Toisella palstalla tämä asia tuli esille eräässä keskustelussa ja haluaisin tietää teiltä asiaan perehtyneiltä, että miten buddhalaisuus ja Buddha suhtautuvat homoseksuaalisuuteen? Antakaa viiteittäkin sekä linkkejä, jos teillä sellaisia on.
Buddhalaisuus ja homoseksuaalisuus?
35
3464
Vastaukset
- pht
, että tiibetin buddhalaisuuden edustaja, Dalai Lama pitää sitä "in a bit unnatural". Muuten buddhalaisuus on näistä suuremmista uskonnoista kaikkein homoystävällisin, tosin buddhalaisissa kulttuureissa se on tosiasiassa aika tabu aihe vielä nykyäänkin.
Buddha ei tietääkseni asiaa maininnut (julkisissa kirjoituksissaan), mutta jokainen buddhalainen munkki tietää, että vapautuakseen samsarasta on ihmisen luovuttava myös kaikenlaisista seksuaalisista taipumuksistaan, jotka ovat fyysisen kuoleman jälkein vaativin työ.
Maallikkobuddhalaisuus on myös aika suopea homoseksuaaleille suhteille. Ihmistä pidetään kutakuinkin enemmän neutraalina olentona, mitä tulee sukupuoliin henkisessä mielessä. Eli, että ihmisellä ei ole sukupuolta ja tämän takia sukupuolinen viehtymys on "harhaa", joka karman seurauksen tuloksena voi olla myös taipumusta samaan sukupuoleen. Mielenkiintoista on, että tässäkin tapauksessa nähdään homoseksuaalisuus sitten seurauksena tietyistä syistä, esim. edellisten elämien vaikuttimista. Ainoa luonnollisuuden kriteeri, mitä Dalai Lama on antanut heterouden, on se, että sukupuoliyhteyttä voi harjoittaa vain jälkeläisten tuomiseksi tähän maailmaan. Silti varoitetaan tukahduttamasta tunteitaan, koska ne voivat saada vielä huonompia vaikutuksia tulevaisuutta ajatellen. Buddhalaisuus on tunnettua kokonaisvaltaisesta ihmisyyden ymmärtämisesetä, vaikka se onkin erittäin radikaali lopullisessa pyrkimyksessään.
Dalai Lama myöskin painotti, että uskonnolliselle ihmiselle asia on selvä. Se on väärin, mutta maallikolle, joka haluaa tunnustautua buddhalaiseksi tuossa laajassa merkityksessä, se on hänen oma asiansa. Suomessa elävät buddhalaiset ovat suurimmaksi osaksi maallikkoja, joitain pieniä munkkiyhdyskuntia on aivan pohjoisessa ja jokunen? etelässä.
www.religoiustolerance.com on ihan hyvä alkulähtökohta, josta saa (hyvin positiivisia ja puoltavia näkökulmia olen huomannut!) sen tutkimiseksi, mitä buddhalaisuudessa sanotaan asiasta.
Lisäksi:
http://www.s2f.com/stanmeyer/ann/stories/aweb14.html
ja
http://www.pitaka.ch/gay.htm
*****
Dalai Laman katsotaan buddhalaisuudessa olevan Buddhan erityisen aspektin, eli Avalokiteshvaran ("Armon Herra", tai "Herra, joka katsoo ylhäältä") inkarnaatio.- kala
Hyvin kirjoitettu.
Siitä vielä, että Avalokiteshvara (Tiibetissä Chenrezig) on myötätunnon buddha, ja ehkä juuri siksi yksi kunnioitetuimmista buddhista.
Buddhalaisuuden periaatteisiin kuuluu, että pitää hyväksyä itsensä täydellisenä ja kokonaisena, ja sitten luopua itsestään (minä-kokemuksesta). Näin siis homoseksuaalit ja heterot toteuttakoon itseään vahingoittamatta muita elollisia, mutta pyrkimyksenään "ylittää" oma homous/heterous/mieheys/naiseus -mikä vaan.
Buddhan opetukset tiivistetään usein sanoihin: "Auta muita. Mikäli et voi auttaa muita, vältä vahingoittamasta muita."
Kevättä kaikille. - homo_
Tutustun linkkeihin, mutta lähinnä toivon vastauksia muiltakin kuin sinulta. Ei pahalla, mutta käymme muutenkin varsin intensiivistä keskustelua.
- homo_
kala kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu.
Siitä vielä, että Avalokiteshvara (Tiibetissä Chenrezig) on myötätunnon buddha, ja ehkä juuri siksi yksi kunnioitetuimmista buddhista.
Buddhalaisuuden periaatteisiin kuuluu, että pitää hyväksyä itsensä täydellisenä ja kokonaisena, ja sitten luopua itsestään (minä-kokemuksesta). Näin siis homoseksuaalit ja heterot toteuttakoon itseään vahingoittamatta muita elollisia, mutta pyrkimyksenään "ylittää" oma homous/heterous/mieheys/naiseus -mikä vaan.
Buddhan opetukset tiivistetään usein sanoihin: "Auta muita. Mikäli et voi auttaa muita, vältä vahingoittamasta muita."
Kevättä kaikille.Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan seksuaalisuuteen? Käsittääkseni Zen- buddhismi hyväksyy sellaiset seksuaalisuuden muodot, joita toteuttavat eivät pyri pahaan? Toisaalta, luin religioustolerancen sivuilta, että buddhismi näkee huonona sellaiset seksuaalisuuden muodot, joissa elimiä käytetään ns. väärin eli esim. oraaliseksi jne.
Miten tämä selittyy? - pht
homo_ kirjoitti:
Tutustun linkkeihin, mutta lähinnä toivon vastauksia muiltakin kuin sinulta. Ei pahalla, mutta käymme muutenkin varsin intensiivistä keskustelua.
halusinkin tuoda esiin sen lähtökohdan, mistä kysymyksesi ponnisti. Nyt, Namaste! =)
- homo_
pht kirjoitti:
halusinkin tuoda esiin sen lähtökohdan, mistä kysymyksesi ponnisti. Nyt, Namaste! =)
Minusta tuota aloittamaamme threadia on turha jatkaa täällä.
Buddhalaisuus kiinnostaa minua muutenkin. Olen luullut, että buddhalaisuus hyväksyy homoseksuaalisuuden ja nyt kun toit tuon tietosi esille niin haluan tarkistaa asian.
En minä pelkästään sinun takiasi tätä keskustelua aloittanut. - pht
homo_ kirjoitti:
Minusta tuota aloittamaamme threadia on turha jatkaa täällä.
Buddhalaisuus kiinnostaa minua muutenkin. Olen luullut, että buddhalaisuus hyväksyy homoseksuaalisuuden ja nyt kun toit tuon tietosi esille niin haluan tarkistaa asian.
En minä pelkästään sinun takiasi tätä keskustelua aloittanut.Olen samaa mieltä, että ei ole kovin kannattavaa jatkaa sitä täällä eikä sielläkään. Eiköhän tuossa ole pureskelemista taas joksikin aikaa. Kantsii muistaa, että homousasiaan olen ottanut kantaa noin viidessä keskustelunavauksessa, (yhdessä sain tappotuomion), vaikka näkemykseni ei ole yhtään sen radikaalimpi kuin vaikkapa juuri Dalai Laman. Näen sen eräänlaisena menneisyyden seurauksena, sekä yksilön, että yhteiskunnan osalta. Se on siis seuraus seksuaalisesta hillittömyydestä (väestön kasvu -> luonto auttaa rajoittamaan sitä homouden kautta. Paras ja luonnollisin tapa olisi selibaatti, mutta koska ihmiskunta on vielä hyvin pitkälle eläimellisten viettien valtaama täytyy käyttää tällaisia keinoja). Siis toisaalta se on ihan luonnollinen seksuaalisuuden muoto, toisaalta näen sen vain eräänlaisena "ylimenovaiheena" ja korjaustilanteena ja siinä mielessä se on väliaikainen, eikä loppukädessä luonnollista.
Buddhalaisuus ja kristinusko ovat minulle lähimmät uskonnot ja buddhalaisuutta olen käytännön, teorian ja ihmiskontaktien kautta tutkinut ajallisesti pitempään.
Buddhalaisuuessa varhaisessa vaiheessa jakauduttiin kahteen leiriin, mahajana ja hinajana buddhalaisuuteen. Mahajana tarkoittaa "isoa tai leveätä tietä". Sen buddhalaisuuden erimuodoissa sanghaan kuuluvat myös perheelliset, aviolliset, tavalliset työtä tekevät ihmiset, kuin myös munkit. Tämän takia mahajana buddhalaisuudessa on myös erilaisia gay-buddhalaisia yhteisöjä. Theravada buddhalaisuus on suurinpiirtein sama asia kuin tuo hinajana ja siinä pitäydytään tiukemmissa alkuperäisissä Buddhan opetuksissa. Nimitystä on vaihdettu, jotta kahtiajako ei olisi niin "rikkova". Tiibetin buudhalaisuus taas on theravadan oma muotonsa ja sillä selittyy, miksi esim. homous kysymyksessä ollaan hieman tiukempia. Näin on laita muidenkin theravadan suuntien kanssa. Timanttipolku on vajra-buddhalaisuuden tiibetiläinen muoto, rituaalista buddhalaisuutta, todella vaativa uskonnonmuoto. Sillä, kuten buddhalaisuudella yleensä on lähtökohtansa intialaisessa filosofiassa ja veedoissa.
Mielenkiintoista on, kun eräs tuossa viittasi thaimaan buddhalaisuuteen ja siellä esiintyviin gay-yhteisöihin, niin 80-luvun puolivälissä thaimaassa oli "hiljassa pidetty" HIV-epidemia, jonka syiksi saatiin selville homoseksuaalisten suhteiden leviäminen, myös buddhalaisisssa luostareissa! Tuo aloitti aika kivaan keskustelun buddhalaisesta suhtautumisesta homouteen. Vaikka sitä ei tuomita kovinkaan jyrkästi, nähdään se silti seksuaalisen väärinkäytöksen seurauksena. Jotkut buddhalaiset ovat sitä mieltä, että tässä elämässä taipumusta ei voi muuttaa, mutta tässä elämässä sille taipumukselle voi antaa alkusysäyksen niin, että seuraavassa elämässä ei enää ole sen orja. Toiset taas uskovat, että se on muutettavissa myös tässä elämässä, mutta vaatii todella suuria ponnistuksia mietiskelyn ja itsensä, nimenomaan seksuaalisen luontonsa perinpohjaisen tutkimisen ja ymmärtämisen kautta.
Dhammapada, joka sisältää Buddhan ohjeita, ei mainitse mitään erityistä homoudesta, mutta Tipikata, joka on Paalinkielinen buddhalainen kaanoni, sisältää ja lukee sen seksuaaliseen väärinkäytökseen joissain kohdin. Mutta kuten kaikissa uskonnoissa ja tutkimuksissa, aina on eriäviä mielipiteitä ja näkemyksiä. Sellaisten kanssa "on vain tultava toimeen."
*****
Tässä oli vastauksia ja kommentteja myös muihin tämän threadin ja aiheeseen liittyviin muihin vastauksiin. - T
pht kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ei ole kovin kannattavaa jatkaa sitä täällä eikä sielläkään. Eiköhän tuossa ole pureskelemista taas joksikin aikaa. Kantsii muistaa, että homousasiaan olen ottanut kantaa noin viidessä keskustelunavauksessa, (yhdessä sain tappotuomion), vaikka näkemykseni ei ole yhtään sen radikaalimpi kuin vaikkapa juuri Dalai Laman. Näen sen eräänlaisena menneisyyden seurauksena, sekä yksilön, että yhteiskunnan osalta. Se on siis seuraus seksuaalisesta hillittömyydestä (väestön kasvu -> luonto auttaa rajoittamaan sitä homouden kautta. Paras ja luonnollisin tapa olisi selibaatti, mutta koska ihmiskunta on vielä hyvin pitkälle eläimellisten viettien valtaama täytyy käyttää tällaisia keinoja). Siis toisaalta se on ihan luonnollinen seksuaalisuuden muoto, toisaalta näen sen vain eräänlaisena "ylimenovaiheena" ja korjaustilanteena ja siinä mielessä se on väliaikainen, eikä loppukädessä luonnollista.
Buddhalaisuus ja kristinusko ovat minulle lähimmät uskonnot ja buddhalaisuutta olen käytännön, teorian ja ihmiskontaktien kautta tutkinut ajallisesti pitempään.
Buddhalaisuuessa varhaisessa vaiheessa jakauduttiin kahteen leiriin, mahajana ja hinajana buddhalaisuuteen. Mahajana tarkoittaa "isoa tai leveätä tietä". Sen buddhalaisuuden erimuodoissa sanghaan kuuluvat myös perheelliset, aviolliset, tavalliset työtä tekevät ihmiset, kuin myös munkit. Tämän takia mahajana buddhalaisuudessa on myös erilaisia gay-buddhalaisia yhteisöjä. Theravada buddhalaisuus on suurinpiirtein sama asia kuin tuo hinajana ja siinä pitäydytään tiukemmissa alkuperäisissä Buddhan opetuksissa. Nimitystä on vaihdettu, jotta kahtiajako ei olisi niin "rikkova". Tiibetin buudhalaisuus taas on theravadan oma muotonsa ja sillä selittyy, miksi esim. homous kysymyksessä ollaan hieman tiukempia. Näin on laita muidenkin theravadan suuntien kanssa. Timanttipolku on vajra-buddhalaisuuden tiibetiläinen muoto, rituaalista buddhalaisuutta, todella vaativa uskonnonmuoto. Sillä, kuten buddhalaisuudella yleensä on lähtökohtansa intialaisessa filosofiassa ja veedoissa.
Mielenkiintoista on, kun eräs tuossa viittasi thaimaan buddhalaisuuteen ja siellä esiintyviin gay-yhteisöihin, niin 80-luvun puolivälissä thaimaassa oli "hiljassa pidetty" HIV-epidemia, jonka syiksi saatiin selville homoseksuaalisten suhteiden leviäminen, myös buddhalaisisssa luostareissa! Tuo aloitti aika kivaan keskustelun buddhalaisesta suhtautumisesta homouteen. Vaikka sitä ei tuomita kovinkaan jyrkästi, nähdään se silti seksuaalisen väärinkäytöksen seurauksena. Jotkut buddhalaiset ovat sitä mieltä, että tässä elämässä taipumusta ei voi muuttaa, mutta tässä elämässä sille taipumukselle voi antaa alkusysäyksen niin, että seuraavassa elämässä ei enää ole sen orja. Toiset taas uskovat, että se on muutettavissa myös tässä elämässä, mutta vaatii todella suuria ponnistuksia mietiskelyn ja itsensä, nimenomaan seksuaalisen luontonsa perinpohjaisen tutkimisen ja ymmärtämisen kautta.
Dhammapada, joka sisältää Buddhan ohjeita, ei mainitse mitään erityistä homoudesta, mutta Tipikata, joka on Paalinkielinen buddhalainen kaanoni, sisältää ja lukee sen seksuaaliseen väärinkäytökseen joissain kohdin. Mutta kuten kaikissa uskonnoissa ja tutkimuksissa, aina on eriäviä mielipiteitä ja näkemyksiä. Sellaisten kanssa "on vain tultava toimeen."
*****
Tässä oli vastauksia ja kommentteja myös muihin tämän threadin ja aiheeseen liittyviin muihin vastauksiin.että kirjoituksesi inspiroi homoseksuaaleja buddhalaiseen harjoitteluun?
- pht
T kirjoitti:
että kirjoituksesi inspiroi homoseksuaaleja buddhalaiseen harjoitteluun?
inspiroida johonkin erityiseen uskonnolliseen harjoitteluun? Itse en voisi tällaisessa mediassa ottaa mitään vastuuta siitä, jos joku alkaa harjoittamaan jotain juttua omasta suosituksestani. Siksi en myöskään suosittelee mitään erityistä harjoittelumenetelmää.
Perusasioista on hyvä ja turvallista lähteä ja niitä voi elämässään toteuttaa niin lapsi kuin vanhus, mies kuin nainen, maanviljelijä kuin kuningas, niin homo kuin hetero. Tämä pätee niin kristillisen etiikan kuin buddhalaisen etiikan. Homo voi kuulua kristilliseen seurakuntaan ja pyrkiä noudattamaan Jeesuksen elämänohjeita ja siitä ei voi olla kuin hyvää seurausta, samoin voi kuulua buddhalaiseen seurakuntaan ja toteuttaa Buddhan elämänohjeita ja siitäkään ei voi olla kuin hyvää seurausta.
Enemmänkin tarkoitus on laittaa miettimään ja kohtaamaan erilaisia ratkaisuja ja selityksiä asioille. Jotkut voivat olla todella vaikeita, mutta asiat täytyy varmaan joskus silti kohdata silmästä silmään. Tiedän, että kukaan buddhalaisuuteen mukaan lähtevä munkki ei ajattele lähtevänsä harjoitteluun täydellisenä, vaan juuri vajavaisena ja tiedän senkin, että matkan myötä elämä näyttää vielä hurjempia vajavaisuuksia ihmisestä itsestään. Tai jos kuvittelee, niin tulee varmasti satikutia taivaan täydeltä. Näin kristitynkin ensimmäinen oivallus on huomata oma vajavaisuutensa. Se oivallus on ensimmäinen kääntymysen ja parannuksen merkki. Seuraava vaihe on se, kun hän alkaa kasvamaan valitsemallaan tiellä ja silloin ei voi tulla kysymykseen se, että hän missään vaiheessa antaisi periksi ja oikeuttaisi oman itsekkään luontonsa vaan heikkoudet on varmasti nähtävä todellisina ja vääristymättöminä, mutta silti yrittämisen arvoisina kilvoituksen aiheina.
Samalla tavalla kuin kristillisyydessä ihmisiä kalastellaan helpoilla vaihtoehdoilla niin sitä tapahtuu buddhalaisuudessa, varsinkin meille länsimaille tuodussa enemmän tai vähemmän muunnellussa buddhalaisuudessa. Mutta maailma tarjoaa kaikille jotain. Muunneltunakin buddhalaisuus on ihan hyvä uskonto. Samoin ajattelen kristillisyydestä, että maallistuneenakin sillä on paljon annettavaa ihmisille. - T
pht kirjoitti:
inspiroida johonkin erityiseen uskonnolliseen harjoitteluun? Itse en voisi tällaisessa mediassa ottaa mitään vastuuta siitä, jos joku alkaa harjoittamaan jotain juttua omasta suosituksestani. Siksi en myöskään suosittelee mitään erityistä harjoittelumenetelmää.
Perusasioista on hyvä ja turvallista lähteä ja niitä voi elämässään toteuttaa niin lapsi kuin vanhus, mies kuin nainen, maanviljelijä kuin kuningas, niin homo kuin hetero. Tämä pätee niin kristillisen etiikan kuin buddhalaisen etiikan. Homo voi kuulua kristilliseen seurakuntaan ja pyrkiä noudattamaan Jeesuksen elämänohjeita ja siitä ei voi olla kuin hyvää seurausta, samoin voi kuulua buddhalaiseen seurakuntaan ja toteuttaa Buddhan elämänohjeita ja siitäkään ei voi olla kuin hyvää seurausta.
Enemmänkin tarkoitus on laittaa miettimään ja kohtaamaan erilaisia ratkaisuja ja selityksiä asioille. Jotkut voivat olla todella vaikeita, mutta asiat täytyy varmaan joskus silti kohdata silmästä silmään. Tiedän, että kukaan buddhalaisuuteen mukaan lähtevä munkki ei ajattele lähtevänsä harjoitteluun täydellisenä, vaan juuri vajavaisena ja tiedän senkin, että matkan myötä elämä näyttää vielä hurjempia vajavaisuuksia ihmisestä itsestään. Tai jos kuvittelee, niin tulee varmasti satikutia taivaan täydeltä. Näin kristitynkin ensimmäinen oivallus on huomata oma vajavaisuutensa. Se oivallus on ensimmäinen kääntymysen ja parannuksen merkki. Seuraava vaihe on se, kun hän alkaa kasvamaan valitsemallaan tiellä ja silloin ei voi tulla kysymykseen se, että hän missään vaiheessa antaisi periksi ja oikeuttaisi oman itsekkään luontonsa vaan heikkoudet on varmasti nähtävä todellisina ja vääristymättöminä, mutta silti yrittämisen arvoisina kilvoituksen aiheina.
Samalla tavalla kuin kristillisyydessä ihmisiä kalastellaan helpoilla vaihtoehdoilla niin sitä tapahtuu buddhalaisuudessa, varsinkin meille länsimaille tuodussa enemmän tai vähemmän muunnellussa buddhalaisuudessa. Mutta maailma tarjoaa kaikille jotain. Muunneltunakin buddhalaisuus on ihan hyvä uskonto. Samoin ajattelen kristillisyydestä, että maallistuneenakin sillä on paljon annettavaa ihmisille.Että mikään buddhalaisuuden muoto ei ole helppo jos todella harjoittelee sillä kaikissa niissä on tarkoitus päästä vihasta, ahneudesta ja harhasta.
En ole homo joten minun on vaikea tietää mutta käsittääkseni homot kohtaavat negatiivista suhtautumista yhteiskunnassa mutta lähtiessään Buddhan viitoittamalle polulle he eivät lähde sen vajavaisempina kuin heterot vaan sekä homojen että heteroiden vaivana on sama seksuaalinen vietti ja kummatkin voivat päästä siitä eroon. - homo_
pht kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että ei ole kovin kannattavaa jatkaa sitä täällä eikä sielläkään. Eiköhän tuossa ole pureskelemista taas joksikin aikaa. Kantsii muistaa, että homousasiaan olen ottanut kantaa noin viidessä keskustelunavauksessa, (yhdessä sain tappotuomion), vaikka näkemykseni ei ole yhtään sen radikaalimpi kuin vaikkapa juuri Dalai Laman. Näen sen eräänlaisena menneisyyden seurauksena, sekä yksilön, että yhteiskunnan osalta. Se on siis seuraus seksuaalisesta hillittömyydestä (väestön kasvu -> luonto auttaa rajoittamaan sitä homouden kautta. Paras ja luonnollisin tapa olisi selibaatti, mutta koska ihmiskunta on vielä hyvin pitkälle eläimellisten viettien valtaama täytyy käyttää tällaisia keinoja). Siis toisaalta se on ihan luonnollinen seksuaalisuuden muoto, toisaalta näen sen vain eräänlaisena "ylimenovaiheena" ja korjaustilanteena ja siinä mielessä se on väliaikainen, eikä loppukädessä luonnollista.
Buddhalaisuus ja kristinusko ovat minulle lähimmät uskonnot ja buddhalaisuutta olen käytännön, teorian ja ihmiskontaktien kautta tutkinut ajallisesti pitempään.
Buddhalaisuuessa varhaisessa vaiheessa jakauduttiin kahteen leiriin, mahajana ja hinajana buddhalaisuuteen. Mahajana tarkoittaa "isoa tai leveätä tietä". Sen buddhalaisuuden erimuodoissa sanghaan kuuluvat myös perheelliset, aviolliset, tavalliset työtä tekevät ihmiset, kuin myös munkit. Tämän takia mahajana buddhalaisuudessa on myös erilaisia gay-buddhalaisia yhteisöjä. Theravada buddhalaisuus on suurinpiirtein sama asia kuin tuo hinajana ja siinä pitäydytään tiukemmissa alkuperäisissä Buddhan opetuksissa. Nimitystä on vaihdettu, jotta kahtiajako ei olisi niin "rikkova". Tiibetin buudhalaisuus taas on theravadan oma muotonsa ja sillä selittyy, miksi esim. homous kysymyksessä ollaan hieman tiukempia. Näin on laita muidenkin theravadan suuntien kanssa. Timanttipolku on vajra-buddhalaisuuden tiibetiläinen muoto, rituaalista buddhalaisuutta, todella vaativa uskonnonmuoto. Sillä, kuten buddhalaisuudella yleensä on lähtökohtansa intialaisessa filosofiassa ja veedoissa.
Mielenkiintoista on, kun eräs tuossa viittasi thaimaan buddhalaisuuteen ja siellä esiintyviin gay-yhteisöihin, niin 80-luvun puolivälissä thaimaassa oli "hiljassa pidetty" HIV-epidemia, jonka syiksi saatiin selville homoseksuaalisten suhteiden leviäminen, myös buddhalaisisssa luostareissa! Tuo aloitti aika kivaan keskustelun buddhalaisesta suhtautumisesta homouteen. Vaikka sitä ei tuomita kovinkaan jyrkästi, nähdään se silti seksuaalisen väärinkäytöksen seurauksena. Jotkut buddhalaiset ovat sitä mieltä, että tässä elämässä taipumusta ei voi muuttaa, mutta tässä elämässä sille taipumukselle voi antaa alkusysäyksen niin, että seuraavassa elämässä ei enää ole sen orja. Toiset taas uskovat, että se on muutettavissa myös tässä elämässä, mutta vaatii todella suuria ponnistuksia mietiskelyn ja itsensä, nimenomaan seksuaalisen luontonsa perinpohjaisen tutkimisen ja ymmärtämisen kautta.
Dhammapada, joka sisältää Buddhan ohjeita, ei mainitse mitään erityistä homoudesta, mutta Tipikata, joka on Paalinkielinen buddhalainen kaanoni, sisältää ja lukee sen seksuaaliseen väärinkäytökseen joissain kohdin. Mutta kuten kaikissa uskonnoissa ja tutkimuksissa, aina on eriäviä mielipiteitä ja näkemyksiä. Sellaisten kanssa "on vain tultava toimeen."
*****
Tässä oli vastauksia ja kommentteja myös muihin tämän threadin ja aiheeseen liittyviin muihin vastauksiin.Eli sitten päätit tulla tänne jatkamaan. Noh, minäpä sitten lopetan osaltani täälläkin.
- pht
T kirjoitti:
Että mikään buddhalaisuuden muoto ei ole helppo jos todella harjoittelee sillä kaikissa niissä on tarkoitus päästä vihasta, ahneudesta ja harhasta.
En ole homo joten minun on vaikea tietää mutta käsittääkseni homot kohtaavat negatiivista suhtautumista yhteiskunnassa mutta lähtiessään Buddhan viitoittamalle polulle he eivät lähde sen vajavaisempina kuin heterot vaan sekä homojen että heteroiden vaivana on sama seksuaalinen vietti ja kummatkin voivat päästä siitä eroon.Ei ole helppoa, ei, mutta kannattavaa kyllä. Ja kyllä, niin hetero kuin homo lähtee ihan yhtä vajavaisena polullensa.
- pht
homo_ kirjoitti:
Eli sitten päätit tulla tänne jatkamaan. Noh, minäpä sitten lopetan osaltani täälläkin.
On tässä jo minullekin tarpeeksi :-) Hyvää matkaa valitsemallasi tiellä.
- kala
homo_ kirjoitti:
Miten buddhalaisuudessa suhtaudutaan seksuaalisuuteen? Käsittääkseni Zen- buddhismi hyväksyy sellaiset seksuaalisuuden muodot, joita toteuttavat eivät pyri pahaan? Toisaalta, luin religioustolerancen sivuilta, että buddhismi näkee huonona sellaiset seksuaalisuuden muodot, joissa elimiä käytetään ns. väärin eli esim. oraaliseksi jne.
Miten tämä selittyy?Ei ole olemassa vain yhtä ainoata buddhalaisuutta, ja kaikissa niissä on ihmiset mukana, joten eroja löytyy valtavasti. Muuta selitystä noille eroille en tiedä.
- 1arvoitus
Lama Òle
- pht
www.religioustolerance.org/hom_budd.htm
- T
What were the Buddha's views on homosexuality?
From what I've read in the suttas, the Buddha gave no indication that one's sexual orientation has any bearing on one's spiritual practice. The five precepts, which form the most basic foundation of a moral life in Buddhism, encourage the abstention from "sexual misconduct", a term that generally refers to sexual activity between two people outside of a long-term committed relationship. It has nothing to do with "orientation".
The Buddha did, however, have strong words to say about sexuality/sensuality in general, since it is one of the most powerful expressions of human craving and attachment. And craving -- the second Noble Truth -- is a root cause of human suffering. Clearly, if any activity -- be it heterosexual, homosexual, or non-sexual -- increases one's cravings, then it should be avoided. This point is driven home in one sutta (AN VII.48), in which the Buddha explains that anyone -- man or woman -- who invests a lot of time dwelling on sexual identity only creates more suffering for him- or herself
Elikkä Buddha ei eritellyt seksuaalisuutta.
Siis Buddha opetti että kukatahansa mies tai nainen joka käyttää pajon aikaa seksuaalisen identiteettinsä parissa luo vain enemmän kärsimystä itselleen. Ja niinhän voi tehdä kukatahansa seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.- homo_
Miten sitten selittyy esimerkiksi tuo pht:n lainaaman Dalai Laman kielteinen kanta homoseksuaalisuuteen? Dalai Laman mukaan buddhalaisuus ei hyväksy homoseksuaalisuutta.
- T
homo_ kirjoitti:
Miten sitten selittyy esimerkiksi tuo pht:n lainaaman Dalai Laman kielteinen kanta homoseksuaalisuuteen? Dalai Laman mukaan buddhalaisuus ei hyväksy homoseksuaalisuutta.
Tuo linkki jonka kirjoitin on Theravada-buddhalainen linkki.
H.H.Dalai Lama taas on Tiibetin-buddhalainen, ehkä näkemyksissä on eroja, en tiedä.
Buddha ei puhunut erikseen homoseksuaalisuudesta vaan seksuaalisuudesta yleensä.
Kuka tahansa voi olla buddhalainen.
Ja buddhalainen harjoittelu on mahdollista ja hyödyllistä kaikille.
Uskon että kaikki traditiot ovat tästä yhtämieltä.
Eli siis jos noudattaa noita viittä moraalista ohjetta niin kaiken pitäisi olla ok.
Jos joku harjoittaa hyvyyttä niin se johtaa henkiseen kehittymiseen ja jossain vaiheessa tai jossain elämässä koko seksuaalisuus jää taka-alalle. Minun mielestäni silloin ei ole väliä että mikälainen seksuaalinen suuntautuneisuus on jossain vaiheessa ollut. - T
homo_ kirjoitti:
Miten sitten selittyy esimerkiksi tuo pht:n lainaaman Dalai Laman kielteinen kanta homoseksuaalisuuteen? Dalai Laman mukaan buddhalaisuus ei hyväksy homoseksuaalisuutta.
Niin kuten huomaat buddhalaisuuttakin on jo monta versiota.
Eiköhän joka tradition maallikko seuraaja voi olla seksuaalisesti mitä haluaa.
Suurin ero Theravada(...hinayana-buddhalaisuus on Mahayana-buddhalaisten käyttämä nimitys Theravada-buddhalaisuudesta hinayana tarkoittaa pienikulkuneuvo ja Theravada tarkoittaa Vanhempien oppi...) ja Mahayana buddhalaisuudessa on se että Theravada buddhalaiset uskovat että jos haluaa todella auttaa muita saavuttamaan valaistumisen on parasta täydellistyä eli valaistua ensin itse jotta kykenee opettamaan muita.Toisin sanoen jos on itse virran viemänä niin ei voi onkia muita ylös virrasta.
Kun taas Mahayana buddhalaiset lupautuvat auttamaan kaikki olennot valaistumiseen ennen itseään.
Joten traditioissa on eroja ja valinta on sinun.
Mutta haluan korostaa että hyvyys lienee tärkeintä oli traditio mikä tahansa.
Täällä on myös puhuttu paljon Thai-luostareiden munkkien seksisuhteista.
Olen itse asunut pitkän aikaa Taimaassa ja tiedän että joissain kaupunkitemppeleissä munkit käyttävät rahaa, ovat jääneet kiinni naisten kanssa ja alkoholin juonnista ym. tuo on kuitenkin pieni osa kokonaisuudesta ja osa vain huhuja mutta asioistahan on helppo antaa huono kuva jos niin haluaa.
Mutta ole itse ollut useamman kuukauden Thaimaalaisessa metsäluostarissa ja siellä olevat munkit ovat menneet sinne ja ovat siellä harjoittelua varten ja noudattavat tiukasti sääntöjä. Ja monet tuon tradition opettajat puhuessaan Valaistumisesta puhuvat omasta kokemuksesta. Ne joilla ei ole kokemusta eivät aiheesta puhu.Jotkut siellä ovat olleet munkkeja jo parikymmentä vuotta ja opettavat lähinnä moraalisia elämäntapoja. Toiset ovat harjoitelleet vähemmän mutta puhuvat jo opetuksissaan mitä valaistuminen on.
Eli osa heistä saavuttaa maalin tässä elämässä osa myöhemmin. Ainakin minussa juuri se herätti uskon että on todella olemassa valaistuneita henkilöitä. Sellaisen henkilön tunnistaa kyllä päällepäinkin aika hyvin ja varsinkin opetuksista.
Munkki joka kommentoi homoseksuaalisuutta linkissä jonka lähetin sinulle tulee tuosta Thaimaalaisesta Metsäluostari traditiosta syntyjään hän on Amerikkalainen ja hän on harjoitellut Buddhan oppien mukaisesti yli 25 vuotta. - pht
T kirjoitti:
Niin kuten huomaat buddhalaisuuttakin on jo monta versiota.
Eiköhän joka tradition maallikko seuraaja voi olla seksuaalisesti mitä haluaa.
Suurin ero Theravada(...hinayana-buddhalaisuus on Mahayana-buddhalaisten käyttämä nimitys Theravada-buddhalaisuudesta hinayana tarkoittaa pienikulkuneuvo ja Theravada tarkoittaa Vanhempien oppi...) ja Mahayana buddhalaisuudessa on se että Theravada buddhalaiset uskovat että jos haluaa todella auttaa muita saavuttamaan valaistumisen on parasta täydellistyä eli valaistua ensin itse jotta kykenee opettamaan muita.Toisin sanoen jos on itse virran viemänä niin ei voi onkia muita ylös virrasta.
Kun taas Mahayana buddhalaiset lupautuvat auttamaan kaikki olennot valaistumiseen ennen itseään.
Joten traditioissa on eroja ja valinta on sinun.
Mutta haluan korostaa että hyvyys lienee tärkeintä oli traditio mikä tahansa.
Täällä on myös puhuttu paljon Thai-luostareiden munkkien seksisuhteista.
Olen itse asunut pitkän aikaa Taimaassa ja tiedän että joissain kaupunkitemppeleissä munkit käyttävät rahaa, ovat jääneet kiinni naisten kanssa ja alkoholin juonnista ym. tuo on kuitenkin pieni osa kokonaisuudesta ja osa vain huhuja mutta asioistahan on helppo antaa huono kuva jos niin haluaa.
Mutta ole itse ollut useamman kuukauden Thaimaalaisessa metsäluostarissa ja siellä olevat munkit ovat menneet sinne ja ovat siellä harjoittelua varten ja noudattavat tiukasti sääntöjä. Ja monet tuon tradition opettajat puhuessaan Valaistumisesta puhuvat omasta kokemuksesta. Ne joilla ei ole kokemusta eivät aiheesta puhu.Jotkut siellä ovat olleet munkkeja jo parikymmentä vuotta ja opettavat lähinnä moraalisia elämäntapoja. Toiset ovat harjoitelleet vähemmän mutta puhuvat jo opetuksissaan mitä valaistuminen on.
Eli osa heistä saavuttaa maalin tässä elämässä osa myöhemmin. Ainakin minussa juuri se herätti uskon että on todella olemassa valaistuneita henkilöitä. Sellaisen henkilön tunnistaa kyllä päällepäinkin aika hyvin ja varsinkin opetuksista.
Munkki joka kommentoi homoseksuaalisuutta linkissä jonka lähetin sinulle tulee tuosta Thaimaalaisesta Metsäluostari traditiosta syntyjään hän on Amerikkalainen ja hän on harjoitellut Buddhan oppien mukaisesti yli 25 vuotta.tuon "vainoharhaisuutta" jutun? Millaista tietoa etsit Timanttipolusta?
- T
pht kirjoitti:
tuon "vainoharhaisuutta" jutun? Millaista tietoa etsit Timanttipolusta?
Haluaisin vain tietää mistä siinä yleensä on kysymys.Esim harjoittelu ym.
Tiedän vain että se liityy Tiibetiin - pht
T kirjoitti:
Haluaisin vain tietää mistä siinä yleensä on kysymys.Esim harjoittelu ym.
Tiedän vain että se liityy Tiibetiinhttp://www.kkbn.com/
Sieltä löydät varmaan aika paljon oleellista tietoa. Timanttipolku, kuten muutkin tiibetiläiset koulut kuitenkin vartioivat paljon opetuksiaan eikä niistä pääse varmaan kuin pieni osa jielle tietoon. Huomattavaa tuossa rituaalisessa ja hyvin monimutkaisessa järjestelmässä on se, että opetukset ovat periytyneet kuten intialaisissa vedanta järjestelmissä erityisen opettaja-oppilaspolun kautta meidän päiviimme saakka. (sanskr. sampara).
Jos sinulle on tuttuja millään tavalla tantriset systeemit hindulaisessa uskonnossa, niin siitä voi vetä yhtäläisyyksiä tuohon tiibetin buddhalaiseen järjestelmään. Opetus kestää kymmeniä vuosia ja siihen sisältyy siis mantroja, meditaatioharjoituksia, mielikuvaharjoituksia, "yoga"liikkeitä, kirjoitusten tutkimista, lääketiedettä, muita tieteitä, taiteita jne... Se on siis kokonainen koulutusjärjestelmä, eikä pelkästään viiden ohjeen noudattamista. Luonnollisesti kaikki tapahtuu luostareissa ja valvotuissa olosuhteissa. Mutta tuo linkki varmaan kertoo enemmän asiasta. Minulla siitä ei ole kuin toisen käden tietoa. - T
pht kirjoitti:
http://www.kkbn.com/
Sieltä löydät varmaan aika paljon oleellista tietoa. Timanttipolku, kuten muutkin tiibetiläiset koulut kuitenkin vartioivat paljon opetuksiaan eikä niistä pääse varmaan kuin pieni osa jielle tietoon. Huomattavaa tuossa rituaalisessa ja hyvin monimutkaisessa järjestelmässä on se, että opetukset ovat periytyneet kuten intialaisissa vedanta järjestelmissä erityisen opettaja-oppilaspolun kautta meidän päiviimme saakka. (sanskr. sampara).
Jos sinulle on tuttuja millään tavalla tantriset systeemit hindulaisessa uskonnossa, niin siitä voi vetä yhtäläisyyksiä tuohon tiibetin buddhalaiseen järjestelmään. Opetus kestää kymmeniä vuosia ja siihen sisältyy siis mantroja, meditaatioharjoituksia, mielikuvaharjoituksia, "yoga"liikkeitä, kirjoitusten tutkimista, lääketiedettä, muita tieteitä, taiteita jne... Se on siis kokonainen koulutusjärjestelmä, eikä pelkästään viiden ohjeen noudattamista. Luonnollisesti kaikki tapahtuu luostareissa ja valvotuissa olosuhteissa. Mutta tuo linkki varmaan kertoo enemmän asiasta. Minulla siitä ei ole kuin toisen käden tietoa.Alan selailemaan...
- homo_
T kirjoitti:
Tuo linkki jonka kirjoitin on Theravada-buddhalainen linkki.
H.H.Dalai Lama taas on Tiibetin-buddhalainen, ehkä näkemyksissä on eroja, en tiedä.
Buddha ei puhunut erikseen homoseksuaalisuudesta vaan seksuaalisuudesta yleensä.
Kuka tahansa voi olla buddhalainen.
Ja buddhalainen harjoittelu on mahdollista ja hyödyllistä kaikille.
Uskon että kaikki traditiot ovat tästä yhtämieltä.
Eli siis jos noudattaa noita viittä moraalista ohjetta niin kaiken pitäisi olla ok.
Jos joku harjoittaa hyvyyttä niin se johtaa henkiseen kehittymiseen ja jossain vaiheessa tai jossain elämässä koko seksuaalisuus jää taka-alalle. Minun mielestäni silloin ei ole väliä että mikälainen seksuaalinen suuntautuneisuus on jossain vaiheessa ollut.Tuo asia on nyt selvä. Käsittääkseni Theravada- buddhalaiset ovat vanhin buddalainen koulukunta ja he perustavat opetuksensa vanhimpiin Buddhaa taltioiviin kirjoituksiin, sankskriitti, muistaakseni.
Buddhalaisuudessa seksuaalinen vietti käsittääkseni nähdään yleisesti ottaen asiana, joka pitää jättää taakseen vapautuakseen kierrosta? Tarkoittaako tämä sitä, että buddhalaiset elävät tavallaan selibaatissa ja yksin?
tarkoittaako tämä siti - T
homo_ kirjoitti:
Tuo asia on nyt selvä. Käsittääkseni Theravada- buddhalaiset ovat vanhin buddalainen koulukunta ja he perustavat opetuksensa vanhimpiin Buddhaa taltioiviin kirjoituksiin, sankskriitti, muistaakseni.
Buddhalaisuudessa seksuaalinen vietti käsittääkseni nähdään yleisesti ottaen asiana, joka pitää jättää taakseen vapautuakseen kierrosta? Tarkoittaako tämä sitä, että buddhalaiset elävät tavallaan selibaatissa ja yksin?
tarkoittaako tämä sitiTai siis ainakin Theravada-buddhalaisuudessa on munkki yhdyskunta jolla on tiukat säännöt ja maallikoilla eli seurakunnalla on viisi sääntöä.
Buddha sääti homman aikoinaan siten että munkkiyhdyskunta on riippuvainen maallikoista sillä he eivät saa syödä muuta kuin heille tarjottua ruokaa. Ehkä ellei hän olisi säätänyt näin niin jossain vaiheessa harjoittelua kaikille munkeille helpoin vaihtoehto olisi asua yksinään syrjässä yhteiskunnasta.
Mutta koska Buddha teki munkit riippuvaiseksi maallikoista säilyy heidän välillä opetussuhde, eli maallikot huolehtivat munkkien ruuasta ja esim. luostariin liittyvistä hankinnoista ja sitä vastaan munkit opettavat maallikoita.
Eli seksuaalisesti ajateltuna munkit elävät yksin mutta muuten heidän velvollisuutensa on olla yhteydessä maallikoihin opetusmielessä.
Buddhalaiset maallikot voivat harjoittaa seksiä joka ei vahingoita itseä eikä muita.
Myös maallikot uskovat että saavuttaakseen todellisen onnen tulee vapautua halusta joten he noudattavat Buddhan maallikoille antamaa viittä ohjetta jotta voisivat myöhemmässä elämässä saavuttaa Nirvanan.
Niin ja vanhat Buddhalaiset kirjoitukset eli Tipitaka on Palin kielellä, se on käsittääkseni lähellä Sanskritin kieltä? - homo_
T kirjoitti:
Tai siis ainakin Theravada-buddhalaisuudessa on munkki yhdyskunta jolla on tiukat säännöt ja maallikoilla eli seurakunnalla on viisi sääntöä.
Buddha sääti homman aikoinaan siten että munkkiyhdyskunta on riippuvainen maallikoista sillä he eivät saa syödä muuta kuin heille tarjottua ruokaa. Ehkä ellei hän olisi säätänyt näin niin jossain vaiheessa harjoittelua kaikille munkeille helpoin vaihtoehto olisi asua yksinään syrjässä yhteiskunnasta.
Mutta koska Buddha teki munkit riippuvaiseksi maallikoista säilyy heidän välillä opetussuhde, eli maallikot huolehtivat munkkien ruuasta ja esim. luostariin liittyvistä hankinnoista ja sitä vastaan munkit opettavat maallikoita.
Eli seksuaalisesti ajateltuna munkit elävät yksin mutta muuten heidän velvollisuutensa on olla yhteydessä maallikoihin opetusmielessä.
Buddhalaiset maallikot voivat harjoittaa seksiä joka ei vahingoita itseä eikä muita.
Myös maallikot uskovat että saavuttaakseen todellisen onnen tulee vapautua halusta joten he noudattavat Buddhan maallikoille antamaa viittä ohjetta jotta voisivat myöhemmässä elämässä saavuttaa Nirvanan.
Niin ja vanhat Buddhalaiset kirjoitukset eli Tipitaka on Palin kielellä, se on käsittääkseni lähellä Sanskritin kieltä?Theravada- buddhalaisuudesssa hyödynnetään juuri tuota Palikaanonia eikä sankskriittiä. Ilmeisesti tuo Tiibetin- buddhalaisuus, johon Dalai Lama kuuluu, on vastakohta Theravada- buddhalaisuudelle. Sanksriitti on sitten se toinen kanooninen kieli.
- T
homo_ kirjoitti:
Theravada- buddhalaisuudesssa hyödynnetään juuri tuota Palikaanonia eikä sankskriittiä. Ilmeisesti tuo Tiibetin- buddhalaisuus, johon Dalai Lama kuuluu, on vastakohta Theravada- buddhalaisuudelle. Sanksriitti on sitten se toinen kanooninen kieli.
että en ole ollenkaan varma noista kielijutuista mutta ainakin Theravadamunkit opiskelee Palia.
Kaikissa buddhalaisissa traditioissa on paljon yhteistä joten ei niitä ehkä voi ihan vastakohdiksi sanoa. Ainakaan eri traditioiden opettajilla ei ole liiemmin sanaharkkaa keskenään.
Ollessani luostarissa Thaimaassa tapasin australialaisen miehen jonka Tiibetiläinen opettaja oli lähettänyt Thaimaaseen harjoittelemaan.
Vaikka Luostarissa syötiin vain kerran päivässä ja muukin harjoittelu noudatti samaa tiukkuutta niin eräänä päivänä katsoimme videolta elokuvan ja se oli "Kundun"
joka kertoo Tiibetistä. Abotti ei kommentoinut filmiä mitenkään mutta sitä siinä teetä siemaillessa katseltiin. Samaan syssyyn katseltiin opetusmatskuna dokumentti miehestä jolla oli Alzheimer.
Jokatapauksessa mitään sotaa traditioiden välillä ei ole vaikka joistain asioista mm. niistä vanhoista kirjoituksista ollaan käsittääkseni eri mieltä.
Kerronpa taas siitä kun eräs mies kysyi Buddhalta että kun on niin monta opettajaa ja oppia niin miten voin tunnistaa oikean opetuksen väärästä. Buddha vastasi että "kun kuuntelet opetusta ja koet että se tekee mielesi tyyneksi ja tasaiseksi ja johtaa haluamisen loppumiseen niin silloin se on Dhammaa eli totuutta"
Uskonpa että kaikista traditioista löytyy tuollaista opetusta ja sitten löytyy myös opetusta joka lisää haluamista, lisää halua olla jotakin, tulla joksikin jne.
Tuo on mielestäni hyvä kriteeri jonka Buddha opetti. - pht
T kirjoitti:
että en ole ollenkaan varma noista kielijutuista mutta ainakin Theravadamunkit opiskelee Palia.
Kaikissa buddhalaisissa traditioissa on paljon yhteistä joten ei niitä ehkä voi ihan vastakohdiksi sanoa. Ainakaan eri traditioiden opettajilla ei ole liiemmin sanaharkkaa keskenään.
Ollessani luostarissa Thaimaassa tapasin australialaisen miehen jonka Tiibetiläinen opettaja oli lähettänyt Thaimaaseen harjoittelemaan.
Vaikka Luostarissa syötiin vain kerran päivässä ja muukin harjoittelu noudatti samaa tiukkuutta niin eräänä päivänä katsoimme videolta elokuvan ja se oli "Kundun"
joka kertoo Tiibetistä. Abotti ei kommentoinut filmiä mitenkään mutta sitä siinä teetä siemaillessa katseltiin. Samaan syssyyn katseltiin opetusmatskuna dokumentti miehestä jolla oli Alzheimer.
Jokatapauksessa mitään sotaa traditioiden välillä ei ole vaikka joistain asioista mm. niistä vanhoista kirjoituksista ollaan käsittääkseni eri mieltä.
Kerronpa taas siitä kun eräs mies kysyi Buddhalta että kun on niin monta opettajaa ja oppia niin miten voin tunnistaa oikean opetuksen väärästä. Buddha vastasi että "kun kuuntelet opetusta ja koet että se tekee mielesi tyyneksi ja tasaiseksi ja johtaa haluamisen loppumiseen niin silloin se on Dhammaa eli totuutta"
Uskonpa että kaikista traditioista löytyy tuollaista opetusta ja sitten löytyy myös opetusta joka lisää haluamista, lisää halua olla jotakin, tulla joksikin jne.
Tuo on mielestäni hyvä kriteeri jonka Buddha opetti.seuraava linkki varmaan kertonee yleiset kuviot siitä, millä tavalla sanskrit, pali ja tiibetin kieli muodostuivat tärkeimmiksi buddhalaisen kaanonin kielistä. Haastattelun muodossa:
http://www.ibiblio.org/gautam/budd0004.htm - relaasisko
ilman muuta sä voit olla Homo
buddha oli "kreikkalainen" alias maailman silloisen vahvin MIES
siit on monta kuvaa
kaikki patsaat esittää sitä
- Saku
Lontoossa on FWBO:lla gay-osasto, samoin huomaan San Franciscossa olevan gay-osastoja. Siitä voi ymmärtää, että eivät mitenkään kiellä asiaa. Mietiskely vaikuttaa kaikkeen elämässä. Siksi toisarvoiset asiat muuttuvat ajan myötä. Tärkeintä on dharman harjoitus, ei mielen tottumukset alkupisteessä.
Eräs kaveri kertoi joidenkin tuttujensa olleen Thaimaassa jossakin luostarissa, jossa munkit sanoivat harjoittavansa gay-suhteita. En tiedä tarkemmin tästä.- T
Se että munkit harjoittavat homosuhteita tai mitään seksuaalista toimintaa on vastoin Buddhan opetuksia. Joten noiden kyseisten Thai-munkkien ei pitäisi itseasiassa kutsua itseään buddhalaisiksi munkeiksi antaen väärän kuvan buddhalaisuudesta.
Mutta kuten joka uskonnossa, tällaista tapahtuu. - kaverilettu
kaveri kierrelly enemmän ei sanonu huomanneensa
eksoottisis maissa enemmän muita huolenaiheita
rikas terve idiootti tulee sotkemaan kuviot
- Tilhi
Osoitteessa www.american-buddha.com on erilaista "sisäpiirin tietoa" buddhalaisuudesta, sieltä pitäisi haulla löytyä sellainen aihe kuin "Dalai Lama and homosexuality" jossa kyseinen auktoriteetti kertoo melko yleisluontoisia buddhalaisia käsityksiä aiheesta.
- Karmanpyörre
Mutta miksi joku on homo tai lesbo? Syy saattaa olla meneillään olevasta sukupuolenvaihtosta. Homo on ollut edellisessä elämässä nainen (naismainen käytös yleensä) tai lesbo on ollut mies (rekkatytöt) poikamaiset leikit, pukeutuminen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778