Vuokrasopimuksen purkamisen perusteet?

Anonyymi

Hei, olisikohan kenelläkään tietoa millaiset vian ovat perusteita vuokra-sopimuksen purkuun tai asunnon vaihtoon?
Muutin uudelle paikkakunnalle uuteen asuntoon kuukausi sitten ja muutossa huomasin että kylmää vettä ei tule kunnolla mistään hanasta, ajattelin ensin että pitää vain valuttaa pidempään kun on ihan uusi asunto, no eipä auttanut. Tein ilmoituksen huoltomiehelle joka tulikin seuraavalla viikolla hanoja katsomaan, hänen mielestään käden lämpöinen vesi on ihan ok että kyllä se siitä viilenee ja pitää vaan valutella. No ajattelin että asia sillä sitten korjaantuu, no eipä auttanut. Raikasta kylmää vettä hanasta ei saa edes vaikka valutin kaikkia talon hanoja ja suihkua yhtäjaksoisesti 15-20 minuuttia, ilmoitin taas huoltoon ja tällä kertaa eri huoltomies joka sanoi heti että jotain vikaa selvästi on ja että laittaa asian kiireellisesti eteenpäin. Sanoi että jos oikein paha tilanne tulee niin saunasta voi kokeilla käydä hakemassa vettä. Mielestäni kuulostaa aivan järjettömältä, että pitäisi ämpäritolkulla hakee saunatiloista vettä kämppään josta maksaa vesimaksuennakkoa..

Odottelin muutaman päivän, sattui juuri sille pahimmalle helleviikolle tämä kyseinen muutto ja minulla on koira, jollla oltava raikasta vettä tarjolla ja eipä sitä itsekkään lämmintä vettä tee mieli juoda. Täynnä bakteereita.

No kun asiasta ei kuulunut, soitin vuokranantajalle, joka kehotti tekemään vikailmoituksen, no seuraavana päivänä tuli urakoitsija katsomaan tilannetta.
Urakoitsija totesi saman ongelman ja selitti syyksi sen, että kun kyseessä on uusi asunto ja vain muutama asukas niin vesi ei pääse kunnolla kiertämään, kun käytetään niin vähän vettä. Kysyin sitten häneltä että no mitenkäs asia korjataan johon urakoitsija sitten totesi, että ei sitä oikein voi korjata muulla kuin sillä että asuinrakennukseen muuttaa lisää asukkaita… ja voi olla että korjaantuu täysin vasta sitten kun on kokonaan täynnä ja vettä käytetään paljon.
Pienenä huomiona, kyseessä on siis kaksi vierekkäistä identtistä taloa. Toisessa rakennuksessa asuu tuttavani ja hänellä ei ole minkäänlaista ongelmaa veden kanssa vaikka hänenkään talossa ei ole kaikkia asukkaita.
Urakoitsija ehdotti että toki vettä voi laskea 5-10 minuuttia aina aamuisin ja vessaa vedellä välillä päivällä ja astianpesukoneen laittaa vaikka pikaohjelmalle että saa veden kiertämään. Omasta mielestäni kuulosti aivan järjettömältä? Ja kyllä hänkin siihen sanoi perään, että tulee ennenpitkää kalliiksi vesilasillisen takia valuttaa monia litroja turhaa ja kehotti olemaan yhteydessä jälleen vuokranantajaan.
Tuumasta toimeen, soitin samana päivänä asiasta. Vuokranantaja kehotti odottelemaan muutaman viikon, että rakennukseen on tulossa kyllä asukkaita ja jos tilanne ei korjaannu siltikään niin asunnonvaihto tien toiselle puolelle samanlaiseen asuntoon olisi mahdollista.
No tuosta keskustelusta on kaksi viikkoa kulunut ja ylikin, tänne ei juurikaan uusia muuttajia ole tullut, eikä veden lämpötilassa mitään muutosta.
No soitin asunnonvaihtoon/vuokranantajalle ja selitin tilanteen, että olen nyt omakustanteisesti kaupasta hakenut juomavettä itselleni ja koirallani ja että tilanne ei ole parantunut yhtään, että mitä tehdään. Vuokrat maksetta ajallaan ja vesiennakko jo ennenkuin asuin talossa. Jälleen hän kehotti odottamaan vielä viikon että kun on tulossa muuttajia sinne ja jostain syystä nyt siihen suostuin ja lupasi että sitten tehdään asunnonvaihto jos ei viikon päästä tilanne muutk.
No tilanne edelleen sama, ei ole muuttunut. Asialle ei ole mitään tehty. Onko minulla tälläisessä tilanteessa oikeus vaatia asunnonvaihto tai asunnon vuokrasopimuksen irtisanominen? En jaksa odottaa enää yhtäkään viikkoa ja jatkuvasti soitella samasta asiasta, tämä syö asuinmukavuutta todella paljon myös.

Olen tässä asunnossa asunut kohta kaksi kuukautta. Heillä on ollut asia tiedossa heti kun asuntoon muutettu ja missään kohtaa minulle ei ole voitu varmaksi sanoa että milloin asia korjaantuu.

Olen itse opiskelijana minulla ei ole kovin suuret tulot läträtä vettä litratolkulla tai ostaa kaupasta kylmää vettä tai ruveta pullottamaan vettä joka päivä. Eikö perusedellytyksiin kuulu se, että kylmää vettä tulee? Olisin sitten vaikka ainut asukas. En minä lämmintä vettä voi koiralle juottaa tai saati itse sitä juoda.
Olen tutkinut vuokralaisen oikeudet ja päättänyt että maanantaina soitan jälleen vuokranantajalle.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Tai tietääkö kukaan riittääkö tämä perusteeksi asunnonvaihtoon jossei sopimuksen purkamiseen?
Pidän kovasti asunnosta muuten ja alueesta muutenki, sekä vuokrakin on halpa. Ja olen muuttanut kuitenkin uudelle paikkakunnalle ja koulu alkaa viikon päästä, en edes ehtisi etsiä uutta asuntoa ellei tuo vaihto nyt onnistu.

2

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se vesijohtovesi on kyllä puhdasta vaikka onkin lämmintä. Kylmää vettä saat juomavedeksi kun otat hanasta kannuun tai pulloon ja pistät jääkaappiin kylmenemään. Itse olen vettä säästääkseni tehnyt näin kohta 10 vuotta enkä ole mitään vikaa huomannut vedessä enkä myöskään ole sairastunut. En viitsi joka kerta hanasta vettä juoksuttaa kymmentä minuuttia tai yli sen takia että saisin riittävän kylmää. Pieni asuntoyhtiö jossa asukkaat suurin osa päivät töissä niin kulutus ei ole suurta ja sen myötä ei tule kylmää vettä ennen kuin tarpeeksi kauan laskee hanasta mikä on turhaa veden haaskausta. Meillä kolmen talon asuntoyhtiö ja asuntoja yhteensä 25, päivisinkin kotona olevia 5 asunnossa

    • Anonyymi

      Suosittelen myöskin veden laittamista jääkaappiin. Tai jos jos tämä vesiasia on sinulle ylitsepääsemätön niin sano vuokranantajallesi että haluat vaihtaa toiseen asuntoon jonka hän lupasi olevan mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe