Laturi lakkasi lataamasta

Anonyymi

Meillä veneen laturi (Valeo) lakkasi lataamasta.Siihen menee kaksi paksua johtoa ja yksi ohut.Tämän ohuen piuhan kanssa sarjassa on 68 Ohmin vastus joka on palannut poikki.Se on tehovastus, 5 W ja 5 %..En tiedä mitä tämä vastus tekee ?
Ajattelin korvata tämän kytkemällä kaksi 100 Ohm hiilikalvovastusta (1/3 W)sarjaan ja näitä kolme kappaletta rinnan niin päästään aika lähelle sitä 68 Ohmin vastausta joka on poikki.Nyt en vaan tiedä yhtään miten nämä 6 vastusta kestää piirissä kulkevan virran.Onko kenellä näppituntumaa asiasta.
Asia on sikäli hankala että nämä kaksi paksua johtoa on niin ruosteessä että laturia ei saa irrotettua ottamatta pakosarja irti.Tätä en haluaisi tehdä kuin vasta syksyllä kun vene on maissa.

9

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko joku erityinen syy sille, ettei laita tilalle vastaavaa?

    • Anonyymi

      Hei, soittaisin Valeon maahantuojalle ja varmistaisin asian.

      T. Saalar

    • Anonyymi

      Kiitos herroille kommenteista.Ei tätä vastus arvoa löydy Suomesta kenenkään varastosta.
      Alla kommentti jonka laitoin tämän palstan elektroniikka puolelle kysyttyäni sieltä samaa asiaa.
      "Ja Kiitos kaikille kommenteista.Syy miksi ajattelin rakentaa tämä vastus verkko on vain se että ostin Kiinasta näitä vastuksia.Tämä ei kuitenkaan taida olla hyvä ratkaisu. Täällä ensimmäinen kommentoija totesi että vastus on merkkivalon korvaaja, kuulostaa järkevältä.No jos niin on niin minulla on sekä 3 W että 5 W lasikantalamppuja. Jos saan juotettua niihin jatkojohdon niin homma on siinä.Moottoritilaan tulee valaistus ...
      Tästä huomaa sen että ei pidä uskoa omaan erehtymättömyyteensä vain kysyä muilta, kuten nyt."
      Hyvää kesänjatkoa kaikille
      Lihamylly1
      "

      • Anonyymi

        Vastus on ilmeisesti sitä varten, että vaihtovirtalaturi saisi herätteen toimiakseen. Pienissä latureissa ei tapahdu itseinduktiota tarpeeksi.

        Periaatteessa tuohon riittäisi taskulampun paristokin antamaan tarvittavan virran. Lamppu on hyvä koska siitä näkee, jos laite ei lähde pelittämään. Kovin isoa lamppua ei tuohon tarvita.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastus on ilmeisesti sitä varten, että vaihtovirtalaturi saisi herätteen toimiakseen. Pienissä latureissa ei tapahdu itseinduktiota tarpeeksi.

        Periaatteessa tuohon riittäisi taskulampun paristokin antamaan tarvittavan virran. Lamppu on hyvä koska siitä näkee, jos laite ei lähde pelittämään. Kovin isoa lamppua ei tuohon tarvita.

        Kiitos kommenteista.Juuri noin . Vaihtovirta laturin remanenssivuo ( menikö oikein ?) saadaan tällä herätettyä.Sitä en tiennyt että pienissä latureissa itseinduktiota ei tapahdu tarpeeksi.Mutta oli miten vain huomenna asennan se lampun ja kerron miten siinä kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastus on ilmeisesti sitä varten, että vaihtovirtalaturi saisi herätteen toimiakseen. Pienissä latureissa ei tapahdu itseinduktiota tarpeeksi.

        Periaatteessa tuohon riittäisi taskulampun paristokin antamaan tarvittavan virran. Lamppu on hyvä koska siitä näkee, jos laite ei lähde pelittämään. Kovin isoa lamppua ei tuohon tarvita.

        Vanhoissa releissä tuo vastus on latausmerkkilampun varapiiri. Herätevirta menee lampun läpi ja vastus on lampun rinnalla. Jos lamppu palaa, niin herätevirta on silti varmistettu.


    • Kytkin sen lasikantalampun siihen laturiin ja pirulauta, akkujen yli ilmestyi 14, 2 V jännite moottorin kierrosluvulla 1000 rpm. Asia hoidettu ja kiitokset osanotosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe