Luulin osaavani nisua paistaa

Anonyymi

Käytin ensimmäisen kerran kiertoilmauunitoimintoa. Asteita 200 ja kaksi peltiä päällekkäin yhdet pidikkeet väliin jättäen kuten ohjeessa sanottiin. Ajastin 10 minuuttiin. Toisella pellillä rahkapiirakka pullataikinasta ja toisella pellillä voisilmäpullat samasta taikinasta. Rahkapiirakan uuninluukunpuoleinen laita paloi ja pikkupullien takaosan puoleinen rivi jäi valkoiseksi.
Onko kokemusta, miten pitää toimia.

12

1571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä käytä kiertoilmaa leivonnaisiin.

      Omien kokemuksien mukaan sillä käy aina noin, just, koska kyseessä kiertoilma, siis tuuli. Mä en oikein tiedä, mihin se on niinkuin tarkoitettu, ehkä pikaiseen pakastepitsan tekemiseen. Tai sitten joku pikkupaisti keskellä uunia onnistuu.

      Jokin ammattiuuni ehkä erikseen, mutta tollanen normi kotiuuni toimii just noin.

      Ite käytän kiertoilmaa lähinnä uunin kuumentamiseen, sitä se nopeuttaa kyllä.

      =DW=

    • Anonyymi

      Olipa kiva tuttu sana " nisu " nisun leipominen oli muinoin hauskaa,
      joka viikko piti leipoa suuri taikia
      useamoia pitkoja ja pikku pullia,
      joskus korvapuustinmuotisiaki,
      se oli aikoinaan meilläpäin yleinen ilmaisu pulla sanalle ,
      pullan leipomiselle,

      • Anonyymi

        Ai kamala! Muistan, kun mutsi aikoinaan ”leipoi” pari kertaa sitä ”lendipullaa”, niin olivat kovia, että olis voinut kiviä pilkkoa. Ihmettelin, kun kaverin mutsi leipoi kuohkeita ja ihanan pehmeitä pullia, joita sitten lämpimänä maidon kanssa söimme.

        Ei se kokkaaminen ja leipominen ennenkään ollut kaikkien juttu. ”Äidin tekemä” on vähän kuin vitsi kansan suussa.


    • Anonyymi

      Kiitos. Alan miettiä mitä sitten kiertoilmatoiminnolla tehdään vai onko vain hinnanlisänä ja markkinointikikkana. Seuraavaksi yritän yhdelle pellille lihapullat ja toiselle keksin jonkun saman ajan vievän.
      Pullat paista edelleen kuten ennenkin, yksi pelti keskellä ja keskilämpö päällä.
      Kiinnostaisi kuluttaako kiertoilman käyttö enemmän sähköä, näin luulisi, jos paistaa samassa ajassa kaksi peltiä, vaikkakin epätasaisesti eli keskimäärin valmiiksi jos toinen kohta palaa ja toinen jää valkoiseksi.
      Sinä 30.07.2022 21:50, meilläkin oli leivontapäivä perjantai. Ensin ruisleivät, sitten pari vaaleaa ja ämpärillisestä taikinaa monenlaista väännöstä pitkosta mustikka piirakkaan. Jos sattui yllätysvieras, sai lämpimän leivän kainaloonsa, sanottiin tuovan siunausta talolle.

      • Anonyymi

        Kaikki nuoko leivot sähköuunissa? Vai onko sinulla kunnon leivinuuni?
        Entisessä asuinkunnassani oli kotiseutumuseolla leivinuuni jota lämmitettiin silloin tällöin ja siellä paistoivat ahkerimmat ja taitavimmat ruisleipää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki nuoko leivot sähköuunissa? Vai onko sinulla kunnon leivinuuni?
        Entisessä asuinkunnassani oli kotiseutumuseolla leivinuuni jota lämmitettiin silloin tällöin ja siellä paistoivat ahkerimmat ja taitavimmat ruisleipää.

        Vanhoista ajoista hän kai puhui niin kuin minäkin. Nyt on kyse vain nisun paistamisesta, toinen pelti pullia, toinen rahkapiirakkaa. Tuli vain palatuksi lapsuuteen.


    • Anonyymi

      Kyllä se pullan paistokin onnistuu kiertoilmauunilla, pitää vaan alentaa lämpötilaa. Jos ohjeessa sanotaan paistolämpö 200 astetta/10 min niin kiertoilmalla 180 astetta/10 min. Jos pinta ei siinä ajassa ole tummunut haluamaasi tummuuteen niin sitten vähän lisää aikaa. Huomioitava myös että ei peltiä työnnä uuniin niin kauas että ei jää sinne takaseinän ja peltien väliin rakoa, vaan katsoa että ne pellit tulee keskelle ja yhtä paljon rakoa takaseinän kuin luukunkin puolelle että ilma kiertää tasaisesti. Itsellä ei kiertoilmauunia ole kotona mutta työssäni sillä paljon leivonnaisia paistoin enkä kertaakaan onnistunut polttamaan vaan leivonnaiset sai tasaisemman värin kuin tavallisessa uunissa.
      Paras oli kun tuulihattuja paistaessa unohdin kiertoilman päälle ja siellähän ne sitten kieppui pitkin uunia ilman kiertäessä, hyvin kuitenkin kypsyi eikä menneet pilalle ja lähes kaikki myös sitten laskeutui pellille kun uunin sammutin , ovea avatessa vaan pidin toista peltiä alla ettei lattialle päässyt tippumaan :)

      ent kyökkipiika

      • Anonyymi

        Niin ja siis sähkön osalta tulee jo säästöä siinä kun useamman pellillisen pystyy kerralla paistamaan kiertoilmalla, tavallisellahan se ei onnistu samoin

        ent kyökkipiika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja siis sähkön osalta tulee jo säästöä siinä kun useamman pellillisen pystyy kerralla paistamaan kiertoilmalla, tavallisellahan se ei onnistu samoin

        ent kyökkipiika

        No ehkä vielä kokeilen nisuja, yleensä taikinaa on ainakin kahden pellillisen verran. Aina vedän takaosasta ulos kun työnnän pellin uuniin, mutten nyt senttejä mitannut. Ensi kerralla olen huolellisempi. Luulen että sähkön kulutus ei tässä tapauksessa selity vain ajalla. Voi olla että se kiertoilma kuluttaa enemmän sähköä kun tavallinen keski-kuumuus. Sitä tarkoitin, mutta sen pystyy mittaamaan vain sähköyhtiöstä saamalla mittarilla laitekohtaisesti. Niin utelias en enää ole.
        Olen muuten nuorena rouvana mitannut kun lehdissä kerrottiin että vanhempi pakastekaappini kuluttaa keskivertoa enemmän. Ei kuluttanut, eli oli vain kodinkonemyyjien kotkotuksia. Silloin mittasin kaikkien kotimme laitteiden kulutuksen sen verran utelias olin, se oli joskus 80-90-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä vielä kokeilen nisuja, yleensä taikinaa on ainakin kahden pellillisen verran. Aina vedän takaosasta ulos kun työnnän pellin uuniin, mutten nyt senttejä mitannut. Ensi kerralla olen huolellisempi. Luulen että sähkön kulutus ei tässä tapauksessa selity vain ajalla. Voi olla että se kiertoilma kuluttaa enemmän sähköä kun tavallinen keski-kuumuus. Sitä tarkoitin, mutta sen pystyy mittaamaan vain sähköyhtiöstä saamalla mittarilla laitekohtaisesti. Niin utelias en enää ole.
        Olen muuten nuorena rouvana mitannut kun lehdissä kerrottiin että vanhempi pakastekaappini kuluttaa keskivertoa enemmän. Ei kuluttanut, eli oli vain kodinkonemyyjien kotkotuksia. Silloin mittasin kaikkien kotimme laitteiden kulutuksen sen verran utelias olin, se oli joskus 80-90-luvulla.

        No ehkä se kiertoilmauunissa oleva propeli jonka "puhallus" sitä ilmaa kierrättää lisää hiukan sitä sähkönkulutusta, mene ja tiedä...........rohkeasti vain kokeilemaan mutta tosiaan sitä lämpötilaa pienemmälle ainakin se parikymmentä astetta. Joskus on ollut jopa leivontaohjeita missä se kiertoilmauunin lämpötila on mainittu erikseen.

        ent kyökkipiika

        ps. Nykyisessä vuokrakämpässäni 6 vuotta sitten uusittu hella jonka uunilla onnistuin ensimmäiset pullat melkein polttamaan 200 asteessa, sittemmin alensin 190 asteeseen niin enää ei pala. Jos olisin paistanut 225 asteessa ohjeen mukaan niin mustia olisi taatusti tullut ....ja siis tavallinen uuni, eikä kiertoilma


    • Anonyymi

      Oliskos viisi vuotta kun ensimmäinen kiertoilmauuni keraamisen liesitason kanssa perussettinä.

      Uuni on loistava, pidän todella sen monipuolisuudesta. Kaikkeen vaan pitää hakea ne toimivat valinnan, ajat ja lämpötilat. Verrattuna ylälämpö, alalämpö vai peräti molemmat -valinnanmahdollisuuksiin kiertoilmalla on olennaisesti suurempi määrä eri vaihtoehtoja käyttää. Suurempi määrä vaihtoehtoja topätä mutta samalla suurempi määrä myös onnistua. Vaativampi peli, mutta opettelu kannattaa!

      -Keraaminen liesitaso puolestaan on ensimmäinen ja viimeinen. Perunat keittää hyvin mutta pakottaa ostamaan naksua paria paksumpipohjaisia paistinpannuja, jotka samalla ovat kalliimpia. Pistemäisesti äärikuumat alueet eivät mahdollista hiiliteräspannun käyttöä, rasvapaisto palaa pilalle oranssina hehkuvien vastuslankojen kohdalta. Tätä ongelmaa ei ollut vanhalla rautaliedellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe