Pieni työ maksua vastaan

Virtajohdinpari juotettava kiinni tinaan. Superliimaa sotkettu päälle. Kysyin tätä kotona tekevältä. Ekalla kerralla femmalla juotti, mutta johdin katkesi taas ja sitten hän pyysi 15€. Se oli minusta liikaa. Nyt kävin TV-huollossa, jossa se olisi ollut yli 50€. En haluaisi asennuttaa ja ostaa uutta auton lämpötilamittaria ja sensoreita vaan korjauttaa tämän tinajuotokset.

34

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi et itse juota sitä. Kolvin saa kirpparilta 5e

      • Anonyymi

        Tyhmä vastaus. Jos joku kysyy apua johonkin asiaan niin hän on yleensä jo todennut ettei aio syystä x tehdä sitä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä vastaus. Jos joku kysyy apua johonkin asiaan niin hän on yleensä jo todennut ettei aio syystä x tehdä sitä itse.

        Sillä asenteella 150€ ei ole mikään hinta siitä työstä, aivan turhaa edes mennä kyselemään liikkeestä, vaikka ärsyttäminen onkin sallittua.

        Kaikki sen tietää, että suomessa kukaan keskituloinen ei pysty käyttämään minkään sortin palveluita. Jos ei osaa, niin voi opetella. Asiat tehdään itse, tai sitten olet ilman!

        Harrastelijapalstan ohjeet ovat ilmaisia ja niitä täältä varmasti saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä vastaus. Jos joku kysyy apua johonkin asiaan niin hän on yleensä jo todennut ettei aio syystä x tehdä sitä itse.

        Taikka sitten ei ole tajunnut, että asian voi tehdä myös itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taikka sitten ei ole tajunnut, että asian voi tehdä myös itse.

        Pienyritykset kuolee jos jokainen tekee itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienyritykset kuolee jos jokainen tekee itse.

        Pienyritykset kuolee jos tuollaisesta hommasta laskuttaa alle 150€. Sitten kun ovat kuolleet, voivatkin alkaa omavaraisiksi DIY-miehiksi. Kaikki pikkusälä tilataan, kiinasta, polttoaineet haetaan venäjältä, keitot latviasta ja talojen rakentajat puolasta.


    • Anonyymi

      Osta halvin kolvi ja halvin juotostina. Tee itse.

      1. Kuori johtoja 1 cm näkyviin
      2. Kuumenna pala tinaa kummankin johdon päähän
      3. Laita johdot yhteen ja lämmitä tinat sulaksi.
      4. Odota kymmenen sekunttia jäähtymistä (älä puhalla)
      5. Sähköteippiä ympärille

      • Anonyymi

        Miksi ei saa puhaltaa? En edes tiennyt sen vaikuttavan juotoksen laatuun. Kolmas käsi on hyvä apuväline ja juotoksen päälle Wurtin pikaliimaa niin, että johdin liimautuu anturiin muovieristeen matkalta eikä taivutus tule juotoksen jureen. Jos mahdollista, nippusiteellä johdot anturin ympärille ennen liimausta. Kun on kunnolla kuivunut, possumassaa päälle tiivistämään paljaita metalliosia tiesuolalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saa puhaltaa? En edes tiennyt sen vaikuttavan juotoksen laatuun. Kolmas käsi on hyvä apuväline ja juotoksen päälle Wurtin pikaliimaa niin, että johdin liimautuu anturiin muovieristeen matkalta eikä taivutus tule juotoksen jureen. Jos mahdollista, nippusiteellä johdot anturin ympärille ennen liimausta. Kun on kunnolla kuivunut, possumassaa päälle tiivistämään paljaita metalliosia tiesuolalta.

        huom: Jos LOPUKSI haluat käyttää pikaliimaa, niin siitä vain...


        ... MUTTA: juotoksen aikana sitä liimaa ei saa olla yhtään !

        Pienikin määrä liimaa heikentää olennaisesti juotoksen laatua.

        Ja sitten 2. asia:

        Perinteisellä lyijytinalla saisi parhaan juotostuloksen.
        MUTTA: EU -alueella sitä ei saa yksityishenkilölle myydä.
        Yrityksille saa myydä, mutta yritystenkin osalta on rajoitteita, mihin sitä saa käyttää.
        Jos siis yrittäjänä teet vaikkapa lentokoneen tai helikopterin sähköjärjestelmän huoltotöitä, niin niihin saat vapaasti käyttää lyijyllistä juotostinaa.
        Ehkäpä siksi, että EU:n direktiivien laatijatkin tajuavat, että huono juotos lentokoneen tärkeässä kohteessa voisi johtaa lentokoneen maahansyöksyyn.

        Kuluttajille myytäviin laitteisiin noita lyijyllisiä juotoksia ei saa tehdä.
        Kysymys: voiko tätä sääntöä kiertää sillä, että yritys ei myy mitään, vaan vuokraa omistamansa laitteen kuluttajan käyttöön? Esim. kiinteistön tärkeissä laitteissa tämä voisi olla hyvinkin perusteltua. Kohteita: Lämmitysjärjestelmän säätö- ja hallintatekniikka, sähköinen lukitusjärjestelmä jne.

        Onko kohtuullista, että kun talvella lähdet kuukauden ulkomaanmatkalle, niin palattuasi omakotitalosi putkissa on jäätymisvaurio, ja vain siksi, kun kuluttajille myytävissä laitteissa ei saa käyttää lyijyllisiä juotoksia ?
        Entä, onko kohtuullista, että kun palaat matkalta, pääset sisään vain rikkomalla ikkunan, koska sähkölukkoa ohjaava järjestelmä on pettänyt, koska siellä on lyijyttömällä tinalla tehty huono juotos ?

        Minun mielestäni ei ole kohtuullista mutta EU:n direktiivien laatijat voivat hyvin olla eri mieltä. Yksi syy lisää, miksi Suomen lainvastaisesti tehty EU:n liittymissopimus pitäisi purkaa. Purkamisessa on sekin hyvä puoli, että jos Suomi EROAA EU:sta, niin Suomi voi joutua maksamaan korvauksia EU:lle. Mutta jos löytyy juridisesti pätevä sopimuksen purkuperuste, niin ei tarvitse maksaa korvauksia, sillä sopimuksen purkaminen on eri asia kuin sen irtisanominen. Jos irtisanomma, samalla tunnustamme, että sopimus on ollut pätevä. Sensijaan purkaminen liittyy tilanteeseen, jossa todetaan, ettei sopimus ole koskaan ollutkaan pätevä, ja siksi kieltäydymme maksamasta mitään korvauksia EU:lle.

        Iso-Britannia käsittääkseni erosi EU:sta, eli siinä tapauksessa ei ollut kyse sopimuksen purkamisesta, vaan irtisanomisesta. Tosin Iso-Britannian tapauksessa eroa helpotti se, ettei maa koskaan ottanut euroja käyttöön, vaan jäsenyyden aikanakin maa käytti omaa puntaansa rahayksikkönään. Samaahan harrastaa Ruotsi, joka kikkailee sillä, että vaikka Ruotsilla on periaatteessa velvollisuus ottaa euro käyttöön rahayksikkönä, niin maa kikkailee sillä, että Ruotsi ei täytä niitä talouskriteerejä, joita euron käyttöönotto edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saa puhaltaa? En edes tiennyt sen vaikuttavan juotoksen laatuun. Kolmas käsi on hyvä apuväline ja juotoksen päälle Wurtin pikaliimaa niin, että johdin liimautuu anturiin muovieristeen matkalta eikä taivutus tule juotoksen jureen. Jos mahdollista, nippusiteellä johdot anturin ympärille ennen liimausta. Kun on kunnolla kuivunut, possumassaa päälle tiivistämään paljaita metalliosia tiesuolalta.

        Puhallus jäähdyttää liian nopeasti. Karkaistuu liikaa, heikompi liitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhallus jäähdyttää liian nopeasti. Karkaistuu liikaa, heikompi liitos.

        Teoriassa ehkä...


    • Anonyymi

      Johtimen katkeaminen uudelleen viittaisi siihen, että johtimiin on päässyt vettä ja korroosio hapertanut kuparin. Tuolloin pitäisi vaihtaa johdin mikäli sitä ei saa kuorittua niin pitkälle että kuparin näkee olevan kirkasta ja hapettumatonta.

      Juotos itsessään kovettaa johtimen kun tinaa imeytyy kuparisäikeiden väliin. Joissakin johtimissa myös kuori voi kovettua varsinkin, jos ovat alttiina rasvalle. Tämä havainto KOSS PortaPro kuulokkeista, joiden kaapeli säännönmukaisesti kovettuu pilalle alle kymmenessä vuodessa posken lähellä olevista kohdista.

    • Anonyymi

      Jos mielestäsi 15 € on liian suuri kustannus vanhan juotoksen ja liimauksen purkamisesta, johdon kuorimisesta ja uuden juotoksen tekemisestä liimauksineen niin se on ihan sinun oma (asenne)ongelmasi. Sinulla on täysi vapaus käyttää aikaasi ja nähdä vaivaa löytääksesi jonkun muun tekemään työn halvemmalla.

      • Sanoin alle 50€. Kerroin taustaa vertailun vuoksi. Älä vääristä asioita tahallasi


      • Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Sanoin alle 50€. Kerroin taustaa vertailun vuoksi. Älä vääristä asioita tahallasi

        Nyt on niin kuuma että ihmiset ovat netissä ärtyneitä. Erittäin kuuma elokuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on niin kuuma että ihmiset ovat netissä ärtyneitä. Erittäin kuuma elokuu.

        Kuumuusko sinut saa ärtyneeksi ja panee vääristelemään asioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuumuusko sinut saa ärtyneeksi ja panee vääristelemään asioita?

        Sama pöllö jo aikaisemmin täällä huudatti hintoja ja oli lähettämässä tinattavaa osaa Kouvolaan. Pääsisi aika paljon helpommalla, kun ostaisi vaan liiteristä tai kirpparilta sen muutaman euron kolvin eikä haaskaisi kaikkia kaloreitaan tänne.

        https://cdn4.geckoandfly.com/wp-content/uploads/2018/10/nikola-tesla-quotes-08.jpg


    • Anonyymi

      Juottaessa syntyy niitä riitoja vaan vähän kuin juotettaessakin samoin.

    • Anonyymi

      Mikä sitä johtoa repii ja nykii kun aina poikki menee. Kannattaisi keskittyä myös johdon suojaukseen jos saa vielä juotettua.

    • Anonyymi

      Aloittaja nimimerkkinsä ja postauksensa kanssa on varmaan joku kunnon vasemmistoliittolainen ja kyseinen autokin vanha Tšekkoslovakian Skoda. Polkee fillarilla kiertelemässä korjausliikkeitä ja kyselee tarjouksia, koska niin teki edesmennyt vaari ja isäukkokin. Niin tulee tekemään myös lapsi ja lapsen lapsi, eikä koskaan tule tapahtumaan älyillystä kehitystä, kun asenne on tuo, ettei ole valmis mitään yrittämään, kokeilemaan tai opettelemaan.

      Mainospostin seuraamisen sijaan, mistä saa halpaa vessapaperia tai kahvipaketteja, olisi paljon kannattavampaa opetella tekemään yksinkertaisia korjaustoimenpiteitä ja laskuttaa niistä. Voisi jälkikasvukin aikanaan päästä vähän helpommalla, kun perinnöksi jää muutakin kuin katkera mieli ja isäukon fillari, jonka renkaat on sisäpuolelta paikattu työrukkasten palasilla ja ketju luistaa kuluneen ketjupyörän päällä.

      • Anonyymi

        Juu, tuosta asenteesta ei pääse moni eroon vaikka omaisuutta olisi kertynyt enemmänkin. Ikävä kyllä asenne usein siirretään jälkipolvelle, joka sitten puolestaan on ympäristönsä ilona. Olen tuntenut muutaman tälläisen.

        Tinajuotoksen tekeminen juottimella on kyllä taito, joka edelleen pitäisi olla jokaisella. Silloin asenne kertakäyttötuotteisiin olisi "hieman" erilainen. Mutta hyvä kun väki osaa ruuvin kiristää asianmukaisella välineellä sen sijaan että hakkaisi sitä syvemmälle käyttäen pihdin lapetta vasarana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuosta asenteesta ei pääse moni eroon vaikka omaisuutta olisi kertynyt enemmänkin. Ikävä kyllä asenne usein siirretään jälkipolvelle, joka sitten puolestaan on ympäristönsä ilona. Olen tuntenut muutaman tälläisen.

        Tinajuotoksen tekeminen juottimella on kyllä taito, joka edelleen pitäisi olla jokaisella. Silloin asenne kertakäyttötuotteisiin olisi "hieman" erilainen. Mutta hyvä kun väki osaa ruuvin kiristää asianmukaisella välineellä sen sijaan että hakkaisi sitä syvemmälle käyttäen pihdin lapetta vasarana.

        En minäkään noita säästövinkkejä itse ole keksinyt vaan juurikin nähnyt sen vanhemman sukupolven naulojen suoristelut ja muut roskien maahan kaivamiset. En vaan ikinä ymmärtänyt tuota kerjäämisosuutta siitä. Jo ensimmäisen auton kanssa huomasi heti, että yli 99% kustannuksista tulee työvoimasta. Työvoimasta joka vieläpä on aivan luokattoman p---aa.

        Jos pitää asenteensa takia säästää kaikessa rahaa, niin eikö silloin kannattaisi keksittyä siihen suurimman 99% kuluerän minimointiin eikä mennä autohuoltoon keräämään samalla kun itse lähtee jonottamaan ilmaista ämpäriä.

        Aloittajalle vielä sellainen vinkki, että radiokerhoille usein pääsee ihan ilmaiseksi, jos ei jäsenmaksua halua maksaa. Siellä on kolvi ja tinaa, ei tarvitse itse omistaa mitään!


    • paljon pakkotoistoa. Ei yhtään tarjousta

      • Anonyymi

        Missä päin Suomea tämä työkeikka edes olisi?


      • Anonyymi

        Viestiesi perusteella et tule olemaan tyytyväinen lopputulokseen, maksat huonosti jos ollenkaan ja jos myöhemmin korjaajasta riippumattomista syistä johtuen laitteesi hajoaa uudelleen niin tulet syyttämään siitä tekijää.

        Tuollaisessa tilanteessa jo aiemmin korjauksen tehnytkin nostaa hintaansa siten, että hakeudut teettämään työn jollakin toisella. Asenneongelma siis kysymys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin Suomea tämä työkeikka edes olisi?

        Pk-seudulla tai postilla


    • Anonyymi

      Tuolla asenteella varustetulle asiakkaalle ei kukaan tee tuota juotosta alle 500€ hinnalla.

      • Anonyymi

        Minä oon Kouvolasta ja teen kyllä aloittajalle 15 eurolla ton duunin jos vaan osaan eikä siinä ole mitään yllätyksiä.
        Mut tosiaan auton / osan pitäis olla Kouvolassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä oon Kouvolasta ja teen kyllä aloittajalle 15 eurolla ton duunin jos vaan osaan eikä siinä ole mitään yllätyksiä.
        Mut tosiaan auton / osan pitäis olla Kouvolassa.

        Lähetän sen postissa [email protected]


      • Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

        Lähetän sen postissa [email protected]

        Posteineen alkaa lähennellä jo sitä 50€ ammattilaistaksaa. En ymmärrä logiikkaasi, alkuperäinen korjaaja olisi ottanut 15€ uudelleen juottamisesta, sinusta liian kallis, mikä tuon Kouvolaan asti osan toimittamisen tekee yhtään halvemmaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Posteineen alkaa lähennellä jo sitä 50€ ammattilaistaksaa. En ymmärrä logiikkaasi, alkuperäinen korjaaja olisi ottanut 15€ uudelleen juottamisesta, sinusta liian kallis, mikä tuon Kouvolaan asti osan toimittamisen tekee yhtään halvemmaksi?

        Katsopa vähän mitä muita ilmaisia yhtä hyviä ajatuksia sama nimimerkki on (t)ulostanut palstalle. Jospa se vaikka siitä aukeaisi...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katsopa vähän mitä muita ilmaisia yhtä hyviä ajatuksia sama nimimerkki on (t)ulostanut palstalle. Jospa se vaikka siitä aukeaisi...

        Tuo on syrjintää


    • Anonyymi

      Aikoinaan opetettiin ettei liikennevälineissä olevia johtoja tinata. Koska tärinä katkasee johdon siitä tinauksen juuresta. Ainoastaan puristusliitoksia kulkuneuvoihin. (Hmm... jos tarvitseetinausta niin sitten niin että tinattu kohta suojataan/käsitellään jollain joustavalla aineella jolla se kiinnitetään kiinteään kohtaan ja johtoon tehdään lenkki jolloin sen pitäisi joustaa ja kestää tärinää).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe