Saan kuulla tästä usein. Olen aikoja sitten lahjoittanut pois vapani, kelani ja vieheeni ja siirtynyt perinteiseen mato-ongintaan. Kun mennään porukalla kalaan, on muilla heittovälineet ja minulla onki. Jos olen ainoa joka saa kalaa, niin alkaa valitus että tottakai saan kalaa kun ongin ja että onginta ei ole kalastusta.
Minusta se on oiva tapa hankkia kalaa. Olen lukenut kirjoista että ennen vanhaan jossakin torpissa miehet kävivät joka päivä ongella koska sillä sai kalat helposti soppaan tai kukkoihin.
Onko siis onginta viehekalastukseen verrattavaa oikeaa kalastusta?
Onginta vähemmän kalastusta kuin vieheellä kalastus?
5
235
Vastaukset
- Anonyymi
Onginta on rauhallista kalastamista. Ei tarvitse vehdata vapojen, vieheiden kanssa. Verkkokalastuksesta voisi myös sanoa, ettei ole kalastusta. Yhtä asiaa en ymmärrä, miksi virtaavissa vesissä ei saisi onkia.
- Anonyymi
Joo samoissa paikoissa saa kiusata kalanpoikasia sentin mittaisilla perhoilla, mut ei vaaksan mittasilla kastemadoilla.
- Anonyymi
Hyvältä turolta tai ahvenruohon liepeiltä saa ongella äkkiä reiluja paistoahvenia useita samassa ajassa mitä vapavälinein vastaavalta vetelee vaikkapa lippaa heittämällä.
Itse purkitan särkiä, niin jos vapavälinein haluaa saalis särjet niin siinäkin onki on mitä parhain tai pilkki. Tosin itse pyydän heti kevät jäiden lähdön jälkeen kylmänveden särkeä pikkuverkolla paremman maun takia. Veden lämmettyä särkeen tulee herkästi mudan maku.
Eli onki on mitä mainioin ja varma kalastusmuoto olkoonkin, että tartun mielelläni kyllä virveliin.
Lappilaista kaveria lainaten "peltoperholla sitä parhaiten kalaa saapi"- Anonyymi
Onko sulla jotain ohjetta särjen purkitukseen? Miten siis sen itse teet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla jotain ohjetta särjen purkitukseen? Miten siis sen itse teet.
Juu. Eli ensin tietenkin normi suomustus, suolet, evät, pää pois.
Särki saksilla kahteen tai kolmeen kappaleeseen. Ruodot/selkäruoto jää palaan koska pehmenevät purkissa.
Olen itse purkittanut erinäisiin lasipurkkeihin mitä kaupasta ostanut esim oliivi/kurkkupurkkeihin. Purkki puhtaaksi astiakoneessa.
Purkin pohjalle rypsiöljyä noin kolmisen senttiä.
Kalanpaloja perään ei ihan kanteen asti, että mausteet mahtuu. Purkin koosta riippuen kalamaustetta t-lusikallinen, suolaa samanverran, laakerinlehti, pari kolme pippuria, ketsuppia lopuksi pursotetaan reilusti kuitenkin senverran, että kalojen ja purkin kannen välille jäisi noin pari senttiä tilaa.
Kansi kiertäen tukevasti kiinni. Purkit kylmään uuniin. Väännetään 150 astetta ja kello soittamaan viiden tunnin päästä. Kun aika täynnä otetaan vain lämpö pois. Purkit saa olla uunissa uunin viilenemiseen saakka. Tässä vaiheessa niihin tulee tyhjiö ja kannet lopsahtelevat "montulle".
Sitten vain jääkaappiin. Kyseessä puolisäilyke, joten maksimi säilyvyys luvataan noin puoli vuotta. Meillä ei säily pariakaan viikkoa kun tulee jo syödyksi. :) Nautitaan leivän päällä, uusien perunoiden kera tai vain sellaisenaan ruoan lisukkeena miten itse haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1307768- 555788
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091610Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3301323Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351172Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071