ACL POIKKI/ ETURISTISIDE

HARMITTAJA

Hei onko kellekään leikattu polvea niin että siellä on eturistiside on poikki ja kierukka on poikki?

itselläni sattui ihan äsken tämmönen tapaturma ja sen seurauksena eturistiside vamma.
ja polvea leikattiin kohta 4viikko sit ja se on veiläkin turvoksissa ja vähän kipua joka puolella mut en tiedä onko se normaalia.

pääsekö kävelemään missä vaiheessa kunnolla?
voiko joku pliis kertoa mulle jos jollain on kokemuksia? minkalaista jumppa kannatta tehdä?

69

56828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niina

Ikävää tuollainen onnettomuus. Veljeni polvi meni aika murskaksi mopo-onnettomuudessa. Oli kilpsissä 8 viikkoa. Nyt kävelee sillä normaalisti, vaikka aluksi vaivasi kovasti. Joskus sitä särkee, jos rasittuu enemmän.

Toivon sinulle paranemista...

• Fadu

Mulla meni eturistiside poikki jalkapalloa pelatessa. Leikattiin 10 päivää sitten ja vieläkin on turvoksissa ja särkee varsinkin aamuisin. Olo on kurja iltaisin nousee kuume, lääkäri sanoi että on joku virus vain.
      Kepeillä kävelen vielä pari päivää, sitten pitäis yrittää ilman, mutta huonolta näyttää. Polvi on ihan koukkuasennossa, sitä ei saa suoraksi. Mites sulla saitko alussa polven suoraksi? Kylmää ja kohoasentoa ja pirusti särkylääkettä, näillä eväillä eteenpäin.

• Minna

Pidä varasi sen tulehduksen kanssa, ettei mitään vakavampaa tule. Jos kuumeilu jatkuu, ota yhteyttä lääkäriin ja pyydä, että tarkistavat onko polvessa jokin pöpö. Jos kuume nousee kovaksi, heti lääkäriin!!
        Ystävältäni manipuloitiin polvi, kun se ei alkanut suoristua. (Nukutuksessa polvi suoristettiin väkisin.)En tiedä missä tapauksissa näin tehdään, mutta ainakin ystäväni polvi alkoi sen jälkeen taas toimimaan.
        Polven vammat kestävät parantua, täytyy olla kärsivällinen. Mitä paremmin polvi nyt paranee, sitä paremmin se kantaa loppuelämän. Take it easy!!

• harmittaja

oliko sulla vain se acl korjattu vai myös kierukka kuin mulla? no se turvotushan voi olla melkein 2kk ei se lähe ihan heti kuulemaan. mulla on vieläkin turvotus ja kipu jne niitä kuule voi jakaa muillekin.
        mut mulla meni jalka ihan suoraksi siis fysioterapian avulla!! ootko käytnyt siellä? onko sulle annettu mitään ohjeita siihen? entäs harjoitukset? mie treenan joka päivä pari kolome kertaa. ja oon nyt käytnyt 2 kertaa uimahallissa jne. nyt mie yritän opetella kävelemään ilamn molempia keppia.
        kerro jotain mites sulla polvi nyt voi?
        kirjoitellaan...

• ...

mun molempien polvien eturistisiteet on leikattu. Molemmissa tapauksissa polvi meni suoraksi n. 3-4 viikon kohdalla. Riippuu vähän millä tavalla se on leikattu, oliko muita vammoja, laitettiinko joitain osia polveen (mulle laitettiin joku teräslanka..) jne. Mun lääkärin mukaan sen pitäisi ensin mennä suoraks, ja vasta sitten (mulla 2-3 kk:n kohdalla) täysin koukkuun...Mulla ei ollut muita vammoja polvessa, ja grafti (uusi eturistiside) otettiin takareidestä
        Tsemiä!! ja paljon kärsivällisyyttä pitää olla!!

• molemmat korjattu

moi
      tärkeimmät asiat alussa leikkauksen jälkeen on saada jalka suoraksi ja vasta sen jälkeen pikkuhiljalleen koukkuun.
      pyrkimys täyteen liikkeeseen. pelkän ACL rempan jälkeen pääsee nopeastikin kävelee normaaisti, pitää vaan uskaltaa
      sitten liikettä ja voimaa vaan vähitellen

treeni iloa

• molemmat leikattu yht 3 ker...

Moi!

Mulla leikattiin 28.11. vasemman polven eturistiside toisen kerran, edellisen kerran vuosi sitten tää sama ja oikea syksyllä 2005. Hyvin on alkanu taas paranemaan ja molemmat on aiemminki parantuneet hyvin ja peliluvat on saatu puolen vuoden jälkeen pallopeleihin. SIltikin vaikka peliluvat saa kuntoon, kannattaa harkita ja priorisoida mikä on tärkeintä, pallon perässä juokseminen vai oma terveys. Ite oon ollu onnekas että pelkät ristisiteet on menny poikki ja kiurukat jne on säilyny ehjänä ja kepit on saanu laittaa pois viikon jälkeen leikkauksista. Toki se vaatii kaikilta myös itseluottamusta ja rohkeutta. Kaikille suosittelen erittäin pitkäjänteistä kuntoutusta varsinkin jalkojen lihaksistolle ennen kuin voi luottaa 100 % sinänsä jo terveisiin jalkoihin. 2 päivää on joka kerta menny ilman särkylääkettä ja sit on pärjänny ilman, olen onnekas siinä mielessä. Mut kannattaa muistaa et polvet saadaan nykyään kuitenkin hyvin takasin kuntoon verrattuna vuosikymmeniä taaksepäin, jolloin esim minä olisin täysin liikuntakyvytön loppuelämäni. Maltti on valttia ja tsemppiä kaikille "polvivammasille", kyllä ne jalat oman työnteon kautta ja ajan kans saadaan kuntoon!

• harmittaja

mitä tapahtu jos pitää kylmä pussia suoran ihon päälle siis likattun polven päälle?

• Tyttönen

kuulostta hauskalta, kun mulla meni 2 vuotta sitten futis pelissä saman aikaisesti kierukka rikki ja eturistisiteet poikki..pääsen vast nyt leikkaukseen kun kasvulevyt ei olleet viel tuolloin umpeutuneet.. et jos viittit pistää tähän jotain juttuu sun parantumisesta ja kuntoutuksesta kun mulla ei siitä ole oikeen informaatiota..
      -kiitos-

• Futaaja

Itseltäni leikattiin polven eturistiside 6 päivää sitten. Turvotus on aika paljon laskenut, polven saa melko suoraksi ja vähän koukkuun, mutta särkyä on perkeleesti varsinkin ylös noustessa. Särkylääkettä kuluu runsaasti, yhden 600mg buranan ja 500mg panadolin olen nauttinut kolmesti päivässä. Vähempi ei tod. ole riittänyt.

Ohjeet kuntoutukseen sain sairaalasta, ja niitä olen yrittänyt noudattaa. Aluksi meni hyvin, ja särkykin melkein hävisi, mutta viime päivät on taas olleet hankalia. Reilun viikon kuluttua olisi tarkoitus saada polvi 90 asteen kulmaan ja jalka suoraksi, ja pikku hiljaa hylätä kepit. Saa kuitenkin nähdä.

Kohdallani kierukat olivat siis ehjät. Ja olin vuoden ilman leikkausta ulkomaan reissun ja jonotuksen vuoksi. Nyt onkin jopa pahemmat kivut kuin polven alunperin hajotessa :)

• narkomaaniko

mulla operoitiin kokonaan poikki ollut oikeanpolven eturistiside 19.10 lääkkeitä määräsivät 600 buranaa ja 75M panadolia, mutta määrätty annos ei tunnu riittävän kipuihin, paikallaan ollessa kipuja ei juurikaan ole mut kuka jaksaa vaan maata paikallaan sit jos niitä ottaa yli määräyksen ni nukkumatti tulee käymään

• kohtalotoveri

Mulla tuli tänään kolme viikko eturistisiteen leikkauksesta. Mulla oli pelkkä eturistiside poikki eli kierukat oli ehjät. Alkuun säryt on hirvittävät ja pari ekaa päivää meni läkeetokkurassa. Sen jälkeen pysty vähäntään ja viikon jälkeen en ole ottanut särkylääkkeitä kuin yöksi. Öisin aina tuppaa sattumaan jos ei ota lääkettä. Kepelillä kävelin viikkon ja sen jälkeen muutaman päivän yhdellä kepillä. Sen jälkeen en keppejä ole tarivinnut. Polvessa on sen verran vielä nestettä että se ei mene ihan suoraksi ja koukistuksessakin on vajausta, mutta kuntopyörä olen pystynyt jo polkeen. Ekan puolitoista viikko pidin polvessa jääpussia 4-5 kertaa päivässä ja 1,5 tuntia kerrallaan (sen aikaa kylmägeeli pussi kesti sulaa). Sen jälkeen olen pitänyt muutamaa kertaa päivässä. Tällä viikolla olis tarkoitus aloittaa kuntoutus tosissaan.

• Autsisita

Eilen meni eturistiside poikki salibandy (sähly) pelissä ja että sattuu. Mulla on olkapääkin menny paskaks montakertaa, mut ei se ihan näin kivuliasta ole. Magneettikuvaan pitäs huomen varata aika

• Ei näillä polvilla
        Autsisita kirjoitti:

Eilen meni eturistiside poikki salibandy (sähly) pelissä ja että sattuu. Mulla on olkapääkin menny paskaks montakertaa, mut ei se ihan näin kivuliasta ole. Magneettikuvaan pitäs huomen varata aika

Mulla meni helmikuussa eturistiside poikki, yllättävän helposti. Harrastan ns. kontaktilajia. Mulla on leikkaus syyskuussa ja on henkisesti tosi rankkaa olla poissa n. vuosi omista treeneistä. Mutta periksi ei anneta! Vuoden päästä sit uudella polvella, uudella asenteella ja henkisesti kasvaneena treenaamaan :) Tsemppiä kaikille saman kohtalon kokeneille!

• 6 polvileikkausta
        Ei näillä polvilla kirjoitti:

Mulla meni helmikuussa eturistiside poikki, yllättävän helposti. Harrastan ns. kontaktilajia. Mulla on leikkaus syyskuussa ja on henkisesti tosi rankkaa olla poissa n. vuosi omista treeneistä. Mutta periksi ei anneta! Vuoden päästä sit uudella polvella, uudella asenteella ja henkisesti kasvaneena treenaamaan :) Tsemppiä kaikille saman kohtalon kokeneille!

Jos sulla on vakuutukset (ko. lajin lisenssi tai tapaturma vakuutus) kunnossa niin voit yksityissairaalalta saada aika leikkaukseen viikossa... Voit tietysti ilman vakuutustakin mennä yksityiselle mutta se sitten maksaakin...!!

• vamma-polvi
        6 polvileikkausta kirjoitti:

Jos sulla on vakuutukset (ko. lajin lisenssi tai tapaturma vakuutus) kunnossa niin voit yksityissairaalalta saada aika leikkaukseen viikossa... Voit tietysti ilman vakuutustakin mennä yksityiselle mutta se sitten maksaakin...!!

...joo, mulla kanssa meni vasemman polven eturistiside poikki laskettelureissulla helmikuussa. jatkoin kyl laskettelua koko viikon tukisiteen kanssa, itse ja lääkäri-äitinikin ajatteli, että kyseessä vain tavallinen venähdys. Kun turvotteli yhä kk:den päästä, äiti passitti ortopedille ja sieltä sitten magneettikuviin....ja diagnoosi poikki mennyt eturistiside. Tänään sovittiin leikkauspäivämäärä 21.kesäkuuta. Osa ihmisistähän pystyy ilmeisesti liikkumaan täysin normaalistikin ilman tätä ristisidettä, mutta valitettavasti en kuulu niihin onnellisiin... Onneksi oli matkavakuutus, koska pelkän leikkauksen hinta yksityisellä puolella lähentelee neljää tonnia... Täytyy sanoa, että itku tuli kun pääsin sieltä lääkärin vastaanotolat. Nuoresta ihmisestä, jolla ei ole ikinä ollut mitään vammaa, puolen vuoden kuntoutus tuntuu eliniältä. Että sellainen kesäloma luvassa. kuntoutus kokemuksia olisi kiva kuulla lisää...

• äääk
        vamma-polvi kirjoitti:

...joo, mulla kanssa meni vasemman polven eturistiside poikki laskettelureissulla helmikuussa. jatkoin kyl laskettelua koko viikon tukisiteen kanssa, itse ja lääkäri-äitinikin ajatteli, että kyseessä vain tavallinen venähdys. Kun turvotteli yhä kk:den päästä, äiti passitti ortopedille ja sieltä sitten magneettikuviin....ja diagnoosi poikki mennyt eturistiside. Tänään sovittiin leikkauspäivämäärä 21.kesäkuuta. Osa ihmisistähän pystyy ilmeisesti liikkumaan täysin normaalistikin ilman tätä ristisidettä, mutta valitettavasti en kuulu niihin onnellisiin... Onneksi oli matkavakuutus, koska pelkän leikkauksen hinta yksityisellä puolella lähentelee neljää tonnia... Täytyy sanoa, että itku tuli kun pääsin sieltä lääkärin vastaanotolat. Nuoresta ihmisestä, jolla ei ole ikinä ollut mitään vammaa, puolen vuoden kuntoutus tuntuu eliniältä. Että sellainen kesäloma luvassa. kuntoutus kokemuksia olisi kiva kuulla lisää...

mulla meni joulukuussa 2005 eturistiside poikki ja kun kävin lääkärissä niin he sanoivat että venähdys vain, joten jatkoin reenamista ja polvi meni aina vain uudelleen. Lopulta menin ortopedile joka sanoin että selvästi eturistiside poikki. polvileikattiin sitten helmikuun puolessa välissä ja olen tehnyt ahkerasti kuntoutusta, joka kannattaa. Leikkauksen jälkeen kannattaa heti alottaa fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaan polven kuntoutus. Vesijumppa on todella hyvä keino polven kuntoutukseen! tsemppiä sinulle!

• pojasta polvi...
        äääk kirjoitti:

mulla meni joulukuussa 2005 eturistiside poikki ja kun kävin lääkärissä niin he sanoivat että venähdys vain, joten jatkoin reenamista ja polvi meni aina vain uudelleen. Lopulta menin ortopedile joka sanoin että selvästi eturistiside poikki. polvileikattiin sitten helmikuun puolessa välissä ja olen tehnyt ahkerasti kuntoutusta, joka kannattaa. Leikkauksen jälkeen kannattaa heti alottaa fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaan polven kuntoutus. Vesijumppa on todella hyvä keino polven kuntoutukseen! tsemppiä sinulle!

Siis uskomatonta! mulla taittu polvi treeneissä toukokuussa. Venähdys vain, sano lääkäri. Jatkoin treenaamista parin viikon päästä ja treenasinkin taas pari viikkoo, kunnes se petti alta. menin lääkäriin, joka lähetti röntgeniin. (sain kinuta). Tulos: Sulla on länkisääret! ei pertti! no,sit vihdoin tajusin mennä yksityiselle, joka sit passitti magneettiin, josta sit selvis, että acl poikki ja kierukassa joku hämminki! Että mää sanon noita arvauskeskuspuoskareita! leikkaus on nyt sit syyskuun alussa.. Kaikille kohtalotovereille tsemppiä ja parantumista.. Kuntoutusneuvoja kiitos...

• Kuntouttaja
        pojasta polvi... kirjoitti:

Siis uskomatonta! mulla taittu polvi treeneissä toukokuussa. Venähdys vain, sano lääkäri. Jatkoin treenaamista parin viikon päästä ja treenasinkin taas pari viikkoo, kunnes se petti alta. menin lääkäriin, joka lähetti röntgeniin. (sain kinuta). Tulos: Sulla on länkisääret! ei pertti! no,sit vihdoin tajusin mennä yksityiselle, joka sit passitti magneettiin, josta sit selvis, että acl poikki ja kierukassa joku hämminki! Että mää sanon noita arvauskeskuspuoskareita! leikkaus on nyt sit syyskuun alussa.. Kaikille kohtalotovereille tsemppiä ja parantumista.. Kuntoutusneuvoja kiitos...

Terve,
        No kunpa olisinkin terve.. ja mitä ilmeisemmin sitä toivoo kaikki kyseistä palstaa lukevat. Ensinnäkin suuret kiitokset kaikille kirjoittaneille ja toiseksi kaikki sympatia ja kannustus kaikille kohtalotovereille. Vaikka kuinka olen keskustellut lääkäreiden, fysioterapeuttien ja alan ammattilaisten kanssa, vielä arvokkaammaksi olen kokenut muiden kokemukset kyseiseen vammaan liittyen. Vaikka jokaisen vamma ja toipumisprosessi on yksilöllinen, niin tieto ei itselläni ainakaan ole lisännyt tuskaa vaan poistanut epätoivoa ja jopa lisännyt uskoa terveestä huomisesta. siksi siis tuon oman tapauksenikin tähän keskusteluun.. Tästä vuodatuksesta on mitä ilmeisemmin tulossa romaani, joten hypätkää yli ne joita ei tylsät yksityiskohdat jaksa kiinnostaa..
        Hutikuussa 06 Jalkaani kohdistui yllättävä, kiertävä voima, joka väänsi kantapäätä ulospäin polven ollessa hieman koukussa. Tämän seurauksena polvesta kuului pamahdus ja viiltävä kipu. Kipu ei ollut aivan sietämätön ja vaikka paremmin pitäisi tietää, niin en kuitenkaan lopettanut kyseistä aktiviiteettia tähän vaan teippauksen jälkeen takaisin temmeltämään. Myöhemmin totesin, että kaikki ei kuitenkaan taida olla kunnossa ja vakuutksen ollessa kunnossa meninin yksityisen päivystävälle yleisläärille. Hän epäili polvilumpion menneen sijoiltaan, määräsi kepit pariksi viikoksi, otti röntgen kuvat ja kehoitti heti kuvien tultua menemään ortopedin vastaanotolle. Polven turvotus laski parissa päivässä ja totesin tulevani toimeen ilman keppejä. Ortopedi (yksityinen) tutki polveani, ja totesi heti että vika ei ollut ainakaan lumpiossa, jos siellä jotain olisi niin se voisi olla eturistisiteessä. Varmuuta hän ei osannut sanoa ja pyysi tulemaan uudestaan 3 viikon kuluttua, jolloin turvotus olisi laskenut ja magneettien ottaminen olisi mahdollista. Ortopedi sanoi, ettei liikunnan harrastamiselle ole esteitä. No hullua ei tarvitse montaa kertaa yllyttää.. Toisaalta ajattelin ettei siellä sitten varmaan mitään vikaa ole. Jalka alkoi tuntua nopeasti melko hyvältä. Kyykyssä tuntui erilaiselta ja liikkuessa polvessa hieman huteralta. Voimat kuitenkin olivat tallella ja hölkkääminenkin onnistui. Uimassa käydessä ongelmat tulivat selvimmin esille. Polvesta alaspäin hallinta tuntui olemattomalta ja rintauinnin potkut eivät tulleet kuuloonkaan. Vähitellen myös juoksussa aloin selvästi huomaamaan "löysyyttä" polvessa ja olin melko varma, että kaikki ei ole kunnossa.
        Toisella käynnillä ortopedi totesi, että melko hyvältä ja tukevalta polvi tuntuu. Minä ihmettelin,että mitä.. ja kun kerran vakuutus on niin tästä pitää saada selvyys. No hän meinasi, että kyllä se magneetikuvan ottaminen varmaan sitten olisi järkevää niin sanotusti vamman poissulkemisen takia ja henkisen hyvinvointini takia..Nimenomaan.. Ei edellenkään kieltoa millekkään liikkumiselle ja painiskelua saa harrastaa, jos siltä tuntuu. Jos siellä on jotain rikki niin ei kai hajonnut huonommaksi voi enää mennä??
        Pääsin magneettikuviin viikon päästä ja sain soittoajan ortopedille. Postissa tuli tulokset ja ison miehen meinasi tulla itku, vaikka en selostusta täysin ymmärtänyt: jotakuinkin, ACL:n totaali ruptuura ja pieni murtuma tibian päässä. Ei kuullostanut hyvltä minun korvaan ja kysyin samalta ortopedilta, että olinko suomentanut oikein: ACL Totaali ruptuura: eturistiside täysin paskana! murtuma tibian päässä viittasi murtumaan sääriluussa.
        Vastauksen tiesin jo ja leikkausta alettiin suunnitella.. Leikkausaika varattiin 7vko vahingon jälkeen. Leikkausta suorittamaan toinen ortopedi, joka tekee suurimman osan tämän alueen eturistisideleikkauksista. helpotus minulle..

Tylsä tarina jatkuu myöhemmin. Nyt tulossa 10vko täyteen ja henkinen kantti on edelleen koetuksella ja luulosairaus vaivaa..

jos jotain kiinnostaa niin laitan linkin eri ACL-kuntoutusohjelmia vertaavaan gradu-työhön: http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G0000322.pdf

• makke

Vuos sitte fudispelissä polvi mulla meni. Epäiltii et kierukka ois hajalla, sisempi nivelside ois katki ja samoin eturistiside. No sitte leikkauksee mentii korjaa toi kierukka magneettikuvien takia. Olipa polven kierukka kuitenkin kunnossa mutta eturistisidettä ei voitu leikata koska en ole vielä kasvanut täyttä pituuttani.Jos se leikattaisiin, jäisi toinen jalkani tyngäksi. Kesti noin kaksi kuukautta tapatusrmasta kun kuitenkin sisempi nivelside kasvoi takaisin kiinni. Nyt vielä tänäkin päivänä joudun käyttämään tukea eturistisiteeni takia koska sitä ei voi leikata. Vaivaa joka päivä. En uskalla enää kävellä ilman tukea. Lääkäri kielsi muut liikunnat paitsi uinnin ja pyöräilyn. Vuos sitten pelasin viellä jalkapalloa 5-6 kertaa viikossa:( En pysty vain olemaan paikollaan ja hyväksyä liikkumattomuuteni. On tuo polvi monet kerrat muljahdellut pois paikoiltaan tämän vuoden aikana. Lääkäri on varoittanut kyllä monesti että siitä saattaa tulla elinikäinen vamma mikäli se vielä muljahtelee sillai. Vähän harmittaa kyl:(
      -Makke 16v

• makke

Nii ja ei tuo jalka tuosta vieläkään oo alkanu taipumaan vaikka jo vuoden on ollut polvi hajalla. vituttaa...

• Jope

Mulle tehtiin eturistisideleikkaus vaikka olin kasvuiässä (ihan lopussa). Tuli kuitenkin ongelmia myöhemmin (4 pientä tähystystä) ehkä juuri sen takia että olin kasvuiässä. Jos toisaalta odottaa liian kauan saattaa kuulemma tulla rustoongelmia myöhemmin. Kun eturistiside on rikki, jopa kävely kuluttaa kuulemma rustoa. Kannatta kysyä muidenkin ortopedien mielipidettä, itse kysyin kolmelta ortopediltä ja niiden mielipiteet olivat erilaiset (enemmän tai vähemmaän...)

• äääk

multa on leikattu eturistiside pari kuukautta sitten. Mulla ei ole ollu leikkauksen jälkeen oikeastaan yhtään ongelmia. parasta liikuntaa polvelle on vesijuoksu jota kannattaa tehdä että polven liikelaajuus normalisoituu. ja kannattaa käydä vaikka fysioterapeutilla josta saa hyvät ohjeet polven kuntouttamiseen. kyllä pääset vielä kävelemään normaalisti :)

• venlaaa

mun kesa on nyt niin pilalla. perjantaina meni eturistisiteet poikki harjotuksissa. ens viikolla magneettikuvauksiin ja sit leikkaukseen. kaikki kesäsuunnitelmat menee uusiks, enkä voi nytkää mitään tehä ku liikkuminen on vaikeaa. Kepeillä täällä kotona kyllä pyörin muttei muuten. ja oon niin maassa ku urheilu oli niin jokapäivästä..

• ei_näillä_polvilla
        venlaaa kirjoitti:

mun kesa on nyt niin pilalla. perjantaina meni eturistisiteet poikki harjotuksissa. ens viikolla magneettikuvauksiin ja sit leikkaukseen. kaikki kesäsuunnitelmat menee uusiks, enkä voi nytkää mitään tehä ku liikkuminen on vaikeaa. Kepeillä täällä kotona kyllä pyörin muttei muuten. ja oon niin maassa ku urheilu oli niin jokapäivästä..

Noniin, nyt se eturisti side on sitten korjattu. Pari ekaa päivää koski ihan perkeleesti, nyt alkaa jo helpottaa. Saan polven jo nyt lähes 90 asteen kulmaan (2 viikon päästä takaraja) mut joudun kävelee vielä n. 3 vkoa kepeillä. Ylihuomenna eka FT käynti.

• ei_näillä_polvilla
        ei_näillä_polvilla kirjoitti:

Noniin, nyt se eturisti side on sitten korjattu. Pari ekaa päivää koski ihan perkeleesti, nyt alkaa jo helpottaa. Saan polven jo nyt lähes 90 asteen kulmaan (2 viikon päästä takaraja) mut joudun kävelee vielä n. 3 vkoa kepeillä. Ylihuomenna eka FT käynti.

Nyt menee jo yli 90 asteen kulmaan polvi, vähän alle viikko leikkauksesta :P ei oo enää kipuja muuta kun sillon jos koukistelee yli 90 kulmaan mut 90 menee ilman kipuja =) ja menee niin suoraks ku pystyy turvotuksen takia. Eli ei ihan suoraks, 10 astetta jää koholle mut ei se paljon oo ja korjaantuu kohta varmasti :) vielä 2 viikkoo kepeillä. Kuntoutan polvee joka päivä 2 kertaa ja kerran viikossa on ohjattu kuntoutus. Jääpussia/pakastepussia pidän 2-3 krt päivässä n. 20 min kerrallaan ettei tuu paleltumaa polveen. Haavat on parantumassa hyvin ja tikit sulamassa :P Hyvin menee =)

• täällä

Sama setti tapahtui mun polvelle viime syksynä, mutta tähystysleikkauksella kierukka ruuvattiin yhteen, mutta acl jätettiin poikki kasvuiän takia.

Viime torstaina tennispelissä polvi pääsi taittumaan ja verta polvessa jälleen. Paikallisen urheiluvammaosaston ylilääkäri ei ole vielä sanonut juuta eikä jaata, vaan tilannetta tarkkaillaan viikon ajan. Itse kuitenkin pahoin pelkään, että kierukka on taas naksahtanut.

Tilanteessa harmitaa se, että mitä useammin polvi särkyy, sitä pienemmällä mahdollisuudella pystyn harrastamaan urheilua jatkossa.

• toipuja

eilen rakenneltiin eturistiside uusiksi polvilumpiojänteestä. 6 viikkoa sitten katkesi futismatsissa ja kovaa aikaahan tää on ollu henkisesti. nyt jalka on vitun kipee ja olo ajoittain heikko tuon kipulääkityksen takia. tsemppiä kaikille polvivaivoista kärsiville, välillä ilmenevät selkävaivatkin(nikamien asettumisen kanssa häikkää) alkavat tuntua jo lastenleikiltä tän rinnalla.

kolme viikkoa pitäs vetää kepeillä ja kahden viikon päästä saa tikit pois jalasta. kahteen viikkoon ei saa siis nostella edes käsipainoja hauiksille, jotta hiki ei iske ja leikkaushaavat tulehtuisi. nyt on pakko ottaa tiukempaa lääkettä ja yrittää nukkua.

• ei_näillä_polvilla
        toipuja kirjoitti:

eilen rakenneltiin eturistiside uusiksi polvilumpiojänteestä. 6 viikkoa sitten katkesi futismatsissa ja kovaa aikaahan tää on ollu henkisesti. nyt jalka on vitun kipee ja olo ajoittain heikko tuon kipulääkityksen takia. tsemppiä kaikille polvivaivoista kärsiville, välillä ilmenevät selkävaivatkin(nikamien asettumisen kanssa häikkää) alkavat tuntua jo lastenleikiltä tän rinnalla.

kolme viikkoa pitäs vetää kepeillä ja kahden viikon päästä saa tikit pois jalasta. kahteen viikkoon ei saa siis nostella edes käsipainoja hauiksille, jotta hiki ei iske ja leikkaushaavat tulehtuisi. nyt on pakko ottaa tiukempaa lääkettä ja yrittää nukkua.

Polveni leikattiin n. 6 vkoa sitten, turvotus laski jo hyvään malliin, mutta eilen illalla treenatessani polven jänteisiin tuli aika kova kipu joka sitten hävisi lähes samantien. Muuten polvi on ollut todella hyvässä kunnossa mutta se turposi tuon eilisen tapahtuman jälkeen n. 1 cm. Onko normaalia, aloitin nimittäin juuri uuden kuntoutus ohjelman että jos polvi reagoi siihen.

• ebb

Polveni leikattiin n. 6 vkoa sitten, turvotus laski jo hyvään malliin, mutta eilen illalla treenatessani polven jänteisiin tuli aika kova kipu joka sitten hävisi lähes samantien. Muuten polvi on ollut todella hyvässä kunnossa mutta se turposi tuon eilisen tapahtuman jälkeen n. 1 cm. Onko normaalia, aloitin nimittäin juuri uuden kuntoutus ohjelman että jos polvi reagoi siihen.

mulla on leikattu molemmat polvet (toinen leikattiin noin 6vk sitte)
        toisesta leikkauksesta on kuitenki jo puoli vuotta mutta silti treenatessani se tulee kipeeks. ei sille voi mitään, täytyy vaan kestää se kipu, kyllä se polvi taas siihen rasitukseen tottuu. mikä sulla oli polvessa? mutta jos se alkaa selvästi kipeytyä siitä kuntoutuksesta, niin kannattaa ainakin vähentää sitä!

• ei_näillä_polvilla
        ebb kirjoitti:

mulla on leikattu molemmat polvet (toinen leikattiin noin 6vk sitte)
        toisesta leikkauksesta on kuitenki jo puoli vuotta mutta silti treenatessani se tulee kipeeks. ei sille voi mitään, täytyy vaan kestää se kipu, kyllä se polvi taas siihen rasitukseen tottuu. mikä sulla oli polvessa? mutta jos se alkaa selvästi kipeytyä siitä kuntoutuksesta, niin kannattaa ainakin vähentää sitä!

Eturistiside meni tän vuoden helmikuussa.. Puolisen vuotta odottelin ennen ku leikattiin. :S

• ebb

Eturistiside meni tän vuoden helmikuussa.. Puolisen vuotta odottelin ennen ku leikattiin. :S

miten sulla meni se? mitä oireita sulla oli ku meni eturistiside? olin nimittäin pelaamassa futista ja astuin jotenki huonosti, polveen sattu ja se on ihan turvonnu ja musta polven ulkosyrjästä. en pysty kävelemään sillä yhtään? ens vkl lääkäri. toivon että siitä ei oo menny ristisiteet?

• ACl-leikattu
        ebb kirjoitti:

miten sulla meni se? mitä oireita sulla oli ku meni eturistiside? olin nimittäin pelaamassa futista ja astuin jotenki huonosti, polveen sattu ja se on ihan turvonnu ja musta polven ulkosyrjästä. en pysty kävelemään sillä yhtään? ens vkl lääkäri. toivon että siitä ei oo menny ristisiteet?

Jos polvi tuntuu löysältä ja se muljahtelee ikävästi voi aika varmuudella sanoa että eturistiside on poikki. Mikä tästä tekee hauskan jutun on se, että niin kun tässäkin ketjusta huomaa, hyvin usea yleislääkärikään ei tuota asiaa tiedä. Eli jos epäilyksiä on, menkää hyvälle ortopedille. Itse kävin noin muutamalla yleislääkärillä jotka passittivat minut vaan kuntosalille vahvistamaan reisilihasta. Kyllä se siitä. No mitenkäs edes treenaat kun polvi muljusi vähän väliä..! No viimenään kyllästyin ja spesialistin puheille (sairaala orton, A. Harilainen) joka ilman magneettikuvia parin vetolaatikkotestin jälkeen (meni noin 10 sek)sanoi että eturistiside poikki. Hinta oli ko. käynnillä 130e joka sisälsi E-lausunnon vakuutusyhtiöön. Kannatti maksaa!! Nyt sama spesialisti leikkasi polven ja tähän asti kaikki mennyt todella hyvin. Ja tosiaan itse olin vielä jopa epäilevällä kannalla että näinköhän se muka on poikki. No leikkauksessa kävi ilmi että poikki oli mennyt ja sulannut pois..eli ei koko nivelsidettä lainkaan enää...!!

• EBb
        ACl-leikattu kirjoitti:

Jos polvi tuntuu löysältä ja se muljahtelee ikävästi voi aika varmuudella sanoa että eturistiside on poikki. Mikä tästä tekee hauskan jutun on se, että niin kun tässäkin ketjusta huomaa, hyvin usea yleislääkärikään ei tuota asiaa tiedä. Eli jos epäilyksiä on, menkää hyvälle ortopedille. Itse kävin noin muutamalla yleislääkärillä jotka passittivat minut vaan kuntosalille vahvistamaan reisilihasta. Kyllä se siitä. No mitenkäs edes treenaat kun polvi muljusi vähän väliä..! No viimenään kyllästyin ja spesialistin puheille (sairaala orton, A. Harilainen) joka ilman magneettikuvia parin vetolaatikkotestin jälkeen (meni noin 10 sek)sanoi että eturistiside poikki. Hinta oli ko. käynnillä 130e joka sisälsi E-lausunnon vakuutusyhtiöön. Kannatti maksaa!! Nyt sama spesialisti leikkasi polven ja tähän asti kaikki mennyt todella hyvin. Ja tosiaan itse olin vielä jopa epäilevällä kannalla että näinköhän se muka on poikki. No leikkauksessa kävi ilmi että poikki oli mennyt ja sulannut pois..eli ei koko nivelsidettä lainkaan enää...!!

Menin suoraan Ortolääkäreihin.
        Hirvinen leikkasi molemmat polvet ja voin kyllä suositella häntä.
        ensin kävin toisella yksityislääkärillä,
        orotpedillä joka olisi pistänyt minut leikkaukseen ihan väärästä syystä, joten se leikkaus olisi ollut turha.
        vähän harmittaa kun pari kk sitten leikattiin polvi ja nyt luultavasti mennyt taas rikki eri syystä.. :

• brif

Aluksikin, ihana( ei nyt niin positiivisissä merkeissä kuitenkaan) nähdä että on kohtalon tovereita. Kenellekkään ei toivo polven/polvien kanssa mitään ongelmia. Se tarkottaa pirullista, kipeetä ja pitkä-aikasta jonottamista, kipua, parantelua ja kuntoutusta.
      Itelläni meni viime kesänä Power Cupissa polvi. Lumpio ei varsinaisesti sijoiltaan menny, liikku vaan sivuttain. Pirun kipee oli sillon ja pari yötä meni suosiolla nukkumatta. Kun kotiin sit pääsin niin menin sairaalalle. Mun onneks ortopedi oli talossa ja koska mun tilanne oli akuutti.. pääsin suoraan leikkauspöydälle. Vaaleen ihoni johdosta etureidet oli palanu ja veritulppariskin takia leikkaus siirrettiin (toisin sanoen vältettiin kun vaan mahollista). Kolme kuukautta pelailin beachiä ja juoksentekin, tosin kyllähän se muljus mut sit menin vielä ortopedille niinkun olin tehny noin parin viikon välein ja joka kerta sanottiin että "näyttää paremmalta, näyttää paremmalta". Koska suoristaminen ja koukistaminen tuotti vieläkin vaikeutta ni magneettiin ne määräs ja täydellinen ACL ruptuura siellä oli.
      Koska oon urheilija ja mulla oli hyvät vakuutukset. Pääsin KAHDEN VIIKONPÄÄSTÄ leikkaukseen..siitä en voi kiittää mitään muuta kun hyvää tuuriani ja maailman parasta lääkäriä, ortopedia Eero Laitista. Hän itse teki pitemmän päivän tuona päivänä että sai minut pöydälle tilkittäväks.
      Ne pisti uuden ristisiteen, siirre otettiin säärestä. nyt on kulunu 17 päivää leikkauksesta ja olo on hyvä. Ekat kaks viikkoo olin niin väsyny ja kipee että en tehny muuta kun maannu ja nyt kun päätin ettiä netistä jotain kuntoutus juttua ni totesin, että tän palstan lukeminen ois auttanu ja vahvistanu henkisesti sillon pari viikkoo sitten. Onnellinen kuitenkin tästäkin, tietää mitä odottaa.
      Kolmeksi viikoksi määräsi Laitinen kepit eli ensi viikolla saisi ruveta kävelemään. tätä ennen en ole uskaltanu hirveesti astua. koska paino varaus oli se 15 kiloo ja se on onneton määrä loppujen lopuks. Tänään kuitenkin kokeilin ja kyllähän se koskee kun astuu. Älkää hyvät ihmiset liian aikaisin ruvetko kävelemään mutta ERITYISEN TÄRKEETÄ on myös se että sitä ei liikaa pitkitäkkään. mulle jostain syystä MÄÄRÄTTIIN kolme viikkoo, en sitä ite oo päättäny mutta uskon mielummin kun uhoon. Ja nyt polveen ei koske yhtään levossa tai hiukan koukistaessa koska oon antanu sen olla rauhasssa!!! Se helpottaa sitä paranemista huomattavasti mutta heti kun vaan pystyn ja kykenen niin varmasti kaikki mahdolliset kuntoutuskeinot. ja fysioterapia on ehdottoman tärkeää. fysioterapeutti katsoo että ei jää virhe liikkeitä ja asentoja ja varmistaa että paraneminen ja kuntoutus lähtevät oikeaan suuntaan ja polven ehdoilla, ei päättäväisyydellä liikaa. ristiside revetessään ja uudelleen kiinnitettäessä vaatii aikansa ennen kuin paranee ja "luutuu" kiinni takaisin.

HUOM! siirteenä tehtyyn ristisiteenseen tai muihin siirteisiin ylipäätään syntyy verisuonisto puolen vuoden kuluttua itse operaatiosta. sitä ennen se on riskipeliä ruveta kontakti lajeja varsinkaan harrastamaan. Aikaa ja ahkeruutta:):) sillä se syntyy..

TSEMPPIÄ KAIKILLE. ei se oo helppoo mut kärsivällisyys kannattaa.

• ACL-leikattu

Joo näköjään nuo kuntoutusohjeet vaihtelevat hiukan, riippuen siitä missä käy operaatiossa. Mutta itse on varmasti paras asiantuntija itselle, että tietää milloin voi alkaa kävelemään ym. Minulla jalka tuntui hyvälle jo viikon jälkeen leikkauksesta ja alle kahden viikon olin jo luopunut kepeistä. Nyt kävin 3 viikon kontrollissa missä lääkäri sanoi että paraneminen on hyvässä vauhdissa, mutta samalla käski mun malttaa ja painaa jarrua. Kävely ei kuulemma ole hyvä kuntoutus, kävellä pitää siksi että se ei unohtuisi. Mielummin pitää polkea kuntopyörää(johon sain luvan!) Mutta kuten sanottu. Ollaan kaikki niin yksilötapauksia että vaikea on antaa perusohjeita.
        Tsemppiä kaikille polvivaivaisille!!

• itteni
        ACL-leikattu kirjoitti:

Joo näköjään nuo kuntoutusohjeet vaihtelevat hiukan, riippuen siitä missä käy operaatiossa. Mutta itse on varmasti paras asiantuntija itselle, että tietää milloin voi alkaa kävelemään ym. Minulla jalka tuntui hyvälle jo viikon jälkeen leikkauksesta ja alle kahden viikon olin jo luopunut kepeistä. Nyt kävin 3 viikon kontrollissa missä lääkäri sanoi että paraneminen on hyvässä vauhdissa, mutta samalla käski mun malttaa ja painaa jarrua. Kävely ei kuulemma ole hyvä kuntoutus, kävellä pitää siksi että se ei unohtuisi. Mielummin pitää polkea kuntopyörää(johon sain luvan!) Mutta kuten sanottu. Ollaan kaikki niin yksilötapauksia että vaikea on antaa perusohjeita.
        Tsemppiä kaikille polvivaivaisille!!

No todellakin näyttää siltä että on monenmoista toipumista tässä sairaudessa.Minulle määrättiin 5 viikkoa kepeillä 3 esimmäistä viikkoa täysin ilman varausta ja 2 viikkoa 15kilon varauksella.
        24h leikkauksesta on tosin kulunut ja minulla jalka menee jo täysin suoraksi ja kääntyy yli 90 astetta,särky on vielä ainakin ihan sierettävää lääkäri kyllä määräsi heti kovat kuntoutus liikkeet että olisko niistä jotain hyötyä kaiken aikaa pitää pitää jalkaa mahdollisimman suodassa.
        Minulta tämä eturistiside meni tossa kolme kuukautta sitten ja nyt vasta leikattiin, ennen leikkausta ei ollut minkään laista kipua jalassa mutta lääkäri vain halusi sen magneettikuvata ja sielä oli ihan selvästi vikaa että ei ollut mitään mahdollisuutta kuin leikkaus vaikka se ei yhtään haittannukkaan.
        Koko tämän ajan kun oli eturistiside poikki niin urheilin motogrossia mutta piti hommata vain kunnon nivelpolvisuojat,olihan ne kyllä kalliit mutta tässä asiassa ei saa säästellä 450€ kpl.

• ACL-leikattu
        itteni kirjoitti:

No todellakin näyttää siltä että on monenmoista toipumista tässä sairaudessa.Minulle määrättiin 5 viikkoa kepeillä 3 esimmäistä viikkoa täysin ilman varausta ja 2 viikkoa 15kilon varauksella.
        24h leikkauksesta on tosin kulunut ja minulla jalka menee jo täysin suoraksi ja kääntyy yli 90 astetta,särky on vielä ainakin ihan sierettävää lääkäri kyllä määräsi heti kovat kuntoutus liikkeet että olisko niistä jotain hyötyä kaiken aikaa pitää pitää jalkaa mahdollisimman suodassa.
        Minulta tämä eturistiside meni tossa kolme kuukautta sitten ja nyt vasta leikattiin, ennen leikkausta ei ollut minkään laista kipua jalassa mutta lääkäri vain halusi sen magneettikuvata ja sielä oli ihan selvästi vikaa että ei ollut mitään mahdollisuutta kuin leikkaus vaikka se ei yhtään haittannukkaan.
        Koko tämän ajan kun oli eturistiside poikki niin urheilin motogrossia mutta piti hommata vain kunnon nivelpolvisuojat,olihan ne kyllä kalliit mutta tässä asiassa ei saa säästellä 450€ kpl.

Joo mun ohjeissa oli että on tärkeää että jalan saa suoraksi mahdollisimman aikaisin. Mitä jalan liikerataan tulee, ei kuulemma saisi ekaan kahteen viikkoon yli 90 astetta liikuttaa. Tämä taas siis minun ohjeissa..:)
        Ja tosiaan mitä tuolla muuallakin sanottiin, malttia ja riittävästi aikaa koko prosessi vaatii. Esim Palander on sanonut että polvi ei olöe vielä täydessä iskussa puolen vuoden jälkeenkään ja kaveri on treenanut sitä parhaimmillaan 8h päivässä. Tuo kai antaa jonkinlaista kuvaa homman pitkäjäänteisyydestä...
        malttia, malttia..:)
        Itsellä on kyllä mukava huomata kun päivä päivältä tuntuu paremmalle. Tosin tuntuu et mun operaatio on onnistunnut TODELLA HYVIN!!

• kummatkin polvet kohta kunn...

MOi,

4 vko:a on tosi lyhyt aika ristisidevamman kuntoutuksen osalta. Voin puhua kokemuksesta että, kuntoutukseen kannattaa varata ainakin 6 kk! Lihasvoima joka sinulla on esim etureidessäsi ollut, palautuu takaisin vasta noin vuoden kuluttua.

Ennen kaikkea nyt pitää ottaa malttia hommaan. Rauhallisuutta kuntoutuksessa! Muista että kaiken treenaamisen pitää olla säännöllistä! Tee kaikki lääkärien ohjeiden mukaiseti ja ota yhtyttä vaikka johonkin hyvään fysioterapeuttiin. Aktiivinen säännöllinen kuntoutus tuottaa varmasti hyvän tuloksen. Tuossa vaiheesa laadimme itselleni yhden FT:n kanssa ns. 3 treenin päiväohjelman, jossa toistin erilaisia harjoitteita säännöllisesti. Tärkeintä on saada polvi oikenemaan suoraksi. Niin ja, kylmäpussit aina harjoitusten jälkeen jalkaan!

Harjoitteita pienellä kuormalla, jossa teet useita toistoja on parasta. Liikkeet eivät saa tuntea kivuliailta, mutta ne täytyvät tehdä aina liikeratujen puitteissa.

Malttia, malttia ja malttia! SItä tarvitset nyt! Olen pelannut useamman futispelin leikkauksieni jälkeenkin.

Niin ja, muun kropan treenaminen auttaa myös aineen vaihdunnassa! Vamma jalassa kiertää samat nesteet. Eli, se myös auttaa kun treenaa tervettä puolta!

Terv. 2 x eturistiside potilas

• polvi on kuin olvi

Itellä kaks kuukautta sitten eturistiside otti ja katkesi kesken futismatsin. Parin viikon kuluttua pääsen leikkaukseen ja hyvillä fiiliksillä. Fysioterapeutti lupaili, että pääsen vanhojen tansseihinkin, vaikka itseäni hieman arveluttaa.

Sen tiedän, että polvi kannattaa hoitaa mahdollisimman hyvään kuntoon ennen leikkausta, jotta toipumisaika on lyhyempi. Alkuun jalka ei halunnut mennä lähellekkään suoraksi, joten noudatin mestarini raakoja neuvoja. Joka ilta pikkuveli istui 15 min jalan päällä, aluksi kevyesti, lopuksi koko painolla. Täyttä tuskaahan tämä oli, mutta nyt polvi on loistokunnossa (lukuunottamatta muljahduksia).

Olen paraikaa autokoulussa ja kysynkin jo operoitujen neuvoja: Kuinka pitkän ajan kuluttua leikkauksesta voisitte kuvitella pystyvänne ajamaan autoa?

• ACL-leikattu

Tervetuloa vaan polvivaivaisten joukkoon. Futiksessa se mullakin meni..:)
        Autoa pystyin ajamaan noin 1,5 viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta sehän on aivan yksilöllistä miten hyvin lähtee parantumaan.
        Mihin meet puukolle jos saan udella??

• polvi on kuin olvi
        ACL-leikattu kirjoitti:

Tervetuloa vaan polvivaivaisten joukkoon. Futiksessa se mullakin meni..:)
        Autoa pystyin ajamaan noin 1,5 viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta sehän on aivan yksilöllistä miten hyvin lähtee parantumaan.
        Mihin meet puukolle jos saan udella??

Tuota noin, en oo nyt ihan varma, mikä se paikka virallisesti on. ODL(Oulun Diakonissalaitos):n kautta oon lääkäriasiat hoitanut ja sama mies leikkaa polven. Herra ilmeisesti heittää keikkaa oysin(Oulun yliopistollinen sairaala) puolella myös, joten ilmeisesti siellä sitten.

Joko ite oot toipunu omasta vammastasi, vai miten uusi tapaus oletkaan? Jos oot jo terve niin kuinka kauan kesti, ennen kuin futikseen pariin pystyit taas rientämään? Vai pystyitkö ollenkaan?

• acl-leikattu
        polvi on kuin olvi kirjoitti:

Tuota noin, en oo nyt ihan varma, mikä se paikka virallisesti on. ODL(Oulun Diakonissalaitos):n kautta oon lääkäriasiat hoitanut ja sama mies leikkaa polven. Herra ilmeisesti heittää keikkaa oysin(Oulun yliopistollinen sairaala) puolella myös, joten ilmeisesti siellä sitten.

Joko ite oot toipunu omasta vammastasi, vai miten uusi tapaus oletkaan? Jos oot jo terve niin kuinka kauan kesti, ennen kuin futikseen pariin pystyit taas rientämään? Vai pystyitkö ollenkaan?

Joo vähä päälle kuukausi on vasta leikkauksesta, että kyllä tässä vielä aika vaiheessa ollaan. Huomenna olis ortonissa joku kuntoutuspäivä, missä näytetään uudet kuntoutusliikkeet. Futiskiellon antoivat suurin piirtein vuodeksi..toki sitä katsotaan sitten yksilöllisesti. Saas nähdä vieläkö sitä innostuu pelaamaan vai oottaako jo ikämiespelejä mitkä alkaisi tossa parin vuoden päästä..

• ACL poikki

Tsau !

Itseltäni leikattiin polvi toukokuussa ja ekan kerran rattiin pari viikkoa leikkauksesta. Viiden viikon jälkeen ajoin noin 300 km ja sitten sattui reiteen PALJON (normaalia). Nyt aikaa mennyt yli 6kk ja vieläkin ajaminen sattuu polvilumpion alapuolella ja se narskuu. Kipuja ollut niin paljon, etten ole voinut kunnolla jumpata. TSEMPPIÄ !

• ja ei satu
        ACL poikki kirjoitti:

Tsau !

Itseltäni leikattiin polvi toukokuussa ja ekan kerran rattiin pari viikkoa leikkauksesta. Viiden viikon jälkeen ajoin noin 300 km ja sitten sattui reiteen PALJON (normaalia). Nyt aikaa mennyt yli 6kk ja vieläkin ajaminen sattuu polvilumpion alapuolella ja se narskuu. Kipuja ollut niin paljon, etten ole voinut kunnolla jumpata. TSEMPPIÄ !

jei, aloitin autolla ajon 9pv leikkauksesta. tosin en tiedä mitä lääkärini olisi siihen sanonut ;) mut ajattelin vaan että jos ei tee kipeää niin voiko se olla niin paha? siis, tuntui ihan ookoo ei ollu mitenkään erityisen paha.. ajoin kyllä vain noin 30min kerta eli en tied' miten olis jos lähtis pidemmälle.. mut ihan jees, siis voi mennä näinkin päin!

• rallyracing

Saa nähä nyt mikä meikän polvessa on. jotain kierukka hommaa epäilevät. Meni moottorikelkkaillessa, kun väänty astinlaudan ulkopuolella 50-60 km/h yhes mutkas kun olin lentää kyydistä pois. Ei tuota jalkaa vieläkään voi suoristaa ja kunnolla kävellä. Ortopedille kutsua odotellessa.

• markus

minulta meni 7v sitten lasketellessa vasemman polven eturistiside poikki ja se korjattiin 2kk myöhemmin. Kuntoutuminen kesti aikansa, mutta 2005 meni sitten oikea. Tipahdin työkoneen päältä, jolloin kädessäni ollut n.30gk painoinen osa taipahti o. polven päälle ja poks. Viikkoa vaille juhannus, harmitti kyllä ihan pirusti. Tällöin ei korjattu, koska elämäntilanne ei sitä kuntoutumisaikaa sallinut. 2006 o.polvi paukkui 3krt uudelleen, 1krt tasan vuoden kuluttua 2005 tapahtuneesta. Oli suorastaan "bon voyage" -tunne. Nyt vihdoinkin vakuutuksen maksettua leikkauksen (hieman alta 5000e Mehil.) makoilen sohvalla ja prkl miten sattuu. Nyt olikin ekstraa kierukat, jotka piti parsia läjään. Leikkauskertomus on sekoitus latinaa ja käytännön kieltä (vrt. kassinkahvamaisesti).

ei muuten tee mieli katsoa yhtään jack-ass tms. duudson kohtausta, jossa polvet paukkuu..

• missukka22

Moi!Mulla meni eturistiside poikki ja leikattiin viime vuoden elokuussa,se ei ole toipunut siitä vieläkään ja olen ollut edelleen saikulla nyt jo yli vuoden.Kävin mangneetissa ja ortopedilla tästä samaisesta asiasta ja nyt todettiin että se uusi side mikä vaihdettiin niin on POIKKI.leikkaus on 1-3kk sisällä nokialla.Tikit on polvessa leikkauksesta noin2-3vko.turvoksissa ja kipee nii ainakin sen 1-3kk.ja painoa ei saa laskea kokonaan samaiselle polvelle.Suora sposti minulle on:[email protected]

• menossa mukana

Jaa kaikki on yksilöllistä...mulle tehtiin eturistiside korjausleikkaus 12.7.
        Seuraavana päivänä jo kävelin.Kepejä käytin ainoastaan kun sairaalasta pääsin kotiin.
        Kuulin jostain että mitä nopeammin luopuu kepeistä sen parempi. Viikonkuluttua aloin kuntopyöräillä kivun salliessa. Autollakin ajoin jo viikon kuluttua.
        Kuntoutukseen ei oo varaa lähtee kun vakuutus ei kata fysikaalisia hoitoja.
        Pitää itte yrittää jotain.
        Mutta ainakin luottavaisin mielin.... kyllä siitä vielä kunnon polvi tulee.
        Voi olla että pelaamiset ovat kohdaltani ohi mutta ikääkin on jo kertynyt että täytyy sitten keksiä
        jotain rauhallisempaa tekemistä itselleni.

Mutta jaksamisia sinulle.

• ebb
        menossa mukana kirjoitti:

Jaa kaikki on yksilöllistä...mulle tehtiin eturistiside korjausleikkaus 12.7.
        Seuraavana päivänä jo kävelin.Kepejä käytin ainoastaan kun sairaalasta pääsin kotiin.
        Kuulin jostain että mitä nopeammin luopuu kepeistä sen parempi. Viikonkuluttua aloin kuntopyöräillä kivun salliessa. Autollakin ajoin jo viikon kuluttua.
        Kuntoutukseen ei oo varaa lähtee kun vakuutus ei kata fysikaalisia hoitoja.
        Pitää itte yrittää jotain.
        Mutta ainakin luottavaisin mielin.... kyllä siitä vielä kunnon polvi tulee.
        Voi olla että pelaamiset ovat kohdaltani ohi mutta ikääkin on jo kertynyt että täytyy sitten keksiä
        jotain rauhallisempaa tekemistä itselleni.

Mutta jaksamisia sinulle.

mOI! haluisin vaan kysyä, kun kaaduin eilen futis matsissa ja aluks en huomannu mitään. nousin äkkii vaan reippaasti ylös ja jatkoin peliä. toisessa pelissä kuitenki huomasin, että en pysty enää juoksemaan kun jalka tuntuu tosi oudolta. menin vaihtoon ja polveni oli ihan turvonnut. polvilumpio oli 2tennis pallon kokonen! pidin kylmää, ja lepäsin loppu pelin, mutta vieläkin polvi on turvonnut ja polven ulkosivu on niin arka etten pysty koskemaan siihen... en jaksaisi varata aikaa lääkäriin ellei se mene pahemmaksi? mitä minun pitäisi tehdä? mikä siinä voi olla vikana?:S

• Janina
        ebb kirjoitti:

mOI! haluisin vaan kysyä, kun kaaduin eilen futis matsissa ja aluks en huomannu mitään. nousin äkkii vaan reippaasti ylös ja jatkoin peliä. toisessa pelissä kuitenki huomasin, että en pysty enää juoksemaan kun jalka tuntuu tosi oudolta. menin vaihtoon ja polveni oli ihan turvonnut. polvilumpio oli 2tennis pallon kokonen! pidin kylmää, ja lepäsin loppu pelin, mutta vieläkin polvi on turvonnut ja polven ulkosivu on niin arka etten pysty koskemaan siihen... en jaksaisi varata aikaa lääkäriin ellei se mene pahemmaksi? mitä minun pitäisi tehdä? mikä siinä voi olla vikana?:S

Kaaduit varmaankin kovassa vauhdissa.
        Polvessa voi olla verenpurkauma jos se turvotus ei laske. Suosittelisin kyllä menoa sinne lääkäriin sen nopeammin saisit sen polvesi kuntoon.
        Minullakin se turvotus ei silloin alussa laskenut...niin lekuri tyhjensi ne verimössöt pois sieltä polvesta.
        Minäkin olen vielä sairaslomilla kuntoutan vaan jalkaani. Mutta jaksamisia sinulle ja suosittelen sinulle oikeasti mene lääkäriin!!!!!!

• ebb
        Janina kirjoitti:

Kaaduit varmaankin kovassa vauhdissa.
        Polvessa voi olla verenpurkauma jos se turvotus ei laske. Suosittelisin kyllä menoa sinne lääkäriin sen nopeammin saisit sen polvesi kuntoon.
        Minullakin se turvotus ei silloin alussa laskenut...niin lekuri tyhjensi ne verimössöt pois sieltä polvesta.
        Minäkin olen vielä sairaslomilla kuntoutan vaan jalkaani. Mutta jaksamisia sinulle ja suosittelen sinulle oikeasti mene lääkäriin!!!!!!

Kiitos. Varasin ajan lääkäriin, heti ensi viikoksi, kun polven kipu vaan pahenee päivä päivältä... Olihan se aika kova tälli, mutta ihmetyttää vaan miten se tolla tavalla on niin kipeä ja turvoksissa... Toivotaan ettei siitä mitään pahemmin ole mennyt!
        Mutta kiitos sulle ja tsemppiä!

• leikattu

itselleni kanssa sattui tuo eturistisidevamma muutama vuosi sitten, aluksi se oli vain osaksi revennyt pari vuotta ja toimi jotenkin mutta viime talvena meni kokonaan poikki nivelside oikeasta polvesta ja jalka todella heikoksi. elokuussa leikkasivat tuon ja siitä lähtien on tullut kuntouteltua jalkaa ja rauhallisesti otettua tähän asti. nyt jalka on tuntunut aika hyvältä, tukeva on eikä kipuilekaan liiemmin. menneellä viikolla tuli käytyä toista kertaa tänä talvena rinteessä, lääkäri antoi luvan laskemiseen, ja illalla mäen jälkeen polvi oli aika kipeän tuntuinen ja ei kestänyt juosta. seuraavana päivänä jalka oli vieläkin kipeän oloinen ja vähän yliojentuman tunnetta on tuossa kanssa. kaaduttua ei tullut mainittavasti että varsinaisesti polvi ei ole päässyt mitenkään vääntymään eikä mitään iskujakaan siihen ole tullut. miten teillä joilta acl on leikattu, onko tämäntyyliset kivut ja yliojentuman tunteen palaaminen polven ollessa kipeä olleet aivan tavallisia? itsellä ei ole tällaista aiemmin ollut tuossa reilun 6 kuukauden aikana leikkauksen jälkeen. polvi ei tosin ehkä aivan yhtä hyvin ole suoristunut kuin terve jalka, että olisikohan tuo nyt laskiessa päässyt jotenkin vain vähän suoristumaan enemmän kuin polvi on tottunut ja siksi on tuollainen..

• Ex-Futariko?

Juu poikki meni nähtävästi jo vuoden 2005 syksyllä futispeleissä acl ja lääkärit sanoivat, et lepoa vaan niin kyllä paranee. Kaikenlaista pelailinkin sillä tapaturman jälkeen ja muutaman kerran muljahti, turposi ja kipeyty tietty samalla. Harmittaahan se aika paljon, kun ei ollut siihen aikaan tapaturmavakuutusta ja eipä sitten tullut mentyä samantien ortopedille, kun yleislääkärit eivät siitä vikaa löytäneet. Viimein sit viime keväällä hakeuduin lääkäriin ja sain työterveyslääkäriltä lähetteen ortopedille. Samantien totesi et väljäähän siellä polvessa selvästi on. Jonotin sit useemman kuukauden magneettikuviin ja sen jälkeen jonoteltiinkin vähän vielä lisää itse leikkaukseen.
        Nyt viikko leikkauksesta ja turvotusta on vielä aika lailla ja kipeytyy esim aina kun on istuma-asennossa tai kun pitää kepeillä liikkua. Menee kuitenkin jo melko suoraksi ja ei hirveän kaukana ole se 90 asteen kulmakaan. Autollakin tuli tänään ensimmäisen kerran ajettua lyhyt pätkä. Kahen viikon päästä pitäis ilman keppejä kokeilla. Saa nähä miten käy.
        Onkohan miten ihmiset pystyneet esim futista pelaamaan tosissaan ristisideleikkauksien jälkeen?
        Minulle tehtiin kahdesta jänteestä ristiside ja kait hieman parempia tuloksia on tästä leikkaustavasta saatu.
        Jonkin verran harmittaa kyllä, kun koko kesä pitäs malttaa ottaa iisisti, et parantus kunnolla. Eihän se toisaalta pitkä aika ole, jos siitä polvesta sen jälkeen tulee oikeasti hyvä ja varma.

• 3 vuotta ilman jalista :(

Mulla meni kans vuosi sitten vasen polvi ja siitä puol vuotta eteenpäin meni oikee polvi. vasta pari viikkoo sitten kävin yksityisella kun vasen polvi turpoili ja kipuili pienestäkin rasituksesta niin siellä epäilivät eturistisiteen vauriota ja lähettivät magneettikuviin. Vuoden ajan kävin kymmeniä kertoja lääkärillä ja puol vuotta fyisoterapiassa. aina vaan joku saatanan korvalääkäri tökki sormella polvee ja sano et "ihan hyvähän tuo on, venyttele" vaan ei auta itkut markkinoilla.

• kannattaa ottaa..
        3 vuotta ilman jalista :( kirjoitti:

Mulla meni kans vuosi sitten vasen polvi ja siitä puol vuotta eteenpäin meni oikee polvi. vasta pari viikkoo sitten kävin yksityisella kun vasen polvi turpoili ja kipuili pienestäkin rasituksesta niin siellä epäilivät eturistisiteen vauriota ja lähettivät magneettikuviin. Vuoden ajan kävin kymmeniä kertoja lääkärillä ja puol vuotta fyisoterapiassa. aina vaan joku saatanan korvalääkäri tökki sormella polvee ja sano et "ihan hyvähän tuo on, venyttele" vaan ei auta itkut markkinoilla.

siis jos epäilet eturistisidevammaa, kannattaa vaatia magneettikuvaukseen lähetettä. Mut se pelasti! Kumpikaan lääkäreistä ei epäilly eturistisidevammaa, mutta toinen epäili kierukkavammaa ja pääsin kuvaukseen. Siellä todettiin että eturistiside poikki. plus jos vaan vakuutus on niin yksityiselle, pääsin 4 viikon kuluttua tapaturmasta leikkaukseen, vain viikon varoitusajalla. Ja vakuutus maksaa fysioterapiat. Aikataulussa ollaan parantumisen suhteen!

• soooz
        kannattaa ottaa.. kirjoitti:

siis jos epäilet eturistisidevammaa, kannattaa vaatia magneettikuvaukseen lähetettä. Mut se pelasti! Kumpikaan lääkäreistä ei epäilly eturistisidevammaa, mutta toinen epäili kierukkavammaa ja pääsin kuvaukseen. Siellä todettiin että eturistiside poikki. plus jos vaan vakuutus on niin yksityiselle, pääsin 4 viikon kuluttua tapaturmasta leikkaukseen, vain viikon varoitusajalla. Ja vakuutus maksaa fysioterapiat. Aikataulussa ollaan parantumisen suhteen!

Heip, aattelinpa laittaa omia kokemuksia tänne myös. Juu ja pitkä on kirjoitus :) Mulla meni ekakerran eturistiside polvesta poikki marraskuussa 2005.Oli todella kipeä ja olin työkyvytön. Rakas työterveyslekurini ei osannut sano mikä siinä on vikana ja niinpä odottelimme polven kuntoutumista 8viikkoa ennenkuin laittoi lähetteen ortopedille. Samana päivänä päätin etten aio odotella kutsua (olisi mennyt noin 6vk) ja varasin ajan yksityiselle. Lääkäri totesi heti ensimmäisessä testissä että eturistiside on katki ja määräsi leikkaukseen.
        Polvi tähystettiin maaliskuussa 2006 (jonotuksen jälkeen kunnallisessa, ei yksityisellä). Heräämössä minulle kerrottiin että seuraavassa leikkauksessa sitten korjataan polvi. Olin ihan et WHAT????? mitä te nyt sitten teitte?!?!?! Polvi siis vain putsattiin niistä ristisiteen jäämistä.
        Polvi oli edelleen kipeä ja epävarma, muljahteli jatkuvasti. Niinpä varsinainen eturistisidekorjaus tehtiin juhannusviikolla 2006 (sekin kunnallisessa).
        Eipä sujunut sekään suruitta. Leikkauksessa oli ongelmia ja polvi jouduttiin lopulta avaamaan kunnolla. Kivut olivat HIRVITTÄVÄT sen jälkeen ja jouduin jäämään sairaalaan tarkkailuun yöksi.
        Kuntoutuminen tapahtui pikkuhiljaa, 2viikkoa kepeillä, 2 viikkoa yhdellä kepillä. Autoa taisin ajaa vasta 3 tain 4 viikon kohdalla ekan kerran, ja se oli kivuliasta. Töihin palasin 2kk leikkauksen jälkee.
        Tähän päivään mennessä en edelleenkään voi olla kyykyssä, tai polvillani. Myöskään polvilumpion kohdalla ei ole tuntoa. Pystyin kuitenkin jo liikkumaan ja aktiivisesti kävin kävelylenkeillä.
        Kunnes tuli 27.4.08 ja eturistide katkesi taas muutaman hypyn seurauksena. Näillä näkymin uusi leikkaus on elokuussa ja luojan kiitos vakuutusyhtiö maksaa tällä kertaa joten pääsen HYVIIN käsiin Ortonille! Toivon todella että tällä kertaa leikkaus onnistuu ja polvesta tulisi vihdoinkin "kunnollinen".

• Kapteeni10
        soooz kirjoitti:

Heip, aattelinpa laittaa omia kokemuksia tänne myös. Juu ja pitkä on kirjoitus :) Mulla meni ekakerran eturistiside polvesta poikki marraskuussa 2005.Oli todella kipeä ja olin työkyvytön. Rakas työterveyslekurini ei osannut sano mikä siinä on vikana ja niinpä odottelimme polven kuntoutumista 8viikkoa ennenkuin laittoi lähetteen ortopedille. Samana päivänä päätin etten aio odotella kutsua (olisi mennyt noin 6vk) ja varasin ajan yksityiselle. Lääkäri totesi heti ensimmäisessä testissä että eturistiside on katki ja määräsi leikkaukseen.
        Polvi tähystettiin maaliskuussa 2006 (jonotuksen jälkeen kunnallisessa, ei yksityisellä). Heräämössä minulle kerrottiin että seuraavassa leikkauksessa sitten korjataan polvi. Olin ihan et WHAT????? mitä te nyt sitten teitte?!?!?! Polvi siis vain putsattiin niistä ristisiteen jäämistä.
        Polvi oli edelleen kipeä ja epävarma, muljahteli jatkuvasti. Niinpä varsinainen eturistisidekorjaus tehtiin juhannusviikolla 2006 (sekin kunnallisessa).
        Eipä sujunut sekään suruitta. Leikkauksessa oli ongelmia ja polvi jouduttiin lopulta avaamaan kunnolla. Kivut olivat HIRVITTÄVÄT sen jälkeen ja jouduin jäämään sairaalaan tarkkailuun yöksi.
        Kuntoutuminen tapahtui pikkuhiljaa, 2viikkoa kepeillä, 2 viikkoa yhdellä kepillä. Autoa taisin ajaa vasta 3 tain 4 viikon kohdalla ekan kerran, ja se oli kivuliasta. Töihin palasin 2kk leikkauksen jälkee.
        Tähän päivään mennessä en edelleenkään voi olla kyykyssä, tai polvillani. Myöskään polvilumpion kohdalla ei ole tuntoa. Pystyin kuitenkin jo liikkumaan ja aktiivisesti kävin kävelylenkeillä.
        Kunnes tuli 27.4.08 ja eturistide katkesi taas muutaman hypyn seurauksena. Näillä näkymin uusi leikkaus on elokuussa ja luojan kiitos vakuutusyhtiö maksaa tällä kertaa joten pääsen HYVIIN käsiin Ortonille! Toivon todella että tällä kertaa leikkaus onnistuu ja polvesta tulisi vihdoinkin "kunnollinen".

Moi kaikille. Nyt on aikaa istua koneen äärellä ja kirjoitella kaikenlaista. Sairaslomaa on 31.12.2008 asti!!!

Eli minulla on oikeastaan täysin sama tarina kuin edellinen kirjoittaja (Soooz).

Paitsi että minä olen leikkauttanut molemmat kerrat yksityisellä (eri polvet). Ja molemmilla kerroilla ollut aika kova vääntö vakuutusyhtiöiden kanssa. Mollemmilla kerroilla kuitenkin vein pidemmän korren. Toki tällä toisella kerralla korvattiin vain 3000 euroon asti. Mutta parempi kun ei mitään.

Edellinen leikkaus siis tehtiin 3.10.2008. Ihan pelkästä kokeilemisen halusta pyysin että leikkaava lääkäri ottaisi uuteen eturistisiteeseen tarvittavan "palan" toisesta kohtaa kuin viimeksi (etupuolelta, polven alapuolelta). Tällä kertaa "pala" otettiin jostain takareidestä. Lääkärin mukaan se ei ole sen parempi tai huonompi vaihtoehto. Näin äkkiseltään voisin kuitenkin sanoa että kivut ovat olleet hieman inhimillisemmät kuin viimeksi. Tai sitten osasin odottaa minkälainen tuskien taival on edessä.

Nyt kiinnostaisi tietää miten Sooozin toinen leikkaus meni? Omalta osaltani toivotan tsempiiä kaikille kohtalotovereille ja lupaan vastailla kaikille jotka ovat kohtaamassa saman kohtalon. Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

• soooz
        Kapteeni10 kirjoitti:

Moi kaikille. Nyt on aikaa istua koneen äärellä ja kirjoitella kaikenlaista. Sairaslomaa on 31.12.2008 asti!!!

Eli minulla on oikeastaan täysin sama tarina kuin edellinen kirjoittaja (Soooz).

Paitsi että minä olen leikkauttanut molemmat kerrat yksityisellä (eri polvet). Ja molemmilla kerroilla ollut aika kova vääntö vakuutusyhtiöiden kanssa. Mollemmilla kerroilla kuitenkin vein pidemmän korren. Toki tällä toisella kerralla korvattiin vain 3000 euroon asti. Mutta parempi kun ei mitään.

Edellinen leikkaus siis tehtiin 3.10.2008. Ihan pelkästä kokeilemisen halusta pyysin että leikkaava lääkäri ottaisi uuteen eturistisiteeseen tarvittavan "palan" toisesta kohtaa kuin viimeksi (etupuolelta, polven alapuolelta). Tällä kertaa "pala" otettiin jostain takareidestä. Lääkärin mukaan se ei ole sen parempi tai huonompi vaihtoehto. Näin äkkiseltään voisin kuitenkin sanoa että kivut ovat olleet hieman inhimillisemmät kuin viimeksi. Tai sitten osasin odottaa minkälainen tuskien taival on edessä.

Nyt kiinnostaisi tietää miten Sooozin toinen leikkaus meni? Omalta osaltani toivotan tsempiiä kaikille kohtalotovereille ja lupaan vastailla kaikille jotka ovat kohtaamassa saman kohtalon. Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Tervehdys Kapteeni10!
        Ajattelin heti vastata.. Eli minut siis operoitiin Helsingissä Invalidisäätiön ortonilla elokuun puolessa välissä. Leikkaus onnistui loistavasti. Aiemmassa leikkauksessa uusi jänne otettiin saman polven sisemmästä koukistajajänteestä. Nyt otettiin saman polven ojentaja(?)jänteestä, eli siitä polvilumpion alapuolelta.

Olen erittäin tyytyväinen kaikkeen tähän. Kivut oli vähintään puolta pienemmät ja heitin kepit pois 2 viikkoa leikkauksesta kun siihen lupa oli. Parantuminen on käynyt vauhdikkaasti ja kaikki sujunut hyvin. Polvi on parempi kuin kymmeneen vuoteen! Leikkauksessa putsattiin rikkoutuneita kierukoita, joten nyt polvi ei enää edes rutise. En voisi tyytyväisempi tahi kiitollisempi enää olla. Vakuutusyhtiö maksoi luojan kiitos nurisematta koko vajaan viiden tonnin leikkauksen.

Nyt on vielä kaksi viikkoa sairaslomaa jäljellä, eli kohta on edessä töihinpaluu! Toivon että polvia ei enempää tarvitsisi operoida :) Tsemppiä sulle Kapteeni10, ja laitahan parantumiskokemuksia matkanvarrelta, lukisin mielelläni!

• Kapteeni10
        soooz kirjoitti:

Tervehdys Kapteeni10!
        Ajattelin heti vastata.. Eli minut siis operoitiin Helsingissä Invalidisäätiön ortonilla elokuun puolessa välissä. Leikkaus onnistui loistavasti. Aiemmassa leikkauksessa uusi jänne otettiin saman polven sisemmästä koukistajajänteestä. Nyt otettiin saman polven ojentaja(?)jänteestä, eli siitä polvilumpion alapuolelta.

Olen erittäin tyytyväinen kaikkeen tähän. Kivut oli vähintään puolta pienemmät ja heitin kepit pois 2 viikkoa leikkauksesta kun siihen lupa oli. Parantuminen on käynyt vauhdikkaasti ja kaikki sujunut hyvin. Polvi on parempi kuin kymmeneen vuoteen! Leikkauksessa putsattiin rikkoutuneita kierukoita, joten nyt polvi ei enää edes rutise. En voisi tyytyväisempi tahi kiitollisempi enää olla. Vakuutusyhtiö maksoi luojan kiitos nurisematta koko vajaan viiden tonnin leikkauksen.

Nyt on vielä kaksi viikkoa sairaslomaa jäljellä, eli kohta on edessä töihinpaluu! Toivon että polvia ei enempää tarvitsisi operoida :) Tsemppiä sulle Kapteeni10, ja laitahan parantumiskokemuksia matkanvarrelta, lukisin mielelläni!

Kiitos vaan. Ja kiva kuulla että sulla on mennyt kaikki hyvin.

Mullahan siis meni nämä leikkaukset toisinpäin. Eli ensimmäisellä kerralla otettiin siitä polvilumpion alapuolelta, ja tällä kertaa ilmeisesti juuri siitä sisemmästä koukistajajänteestä (en nyt o ihan varma kun paperit on jossain mistä nyt en jaksa etsiä).

Ja minun mielestä tämä kerta on mennyt tähän asti hieman kivuttomammin. Mutta niin erilaisia olemme kaikki. Pitää varmaan paikkansa se mitä lääkärit sanovat että kumpikaan menetelmä ei voida sanoa paremmaksi tai huonommaksi.

Minä kirjoittelen taas joku päivä kun jokin on muuttunut suuntaan tai toiseen. Nyt vielä mennään aika vahvasti pillereiden avulla. Olen toki jo hieman aloittanut varovaisen jumppaamisen.

Onko muuten vinkkejä hyvästä fysioterapiasta? Viimeksi kävin TUF:illa ja olin ihan tyytyväinen. Voisin myös tässä asiassa ihan vertailun ja kokeilun halusta kokeilla jotain toista. Itse joudun senkin maksamaan.

• epätietoinen?

Hei,

Onko kellään kokemuksia tilanteesta, jossa eturistiside on irronnut kiinnikkeistään? Siis että side ei ole poikki vaan irronnut molemmista päistään. Kiinnitetäänkö tällöin vanha side paikoilleen vai tehdäänkö silti uusi eturistiside?

Jos vanha side voidaan kiinnittää uudelleen, kuinka kauan aikaa paranemiseen kuluu? Nopeampi kuntoutus kuin uuden siteen liittämisestä?

Pitäisikö eturistiside näkyä magneettikuvissa? Näkyykö repeytyneet osat??

Kiitoksia vastauksista!!

• kai tää joskus

ristiside. Mulla ainakin näkyi huonostai kuvissa eturistisiderepeämä. Repeämä huomattiin kierukan korjauksen yhteydessä. Helmikuussa 2010 leikattiin uusi ristiside. Vieläkin sairaslomalla ei toimi kunnolla. Hermovaurio polven sivussa. Takareisi lihas ihan sökönä repesi arpikudos 14vk leikkauksesta. Siirrännäinen otettiin reidestä. Nyt akupunktiota ja kuntoutusta fysioterapeutin kanssa. Lääkkeitä syöty nyt enemmän kuin koko ikäni aikana ja olen kuitenkin yli 34v. Ei varmasti tule koskaan kuntoon.

(Tämä kaikki vain sen takia kun se v...n akka ei katsonut sinne pyörätielle mistä mä tulin.)

Tapauksesta kulunut yli vuosi aikaa olen siis tapaturmaeläkkeellä. Elämäänkin pitäis pystyä muttei enään oikein meinaa jaksaa. Vakuutus yhtiö unohtelee tehdä päätöksiä ja jättää paperit pöydälle työn tekijän lähtiessä lomalle.

• ACL x4

Mulla on nyt neljäs ACL korjaus takana. kummastakin polvesta siis kaksi kertaa mennyt. Nyt on 2viikkoa leikkauksesta kulunut, polvessa ei enään yhtään turvotusta ja ojentuu 0 ja koukistuu reilusti yli 90 astetta. tänään kävin ensimmäisen rauhallisen kävely"lenkin" ilman keppejä(n. 30min) ja mukavalta tuntuu :)

Neuvoja voin antaa. ottakaa raauhassa ja antakaa vuosi aikaa ennen kuin aloitatte kunnolla kovemman liikunnan esim jalkapallon täysillä. menee oma aikansa että lihakset vahvistuu ja jalkaan tulee hermot takaisin ja varmuus.

itsellä ei ole koskaan mennyt heti uudestaan rikki. eli 4-5v välein poks :D helvetin huonoa tuuria ja oma vika kun en ole kunnolla kehittänyt lihaksia.... vaikka muuten urheillut esim. thaiboxing, jnejnejne,....

ja relatkaa elkääkä stressatko!! itse sain tietää että acl on poikki niin lähdin heti 4 viikoksi thaimaahaan rentoutumaan ja nyt vois kohta lähtee taas jonnee lämipimään :))) mikäpä tässä sairaslomalla ollessa, AJATELKAA POSOTIIVISESTI ja asennetta kehiin, asiat vois huonomminkin olla :)

• Hei kaikki, haluisin kysyä kun olin kolarissa kaksi viikkoa sit ja ny on kipsissä sääri kokonaan niin mulla on polvi turvoksissa ja siellä on verta sisällä ja tein juuri eilen akupunkteerauksen niin ne sai vähän sitä pois niin lääkäri epäili että voisi olla eturistisiteen repeymä yms.. niin voisiko olla ? minkälaisia oireita teillä on.. mulla ei särje eikä mitään polvea ja saan aika koukistettuu ja suoristettuu jalan hyvin mitäny vähän polvilumpioo vihloo ku laitan suoraan ja ku koukistan niin pientä vihlontaa ehkä.. en oo varma... kävi kyll sivull vähä kipeesti polvilumpion ku lääkäri paineli.. luin myös että on yleisimpii kans noi jotku tulehdukset siin jos saa iskuvamman niin mitä tehdä? minkälaisia oireita siiinä on jos on repeytyny? tai poikki voiko yhtään liikuttaa jalkaa suoraks ja koukistaa? vai mitä.. olen huolissani niin kaipaisin infoa :D

• Jsansa

Moi, 9pv sitten olin eturistiside leikkauksessa. jänne reidestä 3kertasella punolla. "Kiilakoukulla" reisiluuhun ja komposiittiruuvilla kiinni sääriluuhun. Turvotus menee ja tulee mutta kylmää päälle ja kohoo. Välillä laitan pienellä paineella sidosta ja pidän jalkaa ylhäällä niin että ainoastaan kantapää on kiinni tyynyssä. itse jalka on n. 30astetta ylöspäin mutta reisiluu-sääriluu 180astetta. Yritän myös nukkua jalka samalla tavalla useimmiten joudun antamaan jomotuksen vuoksi periksi ja laskemaan polvitaipeen alle tyynyn. Sisemmästä kierukasta poistettiin hieman, siinä syy jomotukseen luultavasti.
      Jos jääpussit on loppu niin suihkusta saa kylmää. Kokeilkaa ihmeessä ei tietenkään niin että saatte hypotermian.

TIDIEGO: Voi olla että sulla on jotain vääntymää ollu kyseisessä onnettomuudessa ja polvessa on jotain. Magneettiröntgenissä se näkyisi.
      koska sulla on polvi turvonnut niin se selittää että siinä on mustelma-ruhje ja itse polvinivel on saannut tällin voi olla että eturistiside on ehjä sisältä kuitenkin.
      Polvessahan on kierukat, sivuristisiteet sekä etu ja takaristiside.
      Kannatta käydä kuitenkin jos epäilet että se on poikki niin spesialistilla tarkastuttamassa. Jalka on epästabiili jos se on poikki. Yhdellä jalalla eteenpäin nojaaminen ei taida onnistua ainakaan? En kyllä kokeillut.

Itse yritän olla positiivisena vaikka onhan se kurjaa että työelämä kiitää ohi ja itse jää junasta. No seuraava odotellen ja onhan sitä aikaa itselleen ja kontouttamiselle.
      tsemppiä kaikille, nauttikaa ajasta. Harvoin sitä on näin paljon vapaata.

• polvipete

Moi,
      minulla meni polvi kesän alkupuolella.Mangneetissa näkyi ACL ja MCL kokonaan poikki sekä kierukassa repeämää ja muutama rustovauriokohta.

Hoitolinjassa päädyttiin ensin hoitamaan MCL polvituen kanssa(pitkä malli)
      Pidin tukea 7 viikkoa 24h. Kontrollissa polvi todettiin tukevoituneen hyvin.

Tästä eteenpäin oli vuorossa kuihtuneen reiden treenausta ja liikeratojen palauttamista.

Kun jalan kunto todettiin hyväksi päätettiin leikkausaika minulle parhaiten sopivaksi.

29.10.2012 polveen rakennettiin uusi eturistiside (nelinkertainen kimppu takareidestä ) sekä korjattiin nuo muut vauriot.

Leikkauksen jälkeen jalka laitettiin leikattua jakaa liikuttavaan koneeseen joka liikutteli jalkaa suoraksi ja koukkuun.Liikettä pidettiin myös seuraava yö.

Nyt kotona olen ollut viikon ja kunto yllättävän hyvä.Otan 3 x päivässä panacodia ja tulehduskipulääkettä sekä pidän jalkaa mahdollisimman paljon koholla sekä annan kylmää useasti.Oxycontit olen jo jättänyt pois,söin niitä 4 päivää.
      Jumppaliikkeitä olen tehnyt tunnollisesti mutta varovasti.

Keppejä en ole käyttänyt hirveästi. Ohjeen mukaan niitä voi käyttää tarvittaessa.

Olen kyllä optimisti polven kuntoutuksen suheen,hiukan pelottaa alkavat liukkaat kelit ettei tule mitään äkkiliikkeitä.

Parin viikon päästä pääsee aloittamaan kuntofillarin sekä vesijuoksun.

Toimenpide tehtiin Terveystalolla ja ortopedinä toimi Tapio Kallio, todella huippulääkäri. Kertoi koko leikkauksen ajan mitä tapahtuu kun itse seurasin tv:stä. Aluksi ajattelin että en pystyisi seuraamaan operaatiota, mutta yllättävän hyvin sitä pystyi katsomaan.

Tsemppiä kaikille kuntoutukseen, lääkärikin sanoi että 20% on leikkausta ja 80% kuntoutusta

• Tomhill
    • MarandaChisman
    • EustoliaDinucci

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4128
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1961
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1588
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1417
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1141
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe