En uskalla kertoa

Anonyymi

Oon siis 12 Mulla alkoi eilen kuukautiset/ menkat miten sen ny ottaa mut kuitenkin siis en ollut tajunnut että ne oli tullu vissii ku oltiin kaupassa. Aamulla ku kävin vessassa niit ei ainakaan ollut mutta kauppareissun jälkeen huomasin että alushousut oli ihan veressä (onneks oli mustat farkut) ja olin ihan stressaantunut ja vain tärisin 15 min. Oon nyt laittanu yhen siteen sillon päivällä ja sit yösiteen yöks ja nyt aamul laitoin yhen. Kertokaa et kuinka monen tuntien välein mun pitäs vaihtaa side?

Mut pää asia tästä jutusta eli niinku ku en uskalla kertoo vanhemmille sen takii koska se on jotenki noloo vaik tiiän et siin ei oo mitää hävettävää. Ja tänään mult kysyttiin et haluunko mennä urheilukentälle ja olin vaa sillee en.. ehk jotai muuta? Ja en aijo sitä tänää sit ainakaa kertoo. Miten mä voisin kertoo sen

4

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Laps kulta sie kasvat aikuiseksi.Senkun sanot nyt miullakin
      on se aika kuukaudesta niin että silleen ei kummosempaa

• Anonyymi

Voit aloittaa jollain käytännöllisellä jutulla tyyliin että aloit eilen käyttää terveyssiteitä. Sitten kysyt, voisiko äiti ostaa niitä siteitä vai pitääkö sun ostaa itse, kun niitä tarvitaan. Eli ei tarvitse varsinaisesti kuukautisista puhua vaan siteistä. Voit kiertää vielä kauempaakin pyytämällä rahaa terveyssiteisiin. Äidilläsi on varmaan ollut aikoinaan sama ongelma kuin sinulla nyt.

Siteen vaihdat tarpeen mukaan eli vuodon mukaan, kuitenkin vähintään aamulla ja illalla. Ensimmäisinä päivinä, kun vuoto on runsasta, vaihdat ehkä myös keskipäivällä ja iltapäivällä. Opit varmasti sopivan vaihtovälin vuodon mukaan. On tärkeää, että tunnet olosi puhtaaksi ja turvalliseksi.

• Anonyymi

Kyllä sun äiti on varmaan tietoinen että kuukautisesi alkavat/ovat alkamassa tuossa iässä, ja luulisi että olisi jo jossain vaiheessa kysellyt/kertonut/ostanut ja tarjonnut siteitä kun niitä tulet tarvitsemaan. Ihmettele että vielä nykyaikana on häveliäisyyttä ettei äidille pysty kertomaan asiasta.
      Side vaihdetaan tarpeen mukaan, ja tarpeeksi usein, ettei ala tulemaan hajuja, jos liian kauan pitää samaa.

• Anonyymi

Samaa ihmettelen. Kun niitä kuukautisia odotetaan 10-vuotiaasta lähtien kuin kuuta taivaalle, niin mikä esto syttyy, kun ne alkavat? Kaikki osaavat lisäksi lukea ja saavat asiallista tietoa vaikka kuinka paljon. Ihan julkista tietoa.

Äidilläkin on ihan varmasti alkaneet kuukautiset, kun kerran on lapsenkin saanut.

Mitä nuori tyttö ajattelee tapahtuvan, kun kertoo kuukautistensa alkamisesta äidille? Suuttuuko äiti ikihyviksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      313
      4213
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2026
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1521
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      40
      1018
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      135
      980
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      897
    10. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    Aihe