Vuohista

Pilke.

Suositteletteko lemmikiksi vuohipukkia vai -kuttua?
Minkä ikäisenä vuohen voi kastroida? Tuleeko eläinlääkäri kotiin vai viedäänkö vuohi vastaanotolle? Mitähän vuohen kastrointi maksaa?
Onko komeasarvinen pukki hankala lemmikkinä?
Entä kutun utareet, kuinka herkät ovat vahingoittumaan kesälaitumella? Voiko vuohi olla yötkin kesällä ulkosalla?
Riittääkö vuohen aitaukseksi yhdistetty puu/sähkölanka-aita? Täytyykö korkeutta todella olla se 2m?

11

3581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wilma

      On olemassa oikea vuohifoorumi joten sieltä voit kysyä....

      • Pilke.

        tiedän, puhkiluettu vuohet.net


      • mie...
        Pilke. kirjoitti:

        tiedän, puhkiluettu vuohet.net

        No kysy sieltä...!


      • en usko
        Pilke. kirjoitti:

        tiedän, puhkiluettu vuohet.net

        Tuskin olet ainakaan itse puhki lukenut, kun kerran näitä kysymyksiä vielä kyselet. Kaikkiin kysymyksiisi löytyy sieltä varmasti vastaus, tosin ei niin helposti (sinun kannaltasi) kuin täältä, jossa joku toinen näkee hakemisen vaivan sinulta.

        Kysymyksissä ei ole mitään pahaa, ylimielisyydessä on.


    • *minä*

      Itsellämme oli kuttu joka kuoli 13w ja oli kesäyöt ulkona kunhan pääsi katokseen. Sitä ei koskaan lypsetty eikä sitten utareisiin tullut maitoa. Aitaus oli lammas verkkoa ja hyvin pysy siellä jos kus keväisin oli pihalla vapaana syömässä ruohoa eikä karannut. Puu/sähkölanka-aidasta en osaa sanoa mitään mutta kokeile lammas verkkoa n.2m

    • Aapeli

      Tulipas noista toisista vastauksista mieleen, että miksköhän täältä ei sais kysyä vuohista? Onhan vuohikin maatilaneläin..

      Jos et maitoa tahdo, niin paras on varmaan kastroitu pukki.
      Pukit kastroidaan alle 3kk ikäisinä(voi myöhemminkin, mutta suositus on tuo 3kk).
      Meillä kastrointi maksoi n.15€ ja käytiin eläinlääkärillä.

      Jos vuohen ostat, niin osta sellaisesta paikasta, jossa vuohia todella pidetään lemmikkeinä ja ovat valmiiksi hyväluonteisia, eikä niitä ole pusketettu.
      Kyllä isosarvisen leikatun pukin kanssa pärjää, jos sitä ei ole pusketettu ja on muuten hyvä luonteinen.

      Jos kutun utareet ovat kovin isot, niin niihin tulee helposti haavoja tms. ruhjeita ulkona liikkuessa. Meillä tosin on todella iso utareinen kuttu, joka kulkee sujuvasti suurella laitumella, eikä mitään ongelmia ole ollut.

      Vuohi voi olla kesällä yötkin ulkona, jos sillä on katos.

      Toiset vuohet pysyvät helposti aidassa kuin aidassa, toiset eivät missään..

    • Wilma

      Ajattelin vain että sieltä saisi asiantuntevan vastauksen...

    • kuttupukkikili

      Kannattaa tehdä aita kunnolliseksi ihan alusta asti. Me ostettiin verkkosähköaita, jonka plussa on siinä, että sitä on helppo siirtää (n.tunnin homma). Kutut vaan tahtovat tulla yli siitä. Ei aina, joskus pysyvät pitkään ihan hyvin siellä, mutta jos tahto on kova niin ottavat vaikka sähköiskun. Huomaavat kyllä heti jos aita ei ole kunnolla pystyssä (vähän roikkuu) jostain kohdin ja loikkivat yli. Hankimme päälle vielä kaksi lankaa, mutta sekään ei aina riitä. Nyt ollaan tekemässä pysyvää aitausta ja siitä on tulossa verkkoaita (korkea) ja siihen 1-2 lankaa sähköä.
      Meillä piti rakentaa myös uusi talli vuohille, koska aikaisemmasta hajoittivat ikkunat ja seinääkin.... oli tosi vanhat ja rapistuneet, mutta kuitenkin olivat aika kovaa voimaa käyttäneet... hauskoja eläimiä ovat, mutta hitsin kovapäisiä ja jos oikein jotain tahtovat niin kyllä ne kaikkensa tekee sen eteen. Muuten ei siis kovia karkaamaan, vaan seuraavat hyvin metsälenkeillä, eivätkä lähde yksin pihasta, mutta jos on jotain kasvillisuutta pihalla mitä haluaa suojella niin kannattaa tehdä kunnon aita :))

    • murmuskalainen

      Kuules, varmaan sarvia voi pukeilta myös leikata jos sen tekee niiden ollessa pieniä. Tällaista muistelen.

      Eläinlääkärille neuvoisin soittamaan ja kysymään. Riippuu ihan tapauksesta että tuletko sinä vai tuleeko hän.

      Suosittelisin kuttupuolista lemmikiksi. (Varma en ole... Pukkeja tietysti saa halvemmalla.) Pukit ovat kuitenkin niitä kekseliäämpiä karkaamaan jne...

      Aidan kanssa kannattaa oikeasti olla huolellinen. Itse olemme peräti miettineet kasvimaan aitaamista vuohiaidan korjailun sijaan!

      Meiltä löytyy pikkukuttuja ja -pukkeja, jos kiinnostaa (pohjoiskarjalaisia).

      • valopää

        Vuohipukit ovat tosiaan hyviä lemmikeinä eivätkä vaadi niin paljon hoitoa kun kutut (kuttu pitää lypsää)

        aikuinen pukki haisee *piip* pahalle ellei sitä ole leikattu. alle kolmen kuukauden iässä leikkaus on helpompaa ja halvempaa kun ei tarvitse välttämättä nukuttaa vaan pelkkä rauhottava riittää.

        Mulla on vuohilla metrin korkuinen aita. on verkkoa ja kahdessa kohtaa sähkölanka (verkon yläpuolella noin 15 cm.korkeammalla) ja alhaalla etteivät tule aidan ali. Hyvin ovat pysyneet.

        Jos vuohia etsit niin multa saat kaksi valmiiks kastroitua viime keväänä syntynyttä pukkia. kilttejä ovat eivätkä ole mua koskaan puskeneet.


      • Anonyymi
        valopää kirjoitti:

        Vuohipukit ovat tosiaan hyviä lemmikeinä eivätkä vaadi niin paljon hoitoa kun kutut (kuttu pitää lypsää)

        aikuinen pukki haisee *piip* pahalle ellei sitä ole leikattu. alle kolmen kuukauden iässä leikkaus on helpompaa ja halvempaa kun ei tarvitse välttämättä nukuttaa vaan pelkkä rauhottava riittää.

        Mulla on vuohilla metrin korkuinen aita. on verkkoa ja kahdessa kohtaa sähkölanka (verkon yläpuolella noin 15 cm.korkeammalla) ja alhaalla etteivät tule aidan ali. Hyvin ovat pysyneet.

        Jos vuohia etsit niin multa saat kaksi valmiiks kastroitua viime keväänä syntynyttä pukkia. kilttejä ovat eivätkä ole mua koskaan puskeneet.

        Moikka vieläkö pukkeja löytyy? Onko sarvelliset ja missä päin sijaitsee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe