Kuinka välttää selkäsaunan?

Anonyymi

Olen saanut vielä tänäkin vuonna piiskaa isältäni, vaikka täytin talvella jo 16 v.
Mitenkä te vältytte selkäsaunalta, jos teille sattuu joku "lipsahdus"?

10

2060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No mutta ikäsi on 66 v

• Anonyymi

Meillä oli sellainen järjestys, että ne, jotka asuivat kotona ja olivat "alaikäisiä", saivat piiskaa, muistaakseni siihen aikaan ikäraja oli 21v. ...no, joka tapauksessa, minulla oli ajokortti, ja auton käyttöön se piiskan saanti liittyi. Ei auttanut. Piiskasta, tai auton käytöstä olisi ehkä voinut valita.

• Anonyymi

Ei sitä oikein voinut välttää. Tietenkin tottelemalla ja käyttäytymällä kunnolla, mutta jos teki virheen, josta vanhemmat päätti kurittaa, niin ei siinä mikään enää auttanut. Jos ei itse suostunut laskemaan housuja, niin se tehtiin vanhempien toimesta ja kuritus oli vähän ankarampi. Isä otti isoon nyrkkiinsä kourallisen hiuksia ja retuutti niistä kiinni pitäen vanhempien makuuhuoneeseen. Siellä housut alas ja polvilleen ison nahkatuolin eteen. Kaapissa oli paksu vyö, jonka vanhemmat oli ostaneet vain lasten kuritusta varten.

• Anonyymi

Ai että kuinkako välttää selkäsauna? Hyvin yksinkertaista, kun saat selkääsi, mieti mitä teit ja miksi sinua rangaistiin. Sitten vain jatkossa olet tekemättä niitä asioita, joista olet huomannut saavasi selkään. Sitä muuten kutsutaan kantapään kautta oppimiseksi.

• Anonyymi

En tiedä miten sen olisi voinut kokonaaan välttää, mutta joskus siitä saattoi selvitä aika vähällä, jos tiesi, että nyt tulee piiskaa ihan varmasti, niin silloin piti mennä äidille tunnustamaan tekosensa ennen sitä piiskaa ja laskea jo valmiiksi vähän housuja. Silloin tuli toruja ja ehkä päri läpsäysta takamuksille.

• Anonyymi

Minä kasvoin pituutta ja myös paksuutta armeijassa. Hitaasta kehityksestäni johtui, että sain piiskaa vielä 19 vuotiaana. Tapahtui 70-luvulla.

• Anonyymi

Minulla on nuorempi veli, jonka elämä on täydellisesti hallinnassa, ainakin hänen omasta mielestään. Minä itse kannatan vähän vapaampaa elämänmallia ja iloisempaa tyyliä. Veli nuuskii ja nyysää minun asioitani, jos lipsun veljen määräämältä reitiltä on seurauksena rangaistus. Pahimmissa tapauksissa saan koivuraippaa takapuoli paljaana.

• Anonyymi

On olemassa sellaisia ihmisiä, jotka mielellään keksivät syitä, jotta joku saisi piiskaa. Tästä porukasta on osa sellaisia. että haluavat vielä itse päästä piiskaamaan. Eli on kahdenlaisia ihmsä piiskauksen suhteen. Toinen katsoisi mielellään piiskaamista ja toinen osa mielellään piiskaisi.

Tuollaisessa ympäristössä on vaikea välttyä piiskaamiselta.

• Anonyymi

On erittäin tärkeää, että sinut suojellaan ja ettei sinulle aiheuteta väkivaltaa tai kaltoinkohtelua missään muodossa. Jos koet väkivaltaa tai kaltoinkohtelua, on ensisijaisen tärkeää hakea apua ja tukea luotettavilta aikuisilta tai ammattiauttajilta, kuten opettajalta, koulupsykologilta, sosiaalityöntekijältä tai lastensuojeluviranomaisilta. He voivat auttaa sinua ja tarjota sinulle tarvittavaa tukea ja suojelua.

On myös hyvä puhua luotettavalle aikuiselle tai ammattiauttajalle kokemastasi tilanteesta, jotta he voivat auttaa sinua löytämään ratkaisuja ja suojelutoimenpiteitä. He voivat auttaa sinua arvioimaan tilanteesi ja tarjoamaan sinulle konkreettisia neuvoja ja ohjeita siitä, miten voit suojautua ja välttää selkäsaunan.

Muista, että väkivalta tai kaltoinkohtelu ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa. Sinulla on oikeus turvalliseen ympäristöön ja fyysiseen koskemattomuuteen.

• Anonyymi

Kiitos hyvistä vinkeistä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      128
      3753
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      36
      2444
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2088
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1031
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      10
      1001
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      881
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      63
      866
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      31
      845
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      43
      770
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      97
      762
    Aihe