Ihmisten teennäisyys

ykstypy

Kerron yhdestä henkilöstä, jonka tunnen.
Esim.1. Hän matkustelee paljon ja kun häneltä kysyy miten matka meni, hän vastaa aina että oli todella ihana matka. Kaikki sujunut aina todella loistavasti. Ilmatkin olleet aina todella ihanat.
Esim.2. Kun kysyy hänen lapsistaan he ovat todella ainutlaatuisia lapsia. Muilla tuskin voi samanlaisia olla.
Esim.3. Hän kävi kerran 5 vuotta sitten patikkaretken Lapissa, niin hän antaa sellaisen kuvan itsestään, että on oikea luontoihminen ja rakastaa luonnossa liikkumistakin yli kaiken. Kuinka liikunta on niin ihanaa (tosiasiassa hän ajaa lyhyet työmatkatkin aina autolla)ja sen verran tiedän hänestä, ettei paljon kävellä viitsi.
Eli näitä todella hyviä juttuja hänellä riittää.

Mietin usein mistä ihmiselle tulee tällainen tarve
antaa ulkopuoliselle kuva kuinka hyvin hänellä elämässä menee, ja totuus monesti onkin sitten aivan toinen.
Itselleni ainakin on suuri helpotus joskus kertoa jollekin vaikka et hitto kun ottaa kaikki taas päästä tai mikään asia ei nyt mene niinkuin pitäis jne.

Tai tiedä häntä sitten onko jonkun elämä aina niin kondiksessa että kaikki pyyhkii hyvin koko ajan.

Itselläni jos menee hyvin, olen hiljaa enkä uskalla sitä oikein ääneen sanoa, ettei kohta joudu pettymään.

20

2773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plunger

ajatus: onko tämä ilmiö nyt jo Suomessa asti?

Tämä on Amerikan Yhdysvaltain todellisuus niiden ihmisten keskellä, joilla 'menee hyvin' eli jotka eivät elä kadulla. Näytä valkoiset hampaat ja kerro positiiviset asiat, jos jalkasi on poikki, kerro miten hienot uudet kenkät ovat, jos lapset ovat pahaa tehneet, kerro miten he ovat lahjakkaat. Tämä on kilpailuyhteiskunnan yksi seurausilmiö. Et saa olla huono, heikko ja epäonnistuja. Jos tunnet että jäät jälkeen, tee kahta kovemmin työtä ja näyttele loput. Juokse aina eteenpäin, että olet keskivälin paremmalla puolella.

• n52

on jänskiä juttuja.
      Antaahan ne suojan.
      Paljaana ei varmaan ole kuin luotettavan yleisön nähden.
      Tapalavastelijat ovat ihan oma lajinsa ja aika rankkaa lavasteiden raahaamista luulisin.

• ani_liini

Minulla on huono tapa sanoa asiat niinkuin ne ovat.
      Herätän usein kuulijoissani sen vuoksi pahennusta.
      Vaikka olisi kuinka läpinäkyviä selityksiä asioista ne näyttävät menevän läpi.Teennäiset ihmiset taitavat melkein itsekin uskoa juttunsa.
      En yleensä kehuskele jos joskus harvoin sattuu onni potkimaan. onnistuminen jossain vasta pahennusta herättääkin.

• ykstypy

ei se pahennuksen herättäminenkään ainakaan minulla ole esteenä, etten voisi joskus ääneen kehua jos hyvin menee. Tiedän että joskus ihmisen pitäis osata ja saada sanoa jos jossain asiassa onnistuu.
        Itse olenkin miettinyt miksi vaikenen jos asiat menee hyvin johtuu minun kohdalla varmaan lapsuudestani.
        Minulla oli isä joka tuli joka perjantai töistä kotiin ja juopotteli viikonlopun.
        Joskus sattui että hän tulikin perjantaina selvänä kotiin niin ajattelin että ihanaa. Isä ja äiti eivät nyt riitele ja on kiva viikonloppu tulossa.
        Sitten kävikin niin että isällä oli pullo jossain piilossa ja hän alkoi juomisen vasta kotona.
        Muistan kuinka aina ajattelin , että miksi minä menin iloitsemaan ennen aikojaan ja nyt minulle kostautui iloitsemiseni.
        Että tällainen positiivisten tunteiden julkituomisen pelko saattaa olla joillakin jo lapsuuden peruja.
        Ja niistä irti pääseminen onkin sitten kovin vaikeaa.

Varmaankin syy löytyy, myös näille "todella hyvin kaikki ja aina" ihmisillekin tällaiseen tapaan
        käyttäytyä.

• Otso
        ykstypy kirjoitti:

ei se pahennuksen herättäminenkään ainakaan minulla ole esteenä, etten voisi joskus ääneen kehua jos hyvin menee. Tiedän että joskus ihmisen pitäis osata ja saada sanoa jos jossain asiassa onnistuu.
        Itse olenkin miettinyt miksi vaikenen jos asiat menee hyvin johtuu minun kohdalla varmaan lapsuudestani.
        Minulla oli isä joka tuli joka perjantai töistä kotiin ja juopotteli viikonlopun.
        Joskus sattui että hän tulikin perjantaina selvänä kotiin niin ajattelin että ihanaa. Isä ja äiti eivät nyt riitele ja on kiva viikonloppu tulossa.
        Sitten kävikin niin että isällä oli pullo jossain piilossa ja hän alkoi juomisen vasta kotona.
        Muistan kuinka aina ajattelin , että miksi minä menin iloitsemaan ennen aikojaan ja nyt minulle kostautui iloitsemiseni.
        Että tällainen positiivisten tunteiden julkituomisen pelko saattaa olla joillakin jo lapsuuden peruja.
        Ja niistä irti pääseminen onkin sitten kovin vaikeaa.

Varmaankin syy löytyy, myös näille "todella hyvin kaikki ja aina" ihmisillekin tällaiseen tapaan
        käyttäytyä.

ihmeestä sä olet nyt noin katkera????

• ykstypy
        Otso kirjoitti:

ihmeestä sä olet nyt noin katkera????

Enhän minä katkera ole nyt mistään. Mutta sitä vaan pysähtyy joskus ajattelemaan asioita. Se on välillä terveellistä.
        Taidat pitää mua ihan huuhaa-typynä :=)))

• niinkin

Tuohon ykköskohtaan:
      Optimistille jokainen matka on onnistunut, pessimistille ei yksikään, näitä esimerkkejä jokainen löytää läheltään.
      Kyse on elämänasenteesta, syntymäviasta, ei niinkään halusta näyttää.

• n52

oikeassa ja mä tunnen itseni typeräksi kun ajattelin automaattisesti,että ei kellään voisi muka olla aina asiat hyvin.
        Kulisseja kumminkin on.

• ykstypy

ainakaan ole tarvetta kehua jos olen matkalla että oli todella hienot ilmat jos puolet ajasta on vaikka vettä satanut. Vaan pystyn sanomaan sen niinkuin asia on ollut. Enkä tarkoita että se olis ollut negatiivistä jos vettä on satanut, mutta kyllähän suurin osa ihmisistä ainakin lyhyellä lomalla odottaa et säät suosis. Ei siinä ole mielestäni kysymys mistään optimistisesta sen kummemmin kuin pessimistisestäkään luonteesta.

• niinkin
        ykstypy kirjoitti:

ainakaan ole tarvetta kehua jos olen matkalla että oli todella hienot ilmat jos puolet ajasta on vaikka vettä satanut. Vaan pystyn sanomaan sen niinkuin asia on ollut. Enkä tarkoita että se olis ollut negatiivistä jos vettä on satanut, mutta kyllähän suurin osa ihmisistä ainakin lyhyellä lomalla odottaa et säät suosis. Ei siinä ole mielestäni kysymys mistään optimistisesta sen kummemmin kuin pessimistisestäkään luonteesta.

Kehuminen on asia erikseen, en tarkoittanut sitä.
        Jos olen matkalla ja sinä kysyt miten matka meni, onko väärin sanoa että "hyvin"...

Ja intän vielä sitä, että on ihmisiä joille mikään matka ei ole hyvä; valittamista löytyy vaikka mistä.
        (Ja miksi ihminen valittaa? Miksi joku toinen enemmän kuin toinen? Tuotakin olisi kiva pohtia lisää, mutta se aihe ei liity aloitukseesi. Ehkä toiste.)

• ykstypy
        niinkin kirjoitti:

Kehuminen on asia erikseen, en tarkoittanut sitä.
        Jos olen matkalla ja sinä kysyt miten matka meni, onko väärin sanoa että "hyvin"...

Ja intän vielä sitä, että on ihmisiä joille mikään matka ei ole hyvä; valittamista löytyy vaikka mistä.
        (Ja miksi ihminen valittaa? Miksi joku toinen enemmän kuin toinen? Tuotakin olisi kiva pohtia lisää, mutta se aihe ei liity aloitukseesi. Ehkä toiste.)

en osannut tarpeeksi selvästi sanoa mitä tuolla avauksellani tarkoitin. Omat matkani ovat kyllä menneet yleensä hyvin, mutta monta mutkaakin on monesti matkassa ollut. En silti valitakaan. Eikö ne mutkat kuulu elämään. Voiko siis sanoa AINA joka asiasta että kaikki menee AINA TODELLA HIENOSTI.
        Eihän kukaan sellaista voi uskoa.

• niinkin
        ykstypy kirjoitti:

en osannut tarpeeksi selvästi sanoa mitä tuolla avauksellani tarkoitin. Omat matkani ovat kyllä menneet yleensä hyvin, mutta monta mutkaakin on monesti matkassa ollut. En silti valitakaan. Eikö ne mutkat kuulu elämään. Voiko siis sanoa AINA joka asiasta että kaikki menee AINA TODELLA HIENOSTI.
        Eihän kukaan sellaista voi uskoa.

Kyllä sinä minusta voisit sanoa AINA että MENEE HYVIN JOKA ASIASSA. Osaisin jopa olla onnellinen puolestasi. Olen huono kadehtimaan.

Mutta ymmärrän tuon asiasi. Karrikoidusti voisi ajatella että tämä henkilö tekee matkan vain siksi, että voisi kehuskella onnistunella matkalla. Onnistuneeksi sen saattaa tehdä juuri tuo että pääsee kehumaan...
        Kyllä noita ihmisiä on, myönnän.

• Otso

sinä itsestäsi ja lapsistasi........... Ei, ei sittenkään. Alku vain hämäsi...Sori Kaikkihan me joskus sorrumme tuohon.Et voi kiistää, vai voitko?

• ykstypy

joskus saa sortua ja pitääkin, mutta ei se tunnu oikein luonnolliselta että sitä hyvin menemistä tarvitsee ihan jatkuvasti ylikorostaa.

• Judge

heikkoa ole, jos on tyytyväinen elämäänsä ja myös kertoo sen. Pahempi tapaus taitaisi olla alituinen valitus. Vaikka pitäähän sitä pahaa oloaankin joskus purkaa. Kunhan ei tavaksi tule.

• Olipa hyvä, ettei "wiikatevilma" vielä tehny tarjoustaan, josta ei voi kieltäytyä.

Olen pitänyt ykstypyä aivan "huu haa tyyppinä"!
      Yllättäen koko ketju oli nyt hyvä.

Typy kertoo lapsuudestaan. On perin kohtuullista käsittää, että lapsuusvuodet
      heijastuvat segertvarmasti koko elämänkaaren mitalle.
      Valitettavasti lapsuuttamme emme voi valita; edes vanhempiammekaan.

Hiukan sama juttu; onnistumisistaan ei arvaa puhua saati kehua, koska nurja säkä
      saattaa putkahtaa esiin jo
      seuraavassa kurvissa.

Itseä ärsyttää "lasinaama pläsi", josta jo puuhevonenkin osaa tulkita
      mitä sillä on mielessä.

Hyvästä aloituksesta nähdään, että niin metsä vastaa kuin sille huudetaan - joskus.

• ykstypy

huuhaa se on tähän typyyn leiman lyönyt :=(((
        Mutta ei silti sureta. Hyvä vaan että joskus voi yllättääkin. :=)))

• tuffe

jos se ihminen vaan on niin positiivinen? En minäkään jaksais selittää, että pieni rakkula tuli kantapäähän, ja tiistai-aamuna levitin liikaa voita leivän päälle ;) Säästä nyt ei kannata valittaakaan, ei se siitä parane.

Ja lapsethan ovat aina kullanmuruja...

Toinen juttu on, miten sinä vastaat jos hänellä tosiaan on huolia? Välillä kun joku kysyy kuulumisia, kerron rehellisesti mikä mieltä painaa, ja huomaan ettei se ollutkaan kysyjän tarkoitus. Hän vaan halusi olla kohtelias.

• pullukka

Mua pistää semmonen kans vihas, että naapurin "Muija" aina valittaa, ettei ole rahaa, autoon bensaa, rahaa ruokaan ja tupakkaan ja ettei voi käydä misssään.
      Mutta jo melkein seuraavassa lauseessa hän kertoo, kuinka oli ostanut uuden puhelimen, käynyt Tallinnassa, varannut jo talveksi etelänmatkan ja ostanut keittiöön uudet kalusteet.
      Heilläkin on aina kaikki hyvin, lapset pärjää hyvin koulussa, ja heillä on "mukamas" paljon kavereita. Koti on siisti. yms yms.

Ja kaikki ihan pienellä aikavälillä. Muistutin häntä, että kuinka monta kertaa hän on lainannut minulta rahaa, autoa ja olen ostanut jopa ruokakassin hänen perheelle viime jouluksi, että saisivat ruokaa.
      MUTTA NYT SE ON LOPPU...MINÄHÄN SE TYHMÄ OLEN OLLUT,, KUN OLEN AUTTANUT.OLEN NYT NIIN ITEPÄINEN, ETTEN EDES TERVHDI HEITÄ ENÄÄ, ENNENKUIN KIITOS SANA TULEE HEIDÄN SUUSTA...(jos sittenkään)

Jotkut vaan osaa käyttää ihmisiä hyväksi, sitenhän ne sitten pärjää....

• norMix evk

...luottoystävänsä, joiden kanssa jaetaan murheet. Tuskin sinäkään ihan joka tutullesi kaikkia murheitasi kerrot, siitä taas saa äkkiä ikuisen valittajan leiman.

Tietysti on sitten näitä kulissien ylläpitäjiäkin, joille ulkoisen kuvan ylläpiäminen on tärkeää olipa sisäinen tilanne sitten mikä hyvänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      1986
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1814
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1453
    4. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      176
      1428
    5. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1399
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1397
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1015
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      62
      994
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      975
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      884
    Aihe