Miten suhtauduit piiskan saantiin?

Anonyymi

Kun sait oikean selkäsaunan, niin otitko kiltisti vastaan, vai tohditko rimpuilla?
Kumpi on rohkeampi, se joka antaa piiskata rauhassa vai se joka tappelee vastaan?

13

668

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vanhempani eivät olisi periksi antaneet eivätkä toisaalta turhasta lyöneet, joten otin ne harvat selkäsaunat yleensä ihan kiltisti. Mielipiteeni varmasti paistoivat joskus naamalta, mutta menin aina ottamaan selkään kun käskettiin. Ääntä sai lähteä kunhan ei kironnut, ja pieni kiemurtelu oli ihan tavallista. Käsiä ei saanut laittaa takaliston eteen eikä karkuun rimpuilu käynyt päinsä. Jos ei mennyt kuten piti, kuritus jatkui sitten pidempään ja kovasti toruttiin. Eipä sellaista usein sattunut. Tiesin pääseväni helpommalla pitämällä mielenosoitukset pääni sisällä.

• Anonyymi

Meillä oli tosi kova kuri ja vanhemmat ankaria kurittajia.
      Ensin määrättiin piiskojen määrä. Sitten määrättiin riisumaaman kaikki housut pois ja hakemaan vyö siivouskaapista, jossa kuritusvälinettä säilytettiin.
      Jos niskoitteli, riisumisessa vyön haussa tai yritti laittaa käsiä suojaksi, sai lisää kuritusta.

Kaveri sanoi joskus itkevänsä ja huutavansa heti piiskaamisen alussa kunnolla, niin vanhemmat ei kurita niin kovasti. Kerran yritin kokeilla samaa, kun isä alkoi piiskaamaan. Äiti seurasi vieressä ja tajusi juoneni. Ohje isälle oli, "ei armoa, kurita täysillä loppuun asti" itsestä tuntui, että saatoin saada kovemman kurituksen temppuni takia.

• Anonyymi

Meillä äiti oli kotona ja isä töissä. Vanhemmille lapsille äiti sanoi monesti, että kun isä tulee kotiin, saatte piiskaa. Se tarkoitti nahkavyötä, eikä mitään piiskaa. Minä pyysin äitiä, että jos voisitte piiskata (teitittelimme vanhempia) ja äiti piiskasi, aikka kipeää teki koivuvitsat, mutta ei sentään pahoja mustelmia

• Anonyymi

Meillä kans puhuttiin aina piiskasta vaikka kyllä se useimmiten nahkavyö oli, jota saatiin. Mummolassa oli koivurisu aina sisällä valmiina, jota saatiin ( siis ihan isä tai äiti piiskasi, ei isovanhemmat)

• Anonyymi

Siellä se piiska oli valmiina aina, ja jos ei sattunut olemaan joutui joskus itse hakemaan. Kerrankin, kun oli jo pylly paljaana, äiti huomasi, että risu oli jo kuivunut liiaksi ja minun piti käydä metsän reunasta hakemassa. Äiti ei muuten puuttunut lasten touhuihin mitenkään, mutta jos teki jotain kiellettyä tai kiroili tms. oli se piiska. Yleensä ihan malliksi vain, mutta kuitenkin. Piiskaa pyllylle. Ei kannattanut pullikoida vastaan, niin säilyi hyvät välit äidin kanssa.

• Anonyymi

Jos yhtään itseäni vahvempi henkilö rupesi minua piiskaamaan niin minä menin heti täsin kipsiin pelosta, enkä osannut puolustaa itseäni mitenkään. Tuon takia minut on pari kertaa piiskattu häpeällisen korkeassa iässä. Tuolla kaavalla saisin vieläkin selkäsaunan joltain pelottavalta kaverilta, vaikka olen jo itsekin aikuinen.

• Anonyymi

Olin 17, en vielä 18, kun sain piiskaa. "Tämä asia on puhuttu moneen kertaan, siihen asti, kun olet täysi-ikäinen, niin..."
      Ei se sen enmpää vaikuttanut mihinkään, mutta olipahan hyvä muistutus. Äiti piiskasi, en vastustellut mitenkään.

• Anonyymi

Meillä sai piiskaa (remmiä) aika säännöllisesti rippikouluikään asti. Sen jälkeen muita rangaistuksia, mm. arestia. Isällä oli erikoinen muisti. Joskus 17-18 -vuotiaana kun meillä oli tulisia riitoja vanhempia kanssa, isä harmitteli ääneen, että "tuolle likalle olis pitänyt aikanaan antaa kunnolla remmiä, niin olis oppinut olemaan". Eipä muistanut, että juuri sitähän hän oli tehnyt vielä pari vuotta aiemmin ja vieläpä aika usein. Ehkä se, että täysi-ikäisyyden kynnyksellä uskalsin kapinoida vahvasti vanhempia vastaan juontui siitä, että enää ei ollut pelkoa selkäänsaamisesta.

• Anonyymi

Yleensä itkin jo ennen toimitusta. Yritin selvitä ängyttämällä kyyneleet silmissä.Mutta harvoin se auttoi. Selkäsaunan aikana sitten jo ulistiin ja pyydettiin anteeksi kaikkea mahdollista. Yleensä tuli koivu tai pajuvitsaa.Jälkien parantelu kesti sitten n.2 viikkoa.

• Anonyymi
      UUSI

Ei kait siihen mitenkään suhtautunut. Ne, eli vanhemmat, olivat päättäneet miten kuuluu olla ja elää, ja jos ei kaikki mennyt heidän mielensä mukaan, heillä oli yksi konsti olemassa, ja se oli se piiska. He eivät puuttuneet mitenkään muuten lastensa elämään, kun ruokkimalla ja vaatettamalla ja antamalla määräyksiä. Oli siinä hyvätkin puolensa, ja tämä yksi pakollinen "paha" eli piiskaus. Joskus se hoidettiin pikavauhtia pois, mutta useimmiten siitä tehtiin oikein ohjelmanumero. Katsokaa nyt; näin käy tottelemattomille tai kiroileville, tei valehtelijoille tai tupakanpolttajille tai vaikka mitä... Housut alas nyt! Seiso siinä nyt vähän aikaa ja mieti tekosias! Siinä sitä sitten odoteltiin housut kintuissa, kun muu porukka kulki ympärillä. Piiska oli aina pihalta haettu piiska ja annettiin ihan tosissaan. Ja sen jäkeen piti vielä kääntyä nurkkaan päin häpeämään ja varmaan senkin takia, että muut näkivät punaiset rannut takapuolessa.

• Anonyymi
      UUSI

Tuo oli se osa rangaistusta, joka teki siitä vielä nöyrryyttävämmän kuin pelkkä selkäsauna. Ensin housut alas. Sitten nuhdesaarna housut nilkoissa seisten. Ja kun remmiä oli annettu, olohuoneen nurkkaan seisomaan pylly punaisena 1min./ikävuosi. Teininä siellä sai seistä vartinkin nurkassa ja muu perhe jatkoi elämää normaalisti. Jotkut saattoivat katsoa TV:tä vieressä tms. Aina sai pelätä, että omia tai sisarusten, varsinkin veljeni kavereita tulee, kun joku meistä tytöistä seisoi nurkassa
      Ei onneksi tainnut tulla...

• Anonyymi
      UUSI

Oletettavasti piiskaa yritettiin kaikin keinoin välttää, mutta lapsena sitä oli vain niin ajattelematon, että kaikenlaisia kepposia tuli silti tehtyä, minkä seurauksena piiska heilui. Toisaalta eipä ne vanhempien säännöt olleet niin johdonmukaisia, joten ei sitä aina tiennyt etukäteen, millaisista teoista saa piiskaa. Kurituspäätöksistä ei tietenkään voinut minnekään valittaa, vaikka koki saavansa epäoikeudenmukaista kohtelua.

Vanhemmat myös iskostivat ajatuksen, että piiskan saamisen aikana piti pysyä kiltisti paikallaan, tai muuten rangaistus olisi ankarampi. Itse ainakin tottelin vanhempiani siinä toivossa, että rangaistus olisi lievempi - joskaan se ei ollut helppoa koska piiskaaminen sattui niin paljon. Jos piiska piti itse hakea, niin opin myös, että mitään onnettomia risuja ei kannattanut tuoda, koska siinä tapauksessa isä uhkasi hakevansa kunnon piiskan - mitä ikinä se tarkoittikaan. Tehtävästä kyllä selvittiin, kun toi mukanaan reilun mittaisen vitsan, vaikka tiesin että sen isku tulee kirvelemään.

• Anonyymi
        UUSI

Ei kannattanut pullikoida, vaan oli otettava piiskaus vastaan. Olisi tullut vaan lisää hankaluuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi nainen lyö leikiksi

Olen mies ja kiinnostunut eräästä naisesta. Ollaan juteltu ja tavattukin, ja mielestäni meillä osuu kemiat hyvin yksiin. Nainen osoittaa kyllä kiinnos
      Tunteet
      74
      2998
    2. Martinan kauden päätöksen seuranta

Sitten vain seuraamaan kuinka kulkee. Taitaa olla elämänsä kunnossa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      439
      2003
    3. Kerroin kaverille

Että olen rakastunut sinuun. Se vastasi, että eihän siihen saa rakastua! Sanoin, että no miks ei, ihminenhän se hänkin on.
      Ikävä
      34
      1153
    4. Miten on mahdollista että kassatyttö on päässyt pääministeriksi

ilman asianmukaista koulutusta ja minkäänlaista pätevyyttä?
      Maailman menoa
      413
      1019
    5. VTV:n exjohtaja Tytti Yli-Viikari haastoi oikeuteen

entisen työantajansa VTV:n koskien irtisanomistaan. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da065296-dc16-4395-8a57-082d4408a32f
      Maailman menoa
      38
      938
    6. Kolari vasankarissa

Taas 2 elämän koululaista osallisena. Ikävää vanhemmille, mutta kun tarpeeksi kauan ajellaan päihtyneenä, kenenkään puuttumatta,voi käydä huonosti. Ai
      Kalajoki
      9
      731
    7. Selviytyjät: Niko Saarinen avautuu yön piinasta: "Kukaan suomalainen ei ole nähnyt niin paljon..."

Hui, kuulostaa aika ankealta… Nyt oli Nikon vuoro tippua kisasta, mutta hyvin hän veti! Lue Nikon tunnelmat kuvausten jälkeen: https://www.suomi24.
      Suomalaiset julkkikset
      3
      679
    8. Sanna otti 5236 euroa suomalaista kohden uutta velkaa koronan varjolla

https://yle.fi/ Sossujen politiikka. Ruotsi velkaantui 1 670 euroa/per nuppi. Ruotsissa kuollut 20 000, Suomessa 6 000. Ruotsin väkiluku on k
      Maailman menoa
      222
      658
    9. Laura Huhtasaari sanoi Joe Bidenia seniiliksi twitterissä.

Suomen tuleva ulkoministeri? https://twitter.com/LauraHuhtasaari/status/1576526813328994304
      Maailman menoa
      185
      635
    10. Komistus läheltä

Sä taidat katsella mua siellä paikassa.
      Ikävä
      33
      610
    Aihe