Mä sain ekat lasit keväällä 2004. (vasen -0.75 ja oikea sylinteriä-0.25.)
Joulukuussa 2004 kävin seuraavan kerran optikolla kun näkö tuntui heikentyneen. Sain kumpaankin linssiin lisävoimakkuutta -0.25.
Kuitenkin vähitellen alkoi tuntua siltä, etten näe hyvin uusillakaan linsseillä. En nähnyt koulussa taululle ja pääkin tuli kipeäksi. Niinpä menin viimein toissapäivänä optikolle ja hän määräsi minulle lasit vasen -3.0 ja sylinteriä -0.25 ja oikea sylinteriä -1.0.
Elikkä onko tämä viimeisin muutos poikkeavan suuri noin lyhyessä ajassa? Olen 17-vuotias ja tiedän näön voivan muuttua vielä tässä iässä paljonkin, mutta noin nopeasti?! Varsinkin toi vasemman silmän muutos huolestuttaa. Voiko näkö jatkaa heikkenemistä samaa tahtia?
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Näön nopea heikkeneminen
5
3514
Vastaukset
- kohtalotoveri
totta noinkin nopea heikkeneminen. itse olen nyt kohta kolmekymppinen ja suunnilleen ikäisenäsi näköni heikkeni myös nopeasti. Muistaakseni yläasteelle mennessä oli pientä korjausta; aina en laseja edes tarvinnut, mutta yläasteella-lukion ekalla pistettiin toista diopteria per vuosi, joinais jopa kaksi. Parikymppisenä silmälääkäri totesi, että näkö vakiintuu kun "kasvukausi" ohi, mutta itsellä toinen silmä jatkuvasti huononee... Toisessa on välilä vahvuutta heikennettykin, mutta nyt -6,5 ja huonompi silmä tällä hetkellä -10. Ongelmia myös silmien eriparisuudesta.
Tsemppiä sulle. - silmälääkäri
Kyseessä voi olla "ihan oikea" likinäköisyys, mutta etenkin sinun ikäisilläsi voi myös lasia määritettäessä käydä niin, että tutkittava akkommodoi silmällä tutkiessa (tätä ei tutkimustilanteessa potilas itsekään yleensä huomaa).
Suosittelisin silmälääkärin tutkimusta nopeasti muuttuneiden arvojen vuoksi, jossa yhteydessä voidaan samalla tarkastaa taittovirhe ja saat varmuuden siitä, ovatko optikon määrittämät arvot kohdallaan.
Itsekin voi hieman kokeilla taittovirheen suuruutta kotona: mikäli et vasemmalla silmällä näe tarkasti 30-50 cm kauemmaksi, voi taittovirhe hyvinkin olla luokkaa -3. Kotioloissa testaamisen tekee epävarmaksi se, että valaistusolosuhteet, mustuaisen koko ym. vaikuttavat siihen kuinka kauas näet vielä hyvin (hyvin kirkkaalla mustuainen supistuu ja näkö tarkkenee, vaikka taittovirhettä ei olisi korjattu).- Valelikinäköinen
Hei!
Oletko lukenut paljon lähiaikoina eli onko silmäsi ollut pitkiä aikoja tarkentuneena lähietäisyydelle. Käytätkö tietokonetta paljon. Katseletko 50Hz televisiota useita tunteja päivässä. Oleskeletko loisteputkivalaistussa luokkahuoneissa. Istutko takarivissä?
Silmäsi on voinut mennä silmälihaskramppiin (akkommodaatispasmi) ja kaukonäkösi on tästä syystä alkanut heiketä.
Silmälihaskrampin saa laukaistua ulkoilemalla 1,5...2h yhtäjaksoisesti päivittäin ja noudattamalla silmien oikeita "käyttöohjeita".
Krampin lauettua silmälihasten dynamiikka palautuu ja kaukonäkö tarkentuu. Jos hoidat hyvin silmiäsi jatkossa voit päästä miinuslaseistasi eroon.
Käytä optikon mitoittamia lukulaseja koska akkommodaatiorasitus on huomattavasti vähäisempää.
Jos käytät tietokonetta paljon kannattaa hankkia näyttöpääte-etäisyydelle mitoitetut silmälasit. Voi olla järkevää hankkia moniteholasit jossa alaosa on lukuetäisyydelle ja yläosa on näyttöpääte-etäisyydelle mitoitettu.
Kannattaa muistaa, että silmä on sopeutunut värinättömään luonnonvaloon ja kauas katseluun. Kaikki värisevää valoa tuottavat laitteeet rasittaa silmää.
Vieraile aiheessani Valelikinäkö pois. Saat siltä linkin silmien oikeista "käyttöohjeista" ja kirjallisuusviitteitä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000007453598 - likinäköinen
Valelikinäköinen kirjoitti:
Hei!
Oletko lukenut paljon lähiaikoina eli onko silmäsi ollut pitkiä aikoja tarkentuneena lähietäisyydelle. Käytätkö tietokonetta paljon. Katseletko 50Hz televisiota useita tunteja päivässä. Oleskeletko loisteputkivalaistussa luokkahuoneissa. Istutko takarivissä?
Silmäsi on voinut mennä silmälihaskramppiin (akkommodaatispasmi) ja kaukonäkösi on tästä syystä alkanut heiketä.
Silmälihaskrampin saa laukaistua ulkoilemalla 1,5...2h yhtäjaksoisesti päivittäin ja noudattamalla silmien oikeita "käyttöohjeita".
Krampin lauettua silmälihasten dynamiikka palautuu ja kaukonäkö tarkentuu. Jos hoidat hyvin silmiäsi jatkossa voit päästä miinuslaseistasi eroon.
Käytä optikon mitoittamia lukulaseja koska akkommodaatiorasitus on huomattavasti vähäisempää.
Jos käytät tietokonetta paljon kannattaa hankkia näyttöpääte-etäisyydelle mitoitetut silmälasit. Voi olla järkevää hankkia moniteholasit jossa alaosa on lukuetäisyydelle ja yläosa on näyttöpääte-etäisyydelle mitoitettu.
Kannattaa muistaa, että silmä on sopeutunut värinättömään luonnonvaloon ja kauas katseluun. Kaikki värisevää valoa tuottavat laitteeet rasittaa silmää.
Vieraile aiheessani Valelikinäkö pois. Saat siltä linkin silmien oikeista "käyttöohjeista" ja kirjallisuusviitteitä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000007453598Toi valelikinäkö voi olla kieltämättä ihan totta mun tilanteessa. Mutta miten mä saan optikon määräämään mulle pluslasit jos en oikeesti tarvii niitä?
- Valelikinäköinen
likinäköinen kirjoitti:
Toi valelikinäkö voi olla kieltämättä ihan totta mun tilanteessa. Mutta miten mä saan optikon määräämään mulle pluslasit jos en oikeesti tarvii niitä?
Hei!
Tuossa -3d jonka optikko mittasi voi olla hyvinkin puolet valelikinäköä (preudomyopia) joka poistuu silmien rentoutushoidolla nopeasti ehkä parissa viikossa.
Kun silmät alkavat tuntumaan hyviltä käy uudelleen optikolla näöntarkastuksessa ja pyydä luku/lähietäisyydelle mitoitettuja laseja.
Noin karkeasti arvioituna lähilaseihin lisätään 1,5d plussaa ja lukulaseihin 3d plussaa.
Vaikket tuntisikaa nyt tarvitsevasi niitä kun sinulla on jo valmiiksi juuri sopivat lukulasit silmissä kun kun otat kaukolasit pois päästä ja kun taittovirheesi on nyt tuo -3d.
Kun valelikinäkö vähenee tai poistuu tarvitset juuri tuon akkommodaatiorasituksen minimoimiseksi lukulasit jotka on pluslasit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294