Syksy saapuu pian ja sen mukana "vinot pinot" uusia mielenkiintoisia kirjoja

Anonyymi

"Tietokirjailija ja kulttuurihistorioitsija Minna Maijala lähti onnellisuuden
jäljille ja löysi sen pienistä asioista (kuten ihmiset yleensä)
Minna Maijalan syyskuussa ilmestyvä kirja on henkilökuva psykologi
Pirkko Lahdesta. Kirja perustuu Pirkko Lahden ajatuksiin hyvästä elämästä
ja ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä."

"Kriisejä tulee kaikille, isoja ja pieniä, töissä tai kotona".
"Perehtyessäni hänen (Pirkko Lahden) ajatuksiin esiin nousi ajatus,
että kuka tahansa voi särkyä", toteaa Minna Maijala, joka kertoo kirjan
kirjoittamisen prosessin tuomista ajatuksista.

"Lupa hölläämiseen ja armollisuus on se, mitä olen oikeastaan oppinut"
"Jokaiselta löytyy hyviä hetkiä eivätkä ne maksa mitään."
"Hyvän elämän määreet voi jokainen miettiä itse."

Itse kertomus kirjasta "Pirkko Lahti -Kuuntelija" on jo sinänsä terapeuttinen,
se herättää hyviä ajatuksia.
https://yle.fi/uutiset/3-12519826

Artikkelin kirjoittajan nimeä en löytänyt.

Oletko lukenut kirjoja kesällä ja mitä kirjoja odotat syksyltä ?

90

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elokuussa ilmestyy satoja kirjoja. Syyskuun kirjoista luen ainakin
      Taija Kaarlenkasken ja Otto Latvan:
      Tunteva tuote : Kuinka eläimistä tuli osa teollista tuotantoa?

    • Anonyymi

      Miten käy nyt Karjalan reissujen ? Ei taida onnistua enää ryhmäbussimatkat ?
      Syksyllä ilmestyy Sirpa Pääkkösen kirja : "Karjala sydämessä"
      (SKS kustantaa eli Suomalaisen Kirjallisuuden Seura) Luokka: Historia.

    • Anonyymi

      Muokkasit hiukan aloitusta tuohon naapuripalstan aloitukseesi.😂

      • Anonyymi

        Hevoset on oppineet lukemaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hevoset on oppineet lukemaan ?

        Juu, Kainuussa.


    • Anonyymi

      Lue se 80 aloitus loppuun asti miksi.

    • Anonyymi

      Ote 80 aloituksesta:

      "⚡️ Murphy iski. Kävi niin, että tarkoitukseni oli alunperin laittaa
      tämä aloitus 80 :aan. Se menikin vahingossa 70 :aan.
      Haitanneeko tuo mittään, mutta laitoin sen toisella otsikolla tännekin
      jos vielä löytyisi joku, joka olisi kaivannut kirjaketjua . . . ?"

    • Anonyymi

      Aivokirurgian supertähti Juha Hernesniemi kertoo kiehtovassa elämäntarinassaan Aivokirurgin muistelmat, millaista on olla yksi parhaista maailman stressaavimmassa ammatissa. Kiinnostaisiko ? Toisaalta joo, toisaalta ei.

      • Anonyymi

        Aivokirurgi hammaslääkäri ja putkimies ovat stressaantuneita käsityöläisiä
        joiden teoksia voi sina lukea


      • Anonyymi

        Onko tuossakin asiassa järjestetty MM- tai Olympiakisailut tai miten se tiedetään että joku on ammatissaan ihan tähti ja maailman paras?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossakin asiassa järjestetty MM- tai Olympiakisailut tai miten se tiedetään että joku on ammatissaan ihan tähti ja maailman paras?

        Tiedä häntä....

        "Maailmankuulun neurokirurgin kiehtova elämäntarina.

        Juha Hernesniemi kertoo avoimesti, millaista on olla yksi parhaista maailman stressaavimmassa ammatissa ja mikä oli menestyksen hinta.

        Juha Hernesniemi nosti työuransa aikana Helsingin yliopistollisen sairaalan aivokirurgian kansainväliseksi mekaksi. Poikkeuksellinen kunnianhimo ja jatkuva halu kehittyä paremmaksi veivät pienen pohjalaiskylän pojan maailman huipulle. Elämäkerrassaan Hernesniemi kertoo avoimesti kovista oppivuosistaan ja lääkärintyöstään Suomessa, mutta myös eri puolilla maailmaa, Floridasta Nepaliin ja Kiinaan. Hän avautuu uransa huippuhetkistä ja pohjakosketuksista, armottomasta kilpailusta sekä hämmästyttävistä ja traagisistakin potilastapauksista, joita hän ei koskaan unohda.

        Juha Hernesniemi (s.1947) on 50-vuotisen uransa aikana suorittanut yli 16 000 aivoleikkausta. Hernesniemelle myönnettiin ensimmäinen arkkiatri Risto Pelkosen palkinto Tampereen lääkäripäivillä maaliskuussa 2007. Perusteluissa Hernesniemeä kuvailtiin hyväksi lääkäriksi, ”joka on merkittävästi edistänyt lääkärin työn tiedollista ja taidollista sekä ihmisläheistä osaamista”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossakin asiassa järjestetty MM- tai Olympiakisailut tai miten se tiedetään että joku on ammatissaan ihan tähti ja maailman paras?

        Kun en ei tiedä kyseisen miehen saavutuksista, niin sitten päästelee täällä sontaa näppäimiltä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun en ei tiedä kyseisen miehen saavutuksista, niin sitten päästelee täällä sontaa näppäimiltä,

        Hernesniemi on erittäin arvostettu neurokirurgi, kollegoittensa hyvin korkealle
        arvostama. En ole pätevä kyseenalaistamaan neurokirurgeja.
        Kirjoitin mitä olen saanut hänestä lukea muitten lääkäreitten taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun en ei tiedä kyseisen miehen saavutuksista, niin sitten päästelee täällä sontaa näppäimiltä,

        Olen jopa lukenut muutamankin aivokirurgin kirjan aiheestaan mutta en yhtään Hernesniemen teosta. En liioin väitä etteikö hän saata olla pätevä tekijä alallaan, inhoan vain sydämeni kyllyydestä kaikenlaisia tähdeksi ja huipuksi ja maailman parhaaksi huipuksi ja maailman parhaaksi tähdeksi ja huipputähdeksi ja tähtihuipuksi jne. julistamisia, vielä ja varsinkin jos joku itse itsensä noin ylentää.
        Urheilussa maailman parhaat julistetaan kilpailun jälkeen, siis missä ne aivokirurgian MM- kisat seuraavaksi pidetäänkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jopa lukenut muutamankin aivokirurgin kirjan aiheestaan mutta en yhtään Hernesniemen teosta. En liioin väitä etteikö hän saata olla pätevä tekijä alallaan, inhoan vain sydämeni kyllyydestä kaikenlaisia tähdeksi ja huipuksi ja maailman parhaaksi huipuksi ja maailman parhaaksi tähdeksi ja huipputähdeksi ja tähtihuipuksi jne. julistamisia, vielä ja varsinkin jos joku itse itsensä noin ylentää.
        Urheilussa maailman parhaat julistetaan kilpailun jälkeen, siis missä ne aivokirurgian MM- kisat seuraavaksi pidetäänkään?

        Et ole yhtään Hernesniemen teosta lukenut. Ei kai se paljon kirjoja kirjoittele,
        koska tekee työtään kirurgina. Ei hän ole kirjailija, hän on neurokirurgi ja
        oletan, että jos on kirjoja kirjoittanut, ne ovat ammatillisia kirjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jopa lukenut muutamankin aivokirurgin kirjan aiheestaan mutta en yhtään Hernesniemen teosta. En liioin väitä etteikö hän saata olla pätevä tekijä alallaan, inhoan vain sydämeni kyllyydestä kaikenlaisia tähdeksi ja huipuksi ja maailman parhaaksi huipuksi ja maailman parhaaksi tähdeksi ja huipputähdeksi ja tähtihuipuksi jne. julistamisia, vielä ja varsinkin jos joku itse itsensä noin ylentää.
        Urheilussa maailman parhaat julistetaan kilpailun jälkeen, siis missä ne aivokirurgian MM- kisat seuraavaksi pidetäänkään?

        "....varsinkin jos joku itse itsensä noin ylentää"
        Mistä niin päättelit, että hän itsensä olisi ylentänyt ?
        Missään ei lue niin.

        Lähes kaikki kirjojen kehumiseen liittyvä on kustantajan markkinointia kirjan myynnin edistämiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun en ei tiedä kyseisen miehen saavutuksista, niin sitten päästelee täällä sontaa näppäimiltä,

        😂 jatka Hellstenin lukemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "....varsinkin jos joku itse itsensä noin ylentää"
        Mistä niin päättelit, että hän itsensä olisi ylentänyt ?
        Missään ei lue niin.

        Lähes kaikki kirjojen kehumiseen liittyvä on kustantajan markkinointia kirjan myynnin edistämiseksi

        Mutta kuulepas, kommentissa 17.7.2022 klo 08:23 on kirjoitettu seuraavaa: "J. Hernesniemi kertoo avoimesti millaista on olla yksi parhaista maailman stressaavimmassa amamatissa".
        Jos tuossa ei jo ns. omakehukin haise niin missä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuulepas, kommentissa 17.7.2022 klo 08:23 on kirjoitettu seuraavaa: "J. Hernesniemi kertoo avoimesti millaista on olla yksi parhaista maailman stressaavimmassa amamatissa".
        Jos tuossa ei jo ns. omakehukin haise niin missä sitten?

        Voisi olla mielenkiintoinen kirjoittaja.
        Lienee törmännyt erilaisiin kasvaimiin aivoissa: miten saadaan pois; kaikkea ei saada pois vaan syöpä uusii; kun syöpä muuntuu aggressiiviseksi ja mitään ei enää tehdä; potilas tietää ja lääkäri tietää, että se olikin sitten siinä; ihmeellistä, että joillakin ei uusi, joiltakin voidaan leikata useaan kertaan; missä kasvain on?
        Stressaahan se, jos sairaalassa on usea aivokasvainpotilas, joka vielä toivoo elämää ja kuitenkin on oltava rehellinen, milloin on toivoa, milloin ei.
        Tähdeksi kait lääkärintyössä tullaan työn kautta; kirjaimellisesti työ tekijäänsä kiittää.
        Saa mainetta.
        Onhan Suomessa ollut muita.
        Ehkä lainaisin tuon kirjan.
        Beng


    • Anonyymi

      Enemmän kuin uutuuskirjoja, odotan syksyisiä kirjamessuja ja uusien kirjojen esittelytuokioita. Käytän Messukeskuksen antiin koko päivän rientäen mielenkiintoisesta kirjailijatapaamisesta toiseen. Joistakin jää kipinä ja luen kirjan myöhemmin. Hesarin kulttuurisivulla on säännöllisesti juttua juuri noistakin kirjoista mitä aloittaja on luetellut. Nyt olen lukenut kirjastosta yhden uutuuden ja vanhoja elämäkertoja, neljä kesän aikana ja yksi odottaa. Vielä on paljon iloa jäljellä kun on näkevät silmät.

    • Varmasti mielenkiintoinen esittelemäsi kirja on
      Pirkko Lahtea olen usein ollut kuuntelemassa livenä,
      hänellä on hyviä ajatuksia ja ollut usein ratkomassa kriisejä.

      En osaa odottaa mitään, sen näkee sitten syksyllä, mihin tartun.
      Täälläkin on kirjamessut, saas nähdä houkutteleeko paikan päälle, onhan niissä yleensä mielenkiintoisia haastatteluja ja kirjaesitelmiä.

      Luin jostain, että kesällä ihmiset lukevat, kuuntelevat kevyempää,
      Olen löytänyt Pirjo Tuomisen historiaromaanit, monia olen kuunnellut pitkin kesää, niin Satakuntaa kuin Lappeenrannan seutuja olen kierrellyt kun olen hänen kirjojaan kuunnellut.

      Usein kuuntelen monta kirjaa samalta kirjoittajalta peräkanaa,
      nyt on menossa kolmas Joel Haahtelan kirja, pidän hänen kirjoitustyylistä ja aiheetkin kiehtovat. Niitä pitää todella kuunnella. napakkaa tekstiä.

    • Anonyymi

      Suomessa joka päivä 1-3 (?) ihmistä jää mielenterveyssyistä
      työkyvyttömyyseläkkeelle eikä Suomessa enää helpolla pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
      Se oli toinen aika kun "tuotannollisista" syistä pääsi eläkeputkeen.
      "pirkko lahdilla" on töitä. Heitä ei ole tarpeeksi.

      Mielenterveyspotilaat on aika lailla heitteillä Suomessa.
      Missä on vika, kun mt-ongelmia on niin paljon.
      Retorinen välikommentti vain kirjaan liittyen.
      Ei tarvitse alkaa pohtia asiaa, jota on jo monet kerrat vatvottu täälläkin.

      Tilasin kirjan kirjastosta lukeakseni miten asioista ajattelee ammattilainen,
      joka on pitkän uran tehnyt ja ehkä kokenut yhteiskunnan muutokset
      työssään.

      • Vähän aikaa sitten katselin Yle Areenasta-
        Itse asiassa kuultuna- sarjassa Pirkko Lahden haastattelun.
        Siinä hän leppoisaan tapaansa kertoili elämästään
        ja erilaisista työtehtävistään.

        Pirko Lahti on tosi positiivinen henkilö,
        hän ikään kuin hymyilee koko persoonallaan.


    • Anonyymi

      Mitkäköhän kaksi kommenttia täällä on olleet epäasiallisia ???
      Nopeasti häipyy taas kommentteja. Outoa. Yleensä ylläpidolta
      vie vähintään 2-3 päivää jos sittenkään ilmoitettua epäasiallista kommenttia
      poistetaan.

      • Anonyymi

        Valvon joskus yöllä, lueskelen ja joskus kirjoitankin täällä. Meidän vanhusten palstoille ilmestyy typeriä, ilkeitäkin asiaankuulumattomia heittoja, eivät takuulla ikäihmisiltä. Ehkä niitä poistellaan.


    • Anonyymi

      Tuomas Kyrön uuden kirjan "Mielensäpahoittajan rakkaustarinan" voisin lukea.
      Tykkäättekö Kyrön kirjoista ?

      • Anonyymi

        Kehenhän se Mp rakastuu? Vaikuttaa elokuva-ainekselta.


      • Anonyymi

        Muutaman kirjan olen lukenut. En osaa sanoa tykkäänkö.
        Omanlaisensa kirjoittaja ja katsantokanta.
        Kun oli alussa kohinaa, halusin tietää, millaista kirjoittaa.
        Ehkä siksi voi lukea, että tietää, millaista joku kirjoittaa.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehenhän se Mp rakastuu? Vaikuttaa elokuva-ainekselta.

        Varmasti kirjaon kirjoitettukin niin, että käsikirjoitus on jo myyty elokuva-alan
        tuottajille, jotka saivat älyttömiä tukia roskaelokuviensa tekemiseen.
        Joku "Luokkakokous 3" sai suurimmat tuet. Ala-arvoinen kohellusjunttifilmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman kirjan olen lukenut. En osaa sanoa tykkäänkö.
        Omanlaisensa kirjoittaja ja katsantokanta.
        Kun oli alussa kohinaa, halusin tietää, millaista kirjoittaa.
        Ehkä siksi voi lukea, että tietää, millaista joku kirjoittaa.
        Beng

        Kaikkea kannattaa kokeilla. Ei muuten tiedä mistä tykkää, mutta minuun
        ei iske Kyrö. Sen jutut oli puuduttavia "Pitääkö ollaan huolissaan"-ohjelmassakin.
        Huumori on vaikea laji. Suomalaisista Veikko Huovinen taisi sen.


    • Anonyymi

      Uutta luettavaa pitää lähteä kirjastosta hakemaan.
      Viimeinen lukemani on vanhempi kirja Marcel H. van Herpenin "Putinin sodat - Venäjän uuden imperialismin nousu".
      Se on kirja Putinin suurista suunnitelmista ja despotismin lujittamisesta. Propagandasodasta.
      Se on analyysi Afganistanin, Tsetsenian ja Georgian sodista, sotarikoksista,
      kansanmurhista, katoamisista, ruumiitten räjäyttämisestä, etnisistä
      puhdistuksista, rypälepommeista, FSB:stä, ortodoksikirkosta,
      nuorisoliike Nashi'sta, kasakoista, Euraasian Unionista.
      Koko kauheus.

    • Anonyymi

      Eilen sain loppuun Vesa Heikkisen kirjan "Täydellinen lause on mahdoton yhtälö"
      Merkitysesseitä. Ihminen on merkitysolento. Hän tekee merkitystekoja ja
      elää merkityksissä. Mistä merkityksissä on kyse ? Mitä, miten, miksi ja
      millaisia merkitykset ovat ? Merkillistä.

    • Anonyymi

      Syksyllä ilmestyy monta kiinnostavaa kirjaa muun muassa Jari Korkin:
      K2 – Kyösti Kakkosen tie huipulle. Se on elämäkerta, jonka aion lukea.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa miljoona kertaa enemmän oma teokseni "Kyösti Kallio huipullle"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kiinnostaa miljoona kertaa enemmän oma teokseni "Kyösti Kallio huipullle"!

        Kallio oli maajussi joka ei osannut pakkoruotsia eli hyvin suomalainen
        https://suomalaisuudenliitto.fi/


    • Anonyymi

      Kakkonen möi Tokmannin osakkeet, sijoittana monessa mukana, myös kulttuuripuolella.

      • Anonyymi

        ↘️
        – Putinin viesti kesäkuussa oli yksinkertainen: ”Rakas (Saksan liittokansleri) Olaf Scholz, (Ranskan presidentti) Emmanuel Macron ja (Italian pääministeri) Mario Draghi, joko pakotatte Zelenskyin hyväksymään rauhan tai minä näännytän Pohjois-Afrikan nälkään. Saatte miljoonia uusia pakolaisia Eurooppaan, ja oikeistoradikaalit valtaavat rahoittamallani tuella hallituksenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ↘️
        – Putinin viesti kesäkuussa oli yksinkertainen: ”Rakas (Saksan liittokansleri) Olaf Scholz, (Ranskan presidentti) Emmanuel Macron ja (Italian pääministeri) Mario Draghi, joko pakotatte Zelenskyin hyväksymään rauhan tai minä näännytän Pohjois-Afrikan nälkään. Saatte miljoonia uusia pakolaisia Eurooppaan, ja oikeistoradikaalit valtaavat rahoittamallani tuella hallituksenne.

        Ei, et sitten ymmärrä alkuunkaan ettei Putin hae rauhaa, nimittäin tässä operaatiossa on ihan yksinkertainen juoni ja se on se, että Ukraina hävitetään kerta kaikkiaan ja poistetaan kartoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, et sitten ymmärrä alkuunkaan ettei Putin hae rauhaa, nimittäin tässä operaatiossa on ihan yksinkertainen juoni ja se on se, että Ukraina hävitetään kerta kaikkiaan ja poistetaan kartoilta.

        Et sitten ollenkaan ymmärtänyt kommenttia 07:55.
        Ei Putin rauhaa tavoittele puheillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, et sitten ymmärrä alkuunkaan ettei Putin hae rauhaa, nimittäin tässä operaatiossa on ihan yksinkertainen juoni ja se on se, että Ukraina hävitetään kerta kaikkiaan ja poistetaan kartoilta.

        juuri näin se menee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juuri näin se menee

        Vielä sen verran jatkan että Ukrainaa enemmän venäläiset perheet vihaavat
        Puolaa
        ja venäläisperheet veivät puolalaiset johtajat
        myös kommunistipuolueen johtajat

        keskitysleirille. Nato voinee pelastaa Puolan olemassaolollaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä sen verran jatkan että Ukrainaa enemmän venäläiset perheet vihaavat
        Puolaa
        ja venäläisperheet veivät puolalaiset johtajat
        myös kommunistipuolueen johtajat

        keskitysleirille. Nato voinee pelastaa Puolan olemassaolollaan

        Venäjä on tavallan kaksi kertaa "kostanut" Puolalle,
        tuhoamalla Puolan eliittiä täysin epäselvissä olosuhteissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä sen verran jatkan että Ukrainaa enemmän venäläiset perheet vihaavat
        Puolaa
        ja venäläisperheet veivät puolalaiset johtajat
        myös kommunistipuolueen johtajat

        keskitysleirille. Nato voinee pelastaa Puolan olemassaolollaan

        Putinia voi verrata siinäkin mielessä Hitleriin,
        eiköhän Putinillakin ole lista, missä järjestyksessä maita tuhotaan...
        Aloitti Ukrainasta ja sitten siitä napsitaan Mokdovaa jne
        Mutta pahus kun jo ensimmäisen maan kohdalla tekee tiukkaa...

        Hitlerilläkin oli lista, missä järjestyksessä kansoja tuhotaan, juutalaisista aloitettiin ja
        olihan sillä listalla suomalaisetkin jossain välissä ja Putinin listalla saattaa olla Suomikin.
        Eli siinä on aikamoiset veijarit.


    • Omaelämänkerrat kiinnostaa,
      ei tosin kolmekymppisten kirjoittamat,
      Eero Huovisen ja Pirkko Saision tai
      vaikkapa Ari Vatasen elämänkerrat voisivat kiinnostaa.
      Suosikkikirjailijalta, Antti heikkiseltä tulee myös uusi muistelmateos,

      Aika näyttää mihin syöttiin tarttuu.

      • Anonyymi

        Heikkilä on pari oikeaa ajatusta omasva leukiva,liioittelija joka leikkii pulakauden james bondia älykästä supermiestä

        Kommarisaisio onko huovinen piispa ja ari vatanen jokuautoäijä tosi kumma porukka kiinnostaa
        Hyvä näin


    • Anonyymi

      Kyllä vaan siinä kommentissa mainitaan Putinin pyrkivän pakottamaan Ukrainan rauhaan muuta Eurooppaa ja Afrikkaakin kiristämällä. Se lukee siinä kommentissa...niin siinä muuten lukee ja vaikea sitä on muuten ymmärtää kuin mitä siinä lukee ja niinpä siinä lukee...

      • Anonyymi

        "Rauhan" edellytys on, ettei Ukraina olisi enää itsenäinen valtio.
        Se on Putinin tavoite.


    • Anonyymi

      Jos joku kirja Ukrainasta tulisi.

      • Anonyymi

        Ukrainasta on hyviä kirjoja, jotka kertovat mm. taustoja miten tähän on tultu
        ja syksyllä ilmestyy joku uusi kirja, jossa on tätä sotaakin. Ei tule nyt sen nimi mieleen.


    • Anonyymi

      Putinilla on suunnitelma palauttaa tsaarinaikaiset rajat, jolloin Suomi kuului Venäjään.
      Sellainen kartta on esillä Venäjän mediassa.

      • Anonyymi

        Mutta eikö silloin pidä mennä aina tsaarien tsaarin eli Pietari Suuren aikoihin ja hupsista, eiköhän me oltu silloin vielä Ruotsin alamaisia..?


    • Anonyymi

      Hiljaa virtaa Don , lukemisen arvoinen teos.

      • Anonyymi

        Ei ehkä aivan syksyn uutuuskirja kuitenkaan? Tuli luettua joskus 1970- luvulla siinä missä "Aron raivaajat" yms. ryssäläistä kirjallisuutta muutamankin kymmenentuhannen sivullisen verran.


    • Anonyymi

      Lukekaa Simon Elon: Poliittiset mustelmani.
      Tulette ymmärtämään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaltaiselleni lähinnä historiaa ja erilaisia dokumentteja ynnä tieteellistäkin kirjallisuutta lukevana kiinnostavaa uutta tulee aika vähän, tuntuu jopa että vuosi vuodelta aina vaan vähemmän. Johtunee siitäkin että sotia käydään ja uusia valtiorajoja piirrellään nykyään niin vähän mikä on toki hyväkin asia mutta esim. WW1 ja WW2 ja suuret Ranskan ja Vennäinmaan vallankumoukset kuten Amerikan sisällissotakin ynnä myös omamme yms. yms. antoivat paljon kirjoittamisen aiheita.

      • Anonyymi

        Oletko nopea lukija ano 20:05 ? Minäkin olen kiinnostunut tiedosta melko
        laaja-alaisesti enkä ehdi millään lukea kaikkea minkä haluaisin.

        Kovin tieteelliseen kirjallisuuteen perustietoni ja älyni eivät riitä
        Luenkin mielelläni mm. ns. popularisoitua tiedettä tai mitä vain tietoa,
        joka on kirjoitettu tavalliselle kansalle ymmärrettävästi.

        Mm. Helmetistä katson viikottain uudet kirjat, "tietokirjallisuus"- kirjat
        (joka sisältänee kaiken julkaistun alkaen historiasta ?)
        ja luettelon elämänkerroista, joista tykkään erikoisesti, mutta vain yhteiskunnallisesti
        edes jollain lailla merkittävien henkilöitten elämänkerroista
        (en pintaliitäjien).

        Ei millään ehdi kaikkea haluamaansa lukea. Kirjan paksuudesta riippuen
        saan viikossa luetuksi enää keskimäärin 2-4 kirjaa.
        Useimmat kirjat ovat 350-500 sivuisia ja 600-700-sivuisia
        järkäleitäkin on.

        "Tietokirjan" lukeminen vie vähän enemmän aikaa,
        koska haluaa keskittyä asiaan,
        ei voi harppoa sivun yli niinkuin romaanien kohdalla tuli joskus tehdyksi,
        jos alkoi tuntua pitkäpiimäiseltä.

        Vanhoissakin kirjoissa on lukemattomia kiinnostavia (lukematta) ja uutta
        pukkaa koko ajan.
        Yksi aihe voi johtaa toiseen, lähteä rönsyilemään.
        Vielä löytyy uutta luettavaa, koska en ole systemaattinen lukija,
        poikkean "polulta", annan kirjojen viedä aiheesta toiseen jos kiinnostaa,
        mielenkiitoisen kirjan lähdeluettelosta löytää usein ihan "liikaakin" lisää
        aiheeseen liittyvää mielenkiintoista lukemista. Se on jatkumo,
        jolle ei loppua ole.

        Luen mielelläni "kirjaryppään" samasta aiheesta eri kirjoittajilta,
        niin tulee uutta tietoa ja näkökulmaa lisää.
        Varsinkin historiassa ei kaikki ole niin objektiivisesti kirjoitettua,
        vaikka historiantutkijan pitäisi siihen pyrkiä.

        Kirja aiheena innostaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nopea lukija ano 20:05 ? Minäkin olen kiinnostunut tiedosta melko
        laaja-alaisesti enkä ehdi millään lukea kaikkea minkä haluaisin.

        Kovin tieteelliseen kirjallisuuteen perustietoni ja älyni eivät riitä
        Luenkin mielelläni mm. ns. popularisoitua tiedettä tai mitä vain tietoa,
        joka on kirjoitettu tavalliselle kansalle ymmärrettävästi.

        Mm. Helmetistä katson viikottain uudet kirjat, "tietokirjallisuus"- kirjat
        (joka sisältänee kaiken julkaistun alkaen historiasta ?)
        ja luettelon elämänkerroista, joista tykkään erikoisesti, mutta vain yhteiskunnallisesti
        edes jollain lailla merkittävien henkilöitten elämänkerroista
        (en pintaliitäjien).

        Ei millään ehdi kaikkea haluamaansa lukea. Kirjan paksuudesta riippuen
        saan viikossa luetuksi enää keskimäärin 2-4 kirjaa.
        Useimmat kirjat ovat 350-500 sivuisia ja 600-700-sivuisia
        järkäleitäkin on.

        "Tietokirjan" lukeminen vie vähän enemmän aikaa,
        koska haluaa keskittyä asiaan,
        ei voi harppoa sivun yli niinkuin romaanien kohdalla tuli joskus tehdyksi,
        jos alkoi tuntua pitkäpiimäiseltä.

        Vanhoissakin kirjoissa on lukemattomia kiinnostavia (lukematta) ja uutta
        pukkaa koko ajan.
        Yksi aihe voi johtaa toiseen, lähteä rönsyilemään.
        Vielä löytyy uutta luettavaa, koska en ole systemaattinen lukija,
        poikkean "polulta", annan kirjojen viedä aiheesta toiseen jos kiinnostaa,
        mielenkiitoisen kirjan lähdeluettelosta löytää usein ihan "liikaakin" lisää
        aiheeseen liittyvää mielenkiintoista lukemista. Se on jatkumo,
        jolle ei loppua ole.

        Luen mielelläni "kirjaryppään" samasta aiheesta eri kirjoittajilta,
        niin tulee uutta tietoa ja näkökulmaa lisää.
        Varsinkin historiassa ei kaikki ole niin objektiivisesti kirjoitettua,
        vaikka historiantutkijan pitäisi siihen pyrkiä.

        Kirja aiheena innostaa aina.

        Pystyn lukemaan aika nopeastikin mutta en pyri siihen, miltei päinvastoin sillä kun aihe on riittävän kiinnostava sitä lukee "nautiskellen" ja toivoo ettei se heti lopu. Vaan kertyy niitä sivunkääntöjä silti tuntien vieriessä.
        Sitä rönsyilyä tapahtuu ja sitten sellaista asioiden ristiinmenoa että samat asiat pulpahtavat esiin hieman eri kulmista ja eri asiakokonaisuuksien osasina.
        Otan jälkimmäisestä esimerkiksi ns. metsäsuomalaiset. He olivat Suomesta jotain 1800- luvulla Ruotsin syrjäisiä metsäseutuja asuttamaan houkuteltuja nykyisen Suomen alueen asukkaita. Pääosin lähtijät olivat Savosta ja vähäisemmältä osin pohjanmaalta. Heistä on luettavissa varta vasten heistä kirjoitettuja tietoja kohtuullisesti mutta heihin törmätään myös kun kerrotaan ihan muissa yhteyksissä ns. Uuden Ruotsin koloniasta pohjois- Amerikassa ja tuota yhteisöä asuttamaan siirtyneistä ensimmäisistä ruotsalaisista sillä käytännössä he olivatkin osin pakkosiirrettyjä samaisia metsäsuomalaisia. Siis varhaisten p- Amerikan Eurooppalaisten asuttajien seassa oli rippeitä esim. entisistä Rautalammin pitäjän sekä Mustasaaren asukkaista...Heidän vertaan lienee siellä yhä vaikuttamassa sillä osa heistä meni kimppaan intiaanien kanssa lisääntyenkin jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyn lukemaan aika nopeastikin mutta en pyri siihen, miltei päinvastoin sillä kun aihe on riittävän kiinnostava sitä lukee "nautiskellen" ja toivoo ettei se heti lopu. Vaan kertyy niitä sivunkääntöjä silti tuntien vieriessä.
        Sitä rönsyilyä tapahtuu ja sitten sellaista asioiden ristiinmenoa että samat asiat pulpahtavat esiin hieman eri kulmista ja eri asiakokonaisuuksien osasina.
        Otan jälkimmäisestä esimerkiksi ns. metsäsuomalaiset. He olivat Suomesta jotain 1800- luvulla Ruotsin syrjäisiä metsäseutuja asuttamaan houkuteltuja nykyisen Suomen alueen asukkaita. Pääosin lähtijät olivat Savosta ja vähäisemmältä osin pohjanmaalta. Heistä on luettavissa varta vasten heistä kirjoitettuja tietoja kohtuullisesti mutta heihin törmätään myös kun kerrotaan ihan muissa yhteyksissä ns. Uuden Ruotsin koloniasta pohjois- Amerikassa ja tuota yhteisöä asuttamaan siirtyneistä ensimmäisistä ruotsalaisista sillä käytännössä he olivatkin osin pakkosiirrettyjä samaisia metsäsuomalaisia. Siis varhaisten p- Amerikan Eurooppalaisten asuttajien seassa oli rippeitä esim. entisistä Rautalammin pitäjän sekä Mustasaaren asukkaista...Heidän vertaan lienee siellä yhä vaikuttamassa sillä osa heistä meni kimppaan intiaanien kanssa lisääntyenkin jne.

        Sinullapa on mielenkiintoinen aihe. Mistä olet löytänyt sitä koskevaa kirjallisuutta ?
        Sitä ei varmaankaa ole paljon, vai mitä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullapa on mielenkiintoinen aihe. Mistä olet löytänyt sitä koskevaa kirjallisuutta ?
        Sitä ei varmaankaa ole paljon, vai mitä ?

        Kirjakaupoista, antikvariaateista, kirjastoista, Internetistä...
        Metsäsuomalaiset
        Kaskeamisen kieltäminen Ruotsissa ja kieltoa rikkoneiden rankaiseminen
        Närken kapina
        Uusi Ruotsi
        Carl Gottlundin tutkimusmatkat
        Mustasaaren historia
        Rantasalmen historia
        Delawaren seudun historia
        John Printzin toiminta
        jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjakaupoista, antikvariaateista, kirjastoista, Internetistä...
        Metsäsuomalaiset
        Kaskeamisen kieltäminen Ruotsissa ja kieltoa rikkoneiden rankaiseminen
        Närken kapina
        Uusi Ruotsi
        Carl Gottlundin tutkimusmatkat
        Mustasaaren historia
        Rantasalmen historia
        Delawaren seudun historia
        John Printzin toiminta
        jne.

        Kun Gottlundista ole kiinnostunut, niin tutkaile Juvan historiaa, sillä G:lla on patsas kivikirkon vieressä. Paikalla olivat Erlander ja Kekkonen 60-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Gottlundista ole kiinnostunut, niin tutkaile Juvan historiaa, sillä G:lla on patsas kivikirkon vieressä. Paikalla olivat Erlander ja Kekkonen 60-luvulla.

        Käsittelin siis sitä että kun luetaan paljon ja erityisesti historiaa niin samojakin asioita alkaa pulpahdella aivan erilaisista ja varsinaisesti eri aiheita käsittelevistä jutuista ja otin summamutikassa esimerkiksi metsäsuomalaiset.
        Gottlund ei välttämättä ole ollut erityiskiinnostukseni kohteena mutta hän matkusti tutkimassa ko. metsäsuomalaisia ja heidän jälkeläisiään ja hänen muistiinmerkintänsä ovat siis yksi lähde metsäsuomalaisista tietoa haettaessa. Samoin tietoa metsäsuomalaisista sivutaan kaikissa eilen klo 19:56 mainitsemieni aihepiirien jutuissa ynnä monissa, monissa muissa eli tietoa löytyy sittenkin varsin paljon mutta se on hajallaan.
        Ja toisena voin käsitellä miten kaskeamisen kieltäminen johti osan metsäsuomalaisista Uuteen Ruotsiin: Kun Ruotsista alettiin löytää rautamalmia ja sen erotteluun tarvittiin yhä enemmän puuhiiltä joka tehtiin metsän puista, syntyi pelko että puusto loppuu ja kun kaskeajat myös kulutivat huomattavia määriä metsiä, kaskeaminen kiellettiin vaikka juuri sitä tekemään oli alunperin niitä muuttajia houkuteltu. Kaikki metsäsuomalaiset eivät kiellosta piitanneet, niinpä osalta heistä särettiin ja poltettiin heidän majansa ja osalle langetettiin rangaistuksia jollaisiksi keksittiin pakkosiirto Uuden Ruotsin varustuksille Delaware- joen varrelle. Siten heitä päätyi vaikuttamaan varhain p- Amerikan asutukseen ja varsinkin kun se Uusi Ruotsi ei muodostunut miksikään menestystarinaksi, monet sinne viedyt jopa karkasivat ja siirtyivät kaveeraaman alkuasukkaidenkin kanssa koska juuri Ruotsin siirtokunta oli maltillisella toiminnallaan onnistunut pysyttelemään hyvissä väleissä intiaanien kanssa toisin kuin monet muut siirtokunnat. Eli tässä toinen tapaus missä sivutaan metsäsuomalaisia ja niitähän samaa sivuavia löytyy paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittelin siis sitä että kun luetaan paljon ja erityisesti historiaa niin samojakin asioita alkaa pulpahdella aivan erilaisista ja varsinaisesti eri aiheita käsittelevistä jutuista ja otin summamutikassa esimerkiksi metsäsuomalaiset.
        Gottlund ei välttämättä ole ollut erityiskiinnostukseni kohteena mutta hän matkusti tutkimassa ko. metsäsuomalaisia ja heidän jälkeläisiään ja hänen muistiinmerkintänsä ovat siis yksi lähde metsäsuomalaisista tietoa haettaessa. Samoin tietoa metsäsuomalaisista sivutaan kaikissa eilen klo 19:56 mainitsemieni aihepiirien jutuissa ynnä monissa, monissa muissa eli tietoa löytyy sittenkin varsin paljon mutta se on hajallaan.
        Ja toisena voin käsitellä miten kaskeamisen kieltäminen johti osan metsäsuomalaisista Uuteen Ruotsiin: Kun Ruotsista alettiin löytää rautamalmia ja sen erotteluun tarvittiin yhä enemmän puuhiiltä joka tehtiin metsän puista, syntyi pelko että puusto loppuu ja kun kaskeajat myös kulutivat huomattavia määriä metsiä, kaskeaminen kiellettiin vaikka juuri sitä tekemään oli alunperin niitä muuttajia houkuteltu. Kaikki metsäsuomalaiset eivät kiellosta piitanneet, niinpä osalta heistä särettiin ja poltettiin heidän majansa ja osalle langetettiin rangaistuksia jollaisiksi keksittiin pakkosiirto Uuden Ruotsin varustuksille Delaware- joen varrelle. Siten heitä päätyi vaikuttamaan varhain p- Amerikan asutukseen ja varsinkin kun se Uusi Ruotsi ei muodostunut miksikään menestystarinaksi, monet sinne viedyt jopa karkasivat ja siirtyivät kaveeraaman alkuasukkaidenkin kanssa koska juuri Ruotsin siirtokunta oli maltillisella toiminnallaan onnistunut pysyttelemään hyvissä väleissä intiaanien kanssa toisin kuin monet muut siirtokunnat. Eli tässä toinen tapaus missä sivutaan metsäsuomalaisia ja niitähän samaa sivuavia löytyy paljon.

        Nyt Mark Mansonin "Kaikki menee päin helvettiä". Sain. Ja heti herään opponoimaan.
        Beng
        Asuiko Somerolla metsäsuomalaisia. Kaskesivat. Taistelivat petoja vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt Mark Mansonin "Kaikki menee päin helvettiä". Sain. Ja heti herään opponoimaan.
        Beng
        Asuiko Somerolla metsäsuomalaisia. Kaskesivat. Taistelivat petoja vastaan?

        Kysäse Kaarilta! Utriosta oli juttua , täytti 80 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt Mark Mansonin "Kaikki menee päin helvettiä". Sain. Ja heti herään opponoimaan.
        Beng
        Asuiko Somerolla metsäsuomalaisia. Kaskesivat. Taistelivat petoja vastaan?

        Sekava metsäläisen kysymys...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekava metsäläisen kysymys...

        Marjastaja sienessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekava metsäläisen kysymys...

        Olen ostanut kansallismuseosta kirjan, missä kerrottiin elämästä Somerolla miekan ja kirveen aikoihin eikun kaskeamisen aikoihin.
        Yllä kerrottu kuvaus sopii somerolaisiin, siis metsäläisyys.
        Kaarilta olen lukenut vain Ruusulaakson.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut kansallismuseosta kirjan, missä kerrottiin elämästä Somerolla miekan ja kirveen aikoihin eikun kaskeamisen aikoihin.
        Yllä kerrottu kuvaus sopii somerolaisiin, siis metsäläisyys.
        Kaarilta olen lukenut vain Ruusulaakson.
        Beng

        Metsäläisiä olivat kaikki suomalaiset, kun tarpeeksi taaksepäin mennään.
        Somero on mukava paikka, ei sen metsäläisempi kuin joku muu vastaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsäläisiä olivat kaikki suomalaiset, kun tarpeeksi taaksepäin mennään.
        Somero on mukava paikka, ei sen metsäläisempi kuin joku muu vastaava.

        Selvä se mutta kun kyse olikin metsäsuomalaisista jota asiaa ainakaan joke Benk ei tunnu tajuavan. Saati että tajuaisi tämän sivun keskustelun aiheen ja sen aiheen ja metsäsuomalaisuuden yhteyden!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä se mutta kun kyse olikin metsäsuomalaisista jota asiaa ainakaan joke Benk ei tunnu tajuavan. Saati että tajuaisi tämän sivun keskustelun aiheen ja sen aiheen ja metsäsuomalaisuuden yhteyden!

        Tai sitten on niin, ettet mainitsemaani kirjaa lukemattomana ymmärrä, mihin viittaan.
        Kaskettiinhan täällä ja vietiin tapa mukana. Miksi muualla asuvat metsäsuomalaiset ovat huomionarvoisempia kuin täällä asuneet.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten on niin, ettet mainitsemaani kirjaa lukemattomana ymmärrä, mihin viittaan.
        Kaskettiinhan täällä ja vietiin tapa mukana. Miksi muualla asuvat metsäsuomalaiset ovat huomionarvoisempia kuin täällä asuneet.
        Beng

        Kuka niin on väittänyt ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka niin on väittänyt ?

        Yritä edes tajuta että aloituksen aiheena on kirjallisuus...kertomani asia jonka sattumoisin otin esimerkiksi siitä miten monista kirjallisista lähteistä jostakin tietystä asiasta voi saada tietoa sattui nyt olemaan ns. metsäsuomalaisuus. En tarkoittanut että ryhdytään kiistelemään siitä oliko jossain Somerolla ketä ja mitä, jokainen vähänkään historiaa lukenut tietää että käsitteellä metsäsuomalaiset EI tarkoiteta Someron asukkaita eikä esim. käsitteellä Värmlannin suomalaismetsät liioin tarkoiteta Someron metsiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä edes tajuta että aloituksen aiheena on kirjallisuus...kertomani asia jonka sattumoisin otin esimerkiksi siitä miten monista kirjallisista lähteistä jostakin tietystä asiasta voi saada tietoa sattui nyt olemaan ns. metsäsuomalaisuus. En tarkoittanut että ryhdytään kiistelemään siitä oliko jossain Somerolla ketä ja mitä, jokainen vähänkään historiaa lukenut tietää että käsitteellä metsäsuomalaiset EI tarkoiteta Someron asukkaita eikä esim. käsitteellä Värmlannin suomalaismetsät liioin tarkoiteta Someron metsiä...

        No et sitten tajunnut, että "Kaikki menee päin helvettiä" on myös kirja. Se on tekstin mukaan nurinkurinen kirja toivosta. Ja tiedoksesi Mark Manson on sen kirjoittanut.
        Pysyin aiheessa, mutta et vain kestänyt jostain syystä sitä, että täälläkin on ollut metsäsuomalaisuutta.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sitten tajunnut, että "Kaikki menee päin helvettiä" on myös kirja. Se on tekstin mukaan nurinkurinen kirja toivosta. Ja tiedoksesi Mark Manson on sen kirjoittanut.
        Pysyin aiheessa, mutta et vain kestänyt jostain syystä sitä, että täälläkin on ollut metsäsuomalaisuutta.
        Beng

        Joo, tajusin kyllä, muuta miten se liittyy aloitukseen joka oli mikä?
        Oetko ajatellut tehdä välillä jotain muutakin kuin osallistua näillä sivuilla ehkä kolmen- kahdeksan ihmisen "keskusteluun", nämä sivut ovat jo vuosikymmen sittemn menettäneet kiinnostavuutensa?
        Itse kommentoin vain koska olen niin terävä ja on kiva piruilla sinunlaistesi keralla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et sitten tajunnut, että "Kaikki menee päin helvettiä" on myös kirja. Se on tekstin mukaan nurinkurinen kirja toivosta. Ja tiedoksesi Mark Manson on sen kirjoittanut.
        Pysyin aiheessa, mutta et vain kestänyt jostain syystä sitä, että täälläkin on ollut metsäsuomalaisuutta.
        Beng

        Olet aina vähän ulalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tajusin kyllä, muuta miten se liittyy aloitukseen joka oli mikä?
        Oetko ajatellut tehdä välillä jotain muutakin kuin osallistua näillä sivuilla ehkä kolmen- kahdeksan ihmisen "keskusteluun", nämä sivut ovat jo vuosikymmen sittemn menettäneet kiinnostavuutensa?
        Itse kommentoin vain koska olen niin terävä ja on kiva piruilla sinunlaistesi keralla...

        Olen vastanyt viimeisen virkkeen kysymykseen.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aina vähän ulalla.

        Minua kyrpii, kun et osaa kuin nälviä.
        Beng


    • Anonyymi

      ""suuret Ranskan ja Vennäinmaan vallankumoukset kuten Amerikan sisällissotakin ynnä myös omamme yms. yms. antoivat paljon kirjoittamisen aiheita.""

      Tuoko lukeminen ymmärrystä vai meneekö vain läpi?

      Ei Suomessa ollut vallankumousta vaan leninismi valui Suomen puolelle asti

      Miksei Englannissa, johtavassa valtiossa,
      ei ollut vallankumousta?

      • Anonyymi

        Englanti oli johtava valtio vain harvoissa asioissa, yksi sellainen oli rautateiden kehittäminen. Tosin raideleveydeksi tuli leveys jolla ensimmäiset kiskot aseteltiin Rooman miehitysarmeijan aikanaan rakentamien sotilasteiden päälle. Pääosin sama raideleveys sitten päätyi myös esim. siirtomaahan Intiaan ja laajalti Eurooppaankin.
        Mutta esim. Englantilaisten asuintalot ja - huoneistot eivät kolkkoudessaan ja varustelussaan edusta johtavaa valtiota ja hallintomalli sekä hallinnon toimintakin on lähes kivikautisen jäykäksi jämähtänyt...


    • Anonyymi

      Ootteko mitään kirjaa löytänyt luettavaksenne ? Luin viimeksi kirjan
      Zelenskistä. Se oli hyvä, vaikka epäilin, ettei uutta ole, mutta se olikin erilainen
      kirja kuin odotin. Se on kirjoitettu osin sodan aikana.

      • Anonyymi

        Kun en hyvin liikkeelle pääse eikä kirjakauppoja kylillä ole, on erittäin näppärää,
        että voi tilata kirjoja kotiin postitse - vaikka Prismasta. Yhdyn edelliseen mielipiteeseen,
        Zelenskyi-kirja oli on ehdottomasti lukemisen arvoinen, paljon monipuolisempi kuin olisin odottanut.
        Kirjan ansiosta pääsi kärryille Ukrainasta vuodesta 2014 asti, jolloin kansan mitta tuli täuyteen venäjämielisistä oligarkki-diktaattoreista.
        Sota oli jo alkanut, kun Mika Kulju kirjaa aloitti kirjoittamaan.
        Mika Kuljun tietokirjoja on käännetty useille kielille. Kirjailijan uran ohella
        hän on työskennellyt pitkään journalistina ja TV:n ja radion parissa ym.

        https://www.prisma.fi/fi/prisma/gente-volodymyr-zelenskyi-kovakantinen-kirja?gclid=EAIaIQobChMIwMCztoXW-QIVPEWRBR3rggBjEAQYAiABEgL3qPD_BwE&gclsrc=aw.ds


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun en hyvin liikkeelle pääse eikä kirjakauppoja kylillä ole, on erittäin näppärää,
        että voi tilata kirjoja kotiin postitse - vaikka Prismasta. Yhdyn edelliseen mielipiteeseen,
        Zelenskyi-kirja oli on ehdottomasti lukemisen arvoinen, paljon monipuolisempi kuin olisin odottanut.
        Kirjan ansiosta pääsi kärryille Ukrainasta vuodesta 2014 asti, jolloin kansan mitta tuli täuyteen venäjämielisistä oligarkki-diktaattoreista.
        Sota oli jo alkanut, kun Mika Kulju kirjaa aloitti kirjoittamaan.
        Mika Kuljun tietokirjoja on käännetty useille kielille. Kirjailijan uran ohella
        hän on työskennellyt pitkään journalistina ja TV:n ja radion parissa ym.

        https://www.prisma.fi/fi/prisma/gente-volodymyr-zelenskyi-kovakantinen-kirja?gclid=EAIaIQobChMIwMCztoXW-QIVPEWRBR3rggBjEAQYAiABEgL3qPD_BwE&gclsrc=aw.ds

        Poliittista historiaa koskien kiinnostaa Alpi Rusin kirja
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/kremlin-kortti-9789523821835?gclid=EAIaIQobChMIzsyRiJTY-QIVFEeRBR2-owD1EAQYASABEgIMRPD_BwE

        Rusi on kirjasta Tapani Ruokasen haastateltavana Alfalla.
        Ohjelma saattaa olla uusinta. En ole huomannut milloin kirja on ilmestynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliittista historiaa koskien kiinnostaa Alpi Rusin kirja
        https://www.adlibris.com/fi/kirja/kremlin-kortti-9789523821835?gclid=EAIaIQobChMIzsyRiJTY-QIVFEeRBR2-owD1EAQYASABEgIMRPD_BwE

        Rusi on kirjasta Tapani Ruokasen haastateltavana Alfalla.
        Ohjelma saattaa olla uusinta. En ole huomannut milloin kirja on ilmestynyt.

        Rusin kirja on ilmestynyt 2022 ja sitä saa jonottaa kirjastosta vuoden ?
        Rusi on ollut mukana asioissa ja tapahtumissa, joista hän historiantutkijana kirjoittaa,
        siksikin kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Katsoin Alfalta hänen haastattelua kirjasta, ja sain siitä riittävästi, ettei tartte enää kirjaa lukea.
      Rusilla tuntuu olevan, jotensakin kaunanen suhtautuminen presidentti Koivistoon.

      • Anonyymi

        Rusi ei pitänyt Manun venäjämielisyydestä.


    • Anonyymi

      Hotakaiselta ilmestyi uusi kirja. Oletteko Hotakaisen kirjojen ystävä ?

    • Anonyymi

      Uutta mielenkiintoista kirjallisuutta on jo aika vaikea löytää kun on lukenut eläissään sellaiset hieman vajaat miljoona sivua, eli nykyisinkin vielä 20- 30000 sivua vuodessa mutta on ollut vuosia jolloin on mennyt noin 50000 sivuakin.
      Edelliseen päälle ammatilliset lukemiset, uutiset ja vaikkapa kunnan rakentamisjärjestyskokoelmiin tutustuminen oman talonsuunnittelun ja rakentamisen yhteydessä, merenkulun harrastusluonteinen opiskelu ml. vähän tähtitiedettäkin jne. jne.
      Luen lähinnä historiaa, erilaisia tosielämän dokumentteja, tieteellisiä juttuja ja sellaista. Valitettavasti esim. kirjastoon ilmestyy vuosittain vinojen kirjapinojen sijasta uusia kiinnostavia kirjoja historiasta hyvin niukasti ja olenkin tuuminut mistä se johtunee? Se ollee seurausta siitä että WW2:n jälkeen sotiminen maailmalla on jyrkästi vähentynyt. Nimittäin historia ja siitä kirjoittaminen on pitkälti sotien historiaa, valitettavasti.
      No, en sentään toivo uusia sotia jotta myöhemmin olisi luettavaa, niin kamala tuo Ukrainan tilannekin. USA:n/Naton kohelluksesta viimeksi Afganistanissa löytyykin jo aika hyvää tekstiä.
      Lukemisiin!

      • Anonyymi

        Kertoisitko mitä mielenkiintoista ja uudempia kirjoja olet viimeksi lukenut poliittisen
        historian alueelta ? Minäkin etsin uutta lukemista.


    • Anonyymi

      Oli mainos. Maria Petterssonilta "Suomen historian jännät naiset".
      Olen lukenut hänen kirjoittamansa "Historian jännät naiset".
      Minusta nämä tavallaan kokoomakirjat on mainioita.
      Jos joku henkilö kiinnostaa enemmän, voi tutkata kirjastosta, josko muuta kirjallisuutta.
      Beng
      Kirjakaupassa näin jonkin tähtitieteeseen liittyvän kirjan ja viittaus naisiin.
      Kankimäkihän on kirjoittanut naistaiteilijoista.
      Minua on femakoksi kehuttu ja olkoot. On vasta viime vuosina kirjoitettu naisista, koska esim. kultakautena jäivät miesten varjoon, ignoroitiin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      206
      2623
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      447
      2368
    3. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1418
    4. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      27
      1387
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1251
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      86
      988
    7. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      133
      955
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      7
      954
    9. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      940
    10. Olet suloisinta mitä tiedän

      Kun katsoit minua, en pystynyt katsomaan sinua takaisin koska pelkään että näet mitä sinua kohtaan tunnen. Ihastelen sin
      Ikävä
      22
      853
    Aihe