90-luvun lopulla rakennetussa talossamme roikkuu ränni yhdestä kohtaa josta vesi sitten tulvii yli. Vesikouru on vähän vääntynyt ilmeisesti lumen painon seuraksena ja samoin tuo kannake. Saako mitenkään itse tuota korjattua? Rännit on vanhat mutta muuten hyvässä kunnossa joten en viitsisi ruveta uusimaan. Samanlaista kourua tuskin mistään enää saa. Kantikasta kourua siis. Jos ammattilaisen soittaa niin varmaan tulee suositus vaihtaa vaan kaikki kourut kun on jo 20v vanhat ja samaa sarjaa olevaa ei uutena enään saa, mutta vähän turhan kallista kaikkia yhden kohdan takia alkaa uusimaan.
Pystyykö sitä vääntämään jotenkin oikeaan asentoon vielä, onko kukaan tällaista korjannut itse ja olisi antaa neuvoa?
Ränni roikkuu
5
589
Vastaukset
- Anonyymi
Kai se on vähän tuollainen tee mitä pitää, että se näyttää hyvältä ja toimii kunnolla. Viritä joku korjaus sinne mikä sinulle itsellesi kelpaa. Paljon tietysti riippuu miten näppärä olet. Pusaa joku yritelmä ja jos se toimii ainakin muutaman vuoden niin hyvä. Jos ei toimi niin sitten uutta ränniä tai kustannukset voi olla eri luokkaa.
- Anonyymi
Ränni kestää suunnilleen mitä kattokin. Taipumiseen on jokin syy, korjaus sen mukaisesti. Usein puhdistamon vesikouru täytyy ja talvella sitten jäätyy kiinni katon lumireunaan. Taipuuhan se ja kannattimet myös kun lumi liikahtaa alaspäin. Takaisin vaan kannakkeet suoraan, vähän voi jäädä lommoja kun on pelti venähtänyt.
- Anonyymi
Jos mahdollista, niin ehkä kannattaisi uusia se kannake jos on kovasti väsynyt ja vääntynyt. Kantikkaita kouruja ja siis niiden kannakkeitakin on edelleen kaupan, joten kourufirmasta tai rautakaupasta voisi hyvin löytyä vanhaan kouruusikin istuvaa uutta kannaketta kohtuuhinnalla.
Toki ensin kannattaa selvittää miksi kouru on vääntynyt, onko esim. liian korkealla siinä kohtaa tai onko kannakkeita ollut turhan harvassa. Monissa uusissa kourusysteemeissä näyttää olevan vaihtoehtoina joko ulko- tai sisäpuoliset kannakkeet. En tiedä kummat sinulla on, mutta tuohon kohtaanhan voisi varalta sitten laittaa vaikka molemmat jos löytyy sopivat uudet kannakkeet. Tai mahdollisesti tihentää kannakkeiden väliä.
Kourua oikoessa kannattaa vähän varoa ettei pinnoitteet/sinkitykset kovin kuluisi, esim. laittaa suojaksi sopivaa puurimaa kahta puolta ja kokeilee ruuvipuristimella lommauttaa pelti suoraksi.- Anonyymi
Kiitos vinkeistä. Nykyään tuntuu olevan nuita pyöreän mallisia kouruja suurin osa ja kiinnikkeet sitten pyöreän mallisiakin. Pitää yrittää tosiaan etsiä siihen jostain uusi, voi olla ettei vanhaa saa enää väännettyä niin että pysyisi kunnolla ainakaan kauan. Ulkopuoliset kannakkeet siinä tosiaan on.
- Anonyymi
Et pysty ränniä itse korjaamaan, jos joudut kysymään neuvoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569