi

        On se surullista, vaikkei siitä itse tiedäkään mitään enää, mutta ennen kuolemaansa tietää,
        ettei ketään tule. Ainoa "saattaja" paikalle sattunut pikkulintu.


      • Anonyymi

        Niinpä!Ennen muistaksen oli torstai päivät Honkanumen hautausmaa,jolloin yksinäiset siunattiin ja montakin arkkua saman aikaan sattoi tilaisuus olla.Ei yhtään sattajaa!


    • Anonyymi

      Olen yksin. Olen miettinyt sitä, että kun kuolen, kuka joutuu siivoamaan asuntoni
      ja ylipäätään järjestelemään asiani. hautajaisten järjestelyt, perukirja jne.
      Pitäisi lähteä valitsemaan arkku itselleen ja sopimaan asioista hautajaistoimistoon.
      Nyt tuntuu siltä, etten vielä pysty arkkuani valitsemaan. Näkisin itseni siinä
      makaamassa joka yö ja päivä.

    • Anonyymi

      Tuossa vaiheessa tuskin on merkitystä, kun sielu on jo vapautunut?😇

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kolmet pienimuotoiset korona-ajan hautajaiset ilman ongelmaa.
      Maanpäälle ei ketään jätetä.

    • Anonyymi

      Voi olla mullakin,jos vanhaksi elän!

    • Anonyymi

      Sitä mieltä,,,,,

      hyvin monet nyky ihmiset ovat itse valinneet loppuelämänsä yksin elettäväksi, syitä on monia ,
      mutta yksin eletty elämäki on arvokas,
      voi olla että useat yksin eläneet ihan tietoisesti ovat asennoituneet yksin kuolemaan,

      onhan runoki olemassa,

      "yksin olet sinä ihminen
      yksin keskellä kaiken

      yksin tänne sä syntyvä oot
      yksin kuoleva oot,, "


      sitäpaitsi onhan suomessa a i n a PAPPI ja Kanttori paikalla,

      ja sitä mieltä jokainen yksinäinen ihminen
      ON ARVOKAS JUMALAN edessä

      tulee olla myös ihmisten edessä
      ja koko seurakunnan edessä
      vaikka on kuollu yksin
      ja yksin myös haudataan,

      sillä hänelläki ON ollu elämä, voi olla että hyvinki työteliäs elämä,
      elämän kolhut ja myrskyt ovat vain ajaneet ihmisen yksin eläjäksi,
      ilmeisesti suojatakseen enimmiltä kolhuilta itseään,
      näin arvelen,

      mutta muistakaa
      JOKAINEN IHMINEN ON ARVOKAS JUMALAN EDESSÄ


      suuri kiitos kristinuskoiselle surakunnallemme,
      seurakuntaa hautaa kaikki kuolleet
      arvostaen
      ARVOKKASTI

      loppujen lopuksi
      kukaan meitä ei olekkaa aivan yksin,
      on Luoja Jumalamme ja kristinuskoinen seurakuntamme,,,
      Pappi ja Kanttori,,,

      • Anonyymi

        "hyvin monet nyky ihmiset ovat itse valinneet loppuelämänsä yksin elettäväksi, syitä on monia"
        Vanhana et mitään valitse. Sinä jäät yksin.


      • Anonyymi

        Kiitos lämmittävästä kirjoituksestasi ano 10:43 🧡


    • Anonyymi

      Polttohautaus ilman jumalaa.

      • Anonyymi

        jaaa, no se on sinun toiveesi,,,


        minulla on Jumala JeesusKristus aina seurassa,
        tulee olemaan myös kuoleman hetkellä,
        on myös polttohautauksen jälkeen kanssani,,, siellä jossaki,,
        en ole koskaan yksin,

        vaikka siltä näyttää kun asun yksin,
        kun muu perhe on jo lentäny pois pesästä,
        ja puolisoki nukkuu ijäistä untaan,,,


      • Anonyymi

        Ei mikään toive.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole enää läheisiä sukulaisia elossa, lapsi on kuollut, eikä ystäviä
      ole elossa. Lähden tuonpuoleiseen yksin. Elämä on ollut lohdutonta
      jo kauan.

      • Anonyymi

        niin,
        tämä vanhuus on tosi hankalaa aikaa

        kuoleman ootteluun pitkästyy,

        ja kun kunto ei riitä enään mihinkää mielekääseen tekemiseen,

        vanha ihminen on turha olento,
        ainaki minä olen ollu jo kauan pitkästyny ootteleen loppu-laskentaa,
        sitä ennen autoilen ja soppailen,
        ajankuluksi,
        ku muuhun en enään kykene,

        yksin aattelin minäki kuolla,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin,
        tämä vanhuus on tosi hankalaa aikaa

        kuoleman ootteluun pitkästyy,

        ja kun kunto ei riitä enään mihinkää mielekääseen tekemiseen,

        vanha ihminen on turha olento,
        ainaki minä olen ollu jo kauan pitkästyny ootteleen loppu-laskentaa,
        sitä ennen autoilen ja soppailen,
        ajankuluksi,
        ku muuhun en enään kykene,

        yksin aattelin minäki kuolla,

        No sitten meitä on kaksi. Ei ollakaan yksin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin,
        tämä vanhuus on tosi hankalaa aikaa

        kuoleman ootteluun pitkästyy,

        ja kun kunto ei riitä enään mihinkää mielekääseen tekemiseen,

        vanha ihminen on turha olento,
        ainaki minä olen ollu jo kauan pitkästyny ootteleen loppu-laskentaa,
        sitä ennen autoilen ja soppailen,
        ajankuluksi,
        ku muuhun en enään kykene,

        yksin aattelin minäki kuolla,

        ".....vanha ihminen on turha olento"
        Jos iäkäs ihminen ajattelee näin, jotain on pielessä yhteiskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ".....vanha ihminen on turha olento"
        Jos iäkäs ihminen ajattelee näin, jotain on pielessä yhteiskunnassa.

        Aikuisilla lapsilla on niin kova meno, ettei vanhempiaan muista.
        He elävät muissa (pinnallisissa?) maailmoissa. Siihen ei kuulu ikääntyneet läheiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten meitä on kaksi. Ei ollakaan yksin !

        11:41
        hyvä tietää,,

        voitaisiin lähteä käsi-kädessä,,, sitten joskus,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin,
        tämä vanhuus on tosi hankalaa aikaa

        kuoleman ootteluun pitkästyy,

        ja kun kunto ei riitä enään mihinkää mielekääseen tekemiseen,

        vanha ihminen on turha olento,
        ainaki minä olen ollu jo kauan pitkästyny ootteleen loppu-laskentaa,
        sitä ennen autoilen ja soppailen,
        ajankuluksi,
        ku muuhun en enään kykene,

        yksin aattelin minäki kuolla,

        Sinä 11:39 pistelit asian tosi hyvin. Eläydyin ihan, ollen samanlainen ja samanlaisissa fiiliksissä. On minulla kyllä sukuakin muualla maassa, mutta kyllä silti tuntuu just tuolta. Se minua kristillisesti uskovana ihmisenä auttaa, kun esirukoilen sukulaisteni ja muiden tuttujen puolesta. Sillä on merkitystä, mikä auttaa minua kokemaan, että minulla on merkitys, tarkoitus. En ole sattumalta täällä. Etkä sinä.


    • Olen viime aikoina osallistunut useampiin hautajaisiin,
      jotain niistä erilaisista lähtöjuhlista kuitenkin puuttui.
      Siunaus viimeiselle matkalle.

      Eli kun olen saanut elää pitkän elämän
      monenlaisen siunauksen saattelemana,
      niin haluan myös viimeiselle matkalleni siunauksen.
      siirryn sitten tuonpuoleiseen yksin tai sukuni saattelemana.

      Toisaalta voi kysyä, jos on elämä mennyt yksin ja muitten unohdettuna,
      niin miksi pitäisi olla suuri saattojoukko viimeiselle matkalle.
      Ketään ei saisi jättää yksin elämänsä aikana.
      Yksikin ihminen riittää.
      Yksinäisyys ja välinpitämättömyys on lisääntynyt.

    • Anonyymi

      Tulin miettineeksi, että kyllä ihminen jo hiukan nuorempana voi valita yksinäisen tien. Siihen todella vaikuttanee elämän kolhut. Jokin asia on satuttanut mieltä niin, että on valinnut oman yksinäisyytensä, eli ehkä erakoitunut.
      Kun tulee lähdön hetki, voi olla että ketään ei ole saattamassa. Vain pappi ja kanttori ja ne pikkulinnut kesäaikaan.
      Tulee mieleeni sarjakuva Kamala Luonto, jossa eläimet edustavat ihmisluonteita. Siinä on majava, johon itse aina samaistun. Kannattaa lukea, jos käsiin sattuu tämä pikkusarjakuva.

      • Anonyymi

        Luonnoneläimissä urosta ei tarvita joten vanhana poistetaan laumasta yksinäisyyteen turhana kulunkina (tai tapetaan etuajassa)


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tänään voi katsoa tv:ssä omat yksinäiset hautajaisensa:
      "Kukaan ei tullut vainajan hautajaisiin – ainoastaan pappi ja kanttori olivat läsnä
      Dokumentissa päästään mukaan seuraamaan Harri Juhanin viimeistä matkaa."

      Voi olla yksin vieraana omissa tulevissa hautajaisissaan. Absurdia.
      Rohkenisiko ? Kestääkö herkempi ihminen ylipäätänsä katsoa ?

    • Anonyymi

      Jos ei eläessä enää tapaa tuttaviaan, niistä tulee ajan myötä entisiä ja miksi pitää olla hautajaisissa jos ei eläessäänkään tavata, turhaa se enää silloin on muistaa.

      • Anonyymi

        En pitänyt juhlia, kun tasavuosia täytin. Miksi pitäisin sellaisille sukulaisille, jotka eivät muutenkaan vaivaudu paikalle. Ei kiinnosta sellaiset sukulaiset millään tavalla. Itse vaivauduin paikalle mutta he eivät. Nyt ei vaivaudu minäkään heille. Pitäkööt tunkkinsa.


    • Anonyymi

      Pitäisi tehdä hyvä testamentti ja laatia ohjeet hautaamisesta ja miten ja minne. En kuulu mihinkään srk ja jos en tee pätevää testamenttia sukua oleville useille serkuille niin perintö menee valtiolle, kunnalle kun ensisijaisia läheisiä ei ole elossa enää. Mikään pahan tekeväisyys tai huuhaa järjestö ei tule kysymykseen. Päätän myös vanhempieni elämäntyön hyödystä omani lisäksi. Se on hyvin painava asia.
      Nuorempana ajattelin että tuhkaus olisi tapa mutta kun jouduin hoitamaan läheisen hautaamisen sillä tavalla niin muutin mieleni. Hautapaikka jossa läheiseni on jo, on toisessa kunnassa johon käy arkkuhautaus. Omaiseni asuu kauempana niin ajattelen sen haudan hoidon jatkumista. Jos en määrää paikasta ja tavasta ne tekee itselleen helpomman koska on sukuhautoja joihin en kuulu,enkä halua ja valitsee nykyisen asuinkunnan ja tuhkauksen. Sitten papin valinnasta määräys. Ohjeet voi uusia tilanteen mukaan mutta testamentti olisi parasta tehdä heti. Aika kuluu nopeasti kun seurannut mitä muutoksia maailmassa tapahtuu ja tulee tapahtumaan. Ne on hyviä asioita. Netti on ollut hyvä lähde viime vuodet.

      • Anonyymi

        Kantajille konjakkipullo
        Julkaistaan rantojen miesten lehdessä
        6 ensimmäistä tullutta saa


    • Anonyymi

      Ei se vainaja takuulla enää välitä ketkä tulevat paikalle tai jättävät tulematta. Mielensä pahoittaa ne vielä elävien kirjoissa olevat.

      • Anonyymi

        poissa olevat pahoittavat mielensä poissa olevien ollessa poissa


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tiedättekö keinon, miten estää hautajaisissa hervoton nauruun purskahtaminen jännityksestä jos vaikka joku kutittaakin?

      Hervotonvon hillitön naurunpurskaus, oikein 10minuuttia kestävä remalla kesken toimituksen valtaa kirkkosalin!

      Tuollaisen voi estää laittamalla suuhun jotain erittäin pahanmakuista jotain juttua jotta on jatkuvasti väkisinkin oksettava ja nyrpeä olo sekä naama.

    • Anonyymi

      yks hailee kun kuollu niin on kuollu, eläessä pitää kunnioittaa ei sit kun kuollu 🙏

    • Anonyymi

      Se on kulttuurinen asia, että saatetaan läheinen viimeiselle matkalle.
      Suomi ei ole Intia, jossa heitetään suoraan rovioon.

      • Anonyymi

        Kyllä Intiassakin saatetaan sinne rovioon. Ei se vainaja sinne itse mene. Suomessakin voi vainaja mennä kappelista suoraan krematorioon poltettavaksi. Ei periaattessa paljonkaan eroa tuossa asiat toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Intiassakin saatetaan sinne rovioon. Ei se vainaja sinne itse mene. Suomessakin voi vainaja mennä kappelista suoraan krematorioon poltettavaksi. Ei periaattessa paljonkaan eroa tuossa asiat toisistaan.

        Vainaja tulisi polttaa mahdollisimman pian kuoleman jälkeen. Intiassa erityinen hautajaispappi sekä ihanteellisesti vainajan poika suorittavat hautajaisrituaalin. Vainaja kannetaan polttopaikalle kulkueessa, johon ainoastaan miehet osallistuvat. Roviopaikalla vainaja koristellaan kukin, santelipuun tahnalla, Gangesin vedellä ja tulsin eli pyhän basilikan lehdillä. Tämän jälkeen lausutaan hymnejä ja mantroja, ja pappi lukee katkelmia Bhagavad Gitasta.

        Ihanteellisesti vainaja tulee polttaa avotulella. Intiassa rituaali huipentuu kallon murskaamiseen, jonka vainajan poika tekee bambukepillä. Tällöin vainajan sielun ajatellaan vapautuvan lopullisesti kuolleesta kehosta. Polttamisen jälkeen vainajan tuhkat sirotellaan pyhään jokeen kuten Gangesiin.

        Hautajaisrituaalin jälkeen alkaa suruaika, jolloin suoritetaan vainajan sielunmatkaa avittavia sururituaaleja (shrāddha). Intensiivisin suruaika kestää kaksi viikkoa, jonka kuluessa ystävät tuovat sureville omaisille ruokaa. Kahdentenatoista päivänä suoritetaan sapindîkarana –rituaali, joka yhdistää vainajan esi-isien joukkoon. Tämän jälkeen vainajaa muistellaan periodisesti päivittäin, kuukausittain tai vuosittain.


    • Anonyymi

      Jos ei kuulu mihinkään seurakuntaan se ei tarkoita että on ateisti eikä Jumalankieltäjä. Kun näkee mitä touhua luterilaiset on viime aikoina tehneet ja sanoneet olen ollut tyytyväinen että erosin kymmeniä vuosia sitten enkä ole maksanut veroja. Joku vuosi sitten eräskin pappi puhui valvovasta silmästä,että sellaista väkeä on srk töissä ja sitten srk työntejöiden outo kiintymys ja maahan tunkijoiden hyyssäys ja politikointi mediassa.

      • Anonyymi

        Juu, ei kirkkoon tarvitse kuulua uskoakseen. Uskoa voi ilman kirkkoakin.


    • Anonyymi

      Ei kestä katsoa ko. ohjelmaa.

    • Anonyymi

      Minä en edes halua ketään hautajaisiini, vaikka välit kunnossa. Tekopyhää touhua. Lähden yksin.

      • Anonyymi

        Et ilman muitten ihmisten apua pääse lähtemään.


    • Anonyymi

      Yksin tullaan maailmaan ja yksin lähdetään.

    • Anonyymi

      Pidin puolisolleni vanhan ajan hautajaisen
      seurakunta sali varattu,
      ruokatarjoilu ,,, jälkiruuaksi kahvit kakkuineen
      papin puhe, ja kanttorin johdolla joitaki lauluja,
      sukulaisia,, siis hautajais vieraita noin 30-40 oli puolisoani saattamassa matkalle ikuisuuteen,,

      kun itse kuolen,
      mun hautajaiset on pienet, oma lapset perheineen,
      siis pienet hautajaiset, lähiomaisten saattamana lähden ikuisuuteen,
      de on toiveeni,

    • Anonyymi

      Hassua kun ihminen tulee vanhaksi
      ei enään kaipaakaan juurikaan entisiä kavereita,
      heitä muistelee kyllä mutta ei jaksa enään ottaa yhteyksiä jos joku on vielä elossa,
      niistä ku on suurin osa jo kuollu,
      vanha ihminen viihtyy ihan hyvin yksinki,

      • Anonyymi

        Aika vanha pitää olla jos aina viihtyy yksikseen kyllä minä ainakin silloin tällöin haluaisin nähdä muitakin kuin oman itseni vaikka yksinänikin viihdyn kun ei muita vaihtoehtoja ole.


      • Anonyymi

        Sinä 22:55. Mä olen kokenut myös noin. Ennen niin tärkeät kaverisuhteet menettävät merkitystään, lopulta häviävät. Olen ajatellut, että se johtuu vain siitä, että ne asiat mitkä ennen yhdistivät ja mistä jutteli eivät enää ole ajankohtaisia. Asiat kertakaikkiaan loppuvat. Ei ole enää mistä puhuu. No, aina voi vaihtaa tiedot, mitä vaivaa ja sairautta on menossa, siinä se.


    • Anonyymi

      Otin nukahtamislääkkeen puolikkaan,
      se vaikuttaa jo ,
      nyt on pakko köpittää vuoteeseen,

      uskon, nukun varmaan koko yön hyvin


      kauniita unia,,

      huomenna kirjotellaan lisää,
      tiiä mitä hauskaa me vielä keksittäisiin,,,,,,,,,,

      nukkukaa hyvin
      olkoon luoja kanssanne,,,

    • Anonyymi

      Pappi suorittaa siunauksen oli vainajalla saattajia tai ei. Se on viimeinen palvelus ihmiselle, eikä sen hartaus kärsi, vaikka muita osallistujia tilaisuuteen ei olekaan.

    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä nykyaikausta surkuttelun kulttuuria. Tehdään oikein tv-ohjelma "tulkaa surkuttelemaan". "Voi raukkaa".
      En vähättele tuon yksin lähtijän elämää, en kuolemaa. Vainaja ei hautajaistilanteessa ole moksiskaan mitä tapahtuu.
      Mahdollinen "yhteen revitty" saattoväki hurskahtelee ja siunailee "Se oli Kalevi omantiensä kulkija". "Erakkona asui, ei paljon näkynyt". Siinä pääasia on se kakkupala, kahvi ja jollekin surkuttelu. "Kalevi" sasytaisi hyvinkin olla pahoillaan, miksi nuo tekopyhät haaskalla.

      • Anonyymi

        Syrjäytynyt ihminen josta kukaan ei välittänyt.


    • Anonyymi

      Tuollaiset ovat ne ainoat oikeat hautajaiset. Turhaa tuonne haudalle ja kappeleihin noita tekopyhiä "kekkereitä" ja palvontaa järjestää. Mitä vähemmän sakkia hautajaisissa sen parempi. Paras tilanne on juuri tuollaiset, hautajaiset, joissa ei ole ketään.

      • Anonyymi

        Mitä ihmeen tekopyhiä kekkereitä ja palvontaa ?


      • Anonyymi

        Aivan samaa mieltä. Kyllä saattoväki voisi keksiä jonkun muun syyn kokoontua. Siunailla voi sitten ihan mitä vaan.
        Hautajaiset entiseen malliin koko kylän tapahtuma ovat ohi.
        "Vain läheisempien läsnäollessa". Jos ei vainaja halunnut eläissään olla läheinen kenellekään, niin ei niiden "läheisten" tule tuppautua hautajaisiin ja olla ulkokullattuja.


    • Anonyymi

      Täysin samaa mieltä.

      • Anonyymi

        Ittes kanssa oot samaa mieltä :D


    • Anonyymi

      ON oikein HYVÄ että hautajaisista on tullut pienet,

      kultuuri muuttuu,
      samoin kuin muuki maailmassa on kokoajan muutoksen kourissa,

      vain läheisten saattamana vainaja ikuisuuteen,
      se riittää minulle,

      joskus miettiny, kun katoaisi kokonaan ennen kuolemaa, ei tarvis pitää edes hautajaisia,,,

      meneeköhän maailma ja kultuuri vielä siihen
      että ei pidetä enään edes ollenkaan hautajaisia,

      ilmoitetaan vaan että seki ihminen on kuollu ja kuopattu,,

    • Anonyymi

      Parasta hupia saa aina välillä näistä sanomalehdissä olevista muistokirjoituksista. Siinä vainajaa ylistetään ja kehutaan vaikka todellisuudessa oli eläessään täysi mulkku.

      • Anonyymi

        Sinäkö sen tiedät ? Tunnetko kaikki vainajat ?


    • Anonyymi

      En jaksanut lukea koko ketjua, mutta melko puhutteleva asia kuitenkin henkilöistä joilla ei ole ketään elämässään.

      Mutta entäs teeman tilanteessa olevat kirkkoon kuulumattomat uskonnottomat, angostikot ja ateistit, jotka eivät edes halua minkään muotoisia siunaistilaisuuksia tai pappeja jaarituksineen viimeiselle tripilleen ... miten heidät kuopataan tai kuopataan krematoinnin jälkeen.

    • Anonyymi

      Maailma oletteko huomanneet, tajunneet on ollut muutoksessa jo jonkun aikaa. Peruskorjausta kuten vanha iso talo jolloin mädäntyneet ja vinot väärät osat poistetaan,siivotaan roskat ja sitten korvataan ja rakennetaan uudella kestäväksi ja entistä paremmaksi jossa säilyy kaikki hyvät asiat.
      Mielenkiintoisia aikoja tulossa joten älkää nyt katselko lusikoita pois heittoa varten.

    • Anonyymi

      Olen ollut kirkkoonkuulumattomien jäähyväistilaisuuksissa.
      Niissäkin puhutaan, mutta ilman uskonnollisia Jeesus-juttuja ja kukat lasketaan arkulle.
      Uurna on laskettu läheisten kesken ilman pappia.

      • Anonyymi

        Yes, mutta tuossa yllä oli kyse henkilöistä, angostikoista ja ateisteista, joilla ei ole _ketään_ viimeisen tripin hetkeen.

        Ilmeisesti Suomessa hautaaminen on kuitenkin kirkon monopoli, eli se väkisinkin tunkee tilanteeseen jollakin tavalla. Ilmeisesti tuhkiakaan ei saa kipata minne tahansa, vaikka jonkin joen varteen tai mereen?

        Tästä tulee mieleen se miten kaikkien olisi hyvä tehdä hoitotestamentti, jossa myös viimeisen tripin hoitamisita koskevat tahtoasiat ilmaistaan.


    • Anonyymi

      Siunaus- ja muistotilaisuus antavat mahdollisuuden surra yhdessä sukulaisten ja ystävien kanssa, mikä voi auttaa surutyössä eteenpäin.
      On tärkeää, että hautajaisista jää kaunis muisto.
      Kiitosjuhla - siitä, että hän oli osa elämäämme.

      Yksinäiselläkin on useimmiten joku läheinen, ystävä tai tuttu
      joka haluaisi olla mukana siunaustilaisuudessa,
      mutta aina ei löydetä hänen läheisiään.
      Olenpa lukenut, ettei aina kovasti etsitäkään omaisia.
      Ystävistä ei tietenkään voi olla tietoa missään rekisterissä.

      • Anonyymi

        13.07.2022 12:14 Kommentti sinulle, että eiks voitaisiin etukäteen kirjoittaa paperille tiedot ketä tunnenne ja ketkä ovat sukulaisia, joille toivoisin kuolemastani ilmoitettavan. Tämmöisen itse tehdyn asiakirjan voi sitten säilöä kotiinsa (tai laitoksessa) helposti löydettävään paikkaan.


    • Anonyymi

      On heitäkin, jotka kieltää muiden tulon hautajaisiinsa ja vain omat lapset ja heidän lapset. Ymmärrän ja en menis.

      • Anonyymi

        Siunaustilaisuuteen vai hautajaisiin ?


      • Anonyymi

        "On heitäkin, jotka kieltää muiden tulon hautajaisiinsa ja vain omat lapset ja heidän lapset. Ymmärrän ja en menis."

        Sitten on myös tahoja jotka estävät läheistenkin, kuten vanhempien, sisarusten tai lasten hautajaisiin osaalistumisen ja heille ei välttämättä edes tiedoteta läheisen kuolemasta.

        Kuvattu tilanne on mm. Jehovan todistajista erotetuilla tai itse eronneilla, joita kartetaan täysin, eristetään ja kohdellaan kuin jo kuolleita. He eivät voi osallistua edes läheistensä hautajaisiin.


    • Anonyymi

      Onneksi saa yksin ja rauhassa lähteä.

      • Anonyymi

        "Onneksi saa yksin ja rauhassa lähteä."

        Niin, ei ne saatetutkaan saattajistaan kuoltuaan ole tietoisia ... miten oletat hautajaisesi tulevan järjestetyiksi j avarsinkin jos hoitotestamentti on tekemättä jatarvitaanhan kuoppaamiseen ja / tai krematointiin ihmisiä ja kirkkomonopoli on kuvassa mukana, koska kirkosta riippumattomia free lanceri-hautajaisia ei liene Suomessa ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi saa yksin ja rauhassa lähteä."

        Niin, ei ne saatetutkaan saattajistaan kuoltuaan ole tietoisia ... miten oletat hautajaisesi tulevan järjestetyiksi j avarsinkin jos hoitotestamentti on tekemättä jatarvitaanhan kuoppaamiseen ja / tai krematointiin ihmisiä ja kirkkomonopoli on kuvassa mukana, koska kirkosta riippumattomia free lanceri-hautajaisia ei liene Suomessa ole olemassa.

        Vähämpä teillä on tietoa eri hautajaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähämpä teillä on tietoa eri hautajaisista.

        "Vähämpä teillä on tietoa eri hautajaisista."

        Mihin tuo mitään ilmaisematon provohenkisyys oli olevinaan vastaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi saa yksin ja rauhassa lähteä."

        Niin, ei ne saatetutkaan saattajistaan kuoltuaan ole tietoisia ... miten oletat hautajaisesi tulevan järjestetyiksi j avarsinkin jos hoitotestamentti on tekemättä jatarvitaanhan kuoppaamiseen ja / tai krematointiin ihmisiä ja kirkkomonopoli on kuvassa mukana, koska kirkosta riippumattomia free lanceri-hautajaisia ei liene Suomessa ole olemassa.

        En kuulu kirkkoon joten ......


    • Anonyymi

      Persaukinen ei käy mihinkään, ei se sovi.

    • Anonyymi

      Tämä on oikein kiinnostava ja antoisa ketju, kiitos.
      Olen ja elän myös hyvin yksin, mutta luulen että kuoltuani nuoremman polven sukulaisista löytyy joku, joka jotenkin hoitaa asioitani mitä jää. Sukulaisia asuu muualla maassa.

      Yritän toimia ennalta, rauhoittaa minua itseäni. Olen täyttänyt hautaustoimistosta saatavan siunaus- ja hautajaistilaisuuteen tarkoitetun vihkosen, johon saa samaan kirjoitettua kaikki asiat, ohjeet, toiveet. On eräänlainen hautaustestamentti, laadittu valmiille pohjalle. Se on hyvä täyttää ja käyttää, jollei ole ketään asiainhoitajaa tiedossa. Hoidettakoon kuolemaani liittyvät asiat sitten vaikka yhteiskunnan/sosiaalipuolen toimesta.
      Tuohon hautajaisohjevihkoseen olen myös niitannut kiinni pienen yhteystietoluettelon, johon olen laittanut niiden ihmisten nimet ja numerot, joille toivon kuolemastani ilmoitettavan. Pidän sitä kohteliaana puoleltani, että jäljelle jäävät saavat tiedon poistumisestani. Monetkin ihmiset kyllä aikoinaan olivat tärkeitä, ja minäkin heille, vaikka nyt on yksinäistä. Päivitän yhteystietoluetteloa välillä, tarkistan onko tullut muutoksia tuntemilleni ihmisille. Kirjoitettuja ohjeita ja toiveita voi aina päivitellä ja muutella.
      Papin suorittama Jumalan edessä hautaan siunaamiseni on minulle hyvin tärkeä, sillä kuoltuani Jeesus ottaa minut vastaan Taivaan Kotiin, näin uskon. Hyvähän täältä on lähteä.

      • Anonyymi

        Mistä hautaustoimisto saa tiedon, että olet kuollut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hautaustoimisto saa tiedon, että olet kuollut ?

        Pitää olla hautauslupa ennekuin saa ryhtyä ostaman arkkua ja järjestää kuljetuksen kappeliin jne. Hautausluvan tekee lääkäri kun todetaan kuolleeksi.
        Kuolintodistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla hautauslupa ennekuin saa ryhtyä ostaman arkkua ja järjestää kuljetuksen kappeliin jne. Hautausluvan tekee lääkäri kun todetaan kuolleeksi.
        Kuolintodistus.

        Mistä lääkäri tietää lähettää hautausluvan juuri siihen hautaustoimistoon,
        josta henkilö on tilannut oman hautaanpanonsa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla hautauslupa ennekuin saa ryhtyä ostaman arkkua ja järjestää kuljetuksen kappeliin jne. Hautausluvan tekee lääkäri kun todetaan kuolleeksi.
        Kuolintodistus.

        Ei arkun ostoon hautauslupaa tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hautaustoimisto saa tiedon, että olet kuollut ?

        14.07.2022 18:40 kirjoittaneen kysymys. - No tieto kuolemastani varmaan kulkee: sosiaali- ja terveydenhoitopaikat, edunvalvoja. Kyllä viimein joku käy asunnossani, jos olen muualla kuollut. Olen jotakin tällaista jo ohjeistanut esim. Kanta-sivuston hoitotestamenttikohtaan. Ihan lyhyesti vaan pistin. On se tärkeää, ettei infokatkoja tulisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei arkun ostoon hautauslupaa tarvita.

        Hautaamiseen tarvitsee.


    • Anonyymi

      Ei nykyajan hautajaisissa mentaa henkeä muutenkaan ole.

      • Anonyymi

        Se voi johtua siitä, että suku on hajonnut eri puolelle Suomea ja ulkomaillekin.
        Ennenvanhaan kun samalla kylällä tai ainakin samassa läänissä asuttiin, hautajaisissa oli
        enemmän väkeä.


    • Anonyymi

      Arkun voi ostaa ennenkuin hautausluvan on saanut.

      • Anonyymi

        Hautaustoimistoon voi mennä,ja valita arkun,uurnan,kukkakaitten ja kuljetuksen sairaalan ruumishuoneelta kappeliin odottamaan hautauspäivää. Kuljetus ei voi tapahtua ennekuin tieto kuolemasta on viranomaislla, srk järjestelmässä. Hautauslupa oltava lääkäriltä.


    • Anonyymi

      Ei mulle tartte arkuu laittaa
      pankaa tyhjään tynnyriin,
      ja polttakaa,

      • Anonyymi

        Krematorio polttaa, mutta tuskin metallisia tynnyreitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krematorio polttaa, mutta tuskin metallisia tynnyreitä.

        Polttaa kyllä, mutta arkku on Suomessa pakollinen kuitenkin. Itse nikkaroitukin käy, jos on ehtinyt sellaisen tekemään.


    • Anonyymi

      Vainajalle on yks hailee onko saattajia tai ei. Kuollut on kuollut joten turha
      siitä on tehdä koskettavaa nyyhkytarinaa.

      • Anonyymi

        Yksinäisiä ihmisiä on paljon, ei siitä tarvitse tehdä nyyhkytarinaa,
        se on ilmankin surullista inhimillisesti ajatellen.


    • Anonyymi

      Olin aikoinaan Honkanummen hautausmaalla viikonloppuisin apulaisvahtimestarina opiskeluaikaan. Tuottoisaa homma kun sai sunnuntaikorvaukset.Meitä oli muistaakseni 4-5 opiskelijakaverusta ihan vaan lisätienestiä ansaitsemassa.

      Useamman kerran muistan tapauksia kun ei ollut ketään omaisia eikä muuta saattoväkeä vainajalla kuin pappi ja me. Hoidimme arkun kärräyksen ja laskemisen hautaan niinkuin pitääkin. Moni pappi piti virkansa vaatimat pulinansa asiallisesti.

      Mutta oli joitakin (leipäpappi?) jotka totesivat haudalla varsinkin sateisella ja tuulisella ilmalla jotain sentapaista kuin, että eiköhän se riitä tälle kaverille, pojat. Lähdetään sisälle lämmittelemään. Olimme kaikki samaa mieltä. Kukaan meistä ei ollut uskonnollinen, mutta emme myöskään loukanneet omaisten tuntemuksia.

      • Anonyymi

        Hmh . . . mielenkiintoista, kiitos kirjoituksestasi.


    • Anonyymi

      Olin yksinäisessä uurnalaskussa. Aika orpo olo. Ainoana paikalla.
      Laskin uurnan ja lapioin hiekat monttuun. Aamen.

      • Anonyymi

        Eikö pappia edes ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pappia edes ?!

        Ei ollut. Vainaja ei kuulunut kirkkoon.


    • Anonyymi

      En ollut Äitini uurnanlaskussa, sen hoiti seurakunta koska sisarusten huonot välit sen esti, kukaan ei saanu mennä, epäiltiin tuhkien ryöstöä. Hullu suku saa tätä aikaan.

      • Anonyymi

        Mitäh ?!?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      207
      2734
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      451
      2438
    3. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      27
      1537
    4. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1468
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1281
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      86
      1048
    7. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      140
      1003
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      7
      984
    9. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      950
    10. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      77
      923
    Aihe