Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi Vaasassa karsastetaan ulkomaalaistaustaisia?

Anonyymi

Hei! Olen 24-vuotias Vaasan yliopiston opiskelija joka on jo asunut yli 4 vuotta tässä kaupungissa. Ensiksi haluaisin sanoa, että pidän Vaasan kaupungista kovasti, kaikki tarvittava on riittävän lähellä eikä tarvitse mennä suurkaupunkiin ostoksia tekemään. Olen taustaltani ulkomaalaistaustainen eli toinen vanhempani on ulkomaalainen, joten minussa näkyy ulkomaalaista fenotyyppiä. Viime aikoina olen huomannut, että monia paikallisia häiritsee jostain syystä mun läsnäolo ja he yleensä pyrkivät ilmaisemaan tämän. Esimerkiksi kaduilla jotkut ovat mumisseet musta joitain termejä joita en edes viitsi mainita, ihmiset tekevät kaikenlaisia eleitä jatkuvasti joista voi helposti päätellä että juuri mun olemassaoloni häiritsee heitä ja että en ole "oikeanlainen". Jotenkin tuntuu kuin minua kohdeltaisiin rikollista vaikka en ole tehnyt mitään laittomuksia, en ole edes koskaan ollut vankilassa. Aina kun menen ulos niin riittävän moni ihminen saa mut tuntemaan "vääränlaiselta" ja "ei halutulta". Onneks mulla on hyviä ystäviä yliopistosta jotka antaa energiaa mennä eteenpäin, mut sitten on nämä ihmiset jotka näkevät mut jotenkin "kilpailijana" tai "uhkana" vaikka olisin vain kävelemässä kadulla. Osaako joku kertoa mikä oikein saa näiden ihmisten sapen kiehumaan pelkästään mun läsnäolosta, toivon hartaasti ettei se johdu siitä, että mun toinen vanhempi sattuu olemaan ulkomaalainen. Aina kun meen ulos niin mut yksilöidään ja nämä ihmiset tekevät kaikkensa saadakseen mut tuntemaan pahalta ja "väärältä". Joten pyydän jos joku vois sopuisasti selittää mistä on kyse niin ei tarvis miettii mitä oikein on meneillään, ilman kuittailua kiitos.

37

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kuitenkin pitäisin vaasaa suhteellisen suvaitsevaisena kaupunkina näin itse joku vuosi sitten tänne muuttaneena.Toki olen täysin suomalaisuuden perusmalli ulkonäöltäni mutta suvaitsen kyllä ihmiset laidasta laitaan. En ole täällä ihan vastaavaa radikalismiä usein huomannut toki sitä on.. Etelä-pohjalainen taas katsoo jopa oman rodun edustaa kieroon jos tulee täältä vaasasta koska luulevat vieläkin osa ettei täällä puhuta suomea.No mietis miltä siellä tuntuisi olla joku muu tummahipiäinen kun ravimies? Eipä tässä muuta taas tänään

    • Anonyymi

      Näin kantasuomalaisena vaikea sanoa mutta en ole tuollaista huomannut. Ehkä etnisellä taustallakin on asiassa väliä, sehän ei tässä ilmene tarkemmin

    • Anonyymi

      Minusta Vaasan pitää olla suvaitsevainen kaupunki, koska näin eteläpohjalaisena olen havainnut, että tietynlaisia ihmisiä kehotetaan muuttamaan Vaasaan. Vaasassa ollaan kuitenkin pohjalaisia ja pohjalainen haluaa olla pohjalainen. Vaasasta pääsee myös n. tunnin ajomatkalla käymään muualla Etelä-Pohjanmaalla.

    • Anonyymi

      Totuus on se että tuskin ketään kiinnostaa sun naamas pätkääkään. Siksihän sä täällä netissä nyt kerjäät huomiota. Kun et sitä saa oikeassa elämässä. Ketään ei kiinnosta mikä fenotyyppi olet. LOL

      • Anonyymi

        "Ketään ei kiinnosta mikä fenotyyppi olet. LOL"

        Fenotyyppi eli yksilön ilmiasu on kehittyvän tai kehittyneen yksilön kaikkien havaittavien ominaisuuksien (anatomisten, fysiologisten, biokemiallisten ja käyttäytymisen) kokonaisuus. Jo 1880-luvulla biologit huomasivat, että perinnöllisyysaine ja eliön ruumis olivat eri asia. Tämä jako selkiytyi, kun varhaiset perinnöllisyystieteilijät ottivat käyttöönsä käsitteet genotyyppi ja fenotyyppi. Fenotyyppi on ympäristön ja geenien vuorovaikutuksen tulos. Näennäisesti samankaltaiset fenotyypit voivat kätkeä geenien tasolla sisäänsä huomattavaa geneettistä muuntelua. Jos ympäristössä ei tapahdu suuria muutoksia, on todennäköisesti fenotyyppikin hyvin samankaltainen kuin aikaisemmissa sukupolvissa ja yksi laji voi kukoistaa miljooniakin vuosia. Jotkut fenotyypin osat voivat kehittyä nopeammin kuin toiset, yksilö ei kehity yhtenä yksikkönä.

        Yksilön fenotyypissä tapahtuvat muutokset eivät periydy, toisin kuin genotyypissä tapahtuvat muutokset, mutta se voi vaikuttaa kopioitujan menestymiseen. Tämä on oleellisin ero darwinilaisen ja lamarckilaisen evoluutioteorian välillä. Kaikki mahdolliset mutaatiot, jotka voisivat "parantaa" fenotyyppiä, ovat tapahtuneet ja valikoituneet jo aikaisemmissa sukupolvissa.

        Lähde: Wiki


    • Anonyymi

      Perusvaasalainen katsoo nyrpeästi jo jos on tunnin ajomatkan päästä Vaasasta

      • Anonyymi

        "Perusvaasalainen"

        Selvennys tuohon "Perusvaasalainen" millainen hän on ?!

        Kyllähän tässä kylässä on suurin osa juurikin "tunnin ajomatkan päästä" ja paljon lähempääkin, ja kasvatuksen jälkipolvi on ainakin saanut näiltä tuon mainitun "katsoo nyrpeästi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perusvaasalainen"

        Selvennys tuohon "Perusvaasalainen" millainen hän on ?!

        Kyllähän tässä kylässä on suurin osa juurikin "tunnin ajomatkan päästä" ja paljon lähempääkin, ja kasvatuksen jälkipolvi on ainakin saanut näiltä tuon mainitun "katsoo nyrpeästi"

        "katsoo nyrpeästi"

        Olisikohan nuo "Perusvaasalainen" sitten läheltä rannikkoa jotka eivät vielä 2000-luvullakaan osaa suomea ?


    • Anonyymi

      Voin vanhan polven ihmisenä sinulle kertoa, että joskus 1960-luvulla ja vielä 1970-luvulla Vaasassa oli hyvin vähän ulkomaalaisen näköisiä. Heistä oltiin hyvin kiinnostuneita ja suhtautuminen oli positiivista. Näin jatkui aina 1990-luvulle asti, vaikka ulkomaalaisten määrä kasvoi. Sitten tapahtui jotain, jonka kyllä useimmat vanhemman polven vaasalaiset tietävät, mikä muutti asenneilmapiirin. Ja sen jälkeen monet muut tapahtumat ovat tehneet ihmisistä yhä epäluuloisempia ulkomaalaisia kohtaan. Valitettavasti myös itsellä huonoja kokemuksia. Esim. korona-aikana oli ihan sääntö, että tummemman pigmentin ihmisillä ei ollut kaupassa kasvomaskia, mutta kantaväestöllä sellainen oli 95-98 prosenttisesti. Tämä on vähän samanlainen asia kuin vanha suomalainen sananlasku, jonka mukaan "ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeään".

      • Anonyymi

        Juurikin näin, miten asian esitit. Tämä ei ole rakettitiedettä ja melkein kaikki tämän tietää ja tunnistaa.


    • Anonyymi

      Melkein kaikki Vaasalaisethan on ulkomaalaisia. Ruotsalaisia lähes kaikki. Ei ole mitään ulkomaalaisvastaisuutta. Pelkkää kuvitelmaa jos siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Ruotsalaisia ei Vaasassa ole kuin muutamia, veikkaisin alle 100 henkilöä, töissä eri firmoissa, sairaaloissa jne. Ruotsinkielisiä on vaasalaisista n. 23%, suomenkielisiä n. 70%, loput muunkielisiä.


      • Anonyymi

        Ruotsia puhuva suomalainen ei ole ulkomaalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsia puhuva suomalainen ei ole ulkomaalainen.

        EI se on Vöyriläinen, joten ulkomaalainen. Kun kuuntelee sitä ruotsin mongerrusta.


      • Anonyymi

        "Vaasalaisethan on ulkomaalaisia. Ruotsalaisia lähes kaikki."

        Onkos sinullakin Etelä-pohjalaanen koulutus ?
        Kannattaisi opiskella hieman lisää Suomen historiaa.


      • Anonyymi

        Voi kuule, sano tuo mielipiteesi ääneen jossain esim ravintolan terassilla, jopa sinä, voit huomata olevasi täys tonttu vaikka päästötodistuksen, oletan, sait.


    • Anonyymi

      Vaasan ruotsinkieliset ovat aivan ihmesakkia. Kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin muut, mutta jos laitettaisiin alasti seisomaan muiden rinnalle, itku tulisi, kun totuus tulisi esiin ja ylpeys kokisi kovan kolauksen.

      Vaasan yliopisto taas on Noh, kaikkihan sen tietää mitä se nykyaikana on, ei kukaan enää arvosta sieltä valmistuneita.

      • Anonyymi

        Jotkut kuvittelevat muiden kuvittelevan.


      • Anonyymi

        "Vaasan yliopisto"

        Sehän onkin vanha pumpulitehdas, joten kyllähän sieltä sentään ainakin ennen tuli jotain myytäväksi kelpaavaa ulos.
        Nykyään kai sieltäkin tulee vaan verovaroilla/lainavaroilla elätettäviä, kuten monesta monesta muustakin vastaavanlaisesta "tehtaasta"=aivopesulasta.


      • Anonyymi

        Oon huomannut et osa ruotsinkielisistä ylimielisiä ja suorastaan ilkeä niille jotka ei osaa ja ymmärrä ruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon huomannut et osa ruotsinkielisistä ylimielisiä ja suorastaan ilkeä niille jotka ei osaa ja ymmärrä ruotsia.

        No, voi voi, jaksuhalit sulle sitten!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut kuvittelevat muiden kuvittelevan.

        Kerran minäkin luulin, mutta kuvittelin vain.


    • Anonyymi

      Kiva satu.

      • Anonyymi

        itse olen asunut vaasassa 30v enkä puhu sanaakaan ruotsia,hyvin on pärjännyt. hieman huvittuneena välillä kuuntelee naapuri maakunnassa keskusteluja että vaasassa ei kaupassa saa suomeksi ostettua edes ruokaa..no vanhat tavat ja opit pysyy maakunnassa toisilla pitkään päässä. toki on täälläkin se pieni äänekäs rannassa asuva ruotsalais yhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse olen asunut vaasassa 30v enkä puhu sanaakaan ruotsia,hyvin on pärjännyt. hieman huvittuneena välillä kuuntelee naapuri maakunnassa keskusteluja että vaasassa ei kaupassa saa suomeksi ostettua edes ruokaa..no vanhat tavat ja opit pysyy maakunnassa toisilla pitkään päässä. toki on täälläkin se pieni äänekäs rannassa asuva ruotsalais yhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia..

        "pieni äänekäs ruotsalaisyhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia" Hieman tosiaan huvittuneena saa lukea tollasta soopaa Vaasan ruotsinkielisistä.
        terv. suomenkieliseltä, Vaasassa syntyneeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse olen asunut vaasassa 30v enkä puhu sanaakaan ruotsia,hyvin on pärjännyt. hieman huvittuneena välillä kuuntelee naapuri maakunnassa keskusteluja että vaasassa ei kaupassa saa suomeksi ostettua edes ruokaa..no vanhat tavat ja opit pysyy maakunnassa toisilla pitkään päässä. toki on täälläkin se pieni äänekäs rannassa asuva ruotsalais yhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia..

        Ne kiilusilmäisimmät vihaajat ei ole Vaasasta vaan näistä pikkukunnista Vööråå ja Maalahti ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kiilusilmäisimmät vihaajat ei ole Vaasasta vaan näistä pikkukunnista Vööråå ja Maalahti ym.

        Höpöhöpö, kukaan mitään vihaa. Maalahdessa, Vöyrillä jne. asuu paljon myös suomenkielisiä ja ihan normaalit suhteet ihmisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pieni äänekäs ruotsalaisyhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia" Hieman tosiaan huvittuneena saa lukea tollasta soopaa Vaasan ruotsinkielisistä.
        terv. suomenkieliseltä, Vaasassa syntyneeltä.

        Ällös jauhele paskoa.
        terv. Naapurisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pieni äänekäs ruotsalaisyhteisö joka vihaa kaikkia suomea puhuvia" Hieman tosiaan huvittuneena saa lukea tollasta soopaa Vaasan ruotsinkielisistä.
        terv. suomenkieliseltä, Vaasassa syntyneeltä.

        Aivan asiaa puhui!
        Osaan myös ruotsia, huonosti tosin ymmärrän Närpiön murretta , Maksmon tai vastaavia mongeruksia.


    • Anonyymi

      Puhun tankeroruotsia mutta ymmärrän hyvin puhutun.

      Monta vuotta kuunnellut ruokatunti keskusteluja, mitä ruotsinkieliset puhuneet keskenään.

      Jokainen keskustelu päättyy aina toteamukseen, että "ilman ruotsinkielisiä" suomalaiset keräisivät vielä käpyjä. Toisaalta nämä keskusteluun osallistuvat ovat aina samoja henkilöitä.

      Käsitän heidän kohottavan omaa vähemmistön tuntemaa alemmuutta mutta siihen sisältyvä samaistus ruotsalaisiin on melko kornia. Olen tullut tietoiseksi, että jokainen heistä on selvittänyt sukututkimuksen kautta polveutuvansa ruotsista.

      Tietysti sukupuun siivous on melko selvä, ei sieltä haluta geeniperintöä itäsuomesta tulleista piikatytöistä kovasti korostaa.

      Pitää toki myöntää, että ruotsinkielisistä löytyy niitä tervejärkisiä ja suorapuheisiakin yksilöitä.

    • Anonyymi

      Höpö, höpö! Tuollaista käytöstä ei ole. Luultavasti rikollisia kaiken maan sellaisia ei hyväksytä.

      • Anonyymi

        Olen kanssasi samaa mieltä, ei niistä löydy tervejärkisiä.


    • Anonyymi

      Vaasassa on yksinkertaisesti liikaa matuja, siksi.

      Ei ole mitään halua olla missään tekemisissä matujen kanssa.

    • Anonyymi

      Koska matut ovat loisia ja rikollisia, jokainen on tullut tänne paskojen tekosyiden kanssa, ja joka ikinen matu pitäisi palauttaa takaisin kotimaihinsa.

    • Anonyymi

      Käsittämätöntä on se, että eräässä yrityksessä asiakaspalvelija ei osannut suomea ollenkaan! Ruotsia puhui ja kun en ymmärtänyt, vaihtoi englantiin, sillä kielellä sain asiani hoidettua, mutta eipä tarvitse kyseisessä yrityksessä enää vierailla.

      • Anonyymi

        en ole kyllä törmännyt tuollaiseen? lehtimyyjät on kyllä kaikki savolaisia onhan nekin jonkun sortin eristetty erikoisrotu suomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ole kyllä törmännyt tuollaiseen? lehtimyyjät on kyllä kaikki savolaisia onhan nekin jonkun sortin eristetty erikoisrotu suomessa

        Savolaisia lehtimyyjiä ei ole kuin Savossa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe