Ostaako kerrostaloasunto, jossa ollut vesivahinko

Anonyymi

Hei,

Onko järkevää ostaa kerrostaloasunto, jonka yhdessä huoneessa on ollut vesivahinko johtuen yläkerrasta valuneesta vedestä?

Vahinko on ollut 2016, korjattu ja dokumentoitu, sen jälkeen koko talossa on tehty putkiremontti.

Mitä riskejä kauppaan liittyy vuoden 2016 vesivahingon osalta?

Kiitos näkemyksistänne.

21

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Haisooko homeelle betoni luukku?

      • Anonyymi

        Ei haise iso kerrostalohuoneisto. Paperit
        ja tarkastukset kunnossa uudehkosssa talossa hyvällä paikalla. Eikä haise iso uusi mökkikään.


    • Anonyymi

      Taloyhtiö vastaa noista korjauksista. Kysy miten on korjattu ja mieti kuulostaako taloyhtiön johto ja huoltoyhtiö fiksulta, tarkalta ja avoimelta. Onko dokumentteja tehty mitä tehty, milloin, kuka tehnyt jne? Tehdäänkö kaikki niin kuin pitää vai hoidetaanko ongelmat mahdollisimman helposti ja nopeasti näkymättömään. Et halua, että korjauksissa on oiottu tai ongelmien kanssa joutuu menemään peräti oikeuteen.

      Niin minä tekisin.

      • Anonyymi

        En usko että taloyhtiön edustajia kiinnostaa kuunnella yleistä keskustelua kummempia jaarritteluita menneistä vahingoista. Huoltoyhtiötä vielä vähemmän jos joku kummastakaan mitään edes tietää. Siinä mielessä tyhmää tehdä päätelmiä kenenkään palveluhalukkuuden, muistin saatikka esiintymiskyvyn perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että taloyhtiön edustajia kiinnostaa kuunnella yleistä keskustelua kummempia jaarritteluita menneistä vahingoista. Huoltoyhtiötä vielä vähemmän jos joku kummastakaan mitään edes tietää. Siinä mielessä tyhmää tehdä päätelmiä kenenkään palveluhalukkuuden, muistin saatikka esiintymiskyvyn perusteella.

        Sanotaan näin, että jos halua ei löydy niin itseltäni ei löydy luottoa ammattimaiseen tapaan tehdä asioita. Olisin ostamassa jotain hyvin kallista, jonka joku toinen on korjannut eikä suostu keskustelemaan asiasta mitenkään. Ostamisen jälkeen huono korjaus on myös minun ongelma. Ammattimaiset ihmiset pystyvät kertomaan miten korjaus on tehty ja muita yksityiskohtia. Oman kokemuksen perusteella tuo on ihan kaikki kaikessa miten luotettavia ihmiset ovat. Kannattaa jättää ostamatta, jos kyselyihin saa vastaukseksi ärtymystä ja välttelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan näin, että jos halua ei löydy niin itseltäni ei löydy luottoa ammattimaiseen tapaan tehdä asioita. Olisin ostamassa jotain hyvin kallista, jonka joku toinen on korjannut eikä suostu keskustelemaan asiasta mitenkään. Ostamisen jälkeen huono korjaus on myös minun ongelma. Ammattimaiset ihmiset pystyvät kertomaan miten korjaus on tehty ja muita yksityiskohtia. Oman kokemuksen perusteella tuo on ihan kaikki kaikessa miten luotettavia ihmiset ovat. Kannattaa jättää ostamatta, jos kyselyihin saa vastaukseksi ärtymystä ja välttelyä.

        Monet ammattilaiset voi olla haluttomia keskustelemaan maallikoiden kanssa kovin syvällisiä. Ei kannata kun ei ole ymmärrystä. On vaan oma käsitys. Ei ole aikaa selitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet ammattilaiset voi olla haluttomia keskustelemaan maallikoiden kanssa kovin syvällisiä. Ei kannata kun ei ole ymmärrystä. On vaan oma käsitys. Ei ole aikaa selitellä.

        Lisäksi ei yhtiön edustajat itse tehdystä työstä mitään tiedä kuten ei isännöijä tai huoltoyhtiö. Turha niiltä on vastauksia tivailla. Korjaukset tekee tarkoitukseen valitut rakennusliikkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi ei yhtiön edustajat itse tehdystä työstä mitään tiedä kuten ei isännöijä tai huoltoyhtiö. Turha niiltä on vastauksia tivailla. Korjaukset tekee tarkoitukseen valitut rakennusliikkeet.

        Niiden pitää asiasta tietää. Urakoitsijan, isännöitsijän ja nykyisen omistajan on omat dokumenttinsa toimitettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiden pitää asiasta tietää. Urakoitsijan, isännöitsijän ja nykyisen omistajan on omat dokumenttinsa toimitettava.

        Kyllä ne dokumentit toimittaa jos on ja kuuluu asiaan tai työnkuvaan. Eri asia mitä kukakin tietää vuosien takaisista asioista joihin ei ole osallistunut tai vaikka olisi mitä enää muistaa edes niistä mitä ymmärsi silloinkin rimaa hipoen.
        Ihme käsityksiä. Ammattilaisen pitäisi kaikki tietää mitä kaikki kysyy.
        Tarvit siis hyvää paskan puhujaa. Isännöijät on paras vaihtoehto siihen. Ne vastailee typeryyksiin päivittäin hyvällä pokerinaamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne dokumentit toimittaa jos on ja kuuluu asiaan tai työnkuvaan. Eri asia mitä kukakin tietää vuosien takaisista asioista joihin ei ole osallistunut tai vaikka olisi mitä enää muistaa edes niistä mitä ymmärsi silloinkin rimaa hipoen.
        Ihme käsityksiä. Ammattilaisen pitäisi kaikki tietää mitä kaikki kysyy.
        Tarvit siis hyvää paskan puhujaa. Isännöijät on paras vaihtoehto siihen. Ne vastailee typeryyksiin päivittäin hyvällä pokerinaamalla.

        En tiedä mistä tälläisiä pelkoja ja luuloja olet saanut, mutta tässäkin tapauksessa dokumentit löytyivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mistä tälläisiä pelkoja ja luuloja olet saanut, mutta tässäkin tapauksessa dokumentit löytyivät.

        Käytännön elämästä. Yllättyisit jos tietäisit miten vähällä järjellä varsinkin pieniä taloyhtiöitä hoidetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön elämästä. Yllättyisit jos tietäisit miten vähällä järjellä varsinkin pieniä taloyhtiöitä hoidetaan.

        En yhtään epäile mutta tässä mietittiinkin onko asiat tehty oikein ja miten ne kuuluisi tehdä. Ilmeisesti kaikki on hoidettu erinomaisesti.


    • Anonyymi

      On järkevää.

    • Anonyymi

      Jos tuo jäljiltä olisi ongelmia, niin kyllä ne olisi jo tullut esiin. Toisaalta taloyhtiö vastaa korjauksesta, koska on valvonta vastuussa sen toteutumisen laadusta.

    • Anonyymi

      Kysyjä kiittää kaikkia vastauksista. Kiitos!

      Vesivahinko on dokumentoitu kuvilla ja aihepiirin asiantuntijalausunnoilla ennen ja jälkeen. Myyjä ja isännöitsijä ovat avoimesti ilman eri kyselyjä toimittaneet itse kaikki dokumentit ja vastanneet kaikkiin kysymyksiin.

      Asunto on nyt myynnissä hyvään hintaan niin mietin vain, että karkottaa vesivahinko ostajat? Kaikki on kuitenkin dokumenttien perusteella kuivattu ja korjattu ja päälle on nyt tehty koko talon perusteellinen putkiremontti.

      • Anonyymi

        Minusta pelkkä vesivahinko etenkään kerrostalossa ei merkitse mitään. Rakennuksissa on kaikenlaista korjattavaa ja vauriota. Kiinteistövälittäjällä voi olla parempaa kokemusta miten ihmiset reagoivat tuollaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta pelkkä vesivahinko etenkään kerrostalossa ei merkitse mitään. Rakennuksissa on kaikenlaista korjattavaa ja vauriota. Kiinteistövälittäjällä voi olla parempaa kokemusta miten ihmiset reagoivat tuollaiseen.

        Se nyt on ihan selvä että sillä on joku vaikutus ostopäätökseen. Ei kai niitä muuten täällä kyseltäisi. Luultavasti suurinpiirtein kaikki ottaa mieluummin vuotamattoman kahdesta muuten samanarvoisesta vaihtoehdosta. Itse en edes menisi katsomaan kun olen nähnyt laadukasta korjausrakentamista ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt on ihan selvä että sillä on joku vaikutus ostopäätökseen. Ei kai niitä muuten täällä kyseltäisi. Luultavasti suurinpiirtein kaikki ottaa mieluummin vuotamattoman kahdesta muuten samanarvoisesta vaihtoehdosta. Itse en edes menisi katsomaan kun olen nähnyt laadukasta korjausrakentamista ihan riittävästi.

        Kerrostalon vesivahingon korjaamisen ei pitäisi olla kovin paha työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalon vesivahingon korjaamisen ei pitäisi olla kovin paha työ.

        Se riippuu aika monesta asiasta. Eikä vähiten vahingon laajuudesta, valitun rakennysyrittäjän työvoiman ammattitaidosta, työn- ja projektin johdon ammattitaidosta ja monesta muusta. Moni itsestään selvyys voi mennä pieleen.


    • Anonyymi

      Kerrostaloyhtiössä taloyhtiön korjauttamalla vesivahingolla ei ole mitään merkitystä myyntihintaan tai koko myyntitapahtumaan. Jos jollain ostajaehdokkaalla on pelkoja tuollaista asuntoa kohtaan, niin hän jättää sen ostamatta, mutta tuskin sillä on mitään merkitystä kaupantekoaikoihin tai toteutuvaan myyntihintaan. Jos vesivahinko on sattunut yläkerran asunnossa, niin sillä ei ole nostavaakaan vaikutusta hintaan, koska todennäköisesti alakerran asunnossa on selvitty kevyellä pintaremontilla, eikä esimerkiksi koko kylpyhuoneen uusimisella, jolla tietysti voi olla jo positiivinenkin hintavaikutus, vaikka rempat tehdäänkin yleensä hinnaston pohjimmaisilla materiaaleilla.

      • Anonyymi

        Kerrostalossa piilevien vaurioiden riski on pieni olettaen, että kyseessä on betonirakenteinen talo. Puutalossa miettisin kahteen kertaan. Muistelkaamme vaikkapa menestyksekästä kokeilua "kannattaako kerrostalo rakentaa puusta JA ilman sääsuojaa". Kyllä kannattaa, jos haluaa runkorakenteet homeeseen....

        Korjaus on ilmeisesti tehty ammattilaisten toimesta ja hyvin dokumentoiden,. Joten kaikki kunnossa. Sitten ei olisi, jos paljaistuisi, että on ollut iso vesivahinko, josta vaan "unohdettiin" mainita ja korjaus tottakai tee-se-itse periaatteella (tarkoittaa yleensä roskien lakaisemista maton alle).

        Jos ongelmia haluat, osta pientalo, jossa on vuosikymmenet turattu "ei tässä ennenkään remonttia ole tarvinnut tehdä" ja "kaikki pitää tehdä itse, koska ammattilainen haluaa laskuttaa ½ h työstä 4 h" (eli haluaa laskuttaa kaiken keikkaan kuluvan ajan, mukaan luettuna matkat ja tarvikkeiden noudon tukusta).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe