Lastenkasvatuksesta

Anonyymi

ISssä on otsikko isovanhempien puuttumisesta lastenkasvatukseen ja vanhempien närkästyksestä milloin mistäkin.

https://www.is.fi/perhe/art-2000008973687.html

Että ei saa avata pakettia ennen maksamista kun lapsenlapsi haluaa mutustella. Tai ei saa nostaa lastenlasta kärryyn kaupassa. Minäkö tosiaan kuriton, en näe noissa mitään pahaa. Ei ole kyllä toruttukaan tai sitten eivät tiedä asiasta, en ole noin olemattomista tullut kertoneeksi. Jo aikanaan omilla oli niin nälkä kun hain tarhasta että oli pakko jotain häthätää antaa kaupassa suuhun, paljas sämpyläkin kelpasi.

45

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kautta aikojen on ollut lastenkasvatukseen ym. liittyviä ristiriitoja eri sukupolvien välillä. Nykyisin kaikesta vain tehdään niin mahdoton numero, se on somen kautta niin helppoa. Ymmärrän kyllä, että samoja sääntöjä pitää noudattaa joita lapsen kotona on, mutta nähdäkseni näiden kärhämöiden perussyy on ihan muualla, eli kahden aikuisen välit, ei niinkään se mitä toinen on tehnyt tai jättänyt tekemättä.

    • Anonyymi

      Kyllähän nuo mainitsemasi asiat ovat törkeitä. Kurajalkoja kärryssä, seuraava laittaa sinne ruokiansa, lapsi kläpää räkäisenä koko kärryn. Hyi hit.

      Mitään kaupassa ei syödä, ennen kuin on maksettu. Sanotaan kasvatukseksi.

    • Anonyymi

      Taas alkoi paheksunta ja ohjeistus. Antakaa nuorempien hoitaa asiansa.

    • Anonyymi

      Isovanhemmat ei saa puuttua vanhempien antamiin ohjeisii, mutta jos lapsenlapset käyvät, saa sitä hemmotella kuitenkin

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä en ota evääksi karkkia koskaan, enkä muutenkaan sitä jakele. Lapsenlapset olivat äidilleen kertoneet että mummulla on hyvät eväät uimarannalla, lihapullia kylmäkallen kyljessä. Niitä mussuttivat. Toisen kerran paistiviipaleita. Hyvin maistui ja hedelmä perään. Eihän karkeilla elä, peuhaavat vedessä tuntikausia.


    • Anonyymi

      Lueskelin minäkin noita juttuja ja ymmyrkäiseksi vetää, koska itse vein lapseni aina äidille pienenä koko kesäksi. Kaupassa ei koskaan käyty lasten kanssa.

      Ainoa asia, mistä toruin äitiäni, oli se maito, josta äitini tietenkin ihmetteli, että sehän on paras ravinto lapselle. No, niin oli silloin sota-ajan jälkeen ja minullakin oli anemia, koska join yleensä vain lämmintä lehmänmaitoa, sokeripalan kanssa.

      Iloinen olen, että lapseni saivat elää niin monipuolisen elämän maaseudulla,, jossa oppivat jopa lypsämään ja tekemään karjalanpiirakoita omatoimisesti.

      Omia lapsenlapsiani sain hoitaa yli 12-v, koska silloin oppivat itsenäisiksi ja iskä, sekä äitikin oli ja saatavilla, siis työnsäpuolesta. Mitään kieltoja heiltä, siis vanhemmilta en saanut ja edelleen lapsukaiset muistavat minur ihanana mummina, jota oli kiva kiusata.

    • Anonyymi

      Nykyisin ongelmana on se,että isästä ei tiedetä,äitiä eppäillään ja mahdolliset isovanuemmat hikoilee laivan kaljajonossa.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla, ei saa yleistää.

    • Anonyymi

      Punavihreät vanhemmat ovat pahimpia ja vegetaarit.

    • Anonyymi

      Hassuinta: kyllä meitsikin syö esim. banaanin tai juo pillimehun kaupassa ennen maksamista, jos niille on tarve. Kyllä ne voi maksaa tyhjinäkin, hintalappu pysyy bantskun kyljessä, vaikka sisältö on tyhjä. - Nm. Merkillisiä sääntöjä

      • Anonyymi

        Tuohon on puututtu kaupoissa. Se tuote on kauppiaan ennen maksua. Jos vartija puuttuu, onhan se noloa.
        Beng
        Tapa pitää opettaa lapsille; ensin maksu, sitten saa syödä tai avata paketin.


      • Miten voi olla niin tarve, ettei yhtä kauppareissua selviä syömättä ja juomatta aikuinen ihminen?
        Ei kai siellä kukaan ruokakaupassa vuorokausitolkulla majaile, että pääsisi nälkään ja janoon kuolemaan. Max puoli tuntia vaikka tekisi suurostokset. Ei kauppa ole mikään ravintola minne mennään syömään.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Miten voi olla niin tarve, ettei yhtä kauppareissua selviä syömättä ja juomatta aikuinen ihminen?
        Ei kai siellä kukaan ruokakaupassa vuorokausitolkulla majaile, että pääsisi nälkään ja janoon kuolemaan. Max puoli tuntia vaikka tekisi suurostokset. Ei kauppa ole mikään ravintola minne mennään syömään.

        Päivät ovat erilaisia, joskus pitkiä, töissä on syöty lounasaikaan ja kotiruokailu on vielä matkan päässä. Kyllä se on paree, että ottaa jotain avuksi kuin se, että kaupan väki joutuu antamaan ensiapua, kun asiakas putoaa tolpiltaan.

        Ja jo ihan senkin takia, että auton rattiinkaan ei parane mennä verensokerit liian alhaalla. - Nm. En ole diabeetikko kuitenkaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päivät ovat erilaisia, joskus pitkiä, töissä on syöty lounasaikaan ja kotiruokailu on vielä matkan päässä. Kyllä se on paree, että ottaa jotain avuksi kuin se, että kaupan väki joutuu antamaan ensiapua, kun asiakas putoaa tolpiltaan.

        Ja jo ihan senkin takia, että auton rattiinkaan ei parane mennä verensokerit liian alhaalla. - Nm. En ole diabeetikko kuitenkaan

        Höpsistä.
        Jotain pientä hätävaraa voi aina pitää laukussaan mukana, millä saa verensokerin nousemaan. Ja jos kerran autolla on sinne kaupalle asti päässyt, niin pitäisi kyllä päästä sen banaanin kanssa vielä kassan läpikin pyörtymättä ja syödä sitten vaikka autossa ennen matkan jatkumista. -Nm.Uusavuttomuutta aikuisella ihmisellä


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Höpsistä.
        Jotain pientä hätävaraa voi aina pitää laukussaan mukana, millä saa verensokerin nousemaan. Ja jos kerran autolla on sinne kaupalle asti päässyt, niin pitäisi kyllä päästä sen banaanin kanssa vielä kassan läpikin pyörtymättä ja syödä sitten vaikka autossa ennen matkan jatkumista. -Nm.Uusavuttomuutta aikuisella ihmisellä

        Mitähän avuttomuutta kommenttisi edustaa? Ihan oikeestiko sinulta pitää kysyä, miten minä teen ja asiani hoidan. Ko. kaupassa ei ikinä kukaan ole sanonut aiheesta yhtään mitään. Miksi sinä revit 'turpaasi'? - Nm. Ei junalauta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän avuttomuutta kommenttisi edustaa? Ihan oikeestiko sinulta pitää kysyä, miten minä teen ja asiani hoidan. Ko. kaupassa ei ikinä kukaan ole sanonut aiheesta yhtään mitään. Miksi sinä revit 'turpaasi'? - Nm. Ei junalauta

        Olen samaa mieltä kuin Tellu.
        Käyttäytymismalli nuorille.
        Ei kait vanhan ihmisen pidä käyttäytyä kuin olisi pellossa kasvanut.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän avuttomuutta kommenttisi edustaa? Ihan oikeestiko sinulta pitää kysyä, miten minä teen ja asiani hoidan. Ko. kaupassa ei ikinä kukaan ole sanonut aiheesta yhtään mitään. Miksi sinä revit 'turpaasi'? - Nm. Ei junalauta

        Alkeellisin kauppakäyttäytyminen pitäisi aikuisella ihmisellä olla jo niin tiukasti selkäytimen jatkeessa kiinni, ettei niistä tarvitse erikseen sanoa. Jos joku siitä sinulle huomauttaisikin, että mässäät maksamattomia ostoksiasi kaupassa, niin luultavasti tokaisisit, että älä revi turpaasi.
        Olet sivistymätön tollo.


      • Anonyymi

        Suomeen pesiytynyttä vanhaa kulttuuriväkeä (aikuisia) oli ison marketin einesosastolla piknikillä, mutustelivat herkkuja einespakkauksista, tietty varmaan olivat maksaneet ne aiemmin, kun suuressa marketissa kuluu suuresti työaikaa nälkähän siellä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkeellisin kauppakäyttäytyminen pitäisi aikuisella ihmisellä olla jo niin tiukasti selkäytimen jatkeessa kiinni, ettei niistä tarvitse erikseen sanoa. Jos joku siitä sinulle huomauttaisikin, että mässäät maksamattomia ostoksiasi kaupassa, niin luultavasti tokaisisit, että älä revi turpaasi.
        Olet sivistymätön tollo.

        En mässää enkä muutenkaan käyttäydy kuin pellossa, joten sulkekaa puupääpällinne. - Nm. Tutkikaa omat käyttäytymisenne - ensin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivät ovat erilaisia, joskus pitkiä, töissä on syöty lounasaikaan ja kotiruokailu on vielä matkan päässä. Kyllä se on paree, että ottaa jotain avuksi kuin se, että kaupan väki joutuu antamaan ensiapua, kun asiakas putoaa tolpiltaan.

        Ja jo ihan senkin takia, että auton rattiinkaan ei parane mennä verensokerit liian alhaalla. - Nm. En ole diabeetikko kuitenkaan

        Ei banaanin ja mehun ostaminen kauaa kestä, ja sitten autoon syömään. Ei kaupassa pidä kauppiaan tavaroita alkaa kitaansa ahtamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin Tellu.
        Käyttäytymismalli nuorille.
        Ei kait vanhan ihmisen pidä käyttäytyä kuin olisi pellossa kasvanut.
        Beng

        Vanha vaan on usein pellossa kasvanut........valitettavasti, eikä ole pystynyt omaksumaan fiksumpia tapoja edes vuosikymmenten aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän avuttomuutta kommenttisi edustaa? Ihan oikeestiko sinulta pitää kysyä, miten minä teen ja asiani hoidan. Ko. kaupassa ei ikinä kukaan ole sanonut aiheesta yhtään mitään. Miksi sinä revit 'turpaasi'? - Nm. Ei junalauta

        " Ko. kaupassa ei ikinä kukaan ole sanonut aiheesta yhtään mitään."

        Tuskin kukaan sanoo siitäkään jos pieraista pärähyttelet kaupassa. Katsovat vain, että onpa siinä alkeellinen ja sivistymätön ihminen, joka ei ole oppinut miten kaupassa käyttäydytään.


    • Anonyymi

      Ei tarvi enää kasvattaa .....voi vai helliä ...
      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Ei voi vastustaa kun irtokarkit ovat pussissa ja siinä vielä kiertelee ja lukee tuoteselosteita. Ihan muutaman nappaan, nam.

      • Anonyymi

        Niinhän sitä sanotaan, että tilaisuus tekee varkaan. Olen pitänyt suomalaisia jotakuinkin rehellisinä, mutta pitää tarkistaa käsitystään.


    • Hyvin nuorena sain lapset.
      Hoidin tyttären lapsia jos molemmille sopi ajankohta.
      Nyt on jo lapsenlapsen lapsia, asuvat ruuhkasuomessa, nähdään aika harvoin, siitä johtuu että en ole heitä hoidellut.
      Ei ole tullut erimielisyyttä kasvatuksesta. Olen joskus ollut eri mieltä mutta en ole katsonut asiakseni puuttua mihinkään. Kaikki ovat hyvin pärjääviä joten ei mikään ole mennyt pahasti pieleen..

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Helsingin Sanomat uutisoi tuolloin, että Suomessa on perheitä, joissa lapsille näytetään terroristijärjestöjen propagandavideoita.


    • Anonyymi

      Lapsen kanssa. Jos olen ainut aikuinen paikalla, ohjaan jos tarvetta on.
      Mielestäni en voi asennoitua, että mitähän lapsen vanhemmat ajattelevat. He ajattelevat kuitenkin jotain. Se, miten lapselle esittää asian, on oleellista, jotta ohje jää muistiin.
      Beng
      Tässä kävin keskustelua puolikkaasta kirosanaa prinssin kanssa. Ehdotin, ettei käyttäisi ja kivempaa, ettei ope jossain vaiheessa joudu huomauttamaan. Hän kysyi, mitä sana tarkoittaa ja kerroin ,että se on kirosanan puolikas (niitä ei kotonaan käytetä).
      (En väitä olevani joku mestarikasvattaja.)

    • Anonyymi

      Itselleni on kyllä jäänyt lapsuudesta takaraivoon opetus rehellisyydestä, ei tulisi mieleenkään maistaa kaupassa mitään ennen kuin olen sen maksanut, ja tämän opetin myös lapsilleni. Jokainen vanhempi tietysti kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi näkee.

    • Anonyymi

      Minä 05.08.2022 20:29 vastaan. Tietenkin otan karkkeja siitä pussista, jonka olen kärryyni punninnut, hinnoitellut ja maksan mennessäni kassalle. Siinä ei ole mitään epärehellistä.
      Kuka hölmö nyt kaupan hyllyistä maistelee. Kaupassa on valvontakamerota ja vartijat, ei monesti tarvitse pölliä kun jää kiinni. Pari kertaa on sattunut että olen punninnut väärän tuotteen, toisen kerran vielä kalliimman. Sanoin että jos näette minulla jotain kaupan omaa, niin turha vartijoita kutsua, kutsukaa hoitaja.

      • Anonyymi

        7:40
        Minun mielestäni tästä on ennakkotapaus. Asiakas on hävinnyt.
        Esim. Lidlissä irtokarkit punnitaan vasta kassalla, joten ennen kassalle menoa syödyt karkit on varkaus.
        On melkoista, ettei vanha ihminen pysty hillitsemään karkinhimoa vaan mennä mussuttaa vielä kauppiaan omistamien tuotteiden kanssa.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7:40
        Minun mielestäni tästä on ennakkotapaus. Asiakas on hävinnyt.
        Esim. Lidlissä irtokarkit punnitaan vasta kassalla, joten ennen kassalle menoa syödyt karkit on varkaus.
        On melkoista, ettei vanha ihminen pysty hillitsemään karkinhimoa vaan mennä mussuttaa vielä kauppiaan omistamien tuotteiden kanssa.
        Beng

        Älä jankkaa typeriä. Kaikki Lidlissä käyvät tietävät että siellä toimitaan punnitusten suhteen toisin kuin Prismassa ja Cittarissa. Ei kukaan syö Lildlin pussista ennen kuin se on käynyt kassalla punnittavana ja maksettavana, se on ihan eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jankkaa typeriä. Kaikki Lidlissä käyvät tietävät että siellä toimitaan punnitusten suhteen toisin kuin Prismassa ja Cittarissa. Ei kukaan syö Lildlin pussista ennen kuin se on käynyt kassalla punnittavana ja maksettavana, se on ihan eri asia.

        17:49
        Hävettääkö?


    • Anonyymi

      En ole kenenkään nähnyt syövän mitään kaupan tuotteita ennen maksua. Olen opettanut lapsilleni sen, että ensin maksu ja sitten syöt. Tämä on toiminut myös heidän lapsillaan. Janon ymmärrän kuumana päivänä, juo ennen maksua, sekin lienee melko harvinaista nykyään, kun nuorella väellä ja nykyvanhemmilla on näkemykseni mukaan aina vesipullo kädessä.

      • Anonyymi

        Olen nähnyt, että pieni itkuinen lapsi syö banaanin tai juo pillimehun kaupassa. Banaani oli ennen syömistä punnittu, joten pystyy maksamaan, vaikka jäljellä on pelkät kuoret. Samoin juotu pillimehu pystytään maksamaan. Ei toki ole normaali toimenpide ja lähinnä hätäratkaisu, mutta nähty on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt, että pieni itkuinen lapsi syö banaanin tai juo pillimehun kaupassa. Banaani oli ennen syömistä punnittu, joten pystyy maksamaan, vaikka jäljellä on pelkät kuoret. Samoin juotu pillimehu pystytään maksamaan. Ei toki ole normaali toimenpide ja lähinnä hätäratkaisu, mutta nähty on.

        Ei pitäisi mennä nälkäisen ja janoisen lapsen kanssa ollenkaan kauppaan.
        Tietysti ne itkee, kun on opetettu siihen, että jos itket kaupassa niin saat jotain hyvää natusteltavaa.
        Hyvin voi jostain kioskilta ostaa ensin jotain, jos on niin aliravittuja lapsia ja syöttää ennen kauppaan sisälle menoa.
        Miltähän tuo näyttäisi jos kassahihnalla olisi jokaisella pelkkiä banaaninkuoria ja tyhjiä mehutölkkejä, puoliksi syötyjä sämpylöitä ja tyhjiä keksipaketteja, tyhjiä karkkipusseja ...
        Onneksi kaikki ihmiset eivät ole yhtä tökerön sivistymättömiä.


      • Anonyymi

        Yeap, kukaan ei näe yhtään mitään, kun kulkee läpyt ohimoilla ja katse omaan napaan suunnattuna. - Nm. Katsele avarammin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt, että pieni itkuinen lapsi syö banaanin tai juo pillimehun kaupassa. Banaani oli ennen syömistä punnittu, joten pystyy maksamaan, vaikka jäljellä on pelkät kuoret. Samoin juotu pillimehu pystytään maksamaan. Ei toki ole normaali toimenpide ja lähinnä hätäratkaisu, mutta nähty on.

        Melkein jokaisen kaupan yhteydessä on hepsburgereita ym. joten voisi käydä ruokailemassa ensin. Pari euroa.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi mennä nälkäisen ja janoisen lapsen kanssa ollenkaan kauppaan.
        Tietysti ne itkee, kun on opetettu siihen, että jos itket kaupassa niin saat jotain hyvää natusteltavaa.
        Hyvin voi jostain kioskilta ostaa ensin jotain, jos on niin aliravittuja lapsia ja syöttää ennen kauppaan sisälle menoa.
        Miltähän tuo näyttäisi jos kassahihnalla olisi jokaisella pelkkiä banaaninkuoria ja tyhjiä mehutölkkejä, puoliksi syötyjä sämpylöitä ja tyhjiä keksipaketteja, tyhjiä karkkipusseja ...
        Onneksi kaikki ihmiset eivät ole yhtä tökerön sivistymättömiä.

        Ei niitä kioskeja ja hampurilaispaikkoja ole joka kolkassa, ei edes päälaupnkiseudulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein jokaisen kaupan yhteydessä on hepsburgereita ym. joten voisi käydä ruokailemassa ensin. Pari euroa.
        Beng

        Hyvin mahdollista että isoilla paikkakunnilla näin on. Kaikki eivät isoilla paikkakunnilla asu. Kerroin vain mitä olen nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin mahdollista että isoilla paikkakunnilla näin on. Kaikki eivät isoilla paikkakunnilla asu. Kerroin vain mitä olen nähnyt.

        No. Sitten otetaan vaikka näkkäriä järsittäväksi. Tai matkan varrella poiketaan johonkin.
        En käsitä, miten kaupassakäynnistä voi tehdä noin vaikeaa ja muka oikeuttaa sillä, ettei jotain edukasta ruokailupistettä ole, syömään suoraan kaupassa.
        Omituista väkeä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No. Sitten otetaan vaikka näkkäriä järsittäväksi. Tai matkan varrella poiketaan johonkin.
        En käsitä, miten kaupassakäynnistä voi tehdä noin vaikeaa ja muka oikeuttaa sillä, ettei jotain edukasta ruokailupistettä ole, syömään suoraan kaupassa.
        Omituista väkeä.
        Beng

        Naulan kantaan. Täällä kirjoittelee aivan totaalisen kummallista ja "omituista väkeä". - Nm. Hah


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe