Diabetes ja ripuli

Anonyymi

Minulla todettu parisen vuotta sitten diabetes ja lääkkeinä lantus ja novorapid. Toimii ihan hyvin paitsi ihan kamala ripuli vaivannut parisen vuotta. Onko vastaavaa ongelmaa muilla? Voiko olla lääkkeestä johtuvaa vai jostain ihan muusta.

7

1307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En ole kuullut että lantus aiheuttaisi ripulia, olen käyttänyt lantusta toistakymmentä vuotta. Onko verensokeriarvosi olleet hyvät lantuksella ja novolla? Korkea verensokeri saattaa aiheuttaa ripulia, tietysti syitä on paljon muitakin.

• Anonyymi

Jokainen ihminen reagoi eri lailla lääkkeisiin , joten se lääke joka sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle , niin että ei voi koskaan sanoa että ” en ole kuulut että Lantus aiheuttaisi ripulia” on ihan väärin sanottu , sillä jokaisella on omanlaisensa immuuni systeemi , joten ei voi yleistää.
        Minun tuttavani ripuloi myöskin samasta lääkkeestä ja ripuli loppui kun vaihdettiin toinen sortti.
        Siinä syy miksi tälläisissä asioissa ei voi yleistää asioita .joten paras mennä lääkärin puheille ja miettiä onko lääke sopiva juuri minulle vaikka se voi sopia jollekin muille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen ihminen reagoi eri lailla lääkkeisiin , joten se lääke joka sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle , niin että ei voi koskaan sanoa että ” en ole kuulut että Lantus aiheuttaisi ripulia” on ihan väärin sanottu , sillä jokaisella on omanlaisensa immuuni systeemi , joten ei voi yleistää.
        Minun tuttavani ripuloi myöskin samasta lääkkeestä ja ripuli loppui kun vaihdettiin toinen sortti.
        Siinä syy miksi tälläisissä asioissa ei voi yleistää asioita .joten paras mennä lääkärin puheille ja miettiä onko lääke sopiva juuri minulle vaikka se voi sopia jollekin muille.

Tottakai kaikki on yksilöllistä, enkä tarkoittanut viestissäni ettei olisi mahdollista että lantus tai muu insuliini aiheuttaa ripulia. Totesin ainoastaan ettei minulla, eikä muutamilla tuntemillani lantuksen käyttäjillä ole ollut vaivaa.

• Anonyymi

Miltä näyttää normaali syömisesi.

rasvaa?
      proteiinia?
      hiilihydraattia?
      kuituja-mistä?

• Ei ole ainakaan mainittu noiden haittavaikutuksissa mutta diabetes voi itsessään aiheuttaa vatsavaivoja.

• Anonyymi

"Ei ole ainakaan mainittu noiden haittavaikutuksissa mutta diabetes voi itsessään aiheuttaa vatsavaivoja."

Monella 2-tyypin diabeetikolla on haima lakannut tuottamasta insuliinin lisäksi myös haimaentsyymiä, jota ilman rasva ei imeydy, seurauksena rasvaripuli. Apteekista saa ilman reseptiä Creon nimisiä kapseleita, ruokailun yhteydessä otetaan ruuan arvioidun rasvamäärän mukainen määrä kyseistä lääkettä. Mikäli auttaa, niin kannattaa pyytää resepti lääkäriltä, on kelakorvattava lääke. Ei tosin sovi muslimeille, koska lääke on eriytetty sian haimaentsyymistä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ei ole ainakaan mainittu noiden haittavaikutuksissa mutta diabetes voi itsessään aiheuttaa vatsavaivoja."

Monella 2-tyypin diabeetikolla on haima lakannut tuottamasta insuliinin lisäksi myös haimaentsyymiä, jota ilman rasva ei imeydy, seurauksena rasvaripuli. Apteekista saa ilman reseptiä Creon nimisiä kapseleita, ruokailun yhteydessä otetaan ruuan arvioidun rasvamäärän mukainen määrä kyseistä lääkettä. Mikäli auttaa, niin kannattaa pyytää resepti lääkäriltä, on kelakorvattava lääke. Ei tosin sovi muslimeille, koska lääke on eriytetty sian haimaentsyymistä.

Kiitoksia tiedosta. Täytyy kokeilla auttaisiko se maa-artisokan kanssa.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      283
      3422
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      6
      2385
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      253
      2184
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2069
    5. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      72
      1718
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      345
      1358
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      25
      1137
    8. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      65
      1079
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1056
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      1005
    Aihe